Nya datordelar men fortfarande inte smooth att spela

Permalänk
Medlem

Nya datordelar men fortfarande inte smooth att spela

Hej.

införskaffade mig dessa nya prylar då jag tyckte att burken inte riktigt hängde med.
processor:amd ryzen 5 3600x
Grafikkort: amd 5700 xt
ramminnen: Corsair Vengeance dd4 LPX 16GB (2x8GB) / 3200MHz
moderkort: Gigabyte X570 UD

Men ändå så känns det inte bra, skulle säga egentligen att jag inte känner nån skillnad alls mot innan. då körde jag på
AMD FX-8350 - 8 Cores
ASUS Radeon R9 390
Corsair Vengeance Pro Red 16GB (2x8GB) / 1866MHz / DDR3

Vad fasen kan det bero på? det ända som är kvar att byta är min ssd, hdd och nätagg.

Tacksam för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

Du kör samma SSD och HDD som innan? Körde du ny installation av Windows samtidigt som du bytte delarna?

Permalänk
Medlem

Varför skulle du känna någon skillnad? Förövrigt helt subjektivt, så vitt vi vet kan du lika gärna sitta på 60hz med vsync on.

Gör ett 3dmark test eller liknande så får du se svart på vitt om din dator lider av prestanda problem eller inte.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus: är inte jätte kunnig men om du menar hz på skärmen så kör jag 144hz och nej ingen vsync på. grejen är det fryser till i nån mille sec lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du kör samma SSD och HDD som innan? Körde du ny installation av Windows samtidigt som du bytte delarna?

yes kör samma ssd och hdd och ingen ominstallation av windows.

Permalänk
Hedersmedlem

@Panikben: Då är det alltid första steget i mitt tycke, speciellt när det gäller så pass stora ombyggnationer som att byta moderkort och processor till helt ny plattform. Precis allt på din gamla installation kommer vara anpassat till din gamla hårdvara. Börjar du inte om på nytt med rent OS och fräscha drivrutiner som faktiskt matchar de komponenter du har är jag egentligen lite förvånad att det fungerar över huvud taget. Windows har på senare år blivit bättre på att silvertejpa ihop sig själv när man gör såna stora komponentbyten men det är inte den bästa lösningen och man bör inte ta för givet att allt kommer att fungera precis som det ska.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: okej, så en ominstallation av hela datorn egentligen? bara hoppas jag sparat min os kod

Permalänk
Medlem

Vid byte av moderkort ska man absolut alltid installera om Windows. Se till att du har moderkortets drivrutiner (LAN/USB/Chipset etc) på en USB sticka så att du kan installera dessa direkt efter installationen. GPU-drivrutiner brukar man kunna ladda ner efter nätverket är igång korrekt.

Speca alltid all hårdvara när du ber om hjälp, kan ju vara så att du har en SSD med ett känt problem som går att fixa med drivrutiner eller firmware. Har du koll på dina SATA inställningar och drivrutiner?

USB prylar med egen mjukvara (typ gamingmöss/tgtbord) kan också ställa till det, felaktiga eller dåliga drivrutiner för moderkortets ljudkort är en annan vanlig felkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vid byte av moderkort ska man absolut alltid installera om Windows. Se till att du har moderkortets drivrutiner (LAN/USB/Chipset etc) på en USB sticka så att du kan installera dessa direkt efter installationen. GPU-drivrutiner brukar man kunna ladda ner efter nätverket är igång korrekt.

Speca alltid all hårdvara när du ber om hjälp, kan ju vara så att du har en SSD med ett känt problem som går att fixa med drivrutiner eller firmware. Har du koll på dina SATA inställningar och drivrutiner?

USB prylar med egen mjukvara (typ gamingmöss/tgtbord) kan också ställa till det, felaktiga eller dåliga drivrutiner för moderkortets ljudkort är en annan vanlig felkälla.

Hej.
Jag körde precis igång en ominstallation på windows, går det bra att ladda ner drivrutinerna till moderkort direkt efter?
Min ssd är Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB
Hdd WD Intern Hårddisk Blue 1TB SATA III. Sata inställningar och drivrutiner har jag ingen aning om faktiskt.
Är väldigt tacksam för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

Hej.
Jag körde precis igång en ominstallation på windows, går det bra att ladda ner drivrutinerna till moderkort direkt efter?
Min ssd är Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB
Hdd WD Intern Hårddisk Blue 1TB SATA III. Sata inställningar och drivrutiner har jag ingen aning om faktiskt.
Är väldigt tacksam för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

För SSDn bör du installera Firmware och Samsung Magician Software för bästa prestanda.
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/co...

För moderkortet är det fyra drivrutiner du ska ladda hem och installera
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-UD-rev-10/support#s...
Audio
Chipset
Lan
SATA

Om du inte uppdaterat BIOS till F4b kan det också vara läge att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För SSDn bör du installera Firmware och Samsung Magician Software för bästa prestanda.
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/co...

För moderkortet är det fyra drivrutiner du ska ladda hem och installera
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-UD-rev-10/support#s...
Audio
Chipset
Lan
SATA

Om du inte uppdaterat BIOS till F4b kan det också vara läge att göra.

Tack så hemskt mycket, jag testar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Panikben: Det går utmärkt att ladda ned alla drivrutiner i efterhand! Windows är ganska bra på att skaffa fram de mest basala så att datorn blir användbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För SSDn bör du installera Firmware och Samsung Magician Software för bästa prestanda.
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/co...

För moderkortet är det fyra drivrutiner du ska ladda hem och installera
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-UD-rev-10/support#s...
Audio
Chipset
Lan
SATA

Om du inte uppdaterat BIOS till F4b kan det också vara läge att göra.

Kanske dum fråga men ska man ladda ner både sakerna i sata fliken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikben:

Kanske dum fråga men ska man ladda ner både sakerna i sata fliken?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du behöver inte RAID driver

Permalänk
Medlem

Fungerar datorn bättre nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fungerar datorn bättre nu?

Skickades från m.sweclockers.com

nej samma problem.. får stutters i de flesta spelen..

Permalänk
Medlem

Kan det bero på nätagget eller är det helt uteslutet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

- Ren installation av Windows på SSDn.
- Uppdatera senaste Windows uppdateringarna.
- Installera dom senaste drivrutinerna till moderkort, grafikkort och hårddiskar.
- Kolla så dina hårddiskar är friska med CrystalDiskInfo
- Ladda ner Cinebench R20 och Coretemp. Sedan kollar du dina temperaturer så att dom inte är för höga.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB