Dator stänger av och startar om när jag spelar

Permalänk
Medlem

Dator stänger av och startar om när jag spelar

Hej.

Jag har på senare tid fått problem när jag gejmar. Datorn startar om när jag spelar. Datorn är ca 1 år gammal, har en i5 8600 processor, be quiet pure rock kylare, geforce gtx 1060 3gb, 500w nätaggregat. Datorn har funkat felfritt sen jag köpte den. Jag spelar bara dota2 så inget som kräver något speciellt. Tänkte först att processorn inte blev kyld tillräckligt så tog bort och la på lite ny kylpasta. Men har fortfarande samma problem. Någon som vet vad det kan vara för problem och vad jag kan göra åt det?

Permalänk
Expertgissare

Kolla vad du har för temperaturer på systemet när det händer. Låter som att systemet stänger av pga för höga temperaturer eftersom det händer när du belastar datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vilket nätaggregat är det?

Permalänk
Medlem

Vi behöver HELA nätaggets namnet och ca ålder (ny, gammal). Tillsammans med namnet på grafikkortet kan man ibland avgöra hur troligt det är att den orsakar fel.

Vissa är kända för att vara bra. Andra kända för att vara budget eller skräp. Tex finns det BRA 400W nätagg som klarar av mer än skräp på 650W så att bara skriva 500W säger inte oss så mycket.

Permalänk
Medlem

Nätagget heter coolmaster rs500-acab-b1, det är det enda jag sparade när jag köpte nya delar för 1 år sen. Detta nätagg är säkert 5 år gammalt.

Skrivet av panpo98:

Vi behöver HELA nätaggets namnet och ca ålder (ny, gammal). Tillsammans med namnet på grafikkortet kan man ibland avgöra hur troligt det är att den orsakar fel.

Vissa är kända för att vara bra. Andra kända för att vara budget eller skräp. Tex finns det BRA 400W nätagg som klarar av mer än skräp på 650W så att bara skriva 500W säger inte oss så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som att CPU eller GPU går varm.
Nätaggregatet kan vara slut också men det är inte en modell vars specifikationer skriker "undvik" åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ja, jag tänker mig det med. Men blev lite fundersam eftersom den har fungerat felfritt i 1 års tid och helt plötsligt börjar den att stänga av sig när man spelar.

Rekommenderar ni ny kylare?

Skrivet av Dracc:

Låter som att CPU eller GPU går varm.
Nätaggregatet kan vara slut också men det är inte en modell vars specifikationer skriker "undvik" åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com