Permalänk
Medlem

Kan man inte ha två dubb och två utan? Fram/bak. Bästa av två världar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan man inte ha två dubb och två utan? Fram/bak. Bästa av två världar

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, man får inte blanda dubbade och dubbfria.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kan man inte ha två dubb och två utan? Fram/bak. Bästa av två världar

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är inte tillåtet och inte heller att ha dubb på dragbilen och odubbat på släpet om det är vinterväglag. Odubbat på dragbilen, men dubb på släpet är däremot tillåtet.

Permalänk

@talonmas:
Nej, det får man inte ha.
Det ska vara samma typ av däck på bilen. Enda undantaget är då man behöver använda reservdäcket och då ska extra uppmärksamhet och sänkt hastighet vara ledordet.

Samma sak gäller då man har ett släp. Har dragbilen dubbdäck så måste släpet också ha dubbdäck. Om dragbilen har odubbat så får släpet ha dubbat. Det är därför de släp man hyr har dubbdäck.

edit: trea på den bollen.
Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd

Vi Bilägare testade 7 dubbdäck i senaste numret, och hade med förra årets bästa friktionsdäck som jämförelse och friktionsdäcket kom på tredje plats. Bra på snö och grov is (och ljudnivå förstås) men inte jättebra på blankis och mindre bra på väta och torr asfalt.

Hursom så är det inte så enkelt att dubbdäck fungerar si och friktionsdäck fungerar så utan olika däck har olika egenskaper. Välj bra däck, snåla inte, och kör på det som passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Friktionsdäck

- Tystare
- >140km/h utan att oroa sig för att dubben släpper
- När greppet inte räcker till tycker jag friktionsdäck ger mer förvarning och du får mer tid på dig att reagera. Dubbdäck är mer av/på-känsla

Hoppas på dubbförbud. Då skulle vi kunna ha en slätare asfalt här i Sverige och få ner ljudnivån i bilarna. Blir mindre underhåll också, mindre spårbildning.

Nackdel jag observerat är personer som tidigare körde med dubbdäck och nu gått över till friktionsdäck låter de sitta på året runt. Tycker en ny lag skulle kräva att man har däck anpassade för vinterväglag men även sommarväglag så det gick att bötfälla dumbommarna.

och mer dödsfall när alla åker runt i 140km/h

jag kör med dubb sedan en nästan olycka på en isig väg där friktions däcken blev helt verknings lösa. som tur var dämpade en snövall ganska bra så både jag och bilen klarade sig utan märkbara skador. dagen efter köpte jag nya dubb däck och dom rev tag i isen betydligt bättre. annars är dubbfria rätt bra så länge det inte är is.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag hade dubbfria däck i Västerås vintern 09 eller 10 då det var "skitkallt" och en väldig massa snö. Jag tyckte att det fungerade sämst i stan faktiskt. Är det aldrig tö blir det snabbt blankpolerade vägar och framförallt korsningar som är glashala utan dubbdäck. Aldrig mer dubbfria sedan dess. Är det inte också så att splitt nya dubbfria däck kan prestera bra i tester, men att de tappar i prestanda mycket snabbt vartefter de slits så att de är betydligt sämre efter någon säsong fastän det är mycket kvar av tillåtet mönsterdjup?

Jag är faktiskt genuint förvånad över Trafikverkets/ andra myndigheters iver att pracka på oss en sämre säkerhetslösning i dubbfria däck. Man lägger miljarder och åter miljarder på att mötesseparera alla större vägar, sänka hastighetsbegränsningar, montera fartkameror och kräver fler och fler aktiva säkerhetslösningar på nya bilar för att de ska få säljas.

För att sedan uppmuntra användningen av däck med sämre fäste på en del underlag. I konsekvensens namn borde man köra på linjen "rather safe than sorry" även här och kräva dubbdäck vid vinterväglag.
Jag kan bara helt cyniskt tänka mig att det beror på att man samhällsekonomiskt kalkylerar med att det är värt några extra dödsfall för att minska det vägslitage och därmed ökade underhållskostnader dubbdäck på saltade vägar ger.

Jag blir också lite smått arg eftersom jag gör allt jag kan för att göra vägen säker för mina medtrafikanter och passagerare. Jag har en säker bil i bra skick, jag är nykter bakom ratten och använder dubbdäck. Men det hjälper inte när någon i mötande fil kommer på tvärsan mot mig när fästet i de dubbfria däcken släppt. Det är fel att ta risker på andras bekostnad än sin egen.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med friktionsdäck i 27 år och köper alltid bra däck från kända märken.
Det spelar ingen roll vilket däck man har om hjärnan lämnas hemma när man ska ut i trafiken.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@videopac:

Ibland vet man inte exakt vad det är för underlag förrän det är för sent. Då är det skönt att både hålla lämplig hastighet och ha bästa tillgängliga däck, alltså dubbdäck. Både för en själv och eventuella barn bredvid samt medtrafikanter och deras barn. Eller hur?

Permalänk
Medlem

Såg att någon nämnt det redan, men testa att cykla med vanliga dubbfria däck och testa sedan med dubbdäck på en nyplogad cykelbana och hävda sedan att dubbfria däck är helt OK

Och innan någon dryg skåning börjar gnöla om 14+ hela vintern så menar jag vinterväglag. I 10+ och snöfritt är det inte vinterväglag.

Permalänk
Medlem

https://www.dn.se/ekonomi/motor/har-ar-basta-vinterdacken-for...

Saxar in rätt intressanta slutsatser, de gjorde om testerna väldigt många gånger för att säkerställa att det inte var något mätfel:

Citat:

Årets testvinnare är det dubbade däcket Continental Icecontact 3. Prestationen på is och snö flyttar gränserna för hur ett vinterdäck ska arbeta när vintervägarna ligger iskalla. Greppnivån är högre än för alla andra dubbdäck och det enda däcket som på allvar kan utmana är det nordiska dubbfria Continental Contivikingcontact 7. Detta kan tyckas märkligt och under testet är vi inte säkra på testresultaten. Så vi testar om och om igen, men alltid med samma resultat. Vid broms­testerna är det dubbade Continentaldäcket strået vassare.

Dubbade Goodyear Ultragrip ice arctic och nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 ligger alldeles efter dubbfria Continental, det är med andra ord tätt i toppen.

Testets stora negativa utropstecken på is och snö är dubbade Nokian Hakkapeliitta 9 som inte alls presterar på samma nivå som nämnda konkurrenter. Greppet står inte att känna igen i det finska dubbdäcket, Nokian tappar fästet tidigare och är inte alls lika enkelt att hantera främst på is. Dessutom är bromsprestandan på is avsevärt sämre, i samma klass som ett mediokert dubbfritt däck. Varför det presterar så vet vi inte, men resultaten kommer från tester som repeterats om och om igen. Testmetoden står pall men däcket går bet.

Sämsta däcket på is- och snövägar är dubbade Kormoran Stud 2, ett lågprisdäck från ett märke där Michelin figurerar som ägare i bakgrunden. Synd att den frans­ka däckbyggarkulturen inte följde med i affären. Kormoran Stud 2 är att betrakta som årets verkliga botten­napp. Så vad du än gör, undvik Kormoran Stud 2.

På våta vägar, vid vattenplaning och i det förrädiska slasket så vänds resultatlistan upp och ner.

De mellaneuropeiska dubbfria vinterdäcken klarar sig allra bäst, här presterar de dubbade samt de nordiska dubbfria däcken radikalt mycket sämre. Detsamma gäller när vi testar greppnivå på vått, de mellaneuropeiska däcken är näst intill lika fasta och fina i uppträdande som sommardäck. Därtill med stora säkerhetsmarginaler. De dubbade och nordiska dubbfria däcken är mjuka, saknar precision och når inte alls upp till samma greppnivå. Vissa av dem sladdar farligt i svängarna.

På torra vägar och vid vår undan­manöver – kallad älgtestet – följer resultaten samma trend, de mellaneuropeiska är bäst. Dessutom märker vi i komforttesterna ute på vanliga svenska landsvägar att dubbade Continental Icecontact 3 har stabilitetsbekymmer, däcket saknar det lugn som kännetecknar ett väl presterande vinterdäck. Här går nordiska dubbfria Continental Conti­viking contact 7 bäst av alla.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Det är oftast inte fler än 3-5 dagar per år som jag har behov av dubbade däck, men det räcker med att jag underskattar behovet vid ett enda tillfälle för att risken för krock ska bli högre än vad jag tycker är rimligt.

Nu kommer jag ha dubbfria i minst de två kommande vintrarna, blir till att vara extremt försiktig. (Jag kör ganska ofta sthlm-västerås / sthlm-eskilstuna på tidiga mornar, de farligaste tillfällena är när gruset blåst bort under natten och det frusit och sedan börjat tina... kan det bli halare än 1mm vatten ovanpå ren is?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Såg att någon nämnt det redan, men testa att cykla med vanliga dubbfria däck och testa sedan med dubbdäck på en nyplogad cykelbana och hävda sedan att dubbfria däck är helt OK

Och innan någon dryg skåning börjar gnöla om 14+ hela vintern så menar jag vinterväglag. I 10+ och snöfritt är det inte vinterväglag.

Men jösses vad du går på! Kör du på dina dubbdäck så kör vi dryga skåningar på våra friktionsdäck.
Finns även skåningar som kör på dubbdäck!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Jubileumsmästare

Har aldrig haft lika bra fäste med friktionsdäck som med ett par aggressiva dubbdäck. Förutom på torr asfalt och i plusgrader, men det kan man knappast kalla vinterväglag.

Nej, receptet på ett bra däck verkar vara en mjuk gummiblandning med 100+ Best grip 1400 i varje däck med 3,2mm utstick.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Har aldrig haft lika bra fäste med friktionsdäck som med ett par aggressiva dubbdäck. Förutom på torr asfalt och i plusgrader, men det kan man knappast kalla vinterväglag.

Nej, receptet på ett bra däck verkar vara en mjuk gummiblandning med 100+ Best grip 1400 i varje däck med 3,2mm utstick.

Vad säger Greta då? " how dare you "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Mangee75:

Vad säger Greta då? " how dare you "

Ungefär. Men samtidigt går det inte att hitta bättre fäste på is än med mycket HA-olja och många långa dubb i ett däck.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag hade dubbfria däck i Västerås vintern 09 eller 10 då det var "skitkallt" och en väldig massa snö. Jag tyckte att det fungerade sämst i stan faktiskt. Är det aldrig tö blir det snabbt blankpolerade vägar och framförallt korsningar som är glashala utan dubbdäck. Aldrig mer dubbfria sedan dess.

Exakt det där är en av mina käpphästar också när folk pratar om att dubbat inte behövs i stan, eller att det bara är i Norrland det behövs.

I stan blir det ofta rejält uppslipat i korsningar av alla stopp och starter och är det någonstans man verkligen vill ha kortast möjliga stoppsträcka så är det när man närmar sig ett övergångsställe och någon plötsligt kliver ut i gatan.

Sen funkar det väl ok så länge tillräckligt många kör dubbat och river upp isen, men jag föredrar ändå att vara den som faktiskt har dubbdäck istället för att förlita mig på att andra har det.

En annan sådan där "myt" är som sagt att det bara är i Norrland det behövs dubbat. Det är ju tvärtom så att i stora delar av Norrland så är vägarna mer eller mindre snötäckta en stor del av säsongen och det är det bästa underlaget för friktionsdäck. Här nere i Mälardalen så växlar det snabbt mellan tö och minusgrader och det är fuktigt i luften vilket lätt skapar svarthalka.

Permalänk
Medlem

Någon som har Aftonbladets test? Vad kom dem fram till?

Permalänk
Medlem

Beror väl jäkligt mycket på bil (4WD tex är en helt annan sak), jag känner mig varje fall inte bekväm med friktionsdäck på min 17 år gamla BWM 540, den saken är klar, med dubbdäck däremot så har jag inga problem alls på vintern (inklusive resor till fjällen).

Sedan när man har familj etc, vill man inte rent intuitivt skydda sin familj, varför köra på farligare däck frivilligt, jag har enormt svårt att förstå detta. Man blir alltså så miljömedveten att man är beredd att begränsa säkerheten för sina egna barn, var är logiken?

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Kan berätta att sommardäck på snö är helt livsfarligt.
Hade beställt däck ett år som blev lite försenade, och givetvis kom snöfallet olyckligtvis samma dag som jag skulle hämta dessa.
Hade inget grepp överhuvudtaget och då var ändå det ca 6 månader gamla sommardäck som satt på.
Fick krypa fram i 15km/h och ändå så fort man rörde bromsen så låste sig däcken och absen började jobba frenetiskt utan något resultat egentligen.

Äh nu överdriver du.

Körde en hel vinter för några år sedan med sommardäck hela vintern. Två var dessutom slut, men två var bra mönster.

Hade inga problem, körde på som vanligt 80-100 km/h på landsväg. Eller jo, körde fast på parkeringen utanför jobbet då de skottat upp en kant bakom bilen och isen kommit fram. Två polare puttade lite så jag fick fart så var det bara köra sen.

Har man bara rätt teknik och planerar sin körning så. Förr inte allt för länge sen fanns det ej vinter/sommar-däck utan bara däck. Folk körde då med.

Vinterdäcken åkte förövrigt på i mars tror jag, då jag skulle in på bes och trots att de ej kan göra nedslag på det så hade jag nog skämts lite.

OT: Odubbat funkar så länge det ej är is. Rekommenderar alltid dubbar trots allt, då folk överlag kör väldigt dåligt och utan känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med friktionsdäck utan problem

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Inleder med denna som förklarar mig och hur jag velar mellan rubrikfrågan.

https://www.youtube.com/watch?v=qRme1X2O400

Har fått erbjudande om Nokian friktionsdäck/dubbdäck och Kumho friktionsdäck/dubbdäck.

Lutar åt Kumho då jag haft Kumho förut och har inget att klaga gentemot dem. Nokiandäcken är nästan 2.000kr dyrare dessutom.

Däremot så velar jag så in i -------- om friktionsdäck kontra dubbdäck. Alltid kört med dubbdäck på vintern, boendes på landet. Men när jag köpte bilen jag har nu så slängde bilfirman med gamla dåliga friktions"Goodrich"däck och jag blev förvånad över hur bra det ändå fungerade. Iofs så stelnade ryggraden till ibland när jag körde i vintras och det var is på vägarna och att jag inte hörde "dubbrasslet".

Vad säger ni? Dubb VS friktion?

Var själv i samma situation.
En bil jag köpte hade sprillans dubbfria vinterdäck av bra kvalitet.
Eftersom jag alltid kört på bra dubbade däck tidigare så var det ju självklart för mig att byta ut dom mot dubbade ASAP.
Men livet kom emellan och jag fick prova på dubbfritt under ruskigt dåligt väglag.
Och måste säga att jag är "frälst".

Inte nog med att all körning man gör på asfalt känns extremt mycket trevligare så är dom i princip lika bra som dubbat även när det är riktigt halt ute.
Och är det "riktigt" vinterväglag med packad snö på vägen så är de dubbfria minst lika bra som dubbade.

För att inte tala om de fördelar man har under de tider eller platser man inte för köra på dubbdäck!
Lyxigt som attan att inte ha ett fast datum 2 ggr om året att förhålla sig till.

Såklart är ett par riktigt bra dubbdäck bättre än motsvarande dubbfria när man kör på riktigt hala vägar.
Men numera saltas det även inne i staden där jag bor (helt sjukt.....) så det handlar om kanske 2 dagar om året man får ta det lite extra lugnt.
Alla andra dagar så är de dubbfria bättre.

Argumenten att man skall åka dubbat ifall man råkar köra på glashala vägar håller ju inte riktigt då de flesta ju inte åker på extremt mjuka sommardäck i fall att man skulle behöva bromsa extra hårt någon gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

@videopac:

Ibland vet man inte exakt vad det är för underlag förrän det är för sent. Då är det skönt att både hålla lämplig hastighet och ha bästa tillgängliga däck, alltså dubbdäck. Både för en själv och eventuella barn bredvid samt medtrafikanter och deras barn. Eller hur?

Då kör du alltså det bästa dubbdäcket varje år och byter så fort det kommer något nytt? För om vi kikar på DNs test t.ex. så var det ju ett dubbfritt på andraplats, före Nokians dubbade.

Permalänk
Medlem

Dubbdäck alla dagar i veckan

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

När man läste ditt andra stycke så insåg man att du är en av de man inte skulle vilja möta på en väg med packad snö. Odödliga människor är farliga i trafiken. Gällande cancerogena så är väl det frågan om man ens behöver bry sig då vi alla ska dö om 8.5 år enligt Greta.

Det gäller att hålla avstånd och anpassa hastigheten och du har ingen hjälp av dubb på snö, enbart is greppar dubb bättre men vanliga friktionsdäck funkar också, man kör inte i diket bara för att man inte har dubb. Själv körde jag på bra sommardäck året runt när man fortfarande fick göra det under flera år och det fungerade alldeles utmärkt fast visst är vinterdäck bättre, dubbdäck ger förare falsk säkerhet som därmed kör alldeles för fort.

Greta är en utnyttjad liten flicka som skrämts upp av klimat alarmisterna om livets gas CO2. En hel arme av lobbyister, politiker och andra globalist organisationer finns i bakgrunden. Dom riktiga miljöproblemen med tät trafik är snarare andra gaser som kolmonoxid & kväveoxid.

Problemet med upprivning av vägbanan med dubb är att de ger upphov till luftburna partiklar från gummirester som härrör från däckslitaget, dessa innehåller PHA (polycykliska aromatiska kolväten) vilka flera är cancerogena.

Skrivet av Shrudder:

Säger du samma sak om ABS också? Kan man inte köra utan ABS så ska man inte köra bil? För ABS ger ju längre bromssträcka på snö än utan ABS.

Klart att ABS är bra om du inte vet hur man bromsar effektivt utan systemet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sedan när man har familj etc, vill man inte rent intuitivt skydda sin familj, varför köra på farligare däck frivilligt, jag har enormt svårt att förstå detta. Man blir alltså så miljömedveten att man är beredd att begränsa säkerheten för sina egna barn, var är logiken?

Exakt min poäng, då är vi två. Man är ju även rädd om andras familjer i trafiken, barn på övergångsställen m.m.

Eller miljömedvetna, en del har ju rent själviska argument såsom att det låter mer med dubbdäck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

@videopac:

Ibland vet man inte exakt vad det är för underlag förrän det är för sent. Då är det skönt att både hålla lämplig hastighet och ha bästa tillgängliga däck, alltså dubbdäck. Både för en själv och eventuella barn bredvid samt medtrafikanter och deras barn. Eller hur?

Nu vet jag inte riktigt varför du vänder dig till mig? Har jag skrivit att jag tycker att friktionsdäck är bättre än dubbfritt? Vad jag vänt mig mot är att en del verkar tro att för att man har dubbdäck (eller kanske fyrhjulsdrift) så är man mer eller mindre odödlig och kan köra som på torr sommarväg. Men du kanske inte håller med där?

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Det gäller att hålla avstånd och anpassa hastigheten och du har ingen hjälp av dubb på snö, enbart is greppar dubb bättre men vanliga friktionsdäck funkar också, man kör inte i diket bara för att man inte har dubb. Själv körde jag på bra sommardäck året runt när man fortfarande fick göra det under flera år och det fungerade alldeles utmärkt fast visst är vinterdäck bättre, dubbdäck ger förare falsk säkerhet som därmed kör alldeles för fort.

Greta är en utnyttjad liten flicka som skrämts upp av klimat alarmisterna om livets gas CO2. En hel arme av lobbyister, politiker och andra globalist organisationer finns i bakgrunden. Dom riktiga miljöproblemen med tät trafik är snarare andra gaser som kolmonoxid & kväveoxid.

Problemet med upprivning av vägbanan med dubb är att de ger upphov till luftburna partiklar från gummirester som härrör från däckslitaget, dessa innehåller PHA (polycykliska aromatiska kolväten) vilka flera är cancerogena.

Klart att ABS är bra om du inte vet hur man bromsar effektivt utan systemet.

Kör extra försiktigt sen när du får se packat snö på vägbanan för första gången.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Jag hade dubbfria däck i Västerås vintern 09 eller 10 då det var "skitkallt" och en väldig massa snö. Jag tyckte att det fungerade sämst i stan faktiskt. Är det aldrig tö blir det snabbt blankpolerade vägar och framförallt korsningar som är glashala utan dubbdäck. Aldrig mer dubbfria sedan dess. Är det inte också så att splitt nya dubbfria däck kan prestera bra i tester, men att de tappar i prestanda mycket snabbt vartefter de slits så att de är betydligt sämre efter någon säsong fastän det är mycket kvar av tillåtet mönsterdjup?

Jag är faktiskt genuint förvånad över Trafikverkets/ andra myndigheters iver att pracka på oss en sämre säkerhetslösning i dubbfria däck. Man lägger miljarder och åter miljarder på att mötesseparera alla större vägar, sänka hastighetsbegränsningar, montera fartkameror och kräver fler och fler aktiva säkerhetslösningar på nya bilar för att de ska få säljas.

För att sedan uppmuntra användningen av däck med sämre fäste på en del underlag. I konsekvensens namn borde man köra på linjen "rather safe than sorry" även här och kräva dubbdäck vid vinterväglag.
Jag kan bara helt cyniskt tänka mig att det beror på att man samhällsekonomiskt kalkylerar med att det är värt några extra dödsfall för att minska det vägslitage och därmed ökade underhållskostnader dubbdäck på saltade vägar ger.

Jag blir också lite smått arg eftersom jag gör allt jag kan för att göra vägen säker för mina medtrafikanter och passagerare. Jag har en säker bil i bra skick, jag är nykter bakom ratten och använder dubbdäck. Men det hjälper inte när någon i mötande fil kommer på tvärsan mot mig när fästet i de dubbfria däcken släppt. Det är fel att ta risker på andras bekostnad än sin egen.

Problemet är att din logik inte riktigt håller. Du gör vad du kan efter vad du vet, men eftersom du inte vet allt så kan dina åtgärder ha motsatt effekt. Forskningen visar ju att dubbdäck orsakar långt fler dödsfall tack vare ökningen av partiklar i luften än vad de räddar liv tack vare bättre grepp på is. Se exempelvis: https://www.forskning.se/2018/10/01/dubbdack-tar-fler-liv-an-...

Skrivet av Nils-Göte:

Såg att någon nämnt det redan, men testa att cykla med vanliga dubbfria däck och testa sedan med dubbdäck på en nyplogad cykelbana och hävda sedan att dubbfria däck är helt OK

Och innan någon dryg skåning börjar gnöla om 14+ hela vintern så menar jag vinterväglag. I 10+ och snöfritt är det inte vinterväglag.

Men cyklar är något helt annat än bilar. Bilens vikt gör greppet bättre än för en cykel, det är därför som tung trafik inte behöver vinterdäck då vikten från lastbilar och bussar gör att de har grepp ändå. Sen pratas det om att ändra detta, men det är förstås plakatpolitik som så mycket annat.

Permalänk