Måste in och ut ur aktivitetshanteraren för att "låsa upp" knappar och funktioner med jämna mellanrum

Permalänk
Medlem

Måste in och ut ur aktivitetshanteraren för att "låsa upp" knappar och funktioner med jämna mellanrum

Hej, har ett konstigt problem som börjar gå mig rejält på nerverna nu. Datorn låser knappar och funktioner på något lusigt vis så att jag måste trycka ctrl + alt + delete, starta aktivitetshanteraren och sedan kryssa ner den direkt och då är det som att den vaknar igen och Windows beter sig som vanligt. Efter en stunds användande så återkommer problemet och jag måste göra proceduren igen. Har tidigare använt Windows 8.1 och helt enkelt bara levt med det då det blivit som en rutin eftersom datorn använts mest till att surfa. Men efter att jag installerat Wow classic och tänkte ge mig på lite spelande så visar sig problemet även där, och ännu oftare. Samma sak där, det går inte att trycka på några knappar eller använda interfacet efter en stund och då måste aktivitetshanteraren fram för att "låsa upp" allt...

Har nu uppgraderat till Windows 10 samt nya drivrutiner till grafikkortet i hopp om att det var någon gammal bugg som orsakade allt, men problemet kvarstår.

Specs:
Gigabyte GA-75M-D3H
Intel Core i3-3225 @ 3.30 Ghz
8gb ram
Nvidia 660 Ti

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta, har något upplevt liknande?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Vilka knappar och funktioner är det som låser sig?

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekanna218:

Vilka knappar och funktioner är det som låser sig?

Startmeny, ikoner, sökfältet i Chrome. Ja det mesta som har med att navigera någonstans att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _S_:

Startmeny, ikoner, sökfältet i Chrome. Ja det mesta som har med att navigera någonstans att göra.

Verkar som det är explorer.exe (eller dwm.exe) som dummar sig kontrollera i loggboken efter att det har skett och se om det finns några fel/varningar när det hände.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Är nog dags att göra en ren installation av Windows från DVD/USB. Det ger dig också tillfälle att kolla upp din backup. Om man bara uppdaterar/installerar över den gamla så kan buggar mm ofta bli kvar nånstans.

Vissa fel krävde att man också tog bort partitionerna på disken det gäller som bara tar några sekunder extra. Högre risk att fel är blir kvar eller kommer tillbaka efter en tid om man bara formaterade disken, återställer, reparerade på olika sätt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Får ge mig på en ominstallation ikväll då, så var fredagskvällen räddad också..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Möjligen så räcker det att få in windowsuppdateringar.
Annars hade jag nog testat med dessa steg först innan ominstallation

1. Kör powershell som admin ->kör SFC /Scannow
Om den hittar fel som den inte kan korrigera så kör steg 2

2. Öppna powershell som admin och kör Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

Om inget av dessa fungerar så går det nog snabbare att ominstallera snarare än att felsöka..

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10