Alla lyssnar inte på Growling och dödsrock, Leve AOR

Permalänk
Medlem

Powerwolf är ett band jag hittat på senare tid som jag tycker är riktigt bra
Demons Are A Girl's Best Friend som exempel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@fragglarna:
De sista två i tråden känns inte som AOR eller...

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Vill du ha enkel rock som påminner mycket om Sabbath kan du prova...
https://youtu.be/5hQojtF1ZAA

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Vi som inte är under 30år och var uppväxta med det glada 80/90-talets musik behöver kanske lite nya band att lyssna på.....
Frågan är då... vad finns det för svinbra band som man inte upptäckt.
Tycker själv om AC/DC( back in black är bland top 10 på listan),Van Halen, Whitesnake, Iron Maiden, Extreme, White Lion, Queensryche, Sabbath, Dio samt många fler, men skulle behöva några nya band att lyssna på.
Kan man få be om lite tips???
Snart femtio och inte sugen på det nya.

Jörgen

"Ten":

"Angra"

Permalänk
Medlem

@_tekken_:
Finns så fruktansvärt mycket att gå igenom, därför bra med lite tips.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Misstänker att man missar otroligt många bra låtar/band eftersom de inte blir "stora".
Jag kan väl delge ett par som jag tycker om.
Winger, Seventh Wonder, Talk of the town, FM, MR Big, Ozone, Wixen samt Work of art för att ge ett axplock.
Inga världsband men bra musik.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Pretty maids? Om du gillar dom kan du lyssna på Nordic union, visserligen ganska nytt men bra.

Cyhra, Stone sour finns mycket som är bra😁

Skickades från m.sweclockers.com

Pretty Maids är riktigt bra. Ett av få band jag sett som är bättre live än på Album.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Nordic Union Var bra...

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

coverdale-page har gjort en skiva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JMV1971:

Jag gillar Stream of Passion som har kvinnlig sångare med mycket känsla, men inte mycket symfonisk.

Hell Yes!
Gillar man det stuket (vilket kanske inte alla gör om man föredrar mer hardcore testosteronpumpat 80s (vilket jag också gillar)) så kan jag fyll i med
Amberian Dawn (tycker nya sångerskan är helt ok faktiskt) och Feridea (Katra är klart bättre där än tidigare...) Kanske nya Delain (vissa låtar i allafall...) och litet mer soft kanske Thetraes de Vampires, Mandragora scream och The dreamside (mer åt trash punk hållet dock men fortfarande power opera metal, har faktiskt fortfarande mirror moon på skithög volym just nu när jag är själv... ha ha),
Xandria... (Väl de jag kommer på just nu på rakhand).

Mer manligt:
Stormwitch, Mach Beth (litet mer åt klassisk trasrock hållet), Wintersun, Crimfall (kvinnlig sångare men samma stuk), samt Lee Tarots soloprojekt om man gillar Stormwitch suket.

(Japp, som synes lyssnar jag mycket på Holländsk och Finländsk klassisk rock, både ny och gammal...)

Jag brukar annars mest lyssna på independent black metal/power metal och tung tysk industrirock.

Rammstein var ju egentligen ganska intressanta när de var nya på arenan just för att de tog en helt ny nish i gränslandet mellan supertung industritekno och klassisk 80s hårdrock, Gillar man Rammsten kan jag varmt rekommendera Eisregen, kanske inte som Till Lindemann, men bitvis jäkligt bra sångare tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=zTjZTcarrWI
Brukar sätta på denna när folk vill testa setupen.

Permalänk
Medlem

@Hothep:
Ingen höjdare

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Jag köper väldigt mkt men inte growl eller liknade röster.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Power wolf var bra men det är lite utanför AOR om man lyssnar på Toto/Bonjovi stuket

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Ten var bra

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Har du hört något från Blues Pills?
Tex Devil Man och High Class Woman:
https://www.youtube.com/watch?v=g6p2R8jaUW0
https://www.youtube.com/watch?v=I9y9fCZGHk4

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Pretty Maids är riktigt bra. Ett av få band jag sett som är bättre live än på Album.

// Marcus

Ja kan bara instämma. De har låtar som är riktigt bra som dessutom blir lite tyngre/hårdare live

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Nordic Union Var bra...

Ja inte alls dumma, framför allt första plattan. Days of Jupiter, ett svenskt band. Jag har inte lyssnat så mycket men låten Panoptical är rätt skön

Skickades från m.sweclockers.com
Days of Jupiter ska de va, jäkla översättare..

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst dina inlägg så verkar du bara vara ute efter AOR och melodiös hårdrock.
1. Asia
2. Dokkens " Under lock and key"
3.Bonfire "Point Blank"
4. Pink Cream 69 "Pink cream 69" (1989)

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Greta Van Fleet såklart!

Alla gillar väl Led Zeppelin ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Föredetting

Prong?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

En favorit just nu är Black Stone Cherry

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av brackemannen:

Vi som inte är under 30år och var uppväxta med det glada 80/90-talets musik behöver kanske lite nya band att lyssna på.....
Frågan är då... vad finns det för svinbra band som man inte upptäckt.
Tycker själv om AC/DC( back in black är bland top 10 på listan),Van Halen, Whitesnake, Iron Maiden, Extreme, White Lion, Queensryche, Sabbath, Dio samt många fler, men skulle behöva några nya band att lyssna på.
Kan man få be om lite tips???
Snart femtio och inte sugen på det nya.

Jörgen

Jag ingen riktigt koll på vad som räknas som AOR men nedan är några tips (mer åt power metal men klart lyssningsbara).

Heavens gate har några bra låtar (genremässigt kanske exakt det du söker efter dock), t.ex. Livin' in Hysteria och Gate of Heaven.

Freedom call är ganska lättlyssnade med till största delen melodisk sång och musik.
Freedom Call - Journey Into Wonderland

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Avstängd

@brackemannen: Kan inte hjälpa dig så mycket med ny musik, och nog inte AOR heller beroende på hur man definierar det. Men lyssna på lite Danzig om du inte har gjort det. De första fyra skivorna är grymma men sen gick det utför dock. Bluesig hårdrock. Styx är också bra om man gillar lite symfoniskt- och aningen synthigt sound. Stone Tempel Pilots funkar med.

Ännu äldre finns ju Rush, Saxon.

Lite nyare har jag lite koll på i alla fall. Audioslave var väldigt bra i mina ögon, påminner om Zeppelin tycker jag, fast med annan karaktär på sången. Danko Jones är bra, har inte lyssnat så mycket på dem men grymma live.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tower city fungerar garanterat om man vill ha lättsmält AOR från typ mitten av 90-talet

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Dokken !
https://www.youtube.com/watch?v=9maDHDtWo1o

Saxon, lite äldre men riktigt bra. Fantastisk sångare i Biff.
Å riffet i denna..
https://www.youtube.com/watch?v=h_QQjmcuw5Y

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.
De äldre klassiska banden så som Saxon, Dokken, Zeppelin med flera är ju självklart sönderlyssnade
Fortsätt gärna med flera tips.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt vad som nämnts i tråden.. men förslag:

Dream Theater (progressive rock).
Theater of Tragedy (goth).
Nevermore - Dead heart in a dead world
Amorphis - Under a red cloud (nyare skiva, dom äldre kan vara med growl).
Sonata Arctica (Winterhearts Guild är en bra skiva).

Edit, ingen aning vad AOR är *host*.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti