Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Man skulle kunna använda de resurserna till något som är till gagn för mänskligheten istället för att göda ett stort antal "klimatforskare". Lägg 1-2% av de belopp som kastas in i diverse kvasi klimatförutsägelseforskning för att rensa haven från plast och för att minska utflödena från de tre största flodutflödena så har vi gjort något positivt för jorden.

Kan tycka att det kan vara mänskligheten till gagn att fortsätta forska, om inte annat för att försöka styrka teorierna om global uppvärmning eller att kunna avfärda dom. Ifall dessa >95% av forskarna faktiskt har rätt så är det väl bra om man fortsätter jobba på detta för att kunna övertyga klimatskeptikerna? Om man ignorerar dessa >95% av forskarna och det sedan visar sig att de har rätt så är ju konsekvenserna rätt påtagliga.

Men vilka summor handlar det om egentligen? Hur mycket plast skulle man kunna få bort från haven ifall man lägger de pengarna på att rensa haven? Antal ton? Procent av total mängd plast i haven?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Kan tycka att det kan vara mänskligheten till gagn att fortsätta forska, om inte annat för att försöka styrka teorierna om global uppvärmning eller att kunna avfärda dom. Ifall dessa >95% av forskarna faktiskt har rätt så är det väl bra om man fortsätter jobba på detta för att kunna övertyga klimatskeptikerna? Om man ignorerar dessa >95% av forskarna och det sedan visar sig att de har rätt så är ju konsekvenserna rätt påtagliga.

Men vilka summor handlar det om egentligen? Hur mycket plast skulle man kunna få bort från haven ifall man lägger de pengarna på att rensa haven? Antal ton? Procent av total mängd plast i haven?

Vad har de där 95% av forskare rätt om menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vindkraft passar också oss ganska bra då det vanligtvis blåser mer på dagen än på natten och mer på vintern än på sommaren här och det är då vi har störst behov av energi (enligt smhi bland annat).

Det argumentet går åt satan när man inser:
Kostnader av produktion och dess klimatpåverkan.
Kostnader av underhåll och dess klimatpåverkan, tänk rengöring och avisning med helikopter.
Kostnader av utbytning och dess klimatpåverkan, vindkraft har typ 25år livslängd.

Borde inte finnas ett enda stort vindkraftverk i västvärlden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det är därför IPCCs rapporter är otroligt viktiga i sammanhanget.
De erbjuder blytung bevisbörda med sina lägesrapporter och prognoser. Bättre än såhär blir det inte inom vetenskapen på detta område.

Det som gör dem relevanta är just att de inte har gjort sin egen forskning på sitt hörn utan de går igenom all forskning som görs på inom klimatforskningen och sammanställer forskningsläget för att få till en helhetsbild. Det här kräver både resurser och att det görs av experter på området. Vi lekmän kan helt enkelt inte gå igenom tusentals forskningsrapporter och vikta dataset mot varandra. Det här klarar inte enskilda forskare av heller. För arbetet är för massivt och omfattande. Och det behövs för att få fram en helhetsbild av läget.

Så det som står i IPCCs rapporter väger mycket mycket tyngre än andra enskilda forskningsrapporter oavsett vartåt de pekar.
Lyssna på deras rapportering så har du den bästa källan för information om hur det står till.

Du fortsätter alltså på exakt samma spår. "Bättre än så här blir det inte i den här vetenskapen". Det är ju per definition att sänka bevisbördan för att området är så komplext.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nä.

Alla objekt som värms upp kommer att börja avge värme och hitta en balans mellan intag och uttag. Under uppvärmningsfasen ackumuleras en del av värmen istället för att sändas ut så under en period ser förhållandet ut så att 100 går in och 99 går ut.
@M_X_E_Q har rätt här. Men det är däremot inte rätt att temperaturökningen blir oändlig.

Det relevanta i sammanhanget är att ökade koldioxidutsläpp ökar vid vilken temperatur det blir jämnläge.

Det fungerar likadant med all termodynamik.
Vi kan exempelvis titta på en processor som avger 100W värme. Med en liten kylare på så kommer processorn bli varm för värmeavledningen minskar men temperaturen skenar inte i det oändliga. När temperaturen stigit tillräckligt mycket så kommer deltaT vara så stort att avstrålningen per yta ökat så mycket att jämvikt mellan intag och uttag uppnås.
Med en större kylare kommer processorn gå svalare.

Låter ju bra att temperaturen självstabiliseras på en högre nivå. Yes.
Men ökad temperatur på jorden har också konsekvenser i hur klimatet påverkas.

Dessutom tillkommer följdeffekter av uppvärmningen. När tillräckligt med is smälter bort kring polerna så reflekteras ännu mindre ljus bort vilket ökar på uppvärmningen ännu mer. Här finns lite av ett självspelande piano som vi drar igång med utsläppen.

Jo tack jag förstår växthuseffekten mycket väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skiiren:

Nej, jag har inte propagerat för någon mindre bevisbörda. Försöker bara få folk att förstå att vetenskapen i det hela är uppdelad.

1. Beräkningar av hur förändringar av CO2 halten i yttersta atmosfären ändrar energibalansen där vilket leder till en ökad temperatur för att nå jämvikt där

2. Hur denna ändrade temperaturjämvikt förändrar klimat mm över hela jorden.

Nästan hela debatten sker om hur exakt 2 egentligen är, vad blir temperaturen i Stockholm 2045, kommer det att regna mer eller mindre...Allt detta är otroligt komplexa simuleringar och modeller.

1 skulle jag tro att man som ensam människa i princip kan räkna på med papper och penna i en enklare modell, 2 not soo much eftersom det är en så ofantligt mycket komplexare frågeställning.

Jag har själv kunnat sätta mig in i 1 någorlunda, genom att först förstå hur IR energin som strålas från jordytan upptas av C02 ... efter många år fattade jag att jag inte fattat tillräckligt (trodde ett tag C02 nivån i hela atmosfären spelade roll), läste på och kom fram till att jag förstår huvudprincipen, gräns för total absorption av IR i CO2 spektrat flyttas ut till ett kallare område vilket förändrar balansen mellan termisk och strålnings överföring av energin där... puh

Här någonstans orkade jag inte sätta mig och räkna själv, men kom fram till att den faktiska fysikaliska frågeställningen är såpass enkel att jag är övertygad att det finns vettiga beräkningar på detta.

Det räcker med att kolla vilka andra beräkningar och upptäckter som teoretiska fysiker gör för att i mina ögon vara säker på att grunden till 1 vid detta laget är så bekräftad som man bara kan begära, annars skulle det dyka upp en beräkning som visade på motsatsen.

Allt fastnar tyvärr i ett tjafs om exakthet eller inte i beräkningar för del 2 i stället för att man säkerställer att alla förstår 1, vi har en uppvärmning orsakad av människan som förändrar klimatet.

Själv är jag rätt ointressant att vara alltför kinkig när det gäller exakta förutsägelser av punkt 2.
Alla simuleringar jag sett sträcker sig från att det går antingen lite åt helvete till att det går mycket åt helvete och så länge man är på den sidan av skalan så tycker iaf jag det är ett problem som borde åtgärdas.

Måste man bevisa exakt hur mycket något förändras 50 år in i framtiden för att du skall tycka något vara tillräckligt bevisat?

Jag håller med om din uppdelning, vilket är anledningen till att jag reagerade på någons uppenbart felaktiga uppfattning om växthuseffekten.
Jag tror inte att någon seriös person förnekar den, då blir det väldigt svårt att förklara Venus t.ex.

Jag vet inte vad som är tillräckligt med bevis, det jag vet är att vi vet långt mindre än vad klimathetsarna påstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

95% av alla forskare tror på gud!! Stoppa pressarna!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Du fortsätter alltså på exakt samma spår. "Bättre än så här blir det inte i den här vetenskapen". Det är ju per definition att sänka bevisbördan för att området är så komplext.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej nej. Jag sänker ingenting ;).
Det jag säger är att bättre information än det IPCC ger ut finns inte att tillgå.
Därför är deras rapporter väldigt viktiga i sammanhanget.

De har dessutom historiskt sett varit väldigt försiktiga och ickealarmistiska. Slutsatser är inget de strör kring sig i onödan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

95% av alla forskare tror på gud!! Stoppa pressarna!!

Nej, det gör dom inte. Strax över 50% av forskare tror på en "högre makt", och en mindre andel av den gruppen tror på gud.
https://www.pewforum.org/2009/11/05/scientists-and-belief/
Den undersökningen gällde förstås USA så det kan ju vara mer runt om i världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nej nej. Jag sänker ingenting ;).
Det jag säger är att bättre information än det IPCC ger ut finns inte att tillgå.
Därför är deras rapporter väldigt viktiga i sammanhanget.

De har dessutom historiskt sett varit väldigt försiktiga och ickealarmistiska. Slutsatser är inget de strör kring sig i onödan.

Bara för att det är den bästa informationen att tillgå betyder inte att den faktiskt är bra.
Det är dessutom en politisk organisation med en tydlig agenda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Octo:

Nej, det gör dom inte. Strax över 50% av forskare tror på en "högre makt", och en mindre andel av den gruppen tror på gud.
https://www.pewforum.org/2009/11/05/scientists-and-belief/
Den undersökningen gällde förstås USA så det kan ju vara mer runt om i världen.

Precis som när andra säger "95% av forskare" och menar "95% av klimatforskare" så menar jag såklart 95% av teologer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Precis som när andra säger "95% av forskare" och menar "95% av klimatforskare" så menar jag såklart 95% av teologer.

Källa?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

Bara för att det är den bästa informationen att tillgå betyder inte att den faktiskt är bra.

Nä. Men om nuvarande läge vill jag påstå att deras rapporter faktiskt är bra.

Prognoserna om framtida utveckling är desto svårare så klart. Det här är en rimlig poäng. Någon spåkula har vi inte uppfunnit så vi har inte facit för utvecklingen 60 år framåt.
Med det sagt. Analyser om framtida utveckling behöver göras ändå för att förstå problemområden innan man sitter i skiten. Just för att undvika att hamna i de sämsta situationerna.
Samma sak gjordes för freonproblemen som åt upp ozonet. Igen i hela världen hade exakta modeller för hur snabbt ozonet skulle försvinna över kommande 100 åren. Det fanns faktiskt inte att tillgå när man förbjöd freonerna. Men så exakt data behövdes inte heller. Det gick att förstå problematiken tämligen väl ändå. Eller ja, de flesta förstod det iaf. Det räcker ganska långt med utfallscenarion baserat på nuvarande utveckling. Om man har gjort ett massivt grundjobb. Och det håller IPCC på med nu. De håller på att släppa en serie av större rapporter på området. Till 2022 ska alla delar vara gjorda av den större analysen av läget.

Skrivet av Hellowiener:

Det är dessutom en politisk organisation med en tydlig agenda.

Jag känner till att FN jobbar för att minska katastrofer och lidange globalt. Låter ganska rimligt att göra analyser om framtida hot då. Även klimatproblem. Det ser jag inte direkt som ett problem i sig. Är det någon särskild agenda du tänker på gällande klimatanalyser?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mauk:

Det behövs inte, men tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nä. Men om nuvarande läge vill jag påstå att deras rapporter faktiskt är bra.

