Gigabyte prestandatestar överklockad AMD Ryzen 9 3950X

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju inte helt ovanligt att man köper en riktigt dyr kylare bortåt 800-1000 kronor även om man har en processor runt 2000 kronor.
...
Din kylare kostar nära hälften av din CPU t.ex

LOL. Och sen slänger man ut den bara? Min har jag använt sen 2016 till 3 CPU. Luftkylaren före kyler ner den 4:de nu i andra datorn.
Så räkna om.

EDIT: Ber om ursäkt. Läste inte allt p.g.a......morgontrötthet

Skrivet av CubaCola:

Tyckte mest det är tokigt när kylaren kostar nära hälften så mycket som processorn gör
Så nu kostar 3950x ca 13000kr med kylare.

Jag tänker redan på hur många som blir besvikna när de tror nu att det går att uppnå 16x4,3Ghz
Vilka andra knep har de använt? Bl.a nedkyllt rum?

UNDRAR VILKA HASTIGHETER MAN FÅR MED DEN MEDFÖLJANDE STOCKKYLAREN???
elller är den där 4000kronors kylare som medföljer som stock??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

LOL. Och sen slänger man ut den bara? Min har jag använt sen 2016 till 3 CPU. Luftkylaren före kyler ner den 4:de nu i andra datorn.
Så räkna om.

Vad håller du på med egentligen? Jag skrev ju att man tar med sig kylaren i framtida byggen men det tog du bort. Det är fan inte okej alltså..

Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju inte helt ovanligt att man köper en riktigt dyr kylare bortåt 800-1000 kronor även om man har en processor runt 2000 kronor. så det är samma sak där. Anledningarna kan ju vara många men för att hålla den så tyst som möjligt, att kunna överklocka så bra som möjligt och att man kan ta med sig den i framtida byggen. En såndär riktig vattenkylning borde man kunna ta med sig i många byggen framöver och det är en stor engångskostnad och sen tillkommer vissa småsaker.

edit
Din kylare kostar nära hälften av din CPU t.ex

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad håller du på med egentligen? Jag skrev ju att man tar med sig kylaren i framtida byggen men det tog du bort. Det är fan inte okej alltså..

Japp jag hoppade över detta. Läste snabbt igenom din EDIT och tänkte svara utifrån detta.

Jag lovar jag kommer att läsa igenom hela inlägget nästa gång jag svarar
(och inte när jag har just vaknat med torra ögon, och då råkar jag hoppa över lite text)

Permalänk
Medlem

Inte många som kommer gå från 3900X till 3950X. Sedan att Intels snabbaste HEAD cpu intel 9980xe cb15 inte får mer poeng än AMDs svenson cpu är "nästan" pinsamt.

intel 9980XE cb15 3561 (pris 22490kr 165W)
AMD 3950X CB15 3952 +11% vs Intels snabbaste HEAD cpu

(Man kan förstå varför Intel sänker priset på kommande HEAD 10980XE cpu med 10`000kr mot gamla serien. Sedan är nästa steg att minst nå prestanda som AMDs 3950X)

Kommer 16/32 bli det nya 4/8 där max antal kärnor för konsumenter kommer vara i flera år det är frågan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Inte många som kommer gå från 3900X till 3950X. Sedan att Intels snabbaste HEAD cpu intel 9980xe cb15 inte får mer poeng än AMDs svenson cpu är "nästan" pinsamt.

intel 9980XE cb15 3561 (pris 22490kr 165W)
AMD 3950X CB15 3952 +11% vs Intels snabbaste HEAD cpu

(Man kan först varför Intel kommer sänka priset på kommande HEAD 10980XE cpu med 10`000kr mot gamla serien. Sedan är nästa steg att minst nå prestanda som AMDs 3950X)

jag får 4407 med min 7980xe så och då har jag andra program igång

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

jag får 4407 med min 7980xe så och då har jag andra program igång

resultat från https://pcper.com/2018/11/the-intel-core-i9-9980xe-review-sli...

Troligen håller du dig inte till 165W där av högre resultat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen uppskatta om vi kan skriva överklockningshöjningar och poäng i procentsatser, eller åtminstone få med original-värden så man får en chans att räkna ut det själv. Annars är det mest ett gäng lösa siffror för alla utom de som är helt initierade i produktens samtliga värden.

Exempelvis detta citatet;

Citat:

Guiden visar bland annat processorn överklockad till 4,3 GHz över alla kärnor, vilket uppnåddes med spänningsnivån uppskruvad till 1,416 volt. Tillsammans med 16 GB DDR4-minne i 3 200 MHz levererade produkten 4 384 poäng i Cinebench R15, vilket är 452 poäng högre än de 3 932 poäng som Gigabyte uppmätte i grundutförande.

Utan att veta vad den kör för frekvens på alla kärnor original går det inte att veta hur högt den blivit överklockad, varken absolut eller procentuellt.

Inte heller går det att läsa ut hur stor effektskillnaden blir tillföljd av spänningshöjningen, eftersom inte originalspänningen står med.

Minneshastigheten från deras originalutförande står inte heller med, ska jag anta det är samma eller ökat?

I slutänden kan jag se att de gått från 3922 poäng till 4384 poäng, en ökning med knappt 12%.
Men utan att veta något om överklockningen går det inte att gissa sig till skalningen.

För att sammanfatta, om man inte har stenkoll på Ryzen säger siffrorna ytterst lite. Då är det mer intressant att veta att systemet verkar gå att få 12% snabbare. Som jag läser det är det kanske något man kan få till relativt driftsäkert hemma, inte spänningsmax och "bara" vattenkylning.

Detta är inte menat att vara negativt, utan konstruktivt. Ser allt för ofta detta i nyheter och recensioner, där förändringar skrivs i absoluta termer, som exempelvis minnet kunde överklockas +200MHz, sen får man läsa sig till originalhastigheten och räkna fram en procensats för att se om det är marginellt eller en förändring värd att göra, förutom för sakens skull.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB