Blizzard om mobilspelet Diablo Immortal: "Vi är först och främst en PC-utvecklare"

Permalänk
Melding Plague

Blizzard om mobilspelet Diablo Immortal: "Vi är först och främst en PC-utvecklare"

När ryktena om ett nytt Diablo visade sig stämma var det få som jublade, då Diablo Immortal enbart var avsett för mobiler. I en intervju betonar dock företagets VD att PC är utvecklarens hemvist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När kommer Diablo Immortal?
Jag vill ha ett nytt diablo, helst på pc men ett på mobilen går bra medan jag väntar. Är rätt trött på 3:an, inte för det var dåligt utan mer för att jag har spelat det på tok för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ska vi tro att Immortal släpps efter/under Blizzcon? Har vi tur blir det efter att dom utannonserat Diablo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

När kommer Diablo Immortal?
Jag vill ha ett nytt diablo, helst på pc men ett på mobilen går bra medan jag väntar. Är rätt trött på 3:an, inte för det var dåligt utan mer för att jag har spelat det på tok för mycket.

Immortal är i stort sett trean för telefon. Iaf sist vi fick veta något. Du kan nog räkna med att det kommer inom 6 månader.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Problemet med det som visades var ju att det var ett kinesiskt diablo liknande spel som de bara reskinnat lite. Menar absolut inget illa om att det är kinesiskt utan att de inte ansträngt sig att göra ett eget spel. = vill man spela det spelet kan man skaffa originalet.

Jag hoppas att de tar fram ett eget spel med story, karaktärer m.m. De får gärna använda spelmotorn från det kinesiska spelet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

var det inte dom som utannonserade massiv vinst och sedan avskedade en massa folk? många kontroverser om stora spelbolag idag.

Som redan nämnt är det inte blizzard som gör detta spel, det är ett reskinnat crusaders of light som utvecklats av netease från kina.

få se när det kommer men inget jag kommer spela då jag spelar helst på PC'n

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

få se när det kommer men inget jag kommer spela då jag spelar helst på PC'n

Du kan alltid använda Bluestack eller annan emulator och köra Android på PC, bara koppla in en XOne dosa och kötta på i fint uppskalad 720*

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Don't you guys have phones?

Permalänk
Medlem

- You think you do, but you don't!
- Do you guys not have phones?

Känns inte alls som de lyssnat på sina kunder de senaste åren. Bättre att göra en ordentlig pudel och säga "vi hör er nu". Men man tar vad man kan få så detta är okej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du kan alltid använda Bluestack eller annan emulator och köra Android på PC, bara koppla in en XOne dosa och kötta på i fint uppskalad 720*

Är det bra kan det vara en lösning. frågan är dock om det blir massor av microtransaktioner och PTW mekanik. känns ganska tydligt att detta spel ska dra in pengar med så få ansträngningar som möjligt. har svårt att tro att det sitter någon och tänker att nu ska vi göra ett mobilspel folk kommer älska och jag ska lägga ned min själ och hjärta i detta. kommer snarare vara så att nu ska vi göra ett mobilspel så billigt som möjligt för att tjäna så mkt pengar som möjligt om det råkar bli bra är det bara en bonus.

Känner en glas graverare(heter det så) och hon lägger ned mycket av sig själv i det hon gör och är någon inte nöjd med hennes verk så insisterar hon på pengarna tillbaka eller ett nytt försök. hon lever på detta men är mycket mån av att hennes kunder är väldigt nöja med produkterna hon skapar.
Blizzard och många andra spelstudios hade samma eld som hon troligtvis som senare bytts ut till girighet för att bolaget blivit stort och investerare behöver sina pengar.

varför är "indie" spel så populära?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

När kommer Diablo Immortal?
Jag vill ha ett nytt diablo, helst på pc men ett på mobilen går bra medan jag väntar. Är rätt trött på 3:an, inte för det var dåligt utan mer för att jag har spelat det på tok för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Provat Path of Exile? Grymt skoj

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

De ger ju folket vad de vill ha. När fps-spel som i princip är ospelbara på mobilen(fortnite, pubg, call of duty mobile osv.) drar in miljarder är det en no brainer att släppa ett ARPG till mobilen. Ett ARPG är ju betydligt bättre anpassade för mobilen än vad ett fps spel är.

Har aldrig sett maken på fake outrage. Känns som mobilspelet kommer gömer betydligt bättre vinst än vad ett pc-diablo hade gjort. Personligen gick man över till PoE för flera år sedan. Det är ett bra PC-spel.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

De borde ta och låta "Grinding Gear Games" göra nästa Diablo. Grinding Gear Games gjorde det enda jag ens kan tänka mig att kalla Diablo3.
Blizzards halvhjärtade försök är ett skämt jämfört med vad Grinding Gear Games lyckats med i PoE.
Ett Diablo till mobilen som så har jag inget problem med egentligen bara orolig för hur upplevelsen kommer vara. En bra början hade varit att låta de som jobbar med Diablo immortal att göra en "hd" version utav Diablo1/2 så att de får till den rätta känslan till mobil spelet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner en glas graverare(heter det så) och hon lägger ned mycket av sig själv i det hon gör och är någon inte nöjd med hennes verk så insisterar hon på pengarna tillbaka eller ett nytt försök. hon lever på detta men är mycket mån av att hennes kunder är väldigt nöja med produkterna hon skapar.
Blizzard och många andra spelstudios hade samma eld som hon troligtvis som senare bytts ut till girighet för att bolaget blivit stort och investerare behöver sina pengar.

Om fler personer över lag var mer så skulle världen och samhället nog vara bättre, men för de flesta är det minimal insats som gäller. Kvalitet kommer långt ner i ordningen, istället ska det främst vara lätt och inte kräva särskilt mycket engagemang. Billigt, enkelt och dåligt är det vanliga. Om någon individ/något företag gör annorlunda så sticker det ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

var det inte dom som utannonserade massiv vinst och sedan avskedade en massa folk? många kontroverser om stora spelbolag idag.

Vinst bygger på gamla meriter och ett företags kostym bygger på framtidsprognoser där Activision var tydliga med att man förväntar sig fallande intäkter 2019.

Separationen med Bungie (Destiny 2) resulterade i att man nu hade marknadsförare och kundsupport till ett spel som inte existerar. Nedläggningen av Z2Live var ett strategiskt beslut då man vill fokusera på sin kärnverksamhet och inte utveckla F2P-mobilspel. Ska dessa anställda utan arbetsuppgifter få livstids försörjning för att Activision gick med vinst 2018?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razpu:

Vinst bygger på gamla meriter och ett företags kostym bygger på framtidsprognoser där Activision var tydliga med att man förväntar sig fallande intäkter 2019.

Separationen med Bungie (Destiny 2) resulterade i att man nu hade marknadsförare och kundsupport till ett spel som inte existerar. Nedläggningen av Z2Live var ett strategiskt beslut då man vill fokusera på sin kärnverksamhet och inte utveckla F2P-mobilspel. Ska dessa anställda utan arbetsuppgifter få livstids försörjning för att Activision gick med vinst 2018?

Exakt, tycker de senaste besluten och händelserna, och projekt som wow Classic tyder på, som artikeln handlar om, att försöka gå tillbaka till vad som gjorde blizzard bra och ett försök i att lyssna på kundbasen.

Hur vida de lyckas göra ”blizzard great again” återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är ett bra fokus av Blizzard att fokusera på PC-spel, och sedan flytta de till andra plattformar där det är logiskt. Ett bra exempel på detta där de verkar ha lyckats (jag har inte provat själv) är Overwatch på Nintendo Switch. I och med att det är styrt med gyroskop-kontroller så lägger det till en ny dimension till PC-spel som faktiskt ser ut som att det skulle kunna vara rätt kul.

Sedan finns det mindre lyckade sätt de applicerat detta, som t.ex. Hearthstone på mobiltelefoner som känns som en extremt klumpig PC-port, även fast spelet egentligen borde vara idealiskt att spela på mobil eller surfplatta.

Permalänk
Medlem

Damage control. Det är vad det är. De visade ju med mobilspelet att de är bara intresserade av snabba och enkla cash. Ett reskinnat kinesiskt spel de klistrat på Diablologgan på, och sedan blir de sura när folk ser igenom det och undrar om det är ett skämt? Nä, Blizzard är ett skämt.

Precis som så många andra större studios så har de insett att så länge de kan krama ur det sista ur existerande IP:n så behöver de inte skapa något nytt. Bara ta en existerande motor, piffa upp den lite, klistra på ett existerande namn med en liten justering och släppa. Varför krångla med att uppfinna något nytt, skapa ett helt nytt IP med nya idéer? Nä, bara jobbigt och kostar massa peng, bättre att bara rehasha gammalt och släppa till fullpris.

