React/node.js lagra filer i databas?

Permalänk

React/node.js lagra filer i databas?

Jag tänkte försöka bygga ihop en applikation där jag bland annat måste kunna ladda upp och spara filer (pdf, jpg).
Men hur gör man det smidigast? Brukar man först spara filerna i någon mapp på servern eller kan man lagra filer direkt i någon form av databas? Eller Lagrar man filerna och lägger in länkar till dessa i databasen?

Permalänk
Medlem

Hej! Både och går, och är det ett hobbyprojekt så kör på! Jag hade nog lagrat filen på disk, och sökväg och lite annan information i en databas. Men, jag rekommenderar dig direkt att titta på att lagra filer tex på amazon AWS S3 bucket. Kommer vara gratis också om det är ett mindre projekt. Då kan du till exempel låta klienten direkt ladda upp mot bucket, eller att du i node istället skickar filen som laddades upp (istället för att skriva filen lokalt). Sen lagra i databasen vilka filer som laddats upp. När klienten sen behöver en fil kan du med url och rättigheter hämta den direkt ifrån aws, utan att din backend behöver hantera filen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej man ska aldrig lagra filer i databasen. De kommer ta upp onödigt mycket utrymme i den. Lagra de lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Nej man ska aldrig lagra filer i databasen. De kommer ta upp onödigt mycket utrymme i den. Lagra de lokalt.

Lite grovhugget svar. Varför skulle det vara fel att lagra filer i en databas?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet