Hållbarhet på bönor vs malt kaffe?

Permalänk
Medlem

Hållbarhet på bönor vs malt kaffe?

Sedan jag började jobba dricker jag mest kaffe på jobbet. Hemma är jag ensam kaffedrickare och nöjer mig med två koppar på helgen. Problemet är att det kaffe jag köper (Skånerost!) är malt i 450g förpackningar. En förpackning räcker till 72 koppar vilket betyder att jag klarar mig rätt längre på ett paket. Problemet är att kaffet snabbt tappar smak och blir väldigt trist redan efter några veckor av öppnad förpackning, trots att jag är noga med att stänga påsen ordentligt, mörkt och svalt.

Detta har fått mig att börja fundera på att köpa hela bönor istället och mala själv, om det nu är så att bönor har längre hållbarhet. Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar? Om ja, finns det någon kvarn som rekommenderas? Jag behöver antagligen inte någon jättedyr, bara den fungerar.

Permalänk

Jag har dålig koll på hållbarheten men maler själv med en Wilfa och förvarar bönorna i vakuum burk i kylen. Upplever att det smakar bättre och doftar gott. Sen har jag gått ifrån Skånerost och testat många andra sorter som jag upplever har mer smak.

https://www.wilfa.se/product/kjokken-sv/kaffekvern-sv/svart-n...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Sedan får du ju anpassa malningen från espresso till bryggkaffe,
låter det dyrt och krångligt kanske en kapselmaskin typ nespresso är bäst för dig.