Det var längesedan Blizzard var i synfältet för mig. Ett tag så var de all the rage med nya och spännande spel, men idag? Ser dem inte längre, hör dem inte ens om de inte klantar sig rejält, som på E3. Annars är de helt utanför periferin. Synd om en sådan anrik studio, men gissar på att all kreativ kunskap har för länge sedan lämnat studion och nu finns bara folk kvar som inte kan tänka utanför mallarna som Blizzard har satt upp.

Visst, de släppte WoW Classic, men det är ju knappast nåt nytt. De uppdaterade det gamla spelet och anpassade det till dagens system, that's it. Annars samma gamla spel. Diablo är dött, Starcraft är dött. Sedan har de ett gratis MOBA-spel och ett kortspel. Och detta från en av tidernas mest kända och största spelstudios...

Sorry, men Blizzard får uppfinna något nytt för en gångs skull som sätter dem på kartan igen. För nu så reagerar de bara på marknaden, de är inte längre med och sätter marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt sugen på Diablo till telefon. Skönt slö lir tror jaf Mario kart duger just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Du kan alltid använda Bluestack eller annan emulator och köra Android på PC, bara koppla in en XOne dosa och kötta på i fint uppskalad 720*

Det som många ogillar med telefonspel är just hur lite man kan göra och hur begränsade telefonspel är. Funkar för min del när jag sitter på en buss eller tåg men skulle aldrig få för mig att spela seriöst på telefon när jag har en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razpu:

Vinst bygger på gamla meriter och ett företags kostym bygger på framtidsprognoser där Activision var tydliga med att man förväntar sig fallande intäkter 2019.

Separationen med Bungie (Destiny 2) resulterade i att man nu hade marknadsförare och kundsupport till ett spel som inte existerar. Nedläggningen av Z2Live var ett strategiskt beslut då man vill fokusera på sin kärnverksamhet och inte utveckla F2P-mobilspel. Ska dessa anställda utan arbetsuppgifter få livstids försörjning för att Activision gick med vinst 2018?

Nej men man kanske kan sätta dom i nya projekt, antar att alla inte var helt värdelösa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ge oss Diablo 2 till mobil så är vi nöjda. Titan Quest funkar ju helt ok på plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

vad händer med immortals då, kommer det inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Provat Path of Exile? Grymt skoj

Jag har provat det fast aldrig fastnat för det, däremot vet jag att några av mina vänner som jag lirade diablo ihop med är helt fast i PoE. Typ 5 gånger speltid som vi hade i diablo eller något i den stilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

När kommer Diablo Immortal?
Jag vill ha ett nytt diablo, helst på pc men ett på mobilen går bra medan jag väntar. Är rätt trött på 3:an, inte för det var dåligt utan mer för att jag har spelat det på tok för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Path of Diablo till Diablo 2.. Diablo 2 lever än!

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Avstängd

Konstigt att ingen nämner Grim Dawn, bättre än PoE enligt mig.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

- You think you do, but you don't!
- Do you guys not have phones?

Känns inte alls som de lyssnat på sina kunder de senaste åren. Bättre att göra en ordentlig pudel och säga "vi hör er nu". Men man tar vad man kan få så detta är okej

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en anledning till att de utökar sitt spelbibliotek till spel som innehåller en massa loot boxes och microtransactions på mobilen och lanserar live services mm det är att de måste höja utdelningen till aktieägarna.

Diablo 3 var ju värdelöst så Diablo serien är idag irrelevant.

Permalänk
Medlem

vad är de för "deal" mellan Blizz å sug Activion? min uppfattning är att mycket har gått åt pipan sedan Activion kom med i bilden..

Jag som Blizz kund tycker mig se en avsevärd förändring och önskar att Activion inte hade något att göra med Blizz.

är de samarbeten eller är det uppköp som har inträffat?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

vad är de för "deal" mellan Blizz å sug Activion? min uppfattning är att mycket har gått åt pipan sedan Activion kom med i bilden..

Jag som Blizz kund tycker mig se en avsevärd förändring och önskar att Activion inte hade något att göra med Blizz.

är de samarbeten eller är det uppköp som har inträffat?

Activision och Vivendi Games (ägaren av Blizzard) slogs samman för drygt 10 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Konstigt att ingen nämner Grim Dawn, bättre än PoE enligt mig.

Du nämnde det ju

Grim Dawn är ett bra spel, bättre än Diablo III imo men jag anser inte att det är i nivå med PoE. Däremot är det kul och en bra ersättare om man är lite bränd på PoE.

underline
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB