AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@Yoshman
Du bör vara en blå person.

Syftar på boken "Omgiven av idioter" av Thomas Erikson som jag läser nu.
http://www.bossbloggen.se/omgiven-av-idioter-sa-leder-du-dem/

Ah, årets förvillare! https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-for...

Ok, nog med offtopic

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ja, det var kanske ett dumt inlägg av mig, boken är grovt förenklande, generaliserande och något provocerande. Just att jag satt med boken och sedan läser jag Yoshmans långa detaljerade intressanta utläggningar.

Permalänk
Medlem

@slusk: Värt att tänka på är att Asus har 300-500kr cashback på sina bord i 2-3k klassen också. X570 Tuf var nere på 2300kr för några dagar sen + Cashback och det har likvärdig VRM som Gigabyte bordet. Så håll utkik efter dom med, om du är ute efter ett fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

@slusk: Värt att tänka på är att Asus har 300-500kr cashback på sina bord i 2-3k klassen också. X570 Tuf var nere på 2300kr för några dagar sen + Cashback och det har likvärdig VRM som Gigabyte bordet. Så håll utkik efter dom med, om du är ute efter ett fynd.

Ja asus kort ligger bra till för det mesta faktiskt i de flesta prisklasser, jag skulle köra ASUS eller Aorus/Gigabyte personligen om jag skulle köra x570

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ska man tro Microsoft själva kommer 19H2 uppdateringen 8 Oktober står detta på dagens Kb release info.

"Note This update does not replace the upcoming October 2019 monthly update, which is scheduled to release on October 8, 2019."
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4524147/windows-10-u...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Då tog man steget in i ryzen 3000
3900X och Crosshair VIII beställda, nu börjar väntan på en CPU som inte finns i lager...
Ska bli kul att sätta sig och pilla när det väl anländer, och degradera min 1700 till mediaserver

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

AGESA 1.0.0.4 på gång enligt Guru3D;

Citat:

It was MSI who shared a few details, AGESA 1.0.0.4 will be released next month in November and includes over a hundred improvements and new features. MSI state a "1004 BIOS with 100+ fixes will follow in November ", but in the video they point out that this will be "100+ Enhancements and Features ". So 'fixes' was poorly written.

https://www.guru3d.com/news-story/over-100-improvements-to-be...

Har för övrigt inte sett 4.6GHz på min burk sedan officiella ABBA på C7H. Prestandan är dock överlag bra ändå och jag fick senast 527SC/7575MC på CB20. 3DMark Time Spy ligger på över 14k CPU. Detta med PBO (gör inget?) och PE3 (gjorde en del).

Vad gäller mina problem med avstängning har jag pinpointat det till att det inträffar när jag sätter Power Phase alternativen till "Extreme" i BIOS. "Optimal" så funkar allt fint med reboots/avstängningar. Märkligt...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Då tog man steget in i ryzen 3000
3900X och Crosshair VIII beställda, nu börjar väntan på en CPU som inte finns i lager...
Ska bli kul att sätta sig och pilla när det väl anländer, och degradera min 1700 till mediaserver

Proshop har 12st i lager i skrivande stund. Men du kanske beställt från en annan butik och hellre väntar lite? Proshop levererar väl från Danmark dessutom så brukar ta några dagar extra men tänkte ändå informera ifall ifall

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Proshop har 12st i lager i skrivande stund. Men du kanske beställt från en annan butik och hellre väntar lite? Proshop levererar väl från Danmark dessutom så brukar ta några dagar extra men tänkte ändå informera ifall ifall

Leverantör, 5-6 vardagar leveranstid (ETA eget lager 2019-10-10)
Billigaste frakt: 0,00 kr

står det för mig. Verkar som att fler och fler ÅF kommer att få in dessa framöver, t.ex. Webhallen (50+ st på väg):

https://www.webhallen.com/se/product/302705-AMD-Ryzen-9-3900X...

Funderar själv på om jag ska slå till på 3900X eller vänta in Ryzen 9 3900 (65W), då jag kör med ett mindre chassi (LOUQE Ghost S1 MKII). Ser att folk når 4.6 GHz på dessa CPU:er med AGESA 1.0.0.3 ABBA - är det möjligt att nå dessa frekenser på ett fåtal kärnor/trådar även med en lite klenare kylare än t.ex. en 240mm AIO?

---

Vet inte om det har diskuterats tidigare, men jag ramlade in på följande artikel från digitaltrends:

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-zen-3-sm4-four-th...

Är det verkligen troligt att AMD skulle lägga till stöd för 4 trådar/kärna i och med Zen 3 (AM4)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Proshop har 12st i lager i skrivande stund. Men du kanske beställt från en annan butik och hellre väntar lite? Proshop levererar väl från Danmark dessutom så brukar ta några dagar extra men tänkte ändå informera ifall ifall

beställde från Netonet, de förväntas skicka på måndag, blir jag väldigt sugen får man väl åka till någon fysisk butik

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Leverantör, 5-6 vardagar leveranstid (ETA eget lager 2019-10-10)
Billigaste frakt: 0,00 kr

står det för mig. Verkar som att fler och fler ÅF kommer att få in dessa framöver, t.ex. Webhallen (50+ st på väg):

https://www.webhallen.com/se/product/302705-AMD-Ryzen-9-3900X...

Funderar själv på om jag ska slå till på 3900X eller vänta in Ryzen 9 3900 (65W), då jag kör med ett mindre chassi (LOUQE Ghost S1 MKII). Ser att folk når 4.6 GHz på dessa CPU:er med AGESA 1.0.0.3 ABBA - är det möjligt att nå dessa frekenser på ett fåtal kärnor/trådar även med en lite klenare kylare än t.ex. en 240mm AIO?

---

Vet inte om det har diskuterats tidigare, men jag ramlade in på följande artikel från digitaltrends:

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-zen-3-sm4-four-th...

Är det verkligen troligt att AMD skulle lägga till stöd för 4 trådar/kärna i och med Zen 3 (AM4)?

Min 3700x i mitt Ghost S1 når 4,4Ghz i singelboost frekvens, men kör jag CB20 på alla kärnor så ligger den kring 4Ghz. NH-L12 som kylare med 2st 120mm som utblås i en medium tophat. CPUn värmethrottlar som jag kan se, når över 85 grader.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Leverantör, 5-6 vardagar leveranstid (ETA eget lager 2019-10-10)
Billigaste frakt: 0,00 kr

står det för mig. Verkar som att fler och fler ÅF kommer att få in dessa framöver, t.ex. Webhallen (50+ st på väg):

https://www.webhallen.com/se/product/302705-AMD-Ryzen-9-3900X...

Funderar själv på om jag ska slå till på 3900X eller vänta in Ryzen 9 3900 (65W), då jag kör med ett mindre chassi (LOUQE Ghost S1 MKII). Ser att folk når 4.6 GHz på dessa CPU:er med AGESA 1.0.0.3 ABBA - är det möjligt att nå dessa frekenser på ett fåtal kärnor/trådar även med en lite klenare kylare än t.ex. en 240mm AIO?

---

Vet inte om det har diskuterats tidigare, men jag ramlade in på följande artikel från digitaltrends:

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-zen-3-sm4-four-th...

Är det verkligen troligt att AMD skulle lägga till stöd för 4 trådar/kärna i och med Zen 3 (AM4)?

Bör inte vara någit problem. Sådan boost når man ändå i scenarion där processorn är sval, inte drar så mycket ström, inte har tunga flertrådade laster. Nu vet jag inte hur Ghosts ventilation ser ut i detalj och vilken kylare du avser men vara man har bra genomströmning i lådan så att inte lufttemperaturen i chassit blir för hög finns goda förutsättningar.

Däremot så blir det kanske inte så lätt med AUTO-OC och PBO då temperaturtaket lär slås i frekvent, men med nuvarande implementation så ger det inte så mycket extra prestanda som faktiskt märks.

I vilket fall bör den "lite klenare" kylaren ändå vara specad till minst 105W TDP för bästa förutsättningar till bra boost. Kör du t.ex en 65W-kylare så kommer du sällan eller aldrig se boosten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Min 3700x i mitt Ghost S1 når 4,4Ghz i singelboost frekvens, men kör jag CB20 på alla kärnor så ligger den kring 4Ghz. NH-L12 som kylare med 2st 120mm som utblås i en medium tophat. CPUn värmethrottlar som jag kan se, når över 85 grader.

Kör också med en NH-L12, men kommer att använda den inkluderade 92mm fläkten p.g.a. lite högre RAM-flänsar samt en M-tophat med 2 st. 120mm fläktar + en fläkt under PSU:n. Med dina temperaturer och en liknande setup kan man anta att all-core kommer att ligga kring 3.6-3.8 GHz eller så (med avseende på att varje CCD innehåller 6 st aktiva kärnor istället för 8 på en CCD som 3700X har)?

Skrivet av Ozzed:

Bör inte vara någit problem. Sådan boost når man ändå i scenarion där processorn är sval, inte drar så mycket ström, inte har tunga flertrådade laster. Nu vet jag inte hur Ghosts ventilation ser ut i detalj och vilken kylare du avser men vara man har bra genomströmning i lådan så att inte lufttemperaturen i chassit blir för hög finns goda förutsättningar.

Däremot så blir det kanske inte så lätt med AUTO-OC och PBO då temperaturtaket lär slås i frekvent, men med nuvarande implementation så ger det inte så mycket extra prestanda som faktiskt märks.

I vilket fall bör den "lite klenare" kylaren ändå vara specad till minst 105W TDP för bästa förutsättningar till bra boost. Kör du t.ex en 65W-kylare så kommer du sällan eller aldrig se boosten.

Det är en NH-L12 med endast 92mm fläkten undertill som jag kommer att använda. Verkar kunna kyla helt OK upp till 95W (fast kanske lite lägre med endast en fläkt) enligt Noctua's guidelines:

https://noctua.at/en/nh_l12_tdp_guidelines

Jag har inga problem med att förlora ett par hundra MHz på all-core boost då det är givet att ett sådant litet chassi har begränsad kylkapacitet. Kommer dock 3900X att prestera precis som en 3900 (hur dessa nu än kommer att prestera) p.g.a. den begränsade kylningen så är det ju lite pengar i sjön.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kör också med en NH-L12, men kommer att använda den inkluderade 92mm fläkten p.g.a. lite högre RAM-flänsar samt en M-tophat med 2 st. 120mm fläktar + en fläkt under PSU:n. Med dina temperaturer och en liknande setup kan man anta att all-core kommer att ligga kring 3.6-3.8 GHz eller så (med avseende på att varje CCD innehåller 6 st aktiva kärnor istället för 8 på en CCD som 3700X har)?

Det är en NH-L12 med endast 92mm fläkten undertill som jag kommer att använda. Verkar kunna kyla helt OK upp till 95W (fast kanske lite lägre med endast en fläkt) enligt Noctua's guidelines:

https://noctua.at/en/nh_l12_tdp_guidelines

Jag har inga problem med att förlora ett par hundra MHz på all-core boost då det är givet att ett sådant litet chassi har begränsad kylkapacitet. Kommer dock 3900X att prestera precis som en 3900 (hur dessa nu än kommer att prestera) p.g.a. den begränsade kylningen så är det ju lite pengar i sjön.

92W är fortfarande ett bra kliv upp från 65W, och det är inte så att den klämmer in all kraft i en kärna vid lätt belastning så du kommer aldrig få processorn lika varm i fåtrådade laster som när alla kärnor går på fullt blås, och maxboosten uppnås endast vid fåtrådade laster så det bör vara helt lugnt.

Så om du är OK med full enkeltrådsprestanda men några hundre Mhz lägre "all core" än i ett system med biffigare kylning så är det ju lugnt

3900 har ändå rätt mycket lägre maxboost än 3900X, så det känns som ett onödigt nedköp i ditt scenario.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

92W är fortfarande ett bra kliv upp från 65W, och det är inte så att den klämmer in all kraft i en kärna vid lätt belastning så du kommer aldrig få processorn lika varm i fåtrådade laster som när alla kärnor går på fullt blås, och maxboosten uppnås endast vid fåtrådade laster så det bör vara helt lugnt.

Så om du är OK med full enkeltrådsprestanda men några hundre Mhz lägre "all core" än i ett system med biffigare kylning så är det ju lugnt

3900 har ändå rätt mycket lägre maxboost än 3900X, så det känns som ett onödigt nedköp i ditt scenario.

Ja men perfekt, då blir det nog en 3900X så fort de kommer i lager igen! Kommer ju utöver arbete att användas även till spel, och finns vissa lite äldre titlar i mitt bibliotek som enbart använder ett fåtal trådar

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Får 250-300p (4700 vs 4950) sämre i CB20 på x570 Tuf vs x570 Gaming Edge med samma CPU. Temps är dock 4-5 grader lägre på Tuf kortet. En CB20 runda toppar på 65,4 grader, medans MSI landa på 71-72 grader.

Får dock 10p högre single score på Asus kortet. 507 vs 497.

Är det något mer i bios på Asus brädorna man ska slå på/av?
C-states - Enabled
Amoury Crate - Disabled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kör också med en NH-L12, men kommer att använda den inkluderade 92mm fläkten p.g.a. lite högre RAM-flänsar samt en M-tophat med 2 st. 120mm fläktar + en fläkt under PSU:n. Med dina temperaturer och en liknande setup kan man anta att all-core kommer att ligga kring 3.6-3.8 GHz eller så (med avseende på att varje CCD innehåller 6 st aktiva kärnor istället för 8 på en CCD som 3700X har)?

Det är en NH-L12 med endast 92mm fläkten undertill som jag kommer att använda. Verkar kunna kyla helt OK upp till 95W (fast kanske lite lägre med endast en fläkt) enligt Noctua's guidelines:

https://noctua.at/en/nh_l12_tdp_guidelines

Jag har inga problem med att förlora ett par hundra MHz på all-core boost då det är givet att ett sådant litet chassi har begränsad kylkapacitet. Kommer dock 3900X att prestera precis som en 3900 (hur dessa nu än kommer att prestera) p.g.a. den begränsade kylningen så är det ju lite pengar i sjön.

Ursäkta, det är precis så jag kör. Med 92mm fläkten som medföljde och två 120mm i topp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 9 3950X Hits 4.3 GHz On All 16 Cores With Water Cooling
Gigabyte has released a Ryzen 9 3950X overclocking guide where the motherboard manufacturer was able to push its sample to an impressive 4.3 GHz on all 16 cores while using a beefy liquid cooling solution, and at a mere ~1.4V.

Gigabyte paired its Ryzen 9 3950X with the brand's own X570 Aorus Master motherboard, Aorus 16GB (2x8GB) DDR4-3200 memory kit and EKWB's EK-KIT P360 liquid cooling kit.

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-9-3950x-overclock...

Permalänk
Medlem

Epyc roadmap

https://www.youtube.com/watch?v=2IqD7U9oNpQ&feature=youtu.be&...

Permalänk
Medlem

Nu ligger jag efter i tråden så detta kanske redan postats, men jag tycker det verkar intressant och lovande för kommande konsumentprocessorer.

Permalänk
Medlem

Zen3 har tydligen en 8C CCX

Bör hjälpa med att få latenser mer likformiga.

Kan inte hjälpa att tänka på hur det är en liknande transformation som de gick från GCN => Navi med LDS. Finns dock vissa penalties att nå LDS för den andra CU:n. Förändringen i Zen3 har nog större prestandaförbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

AMD Ryzen 9 3950X Hits 4.3 GHz On All 16 Cores With Water Cooling
Gigabyte has released a Ryzen 9 3950X overclocking guide where the motherboard manufacturer was able to push its sample to an impressive 4.3 GHz on all 16 cores while using a beefy liquid cooling solution, and at a mere ~1.4V.

Gigabyte paired its Ryzen 9 3950X with the brand's own X570 Aorus Master motherboard, Aorus 16GB (2x8GB) DDR4-3200 memory kit and EKWB's EK-KIT P360 liquid cooling kit.
https://i.gyazo.com/bd19754e77556dea81fde16fffe4441f.png
https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-9-3950x-overclock...

Gillar hur dom hintar om "bara" 1.4V på 16 kärnor den lär under inga omständigheter gå sval under hård last även med den hårigaste vatten loopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Gillar hur dom hintar om "bara" 1.4V på 16 kärnor den lär under inga omständigheter gå sval under hård last även med den hårigaste vatten loopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tippa på att dom fick ett ok från amd att släppa en liten tease helt enkelt för att hålla intresset vid liv haha.
Kolla gärna på klippet jag länkade. Det var lite intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Gillar hur dom hintar om "bara" 1.4V på 16 kärnor den lär under inga omständigheter gå sval under hård last även med den hårigaste vatten loopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Länge har jag gått i tankar om att bygga egen vatten kylning men aldrig kommit till skott, har dock en tänkbar radiator kandidat på bilden nedan. ska jag köra vatten ska jag slå på stort. såg en kille här på forumet tror jag som körde loopen genom sitt hem element på väggen, det kan också vara något att testa på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:
Problemet kommer inte att vara att vattentemperaturen är X för många grader över rummet.
Det är att få bort värmen från kärnorna till vattnet som är kruxet.
Min 2700K värmer radiatorn väldigt lite när den går passivt. Att ha en bassäng hade inte hjälpt särskilt mycket i mitt fall förutom möjligheten att gå under rumstemp.
Peltier hade faktiskt fungerat när ena sidan är säkrad.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

@Aka_The_Barf:
Problemet kommer inte att vara att vattentemperaturen är X för många grader över rummet.
Det är att få bort värmen från kärnorna till vattnet som är kruxet.
Min 2700K värmer radiatorn väldigt lite när den går passivt. Att ha en bassäng hade inte hjälpt särskilt mycket i mitt fall förutom möjligheten att gå under rumstemp.
Peltier hade faktiskt fungerat när ena sidan är säkrad.

Kan man inte ha en kraftigare pump så vattnet går snabbare runt? Vattnet vid cpun hinner bli mindre varmt innan nytt svalt vatter kommer in?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan man inte ha en kraftigare pump så vattnet går snabbare runt? Vattnet vid cpun hinner bli mindre varmt innan nytt svalt vatter kommer in?

Skickades från m.sweclockers.com

Flödeshastighet gör nära på inget alls. På Ryzen är det ännu värre. jag har en hel hög med radiatorer men min går hyffsat varm ändå.
Generellt sett är det mängden radiatorer, sen fläktar och deras hastighet på radiatorerna som gör mest skillnad.
Jag kör dubbla pumpar men det är mest för säkerhetens skull, inte flödet. mina går i ca 40% hastighet = helt ljudlösa.
Jag kan köra dem på 100 % utan tempen rör sig en grad ens. Däremot om jag ökar fläkthastigheten från ca 30% till 100% ser jag 5-8 graders skillnad.
Funderar på att lappa min.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Proshop har 12st i lager i skrivande stund. Men du kanske beställt från en annan butik och hellre väntar lite? Proshop levererar väl från Danmark dessutom så brukar ta några dagar extra men tänkte ändå informera ifall ifall

Orkade inte vänta så tog en tur till NetonNet

Safety first...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Flödeshastighet gör nära på inget alls. På Ryzen är det ännu värre. jag har en hel hög med radiatorer men min går hyffsat varm ändå.
Generellt sett är det mängden radiatorer, sen fläktar och deras hastighet på radiatorerna som gör mest skillnad.
Jag kör dubbla pumpar men det är mest för säkerhetens skull, inte flödet. mina går i ca 40% hastighet = helt ljudlösa.
Jag kan köra dem på 100 % utan tempen rör sig en grad ens. Däremot om jag ökar fläkthastigheten från ca 30% till 100% ser jag 5-8 graders skillnad.
Funderar på att lappa min.

Så om jag kör med en fet bil radiator med ett par 250mm fläktar på låg hadtighet bör jag kunna hålla mig hyfsat sval. När det blir vinter kan man lägga den i snön utanför 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan man inte ha en kraftigare pump så vattnet går snabbare runt? Vattnet vid cpun hinner bli mindre varmt innan nytt svalt vatter kommer in?

Skickades från m.sweclockers.com

Intemp vs ut på rad skiljer runt 1 grad för mig tror jag men kan kolla exakt lite senare.
IFS "gammalt" block.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880