Permalänk
Medlem

@mudde
@roxkz

Hur ser ni på att mer malt kaffe fastnar i ett "plant" malverk jämfört med ett koniskt och därav kanske borde rengöras oftare? Försumbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@mudde
@roxkz

Hur ser ni på att mer malt kaffe fastnar i ett "plant" malverk jämfört med ett koniskt och därav kanske borde rengöras oftare? Försumbart?

Inget jag märkt av som problem med min användning i.a.f.
Har bara rengjort kvarnen en gång, då efter ca 6 månaders användning, och märkte ingen skillnad av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Inget jag märkt av som problem med min användning i.a.f.
Har bara rengjort kvarnen en gång, då efter ca 6 månaders användning, och märkte ingen skillnad av det.

Gissade nästan det, vanligt att man blåser upp små detaljer i kaffekretsar som bara är inbillade och/eller teoretiska problem

Permalänk
Medlem

Har en Electroluc EKF 4040, har puttrat på i säkert 10 år och gör vad jag anser är perfekt kaffe. Plus i kanten att jag kan den utantill och kan ladda den med ögonbindel mer eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Undrade just hur man hanterar olika bönor med timer.
Kör själv manuellt med liten våg för exakt mängd (samma våg används sen för att veta mängden espresso). Man lär sig ungefär hur lång tid en enkel resp dubbel tar efter några gånger (såklart beroende på malningsgrad).

3500 var billigt. Gav ca €300 för min från elektros.it. Tror Specialitan då gick för ca €400 vilket inte kändes helt värt det för min del. Hade den lite billigare Manuale funnits då hade jag garanterat behövt överväga även den ordentligt då. Den verkar ju i stort vara samma kvarn men med några små besparingar.

Jag går genom en påse i taget oftast, men sedan är de flesta av mina bönor nära nog i rostning för att minimal justering krävs. Oavsett böna krävs alltid justering av finheten ändå. Jag brukar börja på 8.1 sekunder och vrida justeringen max en centimeter åt de grövre hållet när jag tar ett nytt kaffe då det är färskare än föregående. Sedan allt eftersom kaffet blir äldre ökar jag 0.1 sekunder och drar åt finheten ett par mm eller så för att hålla extraheringen kring 25-30 sekunder beroende på kaffetyp. Kontrollerväger kaffet med våg efr varje justering och justerar därefter 0.1 sekunder hit eller dit, tar sällan mer än en malning för att justera in. Ändrar en gång i veckan eller när kaffet börjar rinna för fort genom portafiltret. Siktar på 14 gram till min maskin och brukar landa mellan ~13.9-14.2g.

Timer #2 kör jag på ~0.5-1 sekunder som rensningsprogram bara för att få ut överblivet kaffe bid behov. Då jag säkerligen maler 70 doser i veckan blir det lite jobbigt att väga varenda dosering som jag gjorde innan. Det större malverket och riktig timer är guld.

Har även en billig Wilfa till brygg-kaffe, aeopress, pourover och chemex etc.

Skrivet av Olegh:

Gissade nästan det, vanligt att man blåser upp små detaljer i kaffekretsar som bara är inbillade och/eller teoretiska problem

Jag anser att malskivornas typ i frågan är av liten betydelse. större problem generellt sett är 'retention', dvs att kaffe från förra malningen blir kvar i systemet och kommer ut med nästa malning, något som beror mer på kvarnens design i sig även om såklart skivorna gör skillnad. Här gör tycker jag i alla fall mignon rätt bra ifrån sig och jag maler så ofta, och det är såpass lite att jag anser det vara ett icke-problem i min mening. Sedan har du ju som sagt på specialitan två programmerbara timers som du kan växla mellan.

Jag har timer #2 ställd på 0.5 sekunder, så jag maler bara ner en halv sekunds kaffe i skräplådan så är det värsta borta om det var lite väl länge sedan jag malde senast. Kör Grindz-tabletter genom den ett par gånger i månader och blåser rent den.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag kör aeropress varje morgon och ofta även på kvällen.

Under dagen är det OK automatkaffe som mals (selecta är bättre, detta är nåt annat.. food nåt)..

Har 2st bialetti, ytterligare en handpress, fransk press, melitta bryggare, nespresso, helautomatisk espressomaskin. Det är ändå aeropress jag tycker är bäst!

Nu funderar jag på att jag skulle vilja ha en cold brew. Har vi nåt tips på det från svensk butik? Fick väl inspirationen från massdrop men köper inte en sån grej från andra sidan jordklotet.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Bezzera galatea domus

Nytt försök att få med bild på min maskin.

Har som sagt en Bezzera kvarn till. Bytte upp mig från en piddad Silvia. Som natt och dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeluxXxe:

Jag kör aeropress varje morgon och ofta även på kvällen.

Under dagen är det OK automatkaffe som mals (selecta är bättre, detta är nåt annat.. food nåt)..

Har 2st bialetti, ytterligare en handpress, fransk press, melitta bryggare, nespresso, helautomatisk espressomaskin. Det är ändå aeropress jag tycker är bäst!

Nu funderar jag på att jag skulle vilja ha en cold brew. Har vi nåt tips på det från svensk butik? Fick väl inspirationen från massdrop men köper inte en sån grej från andra sidan jordklotet.

Det går väl utmärkt att göra cold brew i din aeropress?

Permalänk
Medlem

Moccamaster - Vet inte modellen dock, den med auto droppstopp och avkalkningsindikator. 1500:- för fyra/fem år sedan, lär hålla 15 år till.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sambon vill ha nåt liknande, men är det värt det?

Om man dricker kaffe varje dag tycker jag definitivt det är värt, samt snyggt att ha i köket.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Hemma kör vi med en kaffebryggare ifrån biltema som används vid besök av större sällskap. Annars kör vi med kapselmaskin för det lilla kaffet vi dricker.
Fundera på att köpa en ny kaffebryggare och valet står emellan Melitta Excellent 5.0 eller en ifrån Moccamaster.
Är moccamaster så pass bra att det motivera det dubbla priset av Melittan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Fundera på att köpa en ny kaffebryggare och valet står emellan Melitta Excellent 5.0 eller en ifrån Moccamaster.
Är moccamaster så pass bra att det motivera det dubbla priset av Melittan?

De gör lika bra kaffe men en Moccamaster håller betydligt längre. Exempelvis funkar min 14 år gamla Moccamaster lika bra som när den var ny och den är inte unik på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SH]:

De gör lika bra kaffe men en Moccamaster håller betydligt längre. Exempelvis funkar min 14 år gamla Moccamaster lika bra som när den var ny och den är inte unik på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hemma hos mina föräldrar står det en Philips Café Comfort från mitten av 90-talet som de fortfarande använder. Kalkar man av dem nån gång ibland är det inte mycket som går sönder i en kaffebryggare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv

Tillreder kaffe på samma sätt som Hitler, om det är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon242437:

Tillreder kaffe på samma sätt som Hitler, om det är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det är, hur gjorde Hitler?
Jag hade tänkt mig att han hade någon som gjorde det åt honom.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Klart det är, hur gjorde Hitler?
Jag hade tänkt mig att han hade någon som gjorde det åt honom.

Jag formulera mig lite fel men tydligen var det koffeinfritt som gällde då de såg koffein som ett gift. Roligt att tänka på då enligt utsago var amfetamin populärt inom partiet samt att det koffeinfria kaffet fick spår av bensen från avkoffeineringsprocessen.
Så kort och gott föredrar jag en kopp koffeinfritt med en hälsosam dos amfetamin på sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hemma hos mina föräldrar står det en Philips Café Comfort från mitten av 90-talet som de fortfarande använder. Kalkar man av dem nån gång ibland är det inte mycket som går sönder i en kaffebryggare.

En dubbelbryggare Moccamaster på kontoret hos ett känt kafferosteri i landet har stått och används sedan 1968. Exemplariskt

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Min Melitta Caffeo Ci har nu passerat 3000 koppar och allt fungerar perfekt, helt otroligt att den håller, nu bor jag ensam så 3000 koppar är mycket, drygt 5 år sedan köp, de enda jag gör är rengöring ca 1 gång i månaden med tablett och då brukar jag spola och rengöra allt som går att ta löst, jag kör vidare till något går sönder och hoppas de tar många år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag kör aeropress varje morgon och ofta även på kvällen.

Under dagen är det OK automatkaffe som mals (selecta är bättre, detta är nåt annat.. food nåt)..

Har 2st bialetti, ytterligare en handpress, fransk press, melitta bryggare, nespresso, helautomatisk espressomaskin. Det är ändå aeropress jag tycker är bäst!

Nu funderar jag på att jag skulle vilja ha en cold brew. Har vi nåt tips på det från svensk butik? Fick väl inspirationen från massdrop men köper inte en sån grej från andra sidan jordklotet.

Funkar med en fransk press utan problem för coldbrew.
Själv köpte jag Kilners coldbrew kit på Ica när de hade rea, funkar prima!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör en Philips filterbryggare med inbyggd kvarn, funkar prima för mina behov.

Kör ett Kilner coldbrew kit och en handkvarn för coldbrew.

Dricker ofta coldbrew på morgonen i veckan då de går snabbare och riktigt bryggkaffe på helgen när man har tid att sitta och slöa vid frukosten 🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kaffebryggaren gick just sönder.
Är det bara att slå till på den här?

https://www.clasohlson.com/se/Moccamaster-Basic-H931-AO%2C-ka...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kaffebryggaren gick just sönder.
Är det bara att slå till på den här?

https://www.clasohlson.com/se/Moccamaster-Basic-H931-AO%2C-ka...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en sådan, men vit på julrea för något år sedan; kaffet får en underlig bismak av den bryggaren. Hållaren för filtret står även direkt ovanpå kannan så du måste ta bort filterhållaren och ställa den någonstans när du ska ta kannan vilket är synnerligen opraktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jag köpte en sådan, men vit på julrea för något år sedan; kaffet får en underlig bismak av den bryggaren. Hållaren för filtret står även direkt ovanpå kannan så du måste ta bort filterhållaren och ställa den någonstans när du ska ta kannan vilket är synnerligen opraktiskt.

Bra poäng det där med filtret... Kanske ska gå upp något steg.
Konstigt med bismak!

edit: så jag landade till slut på en KB952 AO

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Vad finns det för kaffebryggare med termoskanna och avtagbar vattenbehållare och filtertratt? Hittat modeller av Bosch men vill kolla om någon annan har tips eller använder annan modell själv.