Student skapar passiv kylare för Raspberry Pi med stöd för expansionskort

Permalänk
Melding Plague

Student skapar passiv kylare för Raspberry Pi med stöd för expansionskort

Raspberry Pi 4 är bättre än föregångarna på många punkter, men utvecklar mer värme. För att råda bot på detta utan att offra expansionsplatserna har en användare tagit saken i egna händer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat hur varmt går dessa RPI av senaste version?
Kan ju omöjligt kräva så stor fläns, verkar ju vara mer ett uppfunnet problem än nåt annat.
Billiga 40x40x10mm fläns för 25-30Kr från en elektronikbutik måste ju vara en bättre deal alltså.
Har flera från döda moderkort om inte annat.

Jag tvivlar starkt på att ett heatpipe är värt kostnaden eller ens behövs.

Permalänk
Medlem

@pa1983: det beror ju på miljön runtomkring och hur lådan är konstruerad om det finns nån.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

@pa1983: det beror ju på miljön runtomkring och hur lådan är konstruerad om det finns nån.

Förklara gärna mer.

Ser inte vad en vanlig enkel fläns för 1/10 priset inte skulle duga på nåt som annars normalt sett inte behöver en fläns.

Ska skiten ändå stödja 40mm fläkt så duger en 40mm fläns och billig fläkt ypperligt för en bråkdel av priset.

Vi pratar några watt här och en sådan setup klarar lätt 10W så.

Dessa extrema kylar för RPI känns som en gimik. En sak att göra nåt vettigt som inte kostar mycket och håller den från att throttla men detta är ju bara absurt.

Permalänk
Medlem

Ja stängt man sen in denna i en standard Pi-låda så blir såklart även denna dimension hyfsat meningslös rätt fort.

Men det finns ju redan kombinationsvarianter där själva lådan också är kylflänsen.

Svårt att tänka sig att något skulle bli mer effektivt än så nästan oavsett miljö.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja stängt man sen in denna i en standard Pi-låda så blir såklart även denna dimension hyfsat meningslös rätt fort.

Men det finns ju redan kombinationsvarianter där själva lådan också är kylflänsen.

Svårt att tänka sig att något skulle bli mer effektivt än så nästan oavsett miljö.

Stänger man in den i en låda utan ventilation så är ju faktiskt ett homogent aluminium eller kopparblock bättre eller en tank med vätska i typ vatten för flänsar gör igen nytta då luften i lådan är begränsad.
Med en sådan lösning kan den absorbera mycket mer energi pga massan innan processorn throttlar, självklart tar det också extremt lång tid att avge värmen efter lasten upphört.
Oavsett har man igen ventilation alls så fördröjer man ju bara det faktum att om RPI'n är under konstant last så kommer för eller senare massan bli så varm att den throttlar så då är en sådan lösning bara bra för sporadiska laster som pågår ett tag och sedan har lägre uppehåll.

Men enklast är väl bara att se till att lite ventilation finns så behöver man inte köpa stora exotiska kylare utan kan modda på en billig 40x40x10 fläns med fläkt som jag sett säljas för 40-80Kr.

Permalänk
Medlem

Så kostnad:
Pi4, 4GB: 679 kr
Skal: 99 kr
Denna fläns?!: 35 usd => 345 kr
Laddare: 129 kr
Total: 1 252 kr + microSD

Kanske bättre titta på:
https://www.electrokit.com/produkt/inbyggnadslada-for-raspber...

Spara nån 100 men i det samlade paketet så börjar det bli så dyrt att andra alternativ är lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Så kostnad:
Pi4, 4GB: 679 kr
Skal: 99 kr
Denna fläns?!: 35 usd => 345 kr
Laddare: 129 kr
Total: 1 252 kr + microSD

Kanske bättre titta på:
https://www.electrokit.com/produkt/inbyggnadslada-for-raspber...

Spara nån 100 men i det samlade paketet så börjar det bli så dyrt att andra alternativ är lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag hade Gen1 RPI, polaren köpte den av mig och det kostar ju nåt sånt att investera i allt.
Tycker dock den nya RPI4 är nice men jag hade tagit en fläns och fläkt i skrotlådan, vet att Conrad sålt ett kit med 3st flänsar och en 40mm fläkt för 79Kr på rea, hade köpt ett sånt kitt och tagit en flänsen med fläkten på och satt dit så kan den gå fullt ös medvetslös året runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Så kostnad:
Pi4, 4GB: 679 kr
Skal: 99 kr
Denna fläns?!: 35 usd => 345 kr
Laddare: 129 kr
Total: 1 252 kr + microSD

Kanske bättre titta på:
https://www.electrokit.com/produkt/inbyggnadslada-for-raspber...

Spara nån 100 men i det samlade paketet så börjar det bli så dyrt att andra alternativ är lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pa1983:

Jo jag hade Gen1 RPI, polaren köpte den av mig och det kostar ju nåt sånt att investera i allt.
Tycker dock den nya RPI4 är nice men jag hade tagit en fläns och fläkt i skrotlådan, vet att Conrad sålt ett kit med 3st flänsar och en 40mm fläkt för 79Kr på rea, hade köpt ett sånt kitt och tagit en flänsen med fläkten på och satt dit så kan den gå fullt ös medvetslös året runt.

Jag själv har kört "Pajtåget" sen Pi 1 B + ---> till ---> Pi 3 +

Och då har man redan typ Laddare, microSD och HDMI sladd.

Och om man köper en Pi 3+ plus här på marknaden som är några månader gammal t e x så åker oftast Laddare, microSD och chassi med för några hundralappar.

Jag själv har inte köpt Pi 4 "än" p g a just värmen......

Men har inte bråttom, en dag så finns den här i hemmet. Men tror utan denna kylare, det kan man lösa billigare, kanske inte lika snyggt, men typ gratis

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Stänger man in den i en låda utan ventilation så är ju faktiskt ett homogent aluminium eller kopparblock bättre eller en tank med vätska i typ vatten för flänsar gör igen nytta då luften i lådan är begränsad.

Ja, jag menade med den i de typiska vanliga skalen, (mest lika officiell design lustigt nog) de är oftast i plast och har inte så värst mycket till ventilation heller.

För om man nu ens funderar på detta block så är just ett sånt chassi som är direktkopplat till de mest värmegenererande delarna lika bra att satsa på från början var poängen. De kostar knappt ens mer än ett genomsntittligt skal plus det här blocket dessutom.

Så tex ett:

https://www.m.nu/lador-1/flirc-raspberry-pi-4-case

Eller:

https://www.m.nu/lador-1/aluminium-heatsink-case-for-raspberr...

+

https://www.m.nu/lador-1/lada-i-svartlackat-stal-till-raspber...

Är det nödvändigt ivf?

Vet ej då jag bara har en 3+. Men den går rejält mycket varmare än en 2 även redan standard mot överklockad för den senare. Och 4 sägs åtminstone vara rejält mycket hungrigast hittills, så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Efter att ha designat några kylflänsar så kan jag säga att värmeledningsröret är helt onödigt och driver bara upp tillverkningskostnaden. Sen är hysterin över hur varmt RPi4 går rätt överdriven.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att ha ett värmerör fäst med något "värmeledande material" måste ge sämre prestanda än en ren aluminium eller kopparfläns. Känns som en gimmick med heatpipes i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4'an throttlar ganska snabbt om det körs något som belastar cpu'n några minuter, men använder ett Flirc chassi, som är relativt billigt och kylar bra utan fläkt. Kan rekommenderas. Dock beställer jag från England då är mycket billigare än samma chassi köpt i Sverige(ink frakt)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ja men den där funkar nog kanon!

Själv gjorde jag min egen av gamla datordelar, flera grader kallare!
https://www.youtube.com/watch?v=1AYGnw6MwFM

Permalänk
Inaktiv

Blir det varmt kan man ju köpa en sådan liten gpu minnes fläns för 10 kr och limma på.

Bra idé men lite extrem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ärligt talat hur varmt går dessa RPI av senaste version?
Kan ju omöjligt kräva så stor fläns, verkar ju vara mer ett uppfunnet problem än nåt annat.
Billiga 40x40x10mm fläns för 25-30Kr från en elektronikbutik måste ju vara en bättre deal alltså.
Har flera från döda moderkort om inte annat.

Jag tvivlar starkt på att ett heatpipe är värt kostnaden eller ens behövs.

https://youtu.be/AVfvhEJ9XD0
Jupp, klart en stor fläns hjälper för att få ner temperaturen, men en ganska enkel sak är fullt tillräckligt tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte produkten, går ju bara att köra utan chassi.
Dessa två alternativ är både chassi och kylfläns och räcker för de mest extrema fallen.
https://www.webhallen.com/se/product/307297-FLIRC-Raspberry-P...
https://www.webhallen.com/se/product/304557-KKSB-Raspberry-Pi...

Permalänk
Medlem

@pa1983
Mycket åsikter nu från din sida nu kring RPi4 värmeutveckling, men du har bevisligen ingen erfarenhet av RPi4...jag har:

Utan kylfläns så idle temperaturen på mitt exemplar om den ligger helt öppet på ett bord 57'C.
Spelar jag upp en 1080p film (29% last) så går temperaturen direkt upp till 73'C.
En RPi4 throttlar vid 80'C, stäng in kortet i en låda så kommer den throttla av att avkoda film.
När jag stresstestade RPi4 (100% last) så började den throttla efter 4 minuter utan kylare.

Med monterad kylare (Pimorini):
Idle på 50'C och temperaturen vid stresstest stabiliserar sig på 73'C efter 25 minuter i ett rum som är 22'C varmt.

Fakta som går att mäta och repetera, inget troende och tyckande...

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett in billigare lösning utan värmeledningsröret. Trevligt med en stor fläns som inte behöver fläkt och kan hålla hyfsade temperaturer även under dåliga förutsättningar, men känns lite för påkostat för att vara värt det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hade gärna sett in billigare lösning utan värmeledningsröret.

#18094356

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

@pa1983
Mycket åsikter nu från din sida nu kring RPi4 värmeutveckling, men du har bevisligen ingen erfarenhet av RPi4...jag har:

Utan kylfläns så idle temperaturen på mitt exemplar om den ligger helt öppet på ett bord 57'C.
Spelar jag upp en 1080p film (29% last) så går temperaturen direkt upp till 73'C.
En RPi4 throttlar vid 80'C, stäng in kortet i en låda så kommer den throttla av att avkoda film.
När jag stresstestade RPi4 (100% last) så började den throttla efter 4 minuter utan kylare.

Med monterad kylare (Pimorini):
Idle på 50'C och temperaturen vid stresstest stabiliserar sig på 73'C efter 25 minuter i ett rum som är 22'C varmt.

Fakta som går att mäta och repetera, inget troende och tyckande...

Och det kräver en gigantisk fläns menar du?
Varför behövs en kylfläns som klarar 20W+ med fläkt då?

Sätt dit en 40x40x10mm fläns och en 40x40x10mm fläkt och säg om det throttlar.

Sedan om du har högt Delta T mellan kisel och Tcase på förpacknigen så hjälper inte en fetare fläns nåt vidare heller när du väl fått ner den nära rumstempratur.

Det är fakta med och vetenskap så krävs inget geni för att lista ut det.

Igen har förnekat att RPI4 throttlar, det är ett faktum, men man behöver inte en kylarlösning som klara ett 25W TDP grafikkort liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och det kräver en gigantisk fläns menar du?
Varför behövs en kylfläns som klarar 20W+ med fläkt då?

Sätt dit en 40x40x10mm fläns och en 40x40x10mm fläkt och säg om det throttlar.

Sedan om du har högt Delta T mellan kisel och Tcase på förpacknigen så hjälper inte en fetare fläns nåt vidare heller när du väl fått ner den nära rumstempratur.

Det är fakta med och vetenskap så krävs inget geni för att lista ut det.

Igen har förnekat att RPI4 throttlar, det är ett faktum, men man behöver inte en kylarlösning som klara ett 25W TDP grafikkort liksom.

Som sagt, jag har testat kylningen på en RPi4 både utan och med kyllösning.

Så det skulle vara intressant och veta hur du då kan påstå att värmeproblemen på RPi4 "verkar ju vara mer ett uppfunnet problem".

Så vad är din erfarenhet av RPi4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Som sagt, jag har testat kylningen på en RPi4 både utan och med kyllösning.

Så det skulle vara intressant och veta hur du då kan påstå att värmeproblemen på RPi4 "verkar ju vara mer ett uppfunnet problem".

Så vad är din erfarenhet av RPi4?

40x40 fläkt.
Flänsen är en avsågad NVME fläns alltså MYCKET mindre än det jag rekomenderade (40x40x10)

50-60C efter 10 min full belastning så vad är problemet exakt säger du?
En RPI4 drar under last mindre än 1A vid 5V alltså mindre än 5W.

För kylfläns skulle jag använda denna, använt den med 40mm fläkt till att kyla olika BGA chip själv.
https://www.conrad.se/p/kylkropp-for-pga-cpu-fischer-elektron...

För fläkt kan man ju ta antigen en 12V som går på 5V som denna som är prisvärd.
https://www.conrad.se/p/sunon-ee40101s1-000u-999-axialflakt-1...
den har startspänning på 4.5V och ganska högt RPM vid 12V så även på låg spänning snurrar den på rätt bra kan jag säga.

Alternativet är ju denna, 3st flänsar och en fläkt. Framgår inte om fläkten startar på 5V men men någon får väl testa, kostar ju inte direkt många kronor.
https://www.conrad.se/p/chipset-kylare-flakt-akasa-ak-vcx-01-...

Alla lösningarna mer än tillräkliga för dom ca 900mAh en RPI4 drar vid 5V och avsevärt mycket billigare än den i nyheten.

Faktum är att NVME flänsen i videon mer eller mindre är identisk med DIN kylflänsen jag har köpt till min C64 nyligen.
https://www.conrad.se/p/fischer-elektronik-ick-40-b-kylflans-...

13Kr för en, sedan en fläkt, typ montera fläkten i skalet för RPI efter man gjort ett hål.

Alla lösningarna är avsevärt billigare än denna något överdesignade kylfläns i artikeln.

Finns inget där ute som tyder på att en RPI4 behöver mer än en liten fläns och en fläkt för att inte throttla.

Men vist vill folk lägga 300-400Kr på kylning när en 60-80Kr lösning presterar bättre så vist, alla får göra som dom vill.
Det är rätt dumt att ha en stor fläns utan fläkt då det är avsevärt mindre effektivt speciellt ur kostnads synpunkt.

Permalänk
Medlem

@pa1983

  1. Japp, jag prenumererar på den kanalen och har sett filmen - och?

  2. När blev detta plötsligt en fråga om "aktiv kylning" vs."passiv kylning"? Givetvis fungerar aktiv kylning bättre och är oftast billigast...

Frågan var vad är din erfarenhet av RPi4 som gör att du kan påstå att värmeproblemen på RPi4 "verkar ju vara mer ett uppfunnet problem" och hur du så självsäkert kan påstå att en "40x40x10mm fläns" skulle vara ett alternativ till flänsen i artikeln?

Så hur vet du detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

@pa1983

  1. Japp, jag prenumererar på den kanalen och har sett filmen - och?

  2. När blev detta plötsligt en fråga om "aktiv kylning" vs."passiv kylning"? Givetvis fungerar aktiv kylning bättre och är oftast billigast...

Frågan var vad är din erfarenhet av RPi4 som gör att du kan påstå att värmeproblemen på RPi4 "verkar ju vara mer ett uppfunnet problem" och hur du så självsäkert kan påstå att en "40x40x10mm fläns" skulle vara ett alternativ till flänsen i artikeln?

Så hur vet du detta?

Uppfunnet i den benämningen att folk övedesignar tornkylare och passiva heatpipe kylare för 300-400Kr.
Ärligt talat skiten drar 4W max, vad jag sagt hela tiden är att detta är en dyr lösning, onödig lösning och jag har hela tiden sagt att en fläkt och fläns är billigare och räcker MER ÄN VÄL.

Det är du som är totalt fast på en passiv fläns för massa pengar vilket för dom flesta inte är värt det.

Sluta vara så trögt ärligt talat. RPI4 är igen apparat som bryter naturlagarna, bara ett annat chip som drar ca 4-5W okej.

Och med uppfunnet problem syftar jag just på absurda kylare som i denna artiklen eller som tornkylarna vi sett.
Det är BILLIGARE och BÄTTRE med en enkel aliminiumfläns och ett ventilerat chassi än att överdesigna kylare med heatpipes för en sådan här applikation.

Inte nog med att du får ett Matrial, Aluminium som sedan ska sammanfogas med en heatpipe i koppar som i detta fallet verkar vara fogat med någon form av värmeledande epoxy, epoxy är i regel en extremt usel värmeledare oavsett så inte nog med att lösningen blir dyr man blandar material som har en negativ effekt på värmeledningsförmågan.

En ren aluminimkylare hade varit bättre då den kostat mycket mindre och presterar mer än bra nog.
Men ska man nu skaffa en sådan här stor kylare så stänger man ju inte in den i en låda utan ventilation, men tydligen gör folk det.
Med vilken luft ska då denna kylare utbyta energin med som chipet avger så vad gör då flänsarna på kylarenför nytta, om något minskar dom massan.

Då kan man lika väl som nämnts tidigare slänga dit ett rent aluminiumblock och använda som ackumulator för att buffra mellan laster och idle om ventilation är mer eller mindre icke existerande.

Så ja problemet verkar överdrivet för det leder till absurda kylare som är överprisade.

Vill man nu verkligen ha kylning kan det göras aktivt billigare eller i alla fall passivt och utan dyra heatpipes som är ditfogade med lim av tvivelaktig termisk prestanda.

Vad jag bedömer är kylaren i artikeln inte RPI4 i sig.
Enligt mig är den överdesignad vilket gör den dyr.
Skippa heatpipen och därmed också limmet för den, spara pengar på maskinarbetning och tooling också så kommer reducera priset avsevärt och den kan fortfarande göra jobbet.

Får jag fråga om du skyller på processorn i din PC för att det finns CPU kylare där ute som kostar mycket men samtidigt är av dålig design?
Ger man inte CPU kylaren då en dålig recension istället för CPU'erna den kan kyla?

Permalänk
Medlem

@pa1983:
Igen - vad är din praktiska erfarenhet av RPi4 som gör att du kan göra dessa påståenden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Stänger man in den i en låda utan ventilation så är ju faktiskt ett homogent aluminium eller kopparblock bättre eller en tank med vätska i typ vatten för flänsar gör igen nytta då luften i lådan är begränsad.
Med en sådan lösning kan den absorbera mycket mer energi pga massan innan processorn throttlar, självklart tar det också extremt lång tid att avge värmen efter lasten upphört.
Oavsett har man igen ventilation alls så fördröjer man ju bara det faktum att om RPI'n är under konstant last så kommer för eller senare massan bli så varm att den throttlar så då är en sådan lösning bara bra för sporadiska laster som pågår ett tag och sedan har lägre uppehåll.

Men enklast är väl bara att se till att lite ventilation finns så behöver man inte köpa stora exotiska kylare utan kan modda på en billig 40x40x10 fläns med fläkt som jag sett säljas för 40-80Kr.

Mmm... Kanske lösning liknande Scytes Himuro i så fall? Den hade ju dessutom en öppning i baksidan för kontakterna.
Saknar den faktiskt en heldel då jag brukade använda dem att bygga stilrena chassin med höljet som passiv kylare till andra saker just därför att den var så lätt att modifiera, dessutom hade hade den ju rätt extrema kylprestanda för mindre saker iom att hela höljet ju var tänkt som en stor kylfläns till skivminnen (Har för mig den var tänkt för raptor diskar eller någonting i den stilen ursprungligen).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

@pa1983:
Igen - vad är din praktiska erfarenhet av RPi4 som gör att du kan göra dessa påståenden?

natrulagaran ändras inte bara för du äger en RPI4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... Kanske lösning liknande Scytes Himuro i så fall? Den hade ju dessutom en öppning i baksidan för kontakterna.
Saknar den faktiskt en heldel då jag brukade använda dem att bygga stilrena chassin med höljet som passiv kylare till andra saker just därför att den var så lätt att modifiera, dessutom hade hade den ju rätt extrema kylprestanda för mindre saker iom att hela höljet ju var tänkt som en stor kylfläns till skivminnen (Har för mig den var tänkt för raptor diskar eller någonting i den stilen ursprungligen).

Jo att chassit är kylflänsen ser ju till att naturligt flöde sker snarare än att stänga in en passiv kylare.
Lite stor kanske men man kan ju definitivt bygga sig en passiv låda för en RPI utan att det blir för dyrt.

Alternativet är ju ett perforerat chassi som tillåter utbyte av luft via konvektion.
@Cybertsen länkade ju till en kylare för ca 150Kr alltså 200Kr mindre än den i artikeln och framstår som ett mycket bättre val för en passiv lösning med ett perforerat chassi.
https://shop.pimoroni.com/products/aluminium-heatsink-case-fo...

Flänsen i artikeln är dyr och överdesignad och att limma heatpipes är inte optimalt.

Vill man inte ha ett perforerat chassi och inte heller ett som agerar kylfläns eller har en fläkt och man bara vill förlänga tiden innan processorn trottlar så framstår ju ett solid aluiminiumblock som mer kostnadseffektivt och utan flänsar eller reducerat antal ger det mer massa och därmed lägre tid med full frekvens.
nackdelen är ju det krävs proportionerligt mer tid att avge värmen och få ner temperaturen igen vid låg last.

I slutändan avgör ju ens användningsområde, hur man vill designa den, passiv, ljudlös, maximal prestanda, pris osv vad man väljer för väg.
Valfrihet är bra, men jag anser att dom kunde simplifierat flänsen i artikeln och fått samma prestanda till et mycket lägre pris, det hade gynnat både kunder och skaparen.

Det var min poäng från början, en överdesignad produkt relativt problemet den ska lösa.