Prognoserna om framtida utveckling är desto svårare så klart. Det här är en rimlig poäng. Någon spåkula har vi inte uppfunnit så vi har inte facit för utvecklingen 60 år framåt.
Med det sagt. Analyser om framtida utveckling behöver göras ändå för att förstå problemområden innan man sitter i skiten. Just för att undvika att hamna i de sämsta situationerna.
Samma sak gjordes för freonproblemen som åt upp ozonet. Igen i hela världen hade exakta modeller för hur snabbt ozonet skulle försvinna över kommande 100 åren. Det fanns faktiskt inte att tillgå när man förbjöd freonerna. Men så exakt data behövdes inte heller. Det gick att förstå problematiken tämligen väl ändå. Eller ja, de flesta förstod det iaf. Det räcker ganska långt med utfallscenarion baserat på nuvarande utveckling. Om man har gjort ett massivt grundjobb. Och det håller IPCC på med nu. De håller på att släppa en serie av större rapporter på området. Till 2022 ska alla delar vara gjorda av den större analysen av läget.

Jag känner till att FN jobbar för att minska katastrofer och lidange globalt. Låter ganska rimligt att göra analyser om framtida hot då. Även klimatproblem. Det ser jag inte direkt som ett problem i sig. Är det någon särskild agenda du tänker på gällande klimatanalyser?

Vad baserar du det på när du säger att deras rapporter är bra? Deras rapporter?^^

https://youtu.be/UGqcweY1a3I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Vad baserar du det på när du säger att deras rapporter är bra? Deras rapporter?^^

https://youtu.be/UGqcweY1a3I

Ah nu dyker 3rd Viscount Monckton of Brenchley upp igen.
Menar du att en person utan utbildning eller erfarenhet i ämnet har större kredibilitet än IPCC?

Här är hans syn på HIV:

In a 1987 article for The American Spectator, "AIDS: A British View", Monckton argued "there is only one way to stop AIDS. That is to screen the entire population regularly and to quarantine all carriers of the disease for life. Every member of the population should be blood-tested every month ... all those found to be infected with the virus, even if only as carriers, should be isolated compulsorily, immediately, and permanently."

Lista över samlade publikationer:

  • The Laker Story (with Ivan Fallon). Christensen, 1982. ISBN 0-9508007-0-8

  • Anglican Orders: null and void?. Family History Books, 1986.

  • The AIDS Report. 1987

  • European Monetary Union: opportunities and dangers. University of St. Andrews, Department of Economics. 1997

  • Sudoku X. Headline Publishing Group, 2005. ISBN 0-7553-1501-4

  • Sudoku X-mas. Headline Publishing Group, 2005. ISBN 0-7553-1502-2

  • Sudoku Xpert. Headline Publishing Group, 2006. ISBN 0-7553-1529-4

  • Junior Sudoku X. Headline Publishing Group, 2006. ISBN 0-7553-1528-6

  • Sudoku Xtreme. Headline Publishing Group, 2006. ISBN 0-7553-1530-8

  • "Climate Sensitivity Reconsidered". Forum on Physics and Society, American Physical Society. July 2008.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Inte i det här fallet om du vill insinuera att människan kan fortsätta öppna kolgruvor utan att vi ens kommer inom en promille av de hundratals meter som havsnivån varierat miljontals år tillbaka och helt utan människans hjälp. Är det det du vill insinuera?

Ty det är lite som att säga "Men det regnade ju sulfur för tre miljarder år sedan, sulfur, allt levande dog, helt utan människans hjälp, så det gör inget alls att vi bidrar litegrann till lite sulfurregn!"

Det behövs inte så mycket höjning av ytan för att vår infrastruktur ska påverkas liksom, och inte för att andra delar av klimatet ska reagera heller (som gör svårare för oss).

National Geographic är väl dangerous alarmists men vi utan staniol på huvet kan väl läsa vad de skriver åtminstone:

Citat:

When sea levels rise as rapidly as they have been, even a small increase can have devastating effects on coastal habitats farther inland, it can cause destructive erosion, wetland flooding, aquifer and agricultural soil contamination with salt, and lost habitat for fish, birds, and plants.

Higher sea levels are coinciding with more dangerous hurricanes and typhoons that move more slowly and drop more rain, contributing to more powerful storm surges that can strip away everything in their path. One study found that between 1963 and 2012, almost half of all deaths from Atlantic hurricanes were caused by storm surges.

Already, flooding in low-lying coastal areas is forcing people to migrate to higher ground, and millions more are vulnerable from flood risk and other climate change effects. The prospect of higher coastal water levels threatens basic services such as Internet access, since much of the underlying communications infrastructure lies in the path of rising seas.

https://www.nationalgeographic.com/environment/global-warming...

Ändå är jag mer nere över att Nordkaparna är körda för att de trasslar in sig i vertikala fiskelinor som minerar deras resevägar och dör långsamt. En nordkapare väger mellan 40 och 70 ton. Sedan ser man grannen som mosat ner femtiofem kg frigolit ungefär i pappersåtervinningen och läser lite om hur bra det går för integreringen i Sverige och wow, hoppas Elon har rätt, att chansen är rätt liten att detta är basverkligheten.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Bara för att det är den bästa informationen att tillgå betyder inte att den faktiskt är bra.
Det är dessutom en politisk organisation med en tydlig agenda.

Om du är skeptisk till att IPCC har någon typ av politisk agenda som går ut på att lura hela världsbefolkningen så finns det ju andra källor ... Till exempel Exxons research från 1982!!!

https://thinkprogress.org/exxon-predicted-high-carbon-emissio...
https://insideclimatenews.org/sites/default/files/documents/1...

Vad vet jag, Exxon kanske har drivits av agendan att göra en så bra värld för oss alla och det var bara lite otur att forskningen råkade fastna i byrålådan ett par decennier (eller kanske har de bara försökt vinstmaximera för sig själva...)

Men det intressanta är faktiskt att de har liknande prediktioner om klimatutvecklingen som IPCC, skillnaden är bara att Exxon stoppar det i byrålådan och IPCC publicerar det för allmänheten, agendan påverkar inte resultatet så mycket alltså...

Permalänk
Medlem

Fråga Greta Thunberg

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Vad har de där 95% av forskare rätt om menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Gå i skolan och läs tidningen någon gång ibland i alla fall vetja.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Kristoffer:

Gå i skolan och läs tidningen någon gång ibland i alla fall vetja.

Både tidning och skola har basunerat ut "97% av forskare anser att människan är huvudorsaken till klimatförändringarna" trots att det var uppenbart falskt. Det var den lögnen som fick mig att bli "klimatskeptiker".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Både tidning och skola har basunerat ut "97% av forskare anser att människan är huvudorsaken till klimatförändringarna" trots att det var uppenbart falskt. Det var den lögnen som fick mig att bli "klimatskeptiker".

Varför det är så många "skeptiker" som inte kan ta till sig det som är konkret fakta övergår mitt förstånd.

Det går inte att förneka fakta. Eller ja, visst kan man förneka det. Dock blir det ju inte mindre sant för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Både tidning och skola har basunerat ut "97% av forskare anser att människan är huvudorsaken till klimatförändringarna" trots att det var uppenbart falskt. Det var den lögnen som fick mig att bli "klimatskeptiker".

Länka gärna till vilka siffror du tycker är falska/lögnaktiga!
Hoppas inte det är siffran på 97% som kommer från https://klimatsans.com/wp-content/uploads/2016/06/150325-Illi...
som redan behandlats i tråden.

Studien bakom grafen säger att 82% av alla tillfrågade forskare (oavsett forsknings område) som svarat anser att människan är huvudorsaken till klimatförändringarna men att däremot 97% av forskarna med inriktning mot klimatforskning höll med om detta.

Däremot är klimatsans graf/resonemang av resultatet djupt missvisande, en normal svarsfrekvens på statistiska enkäter anses suspekt, totala antalet som håller med om påståendet av de som svarat tas inte upp alls mm.

Vore tråkigt om du lurats att bli "klimatskeptiker" av en förljugen artikel på nätet, så jag kan hjälpa till att bena ut ev oklarheter du tycker finns i konsensus statistiken om du pekar mig i rätt riktning det data du tycker är fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför det är så många "skeptiker" som inte kan ta till sig det som är konkret fakta övergår mitt förstånd.

Det går inte att förneka fakta. Eller ja, visst kan man förneka det. Dock blir det ju inte mindre sant för det.

Vilken fakta menar du? Var specifik tack.
Om det är någon som förnekar så är det klimathetsare, ni förnekar osäkerheten och okunskapen angående klimatet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skiiren:

Länka gärna till vilka siffror du tycker är falska/lögnaktiga!
Hoppas inte det är siffran på 97% som kommer från https://klimatsans.com/wp-content/uploads/2016/06/150325-Illi...
som redan behandlats i tråden.

Studien bakom grafen säger att 82% av alla tillfrågade forskare (oavsett forsknings område) som svarat anser att människan är huvudorsaken till klimatförändringarna men att däremot 97% av forskarna med inriktning mot klimatforskning höll med om detta.

Däremot är klimatsans graf/resonemang av resultatet djupt missvisande, en normal svarsfrekvens på statistiska enkäter anses suspekt, totala antalet som håller med om påståendet av de som svarat tas inte upp alls mm.

Vore tråkigt om du lurats att bli "klimatskeptiker" av en förljugen artikel på nätet, så jag kan hjälpa till att bena ut ev oklarheter du tycker finns i konsensus statistiken om du pekar mig i rätt riktning det data du tycker är fel.

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/0240...

När jag att det där var en lögn så började jag ifrågasätta mer och allt föll ihop som ett korthus. Klimathetsare påminner nu mest om en sekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/0240...

När jag att det där var en lögn så började jag ifrågasätta mer och allt föll ihop som ett korthus. Klimathetsare påminner nu mest om en sekt.

Hmm kan inte säga att du har lyckats komma med något fakta som pekar på att artikeln du länkar till skulle vara en lögn.

All data som använts för artikeln är publik som det verkar: https://skepticalscience.com/tcp.php?t=home
Med öppen data borde det inte vara svårt att hitta felklassificierade abstracts och kunna hänvisa till dessa om det skulle vara felet.

Vilka fel har de gjort i sin analys i artikeln?

Fyi: Jag anser mig inte vara vare sig klimathetsare eller sektmedlem utan har bara försökt visa på de fakta som finns eftersom det är det som borde vara det viktiga i den här frågan.

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Både tidning och skola har basunerat ut "97% av forskare anser att människan är huvudorsaken till klimatförändringarna" trots att det var uppenbart falskt. Det var den lögnen som fick mig att bli "klimatskeptiker".

Nej. Du lider bara av en liten släng av "Dum i huvudet". Försök förstå som min gamla fysiklärare sade till de som inte förstod bättre. Du liter av en känsla av att du är bäst fast du inte har en susning av vad som händer. Du hade inte haft en plats i det offentliga rummet på 70-talet men nu är det möjligt med hjälp av internet! Yayy för internet, vad mycket bättre världen har blivit med folk som fritt kan proklamera att världen är platt och att månlandningen aldrig hände och fan vad smart jag är som lade märke till att flaggan inte borde röra på sig i vacuum. Nej, du är bara en i mängden som tror att du är speciell men som ligger under snittet i kognition. Det finns dock många av dig vilket gör hela demokratifrågan till ett problem.
Ska vi låta numbnuts styra världen?

Om vi vill att världen ska spela la cucharatcha och sedan explodera är det en genialisk ide!
Sådana som du bevisar för mig att demokratin är död.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ju näst intill oläsbar. Finns ingen röd tråd i samtalen och det är mestadels länkfajter för att bekämpa skepsis-big-brain:arna.

Jag förstår dragningen att försöka reda ut vad det är för kugghjul som kärvar i såna här gökars urmaskin, men varför låter ni egentligen nån sopa med vältaligheten av en halvslumrig Donald Trump styra hela samtalet? Jag hamnar i samma fälla själv rätt ofta, men ser ni hur mycket av den här tråden som gått åt till att slösa ord på en snubbe som inte kunde bry sig mindre om vad ni eller någon annan säger. Han är här för att basunera ut "sin sanning" i ett heligt korståg menat att konvertera precis ingen, för alla andra är Saracenerna. Ni kommer inte få till ett samtal, han kommer följa en tråd precis så långt som hans kognetiva dissonans kommer låta honom och sen abrupt ramla in på nåt annat spår när det tar emot lite. Sen börjar ni om hela sången och dansen med att försöka motbevisa lösryckta påståenden och vilda konspirationer. Och hela tiden har han avfärdat er från början som en del av "de andra", det:et som ska besegras med hans lånade, men ändå helt egna och långt mer upplysta än någon annans, revolutionerande idéer om att allt bara är fel fel fel. Snubben har ägnat kanske fem minuter av löst klämmande på den lilla lerklump som är hans tankar och insikter i ämnet och kommer ägna resten av livet till att till att springa runt med hans knöliga lilla lerboll höjd till skyarna i båda hans händer skrikandes "Dårarar! Dårar allihoppa! Kan ni inte se dessa gudomliga detaljer jag utvunnit! Beskåda och frukta, för era sinnen kan ej förstå. Fall på knä och gråt! Välsignelsen finns i mitt sinnes barm!"

Eller kort och gott. 97% av alla forskare är överens om vi för allas bästa kan låta alla Mr. Cocoa Puffs hållas utanför samtalet en stund nu.

Vi kanske framöver kan arbeta utifrån tanken att trådskaparens frågeställning egentligen var: Vad säger starkast konsensusbildning och rådande rön om vad som kommer hända med klimatet? Så slipper man diskutera alla "alternativen".

Permalänk
Skrivet av snajk:

Vi i Sverige har ju egentligen väldigt bra förutsättningar för att producera energi fossilfritt, framför allt i en väl utbyggd vattenkraft som enkelt kan användas för att reglera toppar och dalar i mer intermittent energiproduktion. Vindkraft passar också oss ganska bra då det vanligtvis blåser mer på dagen än på natten och mer på vintern än på sommaren här och det är då vi har störst behov av energi (enligt smhi bland annat).

Solkraft har vi sämre förutsättningar för på grund av vårt nordliga läge, främst för att produktionen av naturliga skäl är störst på sommaren. Trots detta lönar det sig snabbt att exempelvis installera solpaneler på sitt tak på de flesta ställen i landet även om läget förstås påverkar hur snabbt. Den stora fördelen med solpaneler är dock att det är något småskaligt. En villaägare kan sätta upp solpaneler på sitt tak ganska enkelt och minska sina elkostnader rätt rejält, det är inte så lätt att installera ett lönsamt vindkraftverk hemma liksom.

Sen hade det förstås varit bra med mer fördelaktiga regler kring el producerad av privatpersoner och hur de kan få betalt (eller kvitta producerad el mot förbrukning vid andra tillfällen). Men det gäller ju framtidens elproduktion likväl som förbrukningen. Ska man exempelvis få elbilsägare att ladda när vi har överskott av el så måste det vara billigare för dem att göra det, och vill man att de ska använda sina batterier för att kompensera tillfälliga toppar och dalar så måste det kunna kompenseras då det sliter på batterierna. Samma gäller typ "smarta" tvättmaskiner och sånt som man hoppas ska kunna fördela förbrukningen mer jämt över dygnet. Om elleverantören vill att jag ska installera en smart torktumlare så att de ska kunna styra när den går och på så sätt ha mindre överkapacitet (och därmed tjäna mer pengar förstås) så får de ge tillbaka något till mig som får det mindre bekvämt, som ett lägre elpris på natten exempelvis.

Bra fantasi. Snarare så att de försöker hitta sätt att beskatta dig för egenproducerad el, vilket är vansinne.

Men skatt är ju kul, iallafall enligt Maggan 😏.

Om vi verkligen brydde oss om klimatet skulle utbyggnaden av kärnkraft vara i full gång redan. Men folk är så rädda för det, eftersom det går över deras små huvuden.
Skickades från m.sweclockers.com