AMD-moderkort får ny mikrokod med över 100 förbättringar i november

Permalänk
Melding Plague

AMD-moderkort får ny mikrokod med över 100 förbättringar i november

Enligt MSI kommer AMD släppa en ny mikrokodsuppdatering inom kort, som ska komma med över 100 förbättringar och nya funktioner för moderkortstillverkarnas BIOS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

några procent bättre prestanda är ju aldrig dåligt.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

det var ju kul att höra

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Bra timing inför 3950Xs släpp då, perfekt för oss som är intresserade av den modellen.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bra, bra! Jag menar redan idag är mikrokod/UEFI stabil och funktionell för den absolut stora majoriteten, men kan de ytterligare förbättra detaljer och kanske ev. klämma ut lite mer prestanda (men jag håller inte andan där), så är det förstås välkommet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Oj, har inte haft några problem än med min ryzen 7 3700x mer än en bluescreen första dagen efter jag byggt ihop riggen efter det har det varit 100% stabilt men kommer givetivs uppdatera om det ger mer prestanda

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Oj, har inte haft några problem än med min ryzen 7 3700x mer än en bluescreen första dagen efter jag byggt ihop riggen efter det har det varit 100% stabilt men kommer givetivs uppdatera om det ger mer prestanda

Samma! Men utan blåskärmen XD Vet att det finns ett nyare BIOS ute redan men har avvaktat lite utifall det varit nån bugg som skulle dyka upp. Men november kommer fort så kan lika gärna vänta till den här uppdateringen nu

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Denna gillar jag då det lär bli enklare om man ska tipsa/hjälpa varandra med inställningar.
" där AMD bland annat talat om en överklockningsmeny som är mer konsekvent mellan moderkortstillverkare"

Permalänk
Medlem

"en överklockningsmeny som är mer konsekvent mellan moderkortstillverkare"

Bästa sedan skivat bröd.
Önskar att allt som är samma alltid hette samma.
Enhetliga bios har länge varit drömmen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låter ju bra detta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om vi med äldre Ryzen processorer också får några fördelar av dessa uppdateringar? Man kan ju hoppas att de även förbättrar överklockning, minneshastigheter och stabilitet även för min Ryzen 1700 på AB350 chip.

Jag har inte haft några problem så, men alltid trevligt med förbättringar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

AGESA är dock inte mikrokod

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas att AGESA 1.0.0.4 äntligen tillåter en att köra minnena i specificerad hastighet, alltid såna problem med detta på AMD.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag min 3800X med det som var senaste chipset när jag byggde ihop burken för några veckor sedan och bios har jag inte rört utan kör det som moderkortet kom med pga allt verkar lira så ville inte störa harmonin så att säga.

Men när nytt kommit som verkligen åtgärdar problem och inte för med sig nya kommer jag självklart uppdatera allt så småningom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kör AGESA 1.0.0.2. Har varken märkt stabilitetsproblem/problem med minnen eller att det inte boostar ordentligt. Så får se om man uppdaterar (försök inte laga det som fungerar). Vore ju trevligt om AMD kunde göra det möligt för tillverkare att lägga tillbaka stödet för PCIe Gen4, men det lär väl inte hända.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Trevligt att bra blir bättre. Älskar sådant här. Det är så kul när man kan förbättra sin upplevelse med en uppdatering Känns verkligen som man får valuta för pengarna och får vara "med på resan"

Sen finns det väl de som vill ha WYSIWYG direkt ur kartong men sålänge det man får blir bättre med tiden så är det ju bara bra tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har personligen inte upplevt en enda konstighet med min 3700X sen jag installerade den i mitten av juli

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Får hoppas att AGESA 1.0.0.4 äntligen tillåter en att köra minnena i specificerad hastighet, alltid såna problem med detta på AMD.

Jag kör mina i specificerad hastighet! Menar du XMP eller?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Får hoppas att AGESA 1.0.0.4 äntligen tillåter en att köra minnena i specificerad hastighet, alltid såna problem med detta på AMD.

Kör mina i specificerad hastighet 4600Mhz utan problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Jag kör mina i specificerad hastighet! Menar du XMP eller?

Kul att det fungerar för just dig. Jag menar XMP2.0 ja.

Skrivet av Defender:

Kör mina i specificerad hastighet 4600Mhz utan problem.

Så kul för dig!

Ingen av mina Ryzen-datorer kan köra minnena i specificerad hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Får hoppas att AGESA 1.0.0.4 äntligen tillåter en att köra minnena i specificerad hastighet, alltid såna problem med detta på AMD.

Det var mer ett problem på Zen och Zen+. Zen2's UMC verkar svälja allt man kastar på den. Kruxet är väl att om man skall köra hörge än 3800Mhz så får man köra asynkront då det är sällsynt med exemplar där Fclock orkar högre än 1900Mhz, men det är inget som drabbar majoriteten av användare. Det är inte som det var innan att 3200Mhz var en hård gräns för många och högre krävde extrem spänning.

Jag kör mina 3600CL16-minnen i 3800CL16 utan minsta hicka, och med 1.365V Dram-spänning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det var mer ett problem på Zen och Zen+. Zen2's UMC verkar svälja allt man kastar på den. Kruxet är väl att om man skall köra hörge än 3800Mhz så får man köra asynkront då det är sällsynt med exemplar där Fclock orkar högre än 1900Mhz, men det är inget som drabbar majoriteten av användare. Det är inte som det var innan att 3200Mhz var en hård gräns för många och högre krävde extrem spänning.

Jag kör mina 3600CL16-minnen i 3800CL16 utan minsta hicka, och med 1.365V Dram-spänning.

Det var den uppfattningen jag fick av Ryzen 3000-lanseringen. Att 3600MHz skulle vara mer eller mindre garanterat och 4000MHz+ inom räckhåll för många. Men så var det tyvärr inte med mitt Ryzen 3000-bygge. När precis byggt ihop den så var 3200MHz max, nu efter några månaders BIOS-uppdateringar så klarar de 3333MHz.
Att köra på Ryzen Memory Calculators "safe" timings gör att datorn inte bootar längre utan BIOS måste nollas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Så kul för dig!

Ja, det är det fanemej, men jag hade gärna kört dem snabbare om jag hade kunnat ha samma CAS. Det är riktigt tråkigt för dig! Men jag testade inte ens XMP, jag körde bara dram calc rakt av. 3200 CL14 1.35V.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem själv med min 3700x men det blir intressant att se hur det kommer påverka prestandan.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Jag hoppas att detta äntligen ordnar så att klockfrekvensen på CPU'n inte ligger på max även vid idle. Det gör den på mitt moderkort med en Ryzen 5 3600X.

Permalänk
Medlem

Släpps dena uppdatering till alla mobos? Sitter på ett gammalt asus prime x370 pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det var den uppfattningen jag fick av Ryzen 3000-lanseringen. Att 3600MHz skulle vara mer eller mindre garanterat och 4000MHz+ inom räckhåll för många. Men så var det tyvärr inte med mitt Ryzen 3000-bygge. När precis byggt ihop den så var 3200MHz max, nu efter några månaders BIOS-uppdateringar så klarar de 3333MHz.
Att köra på Ryzen Memory Calculators "safe" timings gör att datorn inte bootar längre utan BIOS måste nollas.

Tråkig upplevelse

Är det B-die eller något annat du kör?

Var det XMP du försökte med eller egna timings?

Ryzen DRAM calculator är inget exakt verktyg utan man får se det mer som en fingervisning då varje minneskit är unika. Själv har jag kunnat köra tightare än "3800 fast", men vet folk som behövt köra lösare timings än Safe också. Sen får man titta på spänningar och annat då den ger ett rekomenderat värde samt min och max vad man bör hålla sig inom. Men Safe funkar ju för de flesta.

Enda kruxet jag har haft är att på första UEFI-uppdateringen med stöd för Ryzen 3000 så var en del spänningar helt galet satta som default så det var mycket manuellt pill, men nu efter några uppdateringar så har de fått ordning på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Tråkig upplevelse

Är det B-die eller något annat du kör?

Var det XMP du försökte med eller egna timings?

