Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Nä, är lite osäker också på om skärmen fungerar så. Jag mailade Rtings för att se om de hade tänkt på det och fick svar från Adam Babcock hos dem att de inte tänkt på det och inte testat det, så de är osäkra på om det kan fungera. Adam påpekade dock att c49rg90 ju har stöd för picture-by-picture så därför bör det vara möjligt sålänge OS:et och grafikkortet har stöd för funktionen, men han visste inte med säkerhet (han ville dock att jag skulle återkomma om jag fick det till att fungera). Nu har jag dock bara tillgång till en Mac, men om jag får möjlighet att testat skärmen med en rejäl speldator så ska jag prova med två DP kablar (får väl förmodligen vara minst ett RTX 2080 Ti för att ens försöka komma nära 120fps på denna skärm skulle jag tro), först blir det dock att få den att lira med Mac Minin (förhoppningsvis).

Permalänk
Bildexpert 📺

@EddieCQ: Testa gärna och berätta! Det finns så många komplexa situationer i dag för en skärm när man börjar väga in alla olika källor som kan vara relevanta. Hur fungerar det med Mac? Hur fungerar det med PS4? Kan jag ha skärmen ihop med en annan typ av 4K-källa för exempelvis Netflix 4K/HDR? För att inte tala om hur det kan skilja sig med en PC, olika anslutningar och även skillnader som kommer av att man kör AMD eller Nvidia.

Så när du har chansen – testa på

Permalänk

Haft denna under några dagar nu. Spelar som en kung ja.

HDR: bara fått det att fungera på Youtube.
I Windows desktop så ser det grått ut.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sandlådan:

I Windows desktop så ser det grått ut.

Det är för att Windows är konstruerat för SDR och SDR-data kodas om inuti HDR-omfånget. Du kan reglera hur ljust och mörkt detta förhållande ska vara i Windows-inställningar för HDR.

Permalänk

@Laxpudding:
Bra att veta, tack!

Ser faktiskt inte vart man kan reglera. Tittade snabbt men hittade inte någon justeringsspak någonstans. Får kolla igen senare.
Som det är nu när man aktiverar HDR så blir det grått samt mörkt.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Bildexpert 📺

@sandlådan: Du behöver köra någon av de senare och större W10-uppdateringarna. Reglaget kom för lite mindre än ett år sedan om jag minns rätt och utvecklades en del med den senaste. Nås som en avancerad inställning/alternativ på samma ställe som du aktiverar HDR och WGC i Windows. Dvs bildskärmsinställningarna.

Permalänk

@Laxpudding:

Har senaste Windows uppd.

Hittade den där ”Windows HD Color” där man kan reglera ljust/mörkt. Tyvärr så blir det inget bra ändå, blir grått i vilket fall. Det är förmodligen så som du skrev. Windows med sin SDR som ”spökar” när man aktiverar HDR. Får se om Samsung kan avhjälpa det med någon uppdatering firmware senare.
Annars är jag jättenöjd med skärmen. Kändes som en tidig julklapp i år.

Inet verkar ha sålt flera ex. under kort tid den senaste veckan.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem

Finns recension i senaste datormagazin. Fick ett mycket bra betyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Samsung är på G med en skärm med liknande specs som CRG9 (HDR 1000nitz, bra bilduppdatering) fast i "vanlig" ultrawide storlek/upplösning? (34/3440x1440)

Vet att MSI Optix MPG321CQR är på g med en ny Samsung panel men den har inte samma ljusstyrka som CRG9'an har..

Permalänk
Medlem

Enligt Reddit ska det tydligen finnas en firmwareuppdatering till denna skärm, även om det verkar lite oklart hur den ska installeras

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/ddcaa9/...

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt formatet på skärmen, men skulle önska den var högre. Finns det någon med större skärmyta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Typ all 4k skärmar har mer höjd och större area.
Grejen med denna skärmen är att den är bred.
sök på prisjakt eller något.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4807216,5083511,501...

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

@Olsson80: Typ all 4k skärmar har mer höjd och större area.
Grejen med denna skärmen är att den är bred.
sök på prisjakt eller något.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4807216,5083511,501...

Jag vet att den är bred, har sett den och suttit vid den. Men iom bredden känns 49” för litet.
Tycker höjden på skärmen blir för litet så därav frågan. Hade man lagt till ett par tum hade den visserligen blivit bredare, men även högre.
Dvs fortfarande samma ratio, men större.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

@Olsson80: Typ all 4k skärmar har mer höjd och större area.
Grejen med denna skärmen är att den är bred.
sök på prisjakt eller något.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4807216,5083511,501...

Nja, dom har nog snarare fler pixlar men tror det är rätt få jämförbara 4K skärmar med större area om man inte köper en TV. Asus har väl en ny 43" dock som fått lite blandade recenssioner som kanske faktiskt har större area. Har för mig att UW format leder till större storlekar även om arean inte ökar i samma utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Gillar skarpt formatet på skärmen, men skulle önska den var högre. Finns det någon med större skärmyta?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ska du använda den till? En 55" OLED är ju annars ett alterantiv, och väl en 55" LCD för en som inte anser att OLED är da shit. Hade det funnits en 49" 16:9 gaming TV hade jag nog sneglat rejält på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad ska du använda den till? En 55" OLED är ju annars ett alterantiv, och väl en 55" LCD för en som inte anser att OLED är da shit. Hade det funnits en 49" 16:9 gaming TV hade jag nog sneglat rejält på den.

Kontorsarbete... vill ha bredd till gärna 3 fullsize program uppe, men med lite höjd på skärmen. Kör 35” Ultrawide idag och saknar ca en 27” skärm i bredd, men vill inte gå ner i höjd på skärmytan utan hellre upp någon centimeter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Kontorsarbete... vill ha bredd till gärna 3 fullsize program uppe, men med lite höjd på skärmen. Kör 35” Ultrawide idag och saknar ca en 27” skärm i bredd, men vill inte gå ner i höjd på skärmytan utan hellre upp någon centimeter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har eg samma behov men i kombination med att jag skulle vilja ersätta några skärmar för gaming också av praktiska skäl. För enbart kontorsarbete skulle jag aldrig välja denna skärm utan en vanlig 16:9 4K skärm i 38" eller så. FÖrstår dock inte riktigt resonemanget att gå ner i höjd, så vida du inte ska köra dina program i fullskärmsläge, vilket väl i normalfallet sällan är att rekommendera med skärmar som dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag har eg samma behov men i kombination med att jag skulle vilja ersätta några skärmar för gaming också av praktiska skäl. För enbart kontorsarbete skulle jag aldrig välja denna skärm utan en vanlig 16:9 4K skärm i 38" eller så. FÖrstår dock inte riktigt resonemanget att gå ner i höjd, så vida du inte ska köra dina program i fullskärmsläge, vilket väl i normalfallet sällan är att rekommendera med skärmar som dessa.

Jag tycker helt enkelt att det är för lite skärmyta på höjden. Översätter mycket manualer och liknande där jag har dubbla helsidor uppe samtidigt och sen en extra skärm med Google osv för att översätta separata ord mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Jag tycker helt enkelt att det är för lite skärmyta på höjden. Översätter mycket manualer och liknande där jag har dubbla helsidor uppe samtidigt och sen en extra skärm med Google osv för att översätta separata ord mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket är skälet att jag tycker du ska skippa denna skärm, 2160p är mycket mer än 1440p, i synnerhet när man som jag kör med fönster stackade i höjdled (kör normalt 3-4 fönster per virtuellt skrivbord). Att jag överväger att köpa denna skärm igen (hade den tidigare men mitt ex var trasigt) är enbart för gamingegenskaperna, ihop med att den är rätt ok för jobb mendet kräver då tredjeparts lösningar för att hantera fönster och annat, då Windows inbyggda funktioner funkar bäst för "vanliga upplösningar". Utan gamingdelen skulle jag personligen aldrig ens överväga denna skärm. Sen är det som alltid viktigt att komma ihåg att det är upplösningen och inte skärmstorleken som avgöra hur mkt skärmyta man får, däremot påverkar väl storleken vad man kan se av det och om man måste ha skalning osv. som så klart då påverkar hur mkt som får plats.

Permalänk
Medlem

Ni som har skärmen och använder den till spel, hur funkar det? skalar allt som det ska eller får ni fisheye i många spel? Är skärmen värd sina 15000 eller är den värd mer runt 10000?
Är ni nöjda med köpet med handen på hjärtat eller hade ni hellre haft en 34" ultrawide?
Hur är bilden mot en IPS skärm?
Är det något ni sett som inte är bra? Hörde nåt om något färgdjup som inte fungerade optimalt.

Sitter på en x34 predator och funderar på att köpa men det är mycket pengar... det måste bli rätt. Jag spelar enbart så det är vad jag ska ha den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Enligt Reddit ska det tydligen finnas en firmwareuppdatering till denna skärm, även om det verkar lite oklart hur den ska installeras

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/ddcaa9/...

Tack för info, jag lyckas då inte med det heller. Testat olika stickor, stora som små och formaterat i både ntfs och fat32.
Jag får aldrig upp menyn ens.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Kontorsarbete... vill ha bredd till gärna 3 fullsize program uppe, men med lite höjd på skärmen. Kör 35” Ultrawide idag och saknar ca en 27” skärm i bredd, men vill inte gå ner i höjd på skärmytan utan hellre upp någon centimeter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade nog kikat på en 38" ultrawide med 3840x1600 om jag var du. Då får du lite högre och bredare skärm, samt mycket högre upplösning jämfört med din EX3501R som förhoppningsvis kompenserar för resten av viljan av en till 27" bredvid.

EDIT: Trodde EX3501R var 2560x1080

Finns tyvärr inga större super ultrawide.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

@FZL: Probelmet är ju att skärmstorleken till trots så är antalet pixlar fortfarande färre än på en 4K skärm (oavsett storlek). Det är främsta skälet att jag inte skaffat denna (mer än en gång då men mitt ex var ju tyvärr trasigt). Skärmen i sig tycker jag dock vara riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ni som har skärmen och använder den till spel, hur funkar det? skalar allt som det ska eller får ni fisheye i många spel? Är skärmen värd sina 15000 eller är den värd mer runt 10000?
Är ni nöjda med köpet med handen på hjärtat eller hade ni hellre haft en 34" ultrawide?
Hur är bilden mot en IPS skärm?
Är det något ni sett som inte är bra? Hörde nåt om något färgdjup som inte fungerade optimalt.

Sitter på en x34 predator och funderar på att köpa men det är mycket pengar... det måste bli rätt. Jag spelar enbart så det är vad jag ska ha den till.

Helt fantastisk för spel, spelat WoW hela vägen till 60 på den och det är en mäktig vy. Bildkvalitén fortsätter att imponera. Skärmen ger känslan av att vilja spela spel bara för att uppleva hur de är i 32:9 och 49". Skulle inte viljat ha en 21:9 istället. Märker aldrig av dåliga betraktningsvinklar något särskilt, vilket jag gör på andra VA även om jag aldrig lidit då heller. Kör den i 120 Hz 8 bit, 10 bitars färgdjup så är det 100 Hz som gäller. Vill man köra HDR-material får man ändra till 100 Hz.

Det enda jag varit missnöjd med var att två bokstäver från Samsung-loggan lossnade när jag drog av plasten som skyddade listen nedtill. Lyckades pilla tillbaka dem 90% bra och fick 800 kr i kompensation av Samsung för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Helt fantastisk för spel, spelat WoW hela vägen till 60 på den och det är en mäktig vy. Bildkvalitén fortsätter att imponera. Skärmen ger känslan av att vilja spela spel bara för att uppleva hur de är i 32:9 och 49". Skulle inte viljat ha en 21:9 istället. Märker aldrig av dåliga betraktningsvinklar något särskilt, vilket jag gör på andra VA även om jag aldrig lidit då heller. Kör den i 120 Hz 8 bit, 10 bitars färgdjup så är det 100 Hz som gäller. Vill man köra HDR-material får man ändra till 100 Hz.

Det enda jag varit missnöjd med var att två bokstäver från Samsung-loggan lossnade när jag drog av plasten som skyddade listen nedtill. Lyckades pilla tillbaka dem 90% bra och fick 800 kr i kompensation av Samsung för det.

Jag köpte en idag, är rätt nöjd än så länge

Permalänk
Medlem

Har haft denna ca: 1mån nu och kan inget annat än att säga WOW vilken monitor!!
Har tänkt skriva en längre recension här ett tag men inte riktigt hunnit, så får bli en mindre snabbrecension nu och allt jag kan säga är att jag är grymt nöjd! Har dessvärre ej fått möjlighet att spela på den än och Apple envisas med 5120x1440 stöd på nya Mac Mini (trots den klarar högre upplösningar har den ej stöd för ultrawide), så rent ut sagt sjukt seg att Apple vägrar en lösning på detta och komma med stöd, inte ens i Catalina även då Intel UHD 630 klarar upplösningen så saknas stöd i MacOS. Big fail av Apple, suttit i flera samtal, den ena mer novis än den andra hos deras support tyvärr..
Men kör nu 2st USB-C Thunderbolt 3 - DP kablar och PbP på skärmen vilket ger 2x 2560x1440 virtuella skärmar. Långt ifrån en perfekt lösning, skapar problem med menyer och så samt begränsas till 100hz, men det duger till dess Apple (förhoppningsvis) löser detta och släpper en uppdatering med stöd för native 5120x1440. Överlag annars sjukt nöjd med skärmen, det är en ren fröjd ändå att köra med Macen och även helt underbar att arbeta med med jobbdatorn! Oslagbar field of view (istället för flera skärmar bredvid varann), färgerna verkligen riktigt poppar (visst inte i närheten av min LG Oled C8, men ruggigt bra, bästa jag sett i en monitor), ljusstyrkan är galen (jag nöjer mig mer än väl att ha den på 30% vanligt dagligt arbete) och att det är en VA panel är inget problem överhuvudtaget (vilket jag oroade mig över)! Visst, där märks ju skillnad vid olika betraktningsvinklar men överhuvudtaget inte så farligt som jag var rädd för. Man sitter ju rakt framför den och då är bilden ruggigt bra! Jag var också orolig över att upplösningen inte skulle räcka då jag funderade på 2x 4k skärmar, men ärligt talat så tänker jag aldrig på det för upplösningen är riktigt knivskarp! Denna monitor är ruggigt grym i mina ögon helt enkelt! Rekommenderas varmt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

Har haft denna ca: 1mån nu och kan inget annat än att säga WOW vilken monitor!!
Har tänkt skriva en längre recension här ett tag men inte riktigt hunnit, så får bli en mindre snabbrecension nu och allt jag kan säga är att jag är grymt nöjd! Har dessvärre ej fått möjlighet att spela på den än och Apple envisas med 5120x1440 stöd på nya Mac Mini (trots den klarar högre upplösningar har den ej stöd för ultrawide), så rent ut sagt sjukt seg att Apple vägrar en lösning på detta och komma med stöd, inte ens i Catalina även då Intel UHD 630 klarar upplösningen så saknas stöd i MacOS. Big fail av Apple, suttit i flera samtal, den ena mer novis än den andra hos deras support tyvärr..
Men kör nu 2st USB-C Thunderbolt 3 - DP kablar och PbP på skärmen vilket ger 2x 2560x1440 virtuella skärmar. Långt ifrån en perfekt lösning, skapar problem med menyer och så samt begränsas till 100hz, men det duger till dess Apple (förhoppningsvis) löser detta och släpper en uppdatering med stöd för native 5120x1440. Överlag annars sjukt nöjd med skärmen, det är en ren fröjd ändå att köra med Macen och även helt underbar att arbeta med med jobbdatorn! Oslagbar field of view (istället för flera skärmar bredvid varann), färgerna verkligen riktigt poppar (visst inte i närheten av min LG Oled C8, men ruggigt bra, bästa jag sett i en monitor), ljusstyrkan är galen (jag nöjer mig mer än väl att ha den på 30% vanligt dagligt arbete) och att det är en VA panel är inget problem överhuvudtaget (vilket jag oroade mig över)! Visst, där märks ju skillnad vid olika betraktningsvinklar men överhuvudtaget inte så farligt som jag var rädd för. Man sitter ju rakt framför den och då är bilden ruggigt bra! Jag var också orolig över att upplösningen inte skulle räcka då jag funderade på 2x 4k skärmar, men ärligt talat så tänker jag aldrig på det för upplösningen är riktigt knivskarp! Denna monitor är ruggigt grym i mina ögon helt enkelt! Rekommenderas varmt!

Skickades från m.sweclockers.com

testat SwitchResX? program för att ändra till ickesupportade upplösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrxh:

testat SwitchResX? program för att ändra till ickesupportade upplösningar

Jepp, kör SwitchResX men den bara skalar upp till 5120x1440, väldigt suddig bild (använder därmed inte denna upplösning med SwitchResX)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För er som funderat på den men inte slagit till, Komplett kör Black Week och har ett rätt så bra pris på den. Beställde direkt

https://www.komplett.se/product/1144948/gaming/spelutrustning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

För er som funderat på den men inte slagit till, Komplett kör Black Week och har ett rätt så bra pris på den. Beställde direkt

https://www.komplett.se/product/1144948/gaming/spelutrustning...

Och just nu finns det dessutom 9.....8...anledningar att kolla mailboxen extra noga