Dött GTX 1080 efter att skickat in det på service?

Permalänk

Dött GTX 1080 efter att skickat in det på service?

Vi tar det från början.

Brorsan har ett GTX 1080, kortet har funkat bra tills för lite över en vecka. det började dyka upp lite textur fel på kortet när man satt inne och spela. det hjälpte att sänka minnes klocken så efter vi kollat på gpu klock osv kom vi framtill att det var minnet som inte var stabilt i standard klock.

skickade in kortet där det köptes och fick till svar att dom inte kunde fixa kortet då det varit öppnat sen tidigare(kortet har gått med vattenblock sen det köptes)

dom kollade på kortet och konstaterade att där inte fanns några fel, varpå jag frågade ifall dom kunde kika närmre då jag hade bildbevis på artefakterna. Där gick ett tag och dom frågade ifall jag ville försöka reklamera det.

Ok tänkte jag skrev en reklamation. det gick ett tag och hörde inget varpå dom ringde nu i veckan och frågade om jag ville ha tillbaka kortet.

fine tänker jag då det ändå funkade med sänkt minnes klock, blir väl ingen reklamation. lite drygt men vad fan ska man göra.

får hem kortet och installerade om windows, drivare samt steam och logitechs verktyg för brorsans mus och tangentbord och datorn startar om.

moderkort påstår att gpun är död, smått chockad och irreterad skruvar jag loss kortet och drar fram min test burk som har felkods läsare och får fram samma sak.

Kortet är nu stendött, vad fan gör man? dom påstod att kortet var helt okej(vilket jag har bevis som säger raka motsatsen) och nu är kortet dött liksom.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

När du skickade in kortet så påståd du att kortet visserligen fungerar vid standard klock men inte felfritt. De nekade din reklamation och hävdade att kortet är felfritt, vilket innebär att kortet måste fungera. När du sedan fick tillbaka kortet och testade med "test burk" så kom du fram till att kortet är "stendött".

Jag skulle på något sätt försöka att bevisa att kortet inte fungerar och sedan konfrontera dem med att kortet de påståd vara fungerande har förlorat all funktion efter deras inblandning. Du har bevis på deras påstående om kortets tillstånd, det är inga större problem att bevisa att kortet inte fungerar nu; problemet är dock att bevisa kortet förlorade all funktion hos dem och inte hos dig.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk

Grejen är den också att kortet skickades in som vi kom fram till var att minnet degraderat mer än vad det borde gjort.

Men det dom gjorde när dom fick kortet var att överklocka det fast jag visat video bevis på att minnet inte var friskt.

så tack vare att dom överklockat kortet så har det säkerligen degraderat kortet till det skick det är nu...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

@futhark14: Grejen är den att kortet funkade när det kom hem i typ 20 min under windows samt installation(vi han aldrig starta ett spel innan kortet dog)

som jag skrev ovan så klockade dom kortet vilket antagligen degraderat kortet till att det nu gav up

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?