Ryzen DRAM calculator är inget exakt verktyg utan man får se det mer som en fingervisning då varje minneskit är unika. Själv har jag kunnat köra tightare än "3800 fast", men vet folk som behövt köra lösare timings än Safe också. Sen får man titta på spänningar och annat då den ger ett rekomenderat värde samt min och max vad man bör hålla sig inom. Men Safe funkar ju för de flesta.

Enda kruxet jag har haft är att på första UEFI-uppdateringen med stöd för Ryzen 3000 så var en del spänningar helt galet satta som default så det var mycket manuellt pill, men nu efter några uppdateringar så har de fått ordning på det.

Jag har för mig att det var Micron-kretsar på mina minnen. Jag har testat XMP-profilen, manuella timings samt DRAM calculator "safe" och 3400MHz leder endast till blåskärmar eller ingen boot. Det är heller inga problem med minnena i sig då de fungerade perfekt i specificerad hastighet på mitt Intel-system.
Att det går att köra dem i högre hastighet idag än när jag byggde datorn tyder också på att AMD har problem med minneskompatibilitet och aktivt jobbar på att försöka få minnen att åtminstone fungera i specificerad hastighet

Har för mig att Hardware Unboxed noterat att minneskontrollern i Ryzen 3000-serien, i synnerhet de billigare CPUerna kan många gånger vara så pass dålig så att den har svårt att köra minnen över 3200MHz. Det är ju ingenting bekräftat men det skulle vara dråpligt då AMD själva rekommenderade 3733MHz minnen för maximal prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag har för mig att det var Micron-kretsar på mina minnen. Jag har testat XMP-profilen, manuella timings samt DRAM calculator "safe" och 3400MHz leder endast till blåskärmar eller ingen boot. Det är heller inga problem med minnena i sig då de fungerade perfekt i specificerad hastighet på mitt Intel-system.
Att det går att köra dem i högre hastighet idag än när jag byggde datorn tyder också på att AMD har problem med minneskompatibilitet och aktivt jobbar på att försöka få minnen att åtminstone fungera i specificerad hastighet.

Ja, intel har haft DDR4-stöd längre än AMD och har haft mer resurser att testa olika moduler och konfigurationer så att det skaver lite i början är ju inte konstigt. Tycker det är rätt bra nu. Det har varit mycket värre. Generellt är väl B-die att rekommendera för Ryzen då det är något med modulerna som gör att de är mer "förlåtande" än Micron, men ja alla bulor är inte utplattade än och de har en del att jobba på. Fördelen med Intel är väl att man får den där "det bara funkar"-upplevelsen medana AMD med Ryzen är mer av ett pågående projekt som ofta kräver handpåläggning av användaren.

Sen är det väl så att om minnena inte finns med på QVL så finns det inga garantier men gör de det så tycker jag man skall kunna kräva att det lirar åtminstonne med XMP/D.O.C.P-profilen, annars är något snett.

Men det är som sagt olika. Mina minnen, som är specade till 3600Mhz CL16 har inte varit med på QVL på någon av brädorna jag kört dem i.

Med R7 1700 kom jag max upp i 3200Mhz CL14.
Med 2700X funkade 3466Mhz CL14 fint,
Med 3900X kan jag nu köra dem i 3800Mhz CL16, alltså 200Mhz mer än spec, och samma CL och i övrigt tightare timings än XMP, med galet låg spänning, och de finns inte med på QVL, så IMC (nu UMC) har blivit bättre för varje generation rent hårdvarumässigt. Men det är ju tydligt att de även har en del kvar att göra i UEFI.

Jag är inte helt säker så slå mig inte om jag har fel, men jag tror det funkar så att det i UEFI-koden finns en tabell för varje serie av kit, vad de klarar för tertiära timings och sådant, och skall man göra den valideringsprocessen för varje serie så tar det ju tid. "Memory training" verkar fortfarande vara rätt trubbugt och det vore ju nice om de istället utvecklade det så att vid första boiot med nya inställningar så testas olika timings och slappas av tills det funkar helt enkelt. Man får väl inte bästa prestandan på det sättet men jag tycker det vore smart då de flesta knappt vet vad timings är och inte kan/orkar/vill pilla själva och då hade det ju varit bra PR för AMD om man i alla fall fick upplevelsen att det bootar och funkar som det skall. Men då givetvis med möjligheten att tweaka själv för den som vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.