Kommer inte åt min server

Permalänk
Avstängd

Kommer inte åt min server

Har en server jag inte kommer in i från min dator, söker då tex: \\server\d
då står det att jag inte har behörighet kontakta administratör, på båda datorer är allt utdelat, utan lösen etc
Vanligt lokalt nätverk

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

@fjamsetramsa: Vad säger brandväggarna och nätverksreglerna på båda maskinerna?
Vad kör du för OS på servern respektive klienten?

Kan du logga in i serven direkt på maskinen?

Kommer du åt serven från något annat som en telefon / surfplatta / tv / annan dator etc.

Provat att göra om utdelningen?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

@OldComputer: så mycket kan jag inte, sist jag rotade med sådan här var för 15 år sedan, då funkade det när man delat ut en disk, win 10 pro på båda, alla diskar är utdelade på båda datorer, inga lösen etc, i min dator finns en ikon under nätverk som heter server som servern är döpt till, klickar man på den så startar mediaspelaren, brandvägg och sådant har jag inte en susning om...

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

@fjamsetramsa: OK, du kör Windows 10 på båda maskinerna?

Du säger att båda datorerna är utdelade mot varanda, kommer du åt någon av datorerna i någon riktning?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ok, jag utgår ifrån att du är säker på att du delat ut \\server\d över nfs.
Loggar du in med samma användare på båda datorerna? Felet, även om du kör "utan lösen" osv, kan fortfarande vara rättigheter på mappen i fråga som du delar ut.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

@inquam: finns inga lösen, allt är utdelat på båda maskinerna, inga inloggnigningar på någon dator, kör lokalt konto

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

@inquam: finns inga lösen, allt är utdelat på båda maskinerna, inga inloggnigningar på någon dator, kör lokalt konto

Lokalt konto är ju dock en inloggning. Ditt lokala konto har förmodligen ett namn. Detta namn skickas när du försöker ansluta till den utdelade mappen. Sedan kollas om du gett den användaren rättighet. Ett sätt, även om jag aldrig skulle rekommendera det... ens hemma, är att ge fulla rättigheter till alla.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Lokalt konto är ju dock en inloggning. Ditt lokala konto har förmodligen ett namn. Detta namn skickas när du försöker ansluta till den utdelade mappen. Sedan kollas om du gett den användaren rättighet. Ett sätt, även om jag aldrig skulle rekommendera det... ens hemma, är att ge fulla rättigheter till alla.

Har gett fulla rättigheter till alla, läser en annan tråd här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547543-dela-ut-harddi...

Tycks inte va så lätt

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Har gett fulla rättigheter till alla, läser en annan tråd här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547543-dela-ut-harddi...

Tycks inte va så lätt

Har ett par maskiner som har fått detta inaktiverat efter updates av Windows. Så kolla så att det är aktiverat!

"Om du öppnar Utforskaren, går till Nätverk och ser ett felmeddelande ("Nätverksidentifiering har inaktiverats….") måste du aktivera nätverksidentifiering för att kunna se vilka enheter i nätverket som delar filer. Om du vill aktivera detta väljer du banderollen Nätverksidentifiering har inaktiverats och sedan Aktivera nätverksidentifiering och fildelning."

Permalänk
Avstängd

@ezah: Det står rätt

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd

@ezah: Skulle det kanske va lättare om jag har win 7 i "servern" ?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du vill ändra i W10's nätverksprofil till privat samt aktivera nätverksidentifiering, fildelning och stänga av lösenordsskyddad fildelning.

Jag måste ha inställningar nedan för att det ska funka https://imgur.com/a/1Px72E0
Antagligen pga man tagit bort/inaktiverat SMB1

Permalänk
Medlem

Om du inte har lösenord på datorerna behöver du gå in i nätverks och delningcenter och slå av lösenordsskyddad delning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Om du inte har lösenord på datorerna behöver du gå in i nätverks och delningcenter och slå av lösenordsskyddad delning.

Är gjort