Värsting router + 500mb/s men får ej ut full kapacitet?

Permalänk
Medlem

Värsting router + 500mb/s men får ej ut full kapacitet?

Jag får ut 500mb/s med kabelanslutning men när jag kör trådlöst i 5G anslutning så når jag knappt 300mb/s och det stör mig då jag hatar sladdar.
Uppdaterade till senasate firmwire och har inte mycket kunskap inom inställningar så jag undra om det är någon kunnig här som möjligtvis kan ge mig lite tips hur jag kan öka mina chanser så jag åtminstånde kan närmare mig 450-500 i hastighet trådbundet..

Jag tror tv kanalernaa med viasat kan gå via fiber men borde inte dra ner 200mb/s?
Inga andra maskiner förutom en iphone som är kopplad och frugans samsung men vi använder dom knappt så inget streamande osv som tar isf hade jag förstått.

Utrustning:
ASUS RT68U (ca 5m avstånd på hög hyllplan)
Viasat 500mb/s fiber

Dator:
Intel nuc HADES
Macbook pro 13" 2017 modell

Tack!

Permalänk
Medlem

300Mb/s är ungefär vad man får ut över 5Ghz på den routern.
Googla fram en review på den!

Permalänk
Medlem

@zyy: Jaha okej trodde den kunde leverera mycket bättre men vilken värstingrouter ska man isf lägga pengar på för att vara säker på att nå 500 trådbundet?

Permalänk
Medlem

Först och främst, en router för 1400 kr är långt från en värstingrouter.

Gissningsvis ingenting som är något fel här. Skaffa en router som stödjer ax så kanske du kan få hastigheterna du önskar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

@zyy: Jaha okej trodde den kunde leverera mycket bättre men vilken värstingrouter ska man isf lägga pengar på för att vara säker på att nå 500 trådbundet?

Trådbundet kunde jag nå 1 Gbit med min AC66U

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

@zyy: Jaha okej trodde den kunde leverera mycket bättre men vilken värstingrouter ska man isf lägga pengar på för att vara säker på att nå 500 trådbundet?

Skaffa en vettig accesspunkt till din router i stället med den här får du 500 från det avståndet du är ..
https://www.webhallen.com/se/product/287098-Ubiquiti-UniFi-UA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Skaffa en vettig accesspunkt till din router i stället med den här får du 500 från det avståndet du är ..
https://www.webhallen.com/se/product/287098-Ubiquiti-UniFi-UA...

Kan du läsa tankar eller? Han har väl inte skrivit något om något avstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Kan du läsa tankar eller? Han har väl inte skrivit något om något avstånd?

5m skrev han väl på ett högt hyllplan ? Trodde det var avståndet han menade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

5m skrev han väl på ett högt hyllplan ? Trodde det var avståndet han menade...

Haha jag noterade inte ens det trots att jag läste igenom allt han skrivit för att få reda på vad det var för avstånd du menade

Permalänk
Medlem

Det står på deras sida att den ska klara 600/1300mbps är de falsk marknadsföring eller är jag bara trög?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som referens har jag en likadan router (RT-AC68U) samt Bahnhof fiber 1000/1000.
Med kabel får jag ut cirka 930-940 Mbit/s upp och ner vilket jag är mycket nöjd med!

Trådlöst på 5GHz-bandet får jag på min iPhone Xs och MBP ut cirka 400-500 Mbit/s om jag är hyfsat nära routern vilket jag också räknar som riktigt bra för Wifi 5 / AC-standarden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Det står på deras sida att den ska klara 600/1300mbps är de falsk marknadsföring eller är jag bara trög?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är under perfekta förhållanden, och inget hem har perfekta Wi-Fi förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Det står på deras sida att den ska klara 600/1300mbps är de falsk marknadsföring eller är jag bara trög?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är teoretisk hastighet som eventuellt går uppnå i ett labb under alldeles optimala förhållanden. Inget som gemene man nånsin kommer få.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Det står på deras sida att den ska klara 600/1300mbps är de falsk marknadsföring eller är jag bara trög?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju även på vad som sitter i dina enheter som skall kommunicera med routern .

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Det står på deras sida att den ska klara 600/1300mbps är de falsk marknadsföring eller är jag bara trög?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad använder du som referens? en annan enhet mot datorn på LAN eller en extern server? Du kan nämligen inte få högre hastighet än vad den andra kan leverera. Jag kör 500/500 på fiber och får strax ovanför det av ISP men kan max få 35 MB/sek av en riktigt bra server. Att komma över 15-20 MB / sek på internet är svårt.

Sedan finns det massa annat som kan störa. Använder du samma kanal som dina grannar gör så finns det massa störningar som gör att det tar längre tid.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Mina AP:s levererar 75 MB/s när jag testar trådlöst till min Nuc (8:e gen) med 802.11ac.
Så bra AP:s skulle jag säga är A och O.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb