Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej inget alls inte ens UEFI-loggan dyker upp, ingen signal enligt skärmen.
Nåja, skall testa lite mer innan det åker tillbaka.

edit I kväll lyckades jag få det att hoppa igång, installerade det för tredje gången, var nog lite för trött i går, jag måste gjort något knas.
Skönt!

Bra att du slapp skicka tillbaka det. Aldrig kul att behöva vänta den extra tiden som det det blir att skicka tillbaka saker som man vill ha igång

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Bra att du slapp skicka tillbaka det. Aldrig kul att behöva vänta den extra tiden som det det blir att skicka tillbaka saker som man vill ha igång

Och att slippa skämmas och betala, över att lämna in ett friskt kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Plockade ett 5700 som fyndvara för 3200 och är hyfsat nöjd. Den har några småbuggar som att jag inte kan komma in till bios och att amd har inget motsvarande till Nvidias "pre rendered frames", men för priset så känns det nästan oförskämt att klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappersätaren:

Plockade ett 5700 som fyndvara för 3200 och är hyfsat nöjd. Den har några småbuggar som att jag inte kan komma in till bios och att amd har inget motsvarande till Nvidias "pre rendered frames", men för priset så känns det nästan oförskämt att klaga

Pre-rendered frames är väl frame buffering?

AMDs Anti-Lag ska minimera det, däremot är det värt att kolla följande video för att fundera på om det är något för dig för det fungerar inte så bra i alla situationer oavsett vilket lag man har valt:
https://www.youtube.com/watch?v=7CKnJ5ujL_Q

Verkar som att låsa fps i en nivå som PC:n kan hålla stabilt ger minst input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappersätaren:

Plockade ett 5700 som fyndvara för 3200 och är hyfsat nöjd. Den har några småbuggar som att jag inte kan komma in till bios och att amd har inget motsvarande till Nvidias "pre rendered frames", men för priset så känns det nästan oförskämt att klaga

Hos AMDs GPU:s är prerendered frames är 1 default mode. Ibland kan dock flera prerendered frames öka FPS.

Skrivet av GuuFi:

Pre-rendered frames är väl frame buffering?

AMDs Anti-Lag ska minimera det, däremot är det värt att kolla följande video för att fundera på om det är något för dig för det fungerar inte så bra i alla situationer oavsett vilket lag man har valt:
https://www.youtube.com/watch?v=7CKnJ5ujL_Q

Verkar som att låsa fps i en nivå som PC:n kan hålla stabilt ger minst input lag.

Vad något verkar som är inte vad det är. Antalet testfall är såpass begränsat att slutsatsen som drogs är felaktig.
Detta visas i hardware unboxed uppföljande video, med uttalanden från både AMD och NVIDIA. Att detta beror på hur spelmotorn är implementerad.

Men, i det generella fallet bör Chill vara det bästa alternativet (givet att man har en skärm med freesync). Chill ser till så att frames blir submittade till GPU:n vid en hyfsat stadig takt (om min==max) med viss variation, medan större delen av andra lösningar ser till så att de presenteras vid en stadig takt. Konstigt att HWU säger att de inte fick några såna resultat. Men om det inte funkar kan man alltid pröva anti-lag med bara några knapptryck i spelet. *Efter att ha kollat igen så tycker jag anti-lag fungerade bättre i witcher 3.

Anledningen till att det kan ge lägre input lag vid låg utilization är: Det finns en kö på GPU:n som processerar kommandon. Om kön är mycket mindre (låg GPU utilization) är den mer redo att behandla nya kommandon och således minskar input lag i vissa fall. Detta förklaras i chills video.

I andra fall när utilization är låg så betyder det att det finns mer thermal headroom tillgängligt, så GPU:n kan gå upp i klockfrekvens om så skulle behövas för ett litet tag.

Permalänk
Hjälpsam

Kör enligt ett tips jag snappat upp, min skärm har freesync och jag lägger mig lite under via i fps limiter.
Min skärm klarar 75 Hz jag har då begränsat min fps till 72 fps.
Vad som då händer, är att skärmen alltid går i freesync mode.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Flashade om mitt 5700 kort till 5700xt, gav lite extra fps. Men framförallt så hör jag min blowerkylare ordentligt nu.
Gick från 124 fps i borderlands 3 test till över 140 fps med samma inställningar bortsett från extra power 50 istället för 20.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Klickade hem ett Sapphire Pulse 5700 XT-fyndvara från netonnet igår för 4390kr. Kändes som ett bra pris men återstår att se vilket skick den kommer i. Känns som att det är ganska högt prisdropp jämfört med vad de brukar dra av på fyndvaror (5190kr - 4390kr). Har sett modellen dyka upp titt som tätt i deras fyndhörna. Kanske är samma kort som återlämnas om och om igen...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan: Köpte mitt kort som fyndvara.
Fick ett nytt kort i oöppnad förpackning

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Klickat hem ett 5700 xt pulse..

Dock inte utan problem

När datorn går i idle så svart skärmar den, och man kommer ej tillbaka.
Även problem vid start att ibland kommer inte bilden alls får man försöka igen.

Edit: Efter att ha kört ddu och installerat om alla senaste drivers på ALLT, så verkar det fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

@BostonGurkan: Köpte mitt kort som fyndvara.
Fick ett nytt kort i oöppnad förpackning

Haha kan ju alltid hoppas!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Införskaffade ni i veckan ett Strix 5700 XT. Alltid haft Strix-kort så länge de har funnits men var väldigt tveksam till ett införskaffande pga prislappen och bristen på recensioner.Var väldigt nära att gå över till Nitro+ då den fått riktigt bra recensioner och hade en prislapp runt 800sek billigare. Slog till nu vid prissänkningen som gjordes för någon veckan sedan. Kortet ligger på runt 5600:- just nu med 5400 som lägsta pris vilket gör att den hamnar på samma eller lägre pris än som Nitro+ och Red Devil.

Fungerat felfritt än så länge.

Permalänk
Medlem

Skaffade och installerade precis ett 5700XT märkt som fyndvara men har har stora problem med stuttering på vissa spel som t.ex. Apex Legends och lite mindre i Borderlands 3 (men fortfarande där). När jag kollar klockspeeden i GPU Tweak kan jag se att den dippar drastiskt emellanåt. Efter lite googlande verkar några andra också ha det problemet och de flesta pratar om att det är dåliga drivrutiner.

Undrar om någon här i tråden har haft problemet och om det därav är drivisarna som fortfarande är dåliga eller om det kanske är fel på kortet? (tänker att det var trots allt en fyndvara)

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

@Fetkoala:
Har rätt mycket problem med stuttering i World War Z. Du behöver nog inte oroa dej utan det är nog problem med drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WareZ:

Klickat hem ett 5700 xt pulse..

Dock inte utan problem

När datorn går i idle så svart skärmar den, och man kommer ej tillbaka.
Även problem vid start att ibland kommer inte bilden alls får man försöka igen.

Edit: Efter att ha kört ddu och installerat om alla senaste drivers på ALLT, så verkar det fungera

Oj Där var jag visst snabb... Fungerar inte alls som det ska.
Fastnar i svartskärm när jag har lämnat datorn i idle över natten..
Samt att typ varannan gång klarar den inte att starta... sjukt irriterande

Någon annan med detta problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappersätaren:

Plockade ett 5700 som fyndvara för 3200 och är hyfsat nöjd. Den har några småbuggar som att jag inte kan komma in till bios och att amd har inget motsvarande till Nvidias "pre rendered frames", men för priset så känns det nästan oförskämt att klaga

På min tid hette det FlipQueueSize och gick att ändra från registret eller tredjepartsmjukvara. Låglatensläget fipplar nog delvis med denna för att så ofta som möjligt få den senast renderade bilden istället för någon av de buffrade.

Dock har ju exempelvis frostbite sin egen implementation så där får man hacka config filer.

Permalänk
Skrivet av WareZ:

Oj Där var jag visst snabb... Fungerar inte alls som det ska.
Fastnar i svartskärm när jag har lämnat datorn i idle över natten..
Samt att typ varannan gång klarar den inte att starta... sjukt irriterande

Någon annan med detta problem?

Hade liknande buggar med mitt Radeon 5700xt Red Devil. Ordnade sig genom att ominstallera drivrutinen och sen inte bocka i nått av dom extra grejerna i drivrutinen som den tjatar om. Bara aktivera freesync, sedan så undervoltade/klockade jag den några procent vilket gav högre FPS och 15 grader svalare kort under maxload. Spelar dock bara i 1440p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4

Permalänk
Medlem

hur undervoltar man 5700xt? ser lite mer komplicerat ut än de andra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Roligt!.
Äger 5700XT blower kylare har en morpheus kylare som jag tänkte sätta på, men inte blivit av. Jag var först rätt onöjd med alla crasher som var men enchanted sync men nu efter några driver och det avstängt under tiden det bugga så fungera det äntligen bra.
Väldigt nöjd med kortet nu

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Powercolor 5700XT Red Devil i tisdags och är grymt nöjd MEN jag kan inte se temps på kortet i HWMonitor? Jag kunde se det med mitt Fury men inte nu när jag har bytt. Kan endast se Utilization? Kortet i övrigt presterar bra och så men lite störigt är det.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Fick hem mitt Powercolor 5700XT Red Devil i tisdags och är grymt nöjd MEN jag kan inte se temps på kortet i HWMonitor? Jag kunde se det med mitt Fury men inte nu när jag har bytt. Kan endast se Utilization? Kortet i övrigt presterar bra och så men lite störigt är det.

Har samma problem med mitt Sapphire Pulse. Antar att HWmonitor inte stödjer det på nått sätt. Funkade prima att se temps och fan speed i MSI afterburner iaf så testa det om du är nyfiken.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Har samma problem med mitt Sapphire Pulse. Antar att HWmonitor inte stödjer det på nått sätt. Funkade prima att se temps och fan speed i MSI afterburner iaf så testa det om du är nyfiken.

Testat GPU-z?
Finns temp där med

Download: https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tjena, lurar på att skaffa ett Sapphire 5700 referensmodell, skapligt pris på NoN just nu.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-xbox-...

Ni är väl några stycken som har erfarenhet av referenskylaren, låter den fördjäligt eller funkar det? Kommer sitta i ett fractal define c, just nu med öppen topp, men som jag mest troligt kommer stänga med tanke på blås-kylaren.

Använder ett i7-4790k, och kommer spela i 1080p med 72hz freesync, tror inte det kommer bottlenecka så farligt trots att det är en gammal processor? Eller vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimwin:

Tjena, lurar på att skaffa ett Sapphire 5700 referensmodell, skapligt pris på NoN just nu.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-xbox-...

Ni är väl några stycken som har erfarenhet av referenskylaren, låter den fördjäligt eller funkar det? Kommer sitta i ett fractal define c, just nu med öppen topp, men som jag mest troligt kommer stänga med tanke på blås-kylaren.

Använder ett i7-4790k, och kommer spela i 1080p med 72hz freesync, tror inte det kommer bottlenecka så farligt trots att det är en gammal processor? Eller vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett asus referens, tycker inte att det lät så illa. Dock efter jag flasha till xt började det låta en hel del. Men jag har en vattenkylare liggande som jag tänkte skruva dit sen.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Testade mitt Strix 5700xt i Timespy nyligen och inte lyckats komma upp i de hastigheterna som många recensenter kommit upp i utan ligger på referens poäng. Får dessutom rätt höga temps på runt 80-85°C i Ghost Recon Breakpoint. Något man bör oroa sig för?

Edit: Tydligen så gillar inte Asus GPU-Tweak och AMDs Adrenaline inte varandra vid startup.

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig, blev ett nitro+, kör det med 6700k @ 4,65GHz. Jävligt tyst kort.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nimwin:

Tjena, lurar på att skaffa ett Sapphire 5700 referensmodell, skapligt pris på NoN just nu.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-xbox-...

Ni är väl några stycken som har erfarenhet av referenskylaren, låter den fördjäligt eller funkar det? Kommer sitta i ett fractal define c, just nu med öppen topp, men som jag mest troligt kommer stänga med tanke på blås-kylaren.

Använder ett i7-4790k, och kommer spela i 1080p med 72hz freesync, tror inte det kommer bottlenecka så farligt trots att det är en gammal processor? Eller vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter lite men inte farligt mycket enligt min mening, ljudet är ett blåsljud inget surrande.
3500 för det kortet är ett fynd enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter lite men inte farligt mycket enligt min mening, ljudet är ett blåsljud inget surrande.
3500 för det kortet är ett fynd enligt mig.

Tack, och även tack till xxbiker. Låter som att det kan bli affär 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Va får ni för resultat i UNiGiNE Superposition?
Mitt får ca 4970p i ultra i 1080

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Hej.
1. Är det någon av er som vet om fästena till kylare är ändrat mot tidigare kort från AMD?
Jag har Accelero Xtreme 3 och Accelero Xtreme 4 och dom har hittills passat på alla grafikkort jag provat från AMD och Nvidia.

2. Är det någon av som använder Radeon mod?

3. Är det någon av er som använder det sjukt bra programmet RadeonPro??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.