Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nils-Göte:

@Loxus:

Ge några exempel på saker som är absolut nödvändiga förutom att kunna använda sociala appar, parkeringsappar, swish och dylikt
Vad kan inte vänta till du är vid datorn?

Du utgår ifrån att alla äger en dator och att de använder den dagligen.

Vänd på det istället, är det värt att sänka många tusen på en dator för saker jag lika gärna kan göra på telefonen?
Är det värt att starta upp datorn när jag kommer hem bara för att göra saker jag lika gärna kan göra på tunnelbanan?

Jag har snarare kommit till åsikten att det är få saker jag faktiskt behöver datorn till. Telefonens största fördel är att den alltid är med, därmed kan man utnyttja all den dötid man får under en dag till att göra bankärenden, hantera mail, handla på nätet osv. Datorn hemma startar jag bara om jag ska spela eller pyssla med något som faktiskt kräver tangentbord, mus och usb-portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är smidigt att kunna göra småärenden på telefonen, t ex att kunna swisha eller kolla mailen. Men så fort det ska till att arbetas med något, t ex besvara mailet, eller läsa något så kommer telefonen alltid att vara för liten. Det kanske kan vara så att jag inte har den urbana livsstilen riktigt heller. Jag kör bil, cyklar eller springer till jobbet, så då kan jag inte använda mobilen i alla fall. Skulle jag åka tåg skulle jag smälla upp laptopen och jobba på vägen, mycket effektivare än att sitta med en liten display och fingra. Jag har egentligen ingen av den dötid med en dator utom räckhåll folk nämner, förutom när jag är ute och kör bil.

Till dess att gränssnittet på telefonen går ifrån en liten och obehändig touch-knappssats till full röststyrning där telefonen kan skriva dokument och navigera i menyer träffsäkert med enbart min röst att utgå från så kommer datorn alltid att vara sjukt mycket mer effektiv eftersom skärmytan och framförallt input-devices är så pass överlägsna.

Och vadå sänka många tusen på en dator? En dator för under 10 papp räcker gott om du inte ska spela spel, och funkar till allt minst 5 år, troligen 10 år med. På en laptop tar batteriet slut före datorn.
Många köper ju mobil för 5-10 papp vartannat år. "Men den kostar ju bara 599 kr i månaden i 24 månader..."

Permalänk
Medlem

Man vill väl ha så stor skärm som möjligt?
Förr i tiden då man ringde och sms:ade sparsamt så var det ju ingen mening för telefonera att vara stora. Nu är de ju små datorer i princip och för att konsumera media på.

Dessa människor som vill ha små skärmar, vill de ha en tv på 24" samt en skärm till datorn på 13"?
Iof, de som vill ha en liten skärm kanske inte gör något annat än ringer på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Jag håller med om att det är smidigt att kunna göra småärenden på telefonen, t ex att kunna swisha eller kolla mailen. Men så fort det ska till att arbetas med något, t ex besvara mailet, eller läsa något så kommer telefonen alltid att vara för liten. Det kanske kan vara så att jag inte har den urbana livsstilen riktigt heller. Jag kör bil, cyklar eller springer till jobbet, så då kan jag inte använda mobilen i alla fall. Skulle jag åka tåg skulle jag smälla upp laptopen och jobba på vägen, mycket effektivare än att sitta med en liten display och fingra. Jag har egentligen ingen av den dötid med en dator utom räckhåll folk nämner, förutom när jag är ute och kör bil.

Till dess att gränssnittet på telefonen går ifrån en liten och obehändig touch-knappssats till full röststyrning där telefonen kan skriva dokument och navigera i menyer träffsäkert med enbart min röst att utgå från så kommer datorn alltid att vara sjukt mycket mer effektiv eftersom skärmytan och framförallt input-devices är så pass överlägsna.

Och vadå sänka många tusen på en dator? En dator för under 10 papp räcker gott om du inte ska spela spel, och funkar till allt minst 5 år, troligen 10 år med. På en laptop tar batteriet slut före datorn.
Många köper ju mobil för 5-10 papp vartannat år. "Men den kostar ju bara 599 kr i månaden i 24 månader..."

Du sitter aldrig på toan? Förutom toan, både på jobbet och hemma, så används telefonen en hel del medan jag väntar på att jobbdatorn ska bli färdig med något, bygge, testkörning eller liknande. Främst för att jag inte är helt bekväm med att min arbetsgivare har möjligheten att granska vad jag gör på min jobbdator. Inte för att jag gör något dumt eller så, men ändå.

Angående pris på telefon kontra dator så är ju telefonen ett måste för de allra flesta idag så det handlar inte om huruvida man ska ha en telefon eller en dator utan om man behöver en dator också. Många behöver inte det idag för telefonen (eller en surfplatta som ju är samma sak i större format) gör allt de behöver.

Permalänk
Medlem

Haha, tog 3310-alternativet. Antog iaf att det fortfarande innebar en smartphone som kunde köra alla nödvändiga appar utan prestandafrustration, även om det kanske inte blir som allra smidigast rent handhavandemässigt.

Ett annat alternativ jag gärna sett var en hyfsat stor huvudenhet på runt 6" men med en mindre och verkligen gammel-nalle design på ett blåtands-"headset", eller "hand-set" i det fallet. Med fysiska knappar för snabbringning och kanske mediakontroller, samt kanske en simpel display för översikt endast. Borde gå att få i mindre än Ericsson T100 format till och med.

Det fanns faktiskt ungefär en sån grej från nån tillverkare för några år sen. Tror det var Htc, men kan minnas fel.

Eftersom det inte blev mycket efter den antar jag att listan som den ser ut hittills är hyfsat representativ i stort.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

På toan läser jag tidningar/ magasin. Inte konstigt att folk är sjuka så ofta.

Använder man telefonen till det man tidigare använt en dator till har man ju helt enkelt lärt sig att begränsa sig till ett mindre effektivt verktyg och fysiskt mycket mindre bildformat än en datorskärm. Eller så har man växt upp med att man gör allt från att se på serier till att skriva mail på telefonen så att man inte vet hur mycket bättre och snabbare det går på en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Man vill väl ha så stor skärm som möjligt?
Förr i tiden då man ringde och sms:ade sparsamt så var det ju ingen mening för telefonera att vara stora. Nu är de ju små datorer i princip och för att konsumera media på.

Dessa människor som vill ha små skärmar, vill de ha en tv på 24" samt en skärm till datorn på 13"?
Iof, de som vill ha en liten skärm kanske inte gör något annat än ringer på den.

Fråga mina barn, deras händer är inte så stora. Deras iphone 7 räcker och blir över än

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@deltascu:
Man måste köpa byxor i storlek 38´ för vissa telefoner ska få plats i bakfickan

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Man vill väl ha så stor skärm som möjligt?

Nej, inte som telefon. Jag kan slå vad om att även du har en övre gräns för hur stor skärm du vill släpa runt på "Så stor som möjligt" kan ju vara väldigt stor. Det är nog därför tablets sällan används som telefoner - de flesta tycker att de är för stora för det ändamålet.

Skrivet av creativ:

Dessa människor som vill ha små skärmar, vill de ha en tv på 24" samt en skärm till datorn på 13"?

Oftast bär man ju inte omkring på sin TV eller desktop, så den slutsatsen kan man nog inte dra. Många skulle nog vilja ha en stor skärm, men liten telefon, om det var möjligt. Det är en fråga om kompromisser och avvägningar. Det beror på hur man använder telefonen. En stor skärm är överlägsen på många sätt (detaljrikedom, video, spel...) men det finns de som inte upplever fördelarna som avgörande jämfört med nackdelarna (större plats i fickan, svårare enhandsnavigering...).

I slutändan är det svårt att komma ifrån att alla inte tycker likadant, vilket den här omröstningen visar. Det betyder inte att några har rätt och andra har fel, det är helt enkelt en fråga om olika preferanser och man behöver inte förlöjliga dem som tycker annorlunda än en själv (säger inte att du gör det).

Permalänk

OnePlus 7 pro.
Stor smidig samt passar mina dasslock till händer

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av creativ:

Man vill väl ha så stor skärm som möjligt?
Förr i tiden då man ringde och sms:ade sparsamt så var det ju ingen mening för telefonera att vara stora. Nu är de ju små datorer i princip och för att konsumera media på.

Dessa människor som vill ha små skärmar, vill de ha en tv på 24" samt en skärm till datorn på 13"?
Iof, de som vill ha en liten skärm kanske inte gör något annat än ringer på den.

Det är stor skillnad på en mobil och en stationär enhet.

Mobilen ska få plats i fickan och göra sånt som man gör på små skärmar, dvs surfa på dass, swischa pengar, skriva sms (eller modernare typer av direktmeddelanden) och kolla på något kort filmklipp.

Både laptopen (15" i mitt fall) och den stationära datorn (3x24") är bätte lämpad för att konsumera video, skriva längre texter, surfa på forum och faktiskt orka svara på något eftersom det finns möjlighet att skriva text effektivt eller spela spel. Eller jobba för den delen...

Ska man verkligen titta på något och inte bara fördriva tid så är det betydligt bekvämare att göra det i en bra soffa framför en bra tv med en rejäl ljudanläggning.

Att göra sama sak med mobilen på dass eller nåt annat halvt obekvämt ställe med ett par enklare hörlurar eller ännu värre.. med ljud direkt från mobilen är bara plågsamt oavsett om mobilen är 5,5" eller 6,5".

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

@anon42512:
Om man använder sin dator, behöver man bara använda sin tfn på det sätt jag beskrev...

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patteSatan:

@Loxus:
Om man använder sin dator, behöver man bara använda sin tfn på det sätt jag beskrev...

Nej, du har helt enkelt fel i det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag håller med om att det är smidigt att kunna göra småärenden på telefonen, t ex att kunna swisha eller kolla mailen. Men så fort det ska till att arbetas med något, t ex besvara mailet, eller läsa något så kommer telefonen alltid att vara för liten. Det kanske kan vara så att jag inte har den urbana livsstilen riktigt heller. Jag kör bil, cyklar eller springer till jobbet, så då kan jag inte använda mobilen i alla fall. Skulle jag åka tåg skulle jag smälla upp laptopen och jobba på vägen, mycket effektivare än att sitta med en liten display och fingra. Jag har egentligen ingen av den dötid med en dator utom räckhåll folk nämner, förutom när jag är ute och kör bil.

Till dess att gränssnittet på telefonen går ifrån en liten och obehändig touch-knappssats till full röststyrning där telefonen kan skriva dokument och navigera i menyer träffsäkert med enbart min röst att utgå från så kommer datorn alltid att vara sjukt mycket mer effektiv eftersom skärmytan och framförallt input-devices är så pass överlägsna.

Och vadå sänka många tusen på en dator? En dator för under 10 papp räcker gott om du inte ska spela spel, och funkar till allt minst 5 år, troligen 10 år med. På en laptop tar batteriet slut före datorn.
Många köper ju mobil för 5-10 papp vartannat år. "Men den kostar ju bara 599 kr i månaden i 24 månader..."

Fortfarande många tusen. Dessa personer har förmodligen dessutom tillgång till dator de gånger det verkligen behövs, antingen på jobbet eller skolan. Då blir det inte svårt att se varför någon som börjat livet med en smartphone kan tycka att en dator hemma blir överflödigt.

Angående textinmatning så kan man bli riktigt snabb på mobiltangentbord om man använder det mycket. Visst kan man skriva snabbare på tangentbord om man kan touch-type:a, men de flesta kan inte det i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

På toan läser jag tidningar/ magasin. Inte konstigt att folk är sjuka så ofta.

Använder man telefonen till det man tidigare använt en dator till har man ju helt enkelt lärt sig att begränsa sig till ett mindre effektivt verktyg och fysiskt mycket mindre bildformat än en datorskärm. Eller så har man växt upp med att man gör allt från att se på serier till att skriva mail på telefonen så att man inte vet hur mycket bättre och snabbare det går på en dator.

Du kan ju försöka skriva ditt mail snabbare än mig när du ska dra fram datorn/gå till datorn först. Jag kommer ha skickat iväg det innan du ens är inloggad, förmodligen medan jag står i lunchkön eller liknande. Telefonen/plattan har ju även fördelen att ha kamera så att man kan ”scanna in” dokument direkt och skicka iväg.

Har nog inte skrivit ett privat email på en dator på flera år då det är mycket mer effektivt att göra det från en annan enhet.

Själv siktar jag på att testa en iPhone 11 Pro Max i år, inte kört max tidigare men kan vara skoj att testa.

Permalänk
Medlem

max 5.5"

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Min nuvarande har 6,47". Skulle kunna gå upp en smula faktiskt.

Hade en Galaxy Note, den första, när den var aktuell. Skulle vara intressant att ha en modern telefon i samma mått.

Nuvarande telefon: 73,4 × 158 × 8,41 mm
Galaxy Note: 83 × 146,9 × 9,65 mm

Permalänk
Medlem

@Aktsu:

Varför skulle jag vilja arbeta på lunchen? Det har jag inte betalt för.

Permalänk

Tycker runt 3.5-4" är ganska lagom.

Skulle gärna se en modern hårdvara i den storleken iom att den trängas med kaffemuggen, div verkyg eller reservdelar osv i jobbyxorna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade önskat att renderingarna på iPhone SE2 (eller SEx som jag önskar de hade haft ballarna att döpa den till) va riktigt trevliga. SE-format men skärm över hela fronten. Hade antagligen inte vägt bly som tex iPhone8 gör och varit liten nog att ha i fickan samtidigt som skärmen är stor nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nils-Göte:

@Aktsu:

Varför skulle jag vilja arbeta på lunchen? Det har jag inte betalt för.

Han kanske är konsult och debiterar för tiden?

Det händer även att människor mailar privat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Lite mindre än Sony XZ2 Compact ovan skulle jag vilja ha. 4" skärm utan kanter, lagom tunt, utbytbart batteri.

Jag spelar inte och ser inte på film på min telefon. Har inget behov av att skriva mejl på den och surfa gör jag så lite att storleken inte spelar någon större roll. Jag har stora skärmar på hemmakontoret och en 15" bärbar när jag är ute på uppdrag. Telefonen har jag för att kunna ringa, SMSa, lyssna på musik/ljudböcker, swisha osv.

Palm Phone ser kul ut, men är aningen klen för mina behov. Snäppet större så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Hade önskat att renderingarna på iPhone SE2 (eller SEx som jag önskar de hade haft ballarna att döpa den till) va riktigt trevliga. SE-format men skärm över hela fronten. Hade antagligen inte vägt bly som tex iPhone8 gör och varit liten nog att ha i fickan samtidigt som skärmen är stor nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Drömtelefonen right there.

Permalänk
Avstängd

Större storleken..

Jag gick från en LG G3'a till en Samsung S8..får ju anstränga ögonen för att kunna se

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hunnit ha många olika storlekar, och nu med en S10 så måste jag säga att 5" är nog min sweetspot.
När jag behöver flera fönster eller hemsidor öppna så tycker jag datorns 1440p skärm är i minsta laget, mail/sms/youtube/betala räkningar/toaunderhållning tycker jag en mindre mobil räcker långt till, men min förra (sony compact) var lite för liten med 4,5" skärm.

TLDR: 5" och heltäckande skärm, skippa frontkameran, fingertrycksläsare i knappen på sidan av luren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Hade önskat att renderingarna på iPhone SE2 (eller SEx som jag önskar de hade haft ballarna att döpa den till) va riktigt trevliga. SE-format men skärm över hela fronten. Hade antagligen inte vägt bly som tex iPhone8 gör och varit liten nog att ha i fickan samtidigt som skärmen är stor nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller absolut med om SE får se om kanske dyker upp nån första kvartalet 2020 då det ryktas om de, men hoppas du menar plus modellen för lill 8an är det kalas bra vikt på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Känns nog lite egen här men jag tycker min Galaxy 10+ känns liten , hade en OP 7Pro innan och den kändes lite stor men när jag gick över till samsungen kändes den väldigt liten

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

@Aktsu:

Varför skulle jag vilja arbeta på lunchen? Det har jag inte betalt för.

Vem säger att man bara mailar i jobbet?

I övrigt är jag inte så fast i att raster är lediga, fördelarna man får med att vara flexibel är att man får mer frihet i när och hur mycket man jobbar. Så kan jag bli klar med något snabbare genom att maila på lunchen innebär det bara att jag kan avsluta jobbet tidigare. Mycket avstämningar sker via lunchen kan jag säga, slipper man boka in möten som kostar tid.

Men om du vill ha ett annat scenario så kan vi säga mailen man skickar under möten om helt andra saker. Det är smidigare med telefonen än att plocka fram datorn/gå till datorn.

Skrivet av Aphex:

Han kanske är konsult och debiterar för tiden?

Det händer även att människor mailar privat..

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju inte egenkonsult men konsult är jag. Dvs får jag betalt för att dra in pengar så om jag kan svara på kunders frågor under lunchen är det tid jag inte behöver ta till det sen.

Tycker själv smartphones är ovärdeliga för att jobba optimerat, hade inte alls varit lika effektiv utan dem.

Permalänk
Medlem

Runt eller lite över 5" är lagom, dvs. mellan. Tycker inte det är för stort för fickan och man kan nästan köra den med 1 hand. Har man för liten skärm så blir den lite tråkigare att använda.

Men något som saknas på marknaden är den modell "liten", hör folk i min närhet som letar efter en liten telefon och tycker att 5" är för stort.

Permalänk
Medlem

Själv vill jag ha så stor mobil som möjligt. Så länge det är en rimlig storlek, jag vill ju inte försöka gå runt med en iPad mini i fickan

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball