Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur spelar det roll för någon som behöver köpa en dator idag?
Kristallkulan framme och avputsad?
Hur stor del av datorkostnaden utgörs av minnen, och hur stor prestandaökning skulle du uppskatta att man kommer få som är direkt relaterad till minnesstandarden?

2x16 GB DDR4-3200 går att köpa för 1700 spänn idag, så det är nog där man får fundera på om det är värt att sitta och vänta i ovisshet respektive lägga ut en mindre summa idag.

Prestandaökningen för mig sett till minnesmängd skulle i vissa lägen vara oändlig eftersom jag slår i taket både med 8 och 16 GByte och inte kan göra det jag vill utan att stänga ner program som jag egentligen vill ha igång och minnenas andel av kostnaden vid en uppgradering kan vara stor, ram har vid mina senaste plattformsbyten varit den enskilt dyraste komponenten med stor marginal, jag har å andra sidan uppgraderat och inte byggt helt ny dator.

Man bör köpa det man behöver för stunden och inte vara dumsnål men att framtidssäkra sig går inte särskilt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också satsa på 32GB om jag byggde nytt idag. Men 16GB räcker gott å väl en lång tid framöver imo. Det är extremt sällan jag överskrider 8GB, rekordet kanske är 10GB. Enda anledningen till att jag har 16GB är för att 8GB är på gränsen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OSkar000:

Köpte 16gb i datorn jag byggde 2011, det har räckt fram tills nu. Använder uppåt 40-50% med allt skrot som ligger igång konstant i bakgrunden.

Nästa dator blir minst 32gb, just för att slippa tänka på att det kanske tar slut.

Så tänker jag också, med 32 GB har man så det räcker och slipper bekymra sig.

Citat:

Minne är historiskt sett väldigt billigt. Förr i tiden köpte man så mycket man hade råd med och det räckte ändå inte. Nu kan man köpa gott och väl det man behöver och det är ändå en relativt liten del av kostnaden på en dator.

Ja nu är minne billigt, annat var det för något år sedan, men det har varit tal om att priserna väntas stiga, vilket är ett skäl att köpa rejält när man handlar, hade minne varit dyrt och dess pris sjunkande, hade det varit en annan sak.

Fanns inte på kartan att jag skulle rekommendera 32 GB när det kostade över 4000 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har ingen som helst bruk för 32GB i spel och det jag använder datorerna till idag. Skulle inte ens ta det om jag byggde nytt. Dom pengarna går i stället för något som kan brukas, bättre kyla, graffe, cpu, SSD etc. Dessutom är nog DDR4 gammalt innan 32GB kommer behövas. Och då har jag nog bytt system både en och två gånger. Dessutom kommer vi väl tvingas till 32GB då jag tror vi går mot 4 kanaler som standard ganska snart.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Instämmer att man bör slå på stort när priserna är låga, men om man redan har en prispressad budget är ändå RAM det som får stryka på foten i mina byggen. RAM är ändå väldigt lätt att köpa till efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Allt du gör allokerar minne, alltså är det ganska ointressant huruvida "spel" behöver mycket minne. Det är snarare frågan om hur mycket du vill behöva stänga av för att inte tappa prestanda p.g.a. att ditt operativsystem måste falla tillbaka på paging/virtuellt minne.

Att blanda minnen är ett klockrent sätt att få problem med minneskompatibilitet på DDR4, och det kommer sannolikt inte att bli bättre av högre frekvenser i framtiden.

Jovisst, men i första inlägget hänvisar TS till just spelande. Idag så drar _inget_ spel+OS >16Gb.sen om man sitter och har en jävla massa annat skit igång i bakgrunden samtidigt som är helt onödigt är inte relevant för tesen:Att man skulle behöva >16Gb minne för att spela närmsta åren.

Sen naturligtvis är det bäst att köra exakt samma stickor om man ska utöka minnesmängden.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa idag skulle jag välja 16Gb och om jag någonsin under datorns livslängd behöver mer så är det bara att köpa mer.

Nu för tiden använder jag bara datorn till typ spel eller surf. Och jag är inte någon sådan som aldrig stänger flikar så ram går inte åt i några mängder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Körde 16 GB i många år fram tills i sommar då jag öka till 32 GB.. Det är en STOR skillnad när man håller på video- och fotoredigering.. Men i allt annat märker jag ingen skillnad alls..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prestandaökningen för mig sett till minnesmängd skulle i vissa lägen vara oändlig eftersom jag slår i taket både med 8 och 16 GByte och inte kan göra det jag vill utan att stänga ner program som jag egentligen vill ha igång och minnenas andel av kostnaden vid en uppgradering kan vara stor, ram har vid mina senaste plattformsbyten varit den enskilt dyraste komponenten med stor marginal, jag har å andra sidan uppgraderat och inte byggt helt ny dator.

Man bör köpa det man behöver för stunden och inte vara dumsnål men att framtidssäkra sig går inte särskilt bra.

Nej det handlar inte om att framtidssäkra heller, utan jag menar bara att de ~850 kr det kostar extra att dubbla sitt RAM blir väldigt lite utslaget på tid, samt att man slipper virtuellt minne. Det vanligaste "uppgraderingspaketet" är nog MB + CPU + RAM eftersom man ofta vill ha snabbare minnen än vad som gick att köpa sist.

Skrivet av daskedennis:

Jovisst, men i första inlägget hänvisar TS till just spelande. Idag så drar _inget_ spel+OS >16Gb.sen om man sitter och har en jävla massa annat skit igång i bakgrunden samtidigt som är helt onödigt är inte relevant för tesen:Att man skulle behöva >16Gb minne för att spela närmsta åren.

Sen naturligtvis är det bäst att köra exakt samma stickor om man ska utöka minnesmängden.

Jag har kört 32 GB sedan 2012, alltid hittat en användning för merparten av minnet. Just nu använder jag t.ex. ca 9 GB för ett par webbläsare, mailklient, några spelklienter, VLC samt program som ligger i bakgrunden t.ex. Afterburner, och då kan jag utan problem allokera 6 GB till en RAM-disk som jag buffrar Shadowplay/Instant Replay på (för minimal prestandapåverkan vid skapande av filmer och minimalt slitage på mina SSDs) utan att oroa mig över att jag inte kommer kunna spela vad jag vill utan prestandaförlust p.g.a. virtuellt minne.

Bara den sinnesfriden är värd de extra pengarna, tycker jag.

Permalänk
Avstängd

1600:- för 32GB är helt otroligt bra pris, var inte länge sedan 16GB ej gick under 1700:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

1600:- för 32GB är helt otroligt bra pris, var inte länge sedan 16GB ej gick under 1700:-.

Fast 1700 för 16Gb är ett rätt högt DDR4 pris som berodde på brist. Har köpt 16Gb ddr 4 för 749kr och det var inget specialpris. Nu verkar det som det sjunkit tillbaka till sin vanliga nivå igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Så tänker jag också, med 32 GB har man så det räcker och slipper bekymra sig.
Ja nu är minne billigt, annat var det för något år sedan, men det har varit tal om att priserna väntas stiga, vilket är ett skäl att köpa rejält när man handlar, hade minne varit dyrt och dess pris sjunkande, hade det varit en annan sak.

Fanns inte på kartan att jag skulle rekommendera 32 GB när det kostade över 4000 kr.

Jag tänkte främst på riktigt mycket förr i tiden, dvs när minnesmängderna mättes i fåtal megabyte. Då hade man knappt så det räckte och det var ändå snordyrt.

Får leta i lite gamla tidningar och kolla minnespriser från mitten på 90-talet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OSkar000:

Jag tänkte främst på riktigt mycket förr i tiden, dvs när minnesmängderna mättes i fåtal megabyte. Då hade man knappt så det räckte och det var ändå snordyrt.

Får leta i lite gamla tidningar och kolla minnespriser från mitten på 90-talet

Hade en Pentium 75 med 8 MB minne, skulle kosta på den och köpte till 8 GB för 3200 kr.
Misstänker att det var 1995.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fanns inte på kartan att jag skulle rekommendera 32 GB när det kostade över 4000 kr.

Och det var ändå inte så länge sen. Jag köpte moderkort+CPU+RAM när 1700X var relativt nylanserad och kvittot visade strax över 4k för 32GB 2400MHz. Vad kan det ha varit, hösten 2017 kanske?

Idag får man betydligt snabbare RAM till mindre än halva priset och med tanke på hur sällan folk uppgraderar RAM känns det faktiskt dumsnålt att välja 16GB när prisskillnaden är ett par hundra kronor istället för ett par tusenlappar som det var rätt nyligen. Även om man inte har behov av det idag så kan det hända att man får det i framtiden och om inte annat så ökar det andrahandsvärdet den dagen man vill sälja sakerna vidare.

Flera har påtalat introduktionen av DDR5 som en anledning att inte köpa rejält med DDR4 idag men jag tror att många inte minns hur det var vid övergången till DDR4. Under lång tid kostade DDR3 lika mycket eller till och med mer än DDR4 eftersom efterfrågan var fortsatt hög men tillgången var på tillbakagång. För den som ville utöka mängden RAM i efterhand var alternativen att antingen betala dyra pengar för föråldrade DDR3-stickor eller hålla kvar vid sitt system tillräckligt länge för att sedan hoppa direkt till DDR4.

Ändå finns det folk som idag hävdar att man bör spara sina få hundralappar och utöka senare om behovet skulle uppstå men vad är det som säger att vi inte kommer att se samma situation även vid nästa övergång? Jag kan förstå att man rekommenderar 16GB om man har en extremt begränsad budget men bortsett från det så tycker jag faktiskt att det är dumsnålt att inte köpa 32GB om man idag bygger en ny dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att minst dubblera mängden minne varje gång man uppgraderar, vad är det roliga annars?
Jag har inte uppgraderat plattformen sedan 2011/2012 så jag sitter fast på 32GB, både i Laptop och stationär. Nästa blir nog 128GB, om det inte skulle funka så blir det 64 men då blir jag missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Naturligtvis, men min poäng är att 16GB var overkill för de flesta 2011 precis som 32GB är overkill för de flesta idag. Ändå lägger du fram att du klarat dig på 16GB de senaste åtta åren som en anledning att inte gå upp till 32GB idag.

Hur hade det sett ut idag om du år 2011 hade sagt att 8GB inte alls varit dumsnålt, precis som du idag hävdar att 16GB inte är det? Hänger du med i resonemanget?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en poäng i det, men den hänger på två saker som man ändå kan se lite som ett undantag snarare än en regel, och det är att jag bara hade två minnesslottar och att minnespriset sedan gick upp (däromkring gick ett 16gb kit ner på 699). I normala fall så har folk en budget, och de pengarna kan gå till att köpa prestanda man direkt har nytta av, sen kan man helt enkelt lägga till mer minne vid behov, och traditionellt till ett lägre pris.

Permalänk
Avstängd

Min förra jobbdator gick på knäna trots 32GB, nu gör jag inte så minnesintensiva saker utan det är processorn som är flaskhalsen, således duger det bra med 16GB på jobbet numera. Hemma har jag inte känt behovet av mer än 16 än, trots 100+ flikar m.m. Dock redigerar jag inte mycket video eller så. Windows har ju dessutom blivit ganska bra på att hantera minne smartare så jag tror 16 duger gott ett bra tag till. Hur mycket ledigt minne man har är inte ett bra mått på hur nära max man ligger då minne från diverse saker deallokeras om man behöver mer till exempelvis spel. Det sagt så håller jag i viss mån med TS att det nog är smartare att satsa på mer minne än snabbare minne, inom rimliga gränser och bortsett specialbehov förstås.

Permalänk
Medlem

@ågren: Det finns tre saker jag tycker är dumsnålt när en skaffar ny dator. Minne är inte bland dom om det är 16GB dvs.

1. Liten hårddisk för OS och lagring.
2. Nätaggregat.
3. Skärm.

Om ens tanken finns där att 16GB inte kommer att räcka någon gång i framtiden så är det inte så svårt att välja ett par som är vanliga så det blir lätt att få tag på ett likadant par senare.
Mest troligt kommer system som köps idag med 16GB säljas med 16GB när det är dags.
32GB kommer att smyga på oss. Ett spel som sätter en standard och något år senare är det lika vanligt som 16GB är idag.
Det händer inte huxflux liksom.

Men åter igen, har du behovet av 32GB så köp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hade en Pentium 75 med 8 GB minne, skulle kosta på den och köpte till 8 GB för 3200 kr.
Misstänker att det var 1995.

Du menade 8 MB va? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Insanyrd:

Du menade 8 MB va? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Så klart jag gjorde, ändrat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det finns en poäng i det, men den hänger på två saker som man ändå kan se lite som ett undantag snarare än en regel, och det är att jag bara hade två minnesslottar och att minnespriset sedan gick upp (däromkring gick ett 16gb kit ner på 699). I normala fall så har folk en budget, och de pengarna kan gå till att köpa prestanda man direkt har nytta av, sen kan man helt enkelt lägga till mer minne vid behov, och traditionellt till ett lägre pris.

Det känns som att vi är i exakt samma läge idag där minnespriserna är lägre än de varit på väldigt lång tid och det känns rätt relevant. Om vi ändrar din historia till att du idag skulle ha köpt 32GB för att om åtta år säga "jag har minsann klarat mig på 32GB de senaste åtta åren så 16GB är inte alls dumsnålt" så är det väl exakt samma sak? Det var bara det jag tyckte kändes motsägelsefullt.

Har man en strikt budget att förhålla sig till är RAM så klart inte prio ett men man ser väldigt många som plockar ihop datorer för 20k+ och sen väljer 16GB för att spara 5-600kr. Har man dom pengarna över tycker jag att det är en vettig investering oavsett om man har behov av det idag eller ej.

Skrivet av SCORPIUS:

Om ens tanken finns där att 16GB inte kommer att räcka någon gång i framtiden så är det inte så svårt att välja ett par som är vanliga så det blir lätt att få tag på ett likadant par senare.
Mest troligt kommer system som köps idag med 16GB säljas med 16GB när det är dags.
32GB kommer att smyga på oss. Ett spel som sätter en standard och något år senare är det lika vanligt som 16GB är idag.
Det händer inte huxflux liksom.

Men åter igen, har du behovet av 32GB så köp.

Bra poäng, jag håller helt med om att man inte bör snåla på de komponenter du tar upp (främst ett och två) men jag har ändå lite problem med det första stycket i citatet. Minnespriserna är som sagt oerhört låga jämfört med hur det historiskt har sett ut och mycket tyder på ökade priser så att utöka senare kommer med största sannolikhet att vara dyrare om ett år eller två än det är idag. Dessutom resonerade folk säkert likadant vid förra övergången men ändå satt man där och betalade ockerpriser för DDR3.

Det förutsätter dessutom att du under tiden kör single channel (om du är begränsad till två minnesplatser) vilket sänker prestandan eller kör dual channel (om du har har fyra eller fler minnesplatser) men då riskerar du problem om du petar i fler minnesmoduler. Eller menar du att man skulle sälja det befintliga minnet och köpa ett helt nytt kit? Det låter som att det kommer att bli onödigt dyrt.

Att det tar lång tid att få till en förändring behöver inte nödvändigtvis vara sant. Se bara på antalet kärnor, 4c var standarden i bra många år men plötsligt dök Ryzen upp och även spel som gynnades av fler än fyra kärnor och det tog inte många månader innan 4c var totalt utdaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sett på forumet hur en del köper asdyra minneskit på 16 GB för att vinna lite extra prestanda.
Det går att köpa skapligt snabba 32 GB minneskit för samma eller mindre peng.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5034948
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s418164534&catId=1790&...

LIte snabbare minne ger lite snabbare prestanda, för lite minne sänker din prestanda totalt.
Gör dig själv en tjänst, satsa på 32 GB.
- "Varför då 32 GB?" säger någon, "jag skall bara spela och 16 räcker fint till dagens spel!"
Hm, ja till dagens spel, har du tänkt kunna spela även om två år?

Det finns tendenser på att prisena börjat öka, i alla fall på de minnen jag har bevakat.

En brasklapp.
Har du tajt budget eller skall du uppgradera en äldre maskin, visst då är det helt OK med 16 GB, det räcker som sagt fint i dag och även en bit framåt.

köpte billigare 3200mhz 16gb men ska nog byta dem inom 2 år till 4100+ 32gb när behovet kryper fram, gjorde så på min förra rigg från 1600-2133 efter ett par år

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har kört 32 GB sedan 2012, alltid hittat en användning för merparten av minnet. Just nu använder jag t.ex. ca 9 GB för ett par webbläsare, mailklient, några spelklienter, VLC samt program som ligger i bakgrunden t.ex. Afterburner, och då kan jag utan problem allokera 6 GB till en RAM-disk som jag buffrar Shadowplay/Instant Replay på (för minimal prestandapåverkan vid skapande av filmer och minimalt slitage på mina SSDs) utan att oroa mig över att jag inte kommer kunna spela vad jag vill utan prestandaförlust p.g.a. virtuellt minne.

Bara den sinnesfriden är värd de extra pengarna, tycker jag.

Jag förstår att du behöver det extra minnet och det är självklart bra att du har nytta av det.

Men som sagt vi pratar nog om lite olika saker.

Återigen, för enbart spel+OS så är allt över 16Gb överflödigt idag, och kommer antagligen vara det ett tag till. Men om man som du har en massa igång i bakgrunden och kör shadowplay osv så är ju mer minne självklart bra.

Sen visst, köper man en ryzen 3900x eller 3950x är det säkerligen så att man inte enbart tänkt spela på datorn och då är det antagligen så att man har nytta av de där 32Gb RAM eller kanske ännu mer än det.

Sen alla prioriterar olika i budgeten man har, jag hade nog köpt en lite bättre cpu än extra minne, enklare att trycka in fler stickor eller uppgradera ett grafikkort senare tycker jag.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Återigen, för enbart spel+OS så är allt över 16Gb överflödigt idag, och kommer antagligen vara det ett tag till. Men om man som du har en massa igång i bakgrunden och kör shadowplay osv så är ju mer minne självklart bra.

Så, du har inte webbläsare igång? kanske någon chat-klient? game launchers? någon podcast/film/radio?

Fan som det är nu när jag spelar ligger jag på minst 10GB, ofta runt 14-16 (Just nu 8GB utan spel igång). Och då är det inte tunga program i bakgrunden.
Jag skulle inte rekommendera någon som har råd, att köpa 16GB istället för 32GB, däremot skulle jag direkt avråda från att köpa 64GB för spel. Men om man har en tight budget är det en annan femma.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Hade en Pentium 75 med 8 MB minne, skulle kosta på den och köpte till 8 GB för 3200 kr.
Misstänker att det var 1995.

Rejäl ökning från 8 MB och gå över till 8 GB😀 Inte så vanligt på sen tiden heller. 😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stefflo:

Rejäl ökning från 8 MB och gå över till 8 GB😀 Inte så vanligt på sen tiden heller. 😂

Över tusen gånger så mycket arbetsminne.
Blev ett jäkla lyft!
Jag ändrade faktiskt till MB redan i går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av ToirRisker:

Köpa något NU när/om jag ska spela något om 2 år???? Nä, köper mer minne om det behövs då.

Verkar va någon typ av "framtidsäker-hets" på det här forumet... ByGg dIn fRaMtiDa DaToR nU!

Typ som raytracing... Köp nu, kan vara bra att ha om två år...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Sweet spot är idag 16 GB. Att köpa 32 GB för framtiden finns inte. Då behövs bättre hårdvara.

Jag slår i taket lite då och då med mina 16G och skulle jag använda din maskin med bara 8G så skulle det hända ofta. Nu är ju din maskin betydlig nyare än min 9år gamla häck men antagligen så snurrar min bättre ändå 16G på en ny maskin idag är bara idiotisk men folk brukar ofta snåla på fel grejer. Frågan är om man skall klara sig med 32 eller gå all in med 64. Att det skulle behövas bättre hårdvara är bara så dumt att klockorna stannar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Känns ytterst tveksamt, 8GB har ju räckt så många många år. Använder du enbart din dator till att primärt spela som minnesslukare så känns 32GB som en fet waste. Dels som någon påpekar så är ett par stickor generellt sett snabbare än fyra moduler, sen är allt ram-minne du inte använder i princip "bortkastat".

Använd hellre pengarna till att köpa ett fetare grafikkort, det kommer garanterat vara din flaskhals långt, långt innan 32GB kommer att bli ett problem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag tänkte främst på riktigt mycket förr i tiden, dvs när minnesmängderna mättes i fåtal megabyte. Då hade man knappt så det räckte och det var ändå snordyrt.

Får leta i lite gamla tidningar och kolla minnespriser från mitten på 90-talet

Lite senare i tiden men min första Gigabyte kostade ca 10 000 kronor
P4 med rambus minne runt 2001-2002

Kanske skulle köpt 2GB för att vara framtidssäker

Edit:
10 000 bara för minnet

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.