Problem med att reklamera en tablet
Vet inte riktigt hur jag kan hjälpa till på bästa sätt så vänder mig hit för råd.
Förord (kan skippas):
Min kära mor har varit på tablet-tankar ett tag nu och när hon häromveckan var och handlade nånstans kom en telefonförsäljare fram till henne och "Hej, du har Telia va?" eller nåt sånt och hon sa nej, han svarade då har du "nåt annat bolag?" tills han prickade rätt och påstod sig varit utskickad från den specifika operatören för att erbjuda deras kunder fantastiska erbjudanden (fick det luddigt förklarat men låter förvånansvärt trovärdigt trots absurdheten).
Sagt och gjort, hon signar upp på ett typ 400kr/mån i 24mån avtal för en tab, kontaktade mig och frågade om den var bra. Det visar sig att denna tab går att köpa i svensk affär för runt ~2k. Småsaker jag störde mig på var att speccsen på klistermärket på kartongen inte listade korrekta speccs heller, och att taben låg "helt öppet" i sin kartong (så den flög runt i kartongen om man skakade på den).
Enligt mina instruktioner åker hon tillbaks till skojjaren för att lämna tillbaks den men han är inte där längre. Hon kontaktar företagets support (som hon nu har ett 2års-abb hos, inte tillverkaren av taben) och de säger att hon ska skicka in den. Eftersom taben är lös i sin kartong får den bubbelplast inne i sin egen kartong, samt kartongen blir inlindad i bubbelplast, och skickades i en av postnords bubbelplastkuvert. Hon hade även betalat för spårning och försäkring (hon tillhör generationen som gillar att betala extra för försäkringar), vilket jag tyckte var bortkastade pengar, men några dagar senare fick hon SMS från företaget med bilder på kartongen som är tydligt kantstött i ena hörnet. Taben mådde dock bra.
Till problemet:
De påstår att de inte kan sälja den till fullpris utan måste dra ner priset med 50kr/mån, och de vill att hon betalar 24*50kr, dvs 1200kr för deras framtida inkomstbortfall. För att kartongen blev kantstött under transport. Hon hade 10 dagar på sig att betala innan ärendet skickas till inkasso, antar det är typ 6 dagar kvar nu. Jag föreslog att tillverkaren av taben skickar en ny kartong istället, vilket de gick med på om vi kontaktar dom själva. Så jag tog det på mig. Försökte i dagar att komma fram till en person.
Under tiden jag skrev detta försökte jag igen med tillverkarens urusla talsvars-support (skrev två långa paragrafer på hur ruggigt komisk-dålig deras talsvarssystem är men tog bort dom för jag blev bara arg) och genom att trycka på slumpmässiga knappar kom jag inte bara fram till en människa, men en som också pratade svenska (!). De kunde tydligen inte skicka ut en kartong till operatören. Hade inga andra avdelningar jag kunde prata med heller. Kunde inte guida mig hur jag ska trycka i deras talsvar-från-helvetet för att komma rätt. Ingen lageransvarig jag kunde få tele# till heller. Ingen annan jag kunde prata med som kanske visste.
Så, vad nu? Det känns så borta att betala mer än halva värdet av en produkt utan en repa på den för att kartongen blivit kantstött under en försäkrad transport. Sidnot, det ironiska är att det är en bra produkt och jag hade köpt den till min kära mor om det inte hade varit för min nya erfarenhet med deras support.