Problem med att reklamera en tablet

Permalänk
Medlem

Problem med att reklamera en tablet

Vet inte riktigt hur jag kan hjälpa till på bästa sätt så vänder mig hit för råd.

Förord (kan skippas):

Min kära mor har varit på tablet-tankar ett tag nu och när hon häromveckan var och handlade nånstans kom en telefonförsäljare fram till henne och "Hej, du har Telia va?" eller nåt sånt och hon sa nej, han svarade då har du "nåt annat bolag?" tills han prickade rätt och påstod sig varit utskickad från den specifika operatören för att erbjuda deras kunder fantastiska erbjudanden (fick det luddigt förklarat men låter förvånansvärt trovärdigt trots absurdheten).

Sagt och gjort, hon signar upp på ett typ 400kr/mån i 24mån avtal för en tab, kontaktade mig och frågade om den var bra. Det visar sig att denna tab går att köpa i svensk affär för runt ~2k. Småsaker jag störde mig på var att speccsen på klistermärket på kartongen inte listade korrekta speccs heller, och att taben låg "helt öppet" i sin kartong (så den flög runt i kartongen om man skakade på den).

Enligt mina instruktioner åker hon tillbaks till skojjaren för att lämna tillbaks den men han är inte där längre. Hon kontaktar företagets support (som hon nu har ett 2års-abb hos, inte tillverkaren av taben) och de säger att hon ska skicka in den. Eftersom taben är lös i sin kartong får den bubbelplast inne i sin egen kartong, samt kartongen blir inlindad i bubbelplast, och skickades i en av postnords bubbelplastkuvert. Hon hade även betalat för spårning och försäkring (hon tillhör generationen som gillar att betala extra för försäkringar), vilket jag tyckte var bortkastade pengar, men några dagar senare fick hon SMS från företaget med bilder på kartongen som är tydligt kantstött i ena hörnet. Taben mådde dock bra.

Till problemet:

De påstår att de inte kan sälja den till fullpris utan måste dra ner priset med 50kr/mån, och de vill att hon betalar 24*50kr, dvs 1200kr för deras framtida inkomstbortfall. För att kartongen blev kantstött under transport. Hon hade 10 dagar på sig att betala innan ärendet skickas till inkasso, antar det är typ 6 dagar kvar nu. Jag föreslog att tillverkaren av taben skickar en ny kartong istället, vilket de gick med på om vi kontaktar dom själva. Så jag tog det på mig. Försökte i dagar att komma fram till en person.

Under tiden jag skrev detta försökte jag igen med tillverkarens urusla talsvars-support (skrev två långa paragrafer på hur ruggigt komisk-dålig deras talsvarssystem är men tog bort dom för jag blev bara arg) och genom att trycka på slumpmässiga knappar kom jag inte bara fram till en människa, men en som också pratade svenska (!). De kunde tydligen inte skicka ut en kartong till operatören. Hade inga andra avdelningar jag kunde prata med heller. Kunde inte guida mig hur jag ska trycka i deras talsvar-från-helvetet för att komma rätt. Ingen lageransvarig jag kunde få tele# till heller. Ingen annan jag kunde prata med som kanske visste.

Så, vad nu? Det känns så borta att betala mer än halva värdet av en produkt utan en repa på den för att kartongen blivit kantstött under en försäkrad transport. Sidnot, det ironiska är att det är en bra produkt och jag hade köpt den till min kära mor om det inte hade varit för min nya erfarenhet med deras support.

Permalänk
Medlem

Spontant så ska du inte behöva stå för någon kostnad om det bara gäller att kartongen blivit kantstött, det ska räknas som normalt att man skickar produkter fram och tillbaka. Men om inte annat så får väl transportören stå för kostnaden.
Tycker du ska stå på dig, du ska inte behöva betala något för att kartongen gick sönder i frakten.

Om inte återförsäljaren ger med sig så är ett rimligt avdrag annars runt 100 kr för en kantstött kartong.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det är väl ångerrätten ni borde åberropa och inte reklamation. Mer specifikt troligtvis den för distansavtal.

Försäljning i gallerior
När det gäller försäljning från bord eller liknande i gallerior är gränsen svårare att dra. Det hela handlar om ifall det är en affärslokal man säljer från eller inte. Ibland kan sådana försäljningsställen inte anses vara affärslokaler men ibland anses de vara det i lagens mening. Om det är säljarens vanliga plats för affärsverksamheten och verksamheten är regelbunden är det oftast en affärslokal. Man ska dessutom ta hänsyn till om det verkar naturligt för konsumenten att uppsöka platsen för ett köp, eller om försäljningstillfället innebär ett överraskningsmoment.
Om konsumenten blir kontaktad av säljaren utanför en affärslokal och avtalet sedan ingås i affären så räknas det enligt lagen som ett avtal utanför affärslokal som omfattas av ångerrätt.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

Företaget ansvarar för varan
När du använder din ångerrätt och ska returnera varan till företaget, menar ARN att företaget ansvarar för varan från det att du lämnar den till transportören. I praktiken innebär det att du normalt sett inte kan hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/%C3%A5ngrat-mig-och-...

Jag är lekman i ämnet, men IMHO ligger det inte på er om kartongen blev skadad. De ansvarar för varan under frakten och borde skickat er ett säkert embalage om de vill säkerställa att de får den levererad hel.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Är väl inte något svar på aktuell fråga, men relaterat.

Det är nog på sin plats för TS att informera sin mor om att undvika alla sådana som försöker sälja på saker på det sättet.
Förekommer ju även per telefon och kan vara besvärligt att bli av med eller ångra, inte minst när det handlar om abonnemang av något slag. Den värsta sorten kan t o m skriva in på ett abonnemang bara de har några uppgifter.
Tydligt nej och att inte ge dem några uppgifter är bästa receptet.
Tyvärr är det just sådana jobb som luras på ungdomar eller arbetslösa i hopp om lätta pengar, men det är väl egentligen bara något steg över narkotikalangning.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Ursäkta sent svar, har haft det hyfsat jäktigt på senaste.

Hon har haft SMS-kontakt med VDn (läs: hon hade kontakt med supporten, personen hon var i kontakt med visade sig vara VDn) och han verkar vara någon mid-20 snubbe med en oseriös attityd och ful mun. Han skickar närmare halvmeterlånga SMS till min mor där han hotar henne. Han är nervärderande och kränker henne. Av allt hon sa är det enda jag kommer ihåg att han sa något i stil med "men herregud du är ju en vuxen människa betala räkningen", men det fanns betydligt värre exempel. Hon har betalat de 1200kr men skrev något på betalningen (typ "under protest" eller liknande) vilket tydligen innebär något juridiskt jag inte vet om, vilket är något VDn gått igång på och beordrat henne att ta bort. Och blandat det med hot om juridiska påföljder och att det kommer kosta henne massa pengar osv. Jag har dock fått detta väldigt luddigt förklarat. Jag fick dock reda på namnet på företaget men jag tror inte det är min plats att nämna det.

Jag skrev även tidigare att hon hade 10 dagar innan dom skickade till inkasso. Detta var tydligen fel. Hon hade 10 dagar innan det gick direkt till kronofogden. Hon är allergisk mot allt som hotar hennes namn, hade företaget kryddat räkningen med några nollor hade hon inte tvekat att sälja allt hon äger för att undvika att hamna hos kronofogden.

Postnord som hade hand om leveransen gör sin utredning. Tydligen om de ger henne rätt (att det skadade paketet inte är hennes fel) så skickar de 1200kr till henne, dvs kostnaden för den skadade leveransen, men bara om hon faktiskt betalat till ovan icke-nämnda företag, vilket jag tog som huvudanledningen till att hon faktiskt betalade. Men tydligen täcker inte försäkringen skadade paket då det är avsändarens ansvar att paketera rätt, så hon lär inte se några pengar från Postnord. Jag uppmanade henne att få pengarna tillbaks för försäkringen i sådana fall, men de lär ju argumentera mot även det.

Hon har även varit i kontakt med någon form av -man, antagligen konsumentombudsmannen eller liknande. Ska kolla med henne lite mer noggrannare.

TL;DR:

Hon har betalat räkningen på 1200kr men bestrider den. Postnord kan möjligt återbetala henne, men jag tvivlar. VDn på skämtföretaget behöver tvätta munnen med tvål och vatten. Har informerat min mor att ta screenshots på allt han skickar till henne.

Skrivet av muSashi:

[...]

Om inte återförsäljaren ger med sig så är ett rimligt avdrag annars runt 100 kr för en kantstött kartong.

Det låter rimligt tycker jag med, speciellt med tanke på att kartongen lär kosta någon krona att tillverka.

Skrivet av e1m1:

Det är väl ångerrätten ni borde åberropa och inte reklamation. Mer specifikt troligtvis den för distansavtal.

[...]

Företaget ansvarar för varan
När du använder din ångerrätt och ska returnera varan till företaget, menar ARN att företaget ansvarar för varan från det att du lämnar den till transportören. I praktiken innebär det att du normalt sett inte kan hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/%C3%A5ngrat-mig-och-...

Jag är lekman i ämnet, men IMHO ligger det inte på er om kartongen blev skadad. De ansvarar för varan under frakten och borde skickat er ett säkert embalage om de vill säkerställa att de får den levererad hel.

Det stämmer gällande reklamationen, det var mitt ord då jag fick hela situationen så luddigt förklarad (hon skippar detaljer när hon är upprörd, inte direkt unikt). Det var ångerrätten hon nyttjade, och iirc nämndes distansköp/-avtal/-lagen så lär ha varit genom den (som säljaren FÖ inte upplyste min mor om, det var något hon själv redan var medveten om).

Jag ska kika på länken, tack. Ev. även vidarebefordra den. Nu hade hon även försäkrat transporten (antar det gick på nån hundring) och det visade sig i efterhand att det inte täcker skadade emballage, tydligen anser de att paketet inte är tillräckligt väl packat om det uppstår.

Skrivet av D.:

[...]

Det är nog på sin plats för TS att informera sin mor om att undvika alla sådana som försöker sälja på saker på det sättet. [...]

Jag har informerat henne i säkert 20 år, hyfsat regelbundet. Mina tips är att uppdatera era föräldrar när nya phisingtekniker kommer ut, att inte klicka på "GRATTIS DU HAR VUNNIT PENGAR KLICKA HÄR" (eller den mer subtila "Virus upptäckt på datorn, klicka här för att ta bort" å så får man spyware, vilket hon klickat på flera gånger över åren), eller nytt företag som ringer ut och typ erbjuder biljetter till OS eller nåt men visar sig vara en 5-års abbonemangsförbindelse eller andra dumma grejer. Eller vad det nu kan tänkas vara. En grej min kära mor faktiskt fattat är att inte klicka på saker i okända mail, hon ringer mig och frågar. Men det tog typ 10 år. Tyvärr är baksidan att jag även får samtal om hennes antivirus eller något program vill uppdatera och sånt, men hellre det än hamna i situationer hon nu befinner sig i.

För er som varit i svängarna en del, första gången jag varnade henne för dumheter var när den där Leifi Plomeros voiceboxen kom ut folk använde för att busringa, vilket var ganska exakt 20 år sedan. Sen dess har det varit den ena grejen efter den andra. Gud vad vi hittar på som samhälle.

Ivf, trevlig kväll allihop och tack för svaren.

Permalänk
Avstängd

"Hon har betalat räkningen på 1200kr men bestrider den." Hur tänker ni där?

Permalänk
Medlem

Har det skickats hotfulla SMS? Polisanmäl i så fall. Skicka ärendet till plus samt gör en egen anmälan hos kronofogden. Kontakta även försäkringsbolaget och banken.

Har själv varit med om ärenden där jag exempelvis dubbelbetalade internetabonnemanget. Efter kontakt med företaget så sa dom att dom skulle kreditera mig på nästa faktura, efter tre e-fakturor där inget hände så ringde jag upp och frågade och sa att jag kommer kontakta kronofogden, då tog det 48 timmar att få pengarna tillbaka.

Som regel, köp allt på kort så har du bevis för vad du köper.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon