Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Dom fixade nackstödet men det var fortfarande glappt. Dom sa att det inte blir bättre (trots att demostolen va bättre). Beslutade mig för att leva med det.
Men med tiden så har stolen börjat knaka i sitsen så fort jag rör mig i den, och då och då låter nån fjäder med ett metalliskt fjong. Det låter mycket och konstant, bara jag rör mig det minsta.

Jag pratade nyligen med säljaren och förklarade att jag var väldigt missnöjd med den och inte vill ha kvar den, och vi sa att jag ska komma in med den, och det låter som att jag får returnera den.

Jag sitter grymt skönt i stolen men är extremt missnöjd med kvaliteten. Nu har jag bara haft en stol från Kinnarps, men min erfarenhet är att de har ytterst tveksam kvalitet på grejerna, och rekommenderar åtminstone inte denna modell till någon.

Ingen aning om vad jag ska ha för stol nu...:(

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för återkopplingen, men låter ju inte alls bra Berätta gärna här hur det går, för tar dom inte sitt ansvar så lär dom tappa flera kunder, bland annat mig.

Inte för att det gör det roligare för dig men har du fått nån känsla för om du fått ett måndagsex? Iom att du provsuttit den och ändå köpt den så antar jag att exemplaret du testade var bättre än ditt?

Permalänk
Medlem

https://www.e-ville.com/sv/3045489-gamingstolar/33644-hydra-e...

Hittade denna, ser ut som en 24timmarsstol för ett mycket överkomligt pris. Någon som testat, eller har åsikter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

https://www.e-ville.com/sv/3045489-gamingstolar/33644-hydra-e...

Hittade denna, ser ut som en 24timmarsstol för ett mycket överkomligt pris. Någon som testat, eller har åsikter?

Skickades från m.sweclockers.com

Tvivlar starkt på att det där är en 24 timmars stol, snarare en 24 månaders stol

24 timmars stol som begrepp syftar väl främst på att det produkter designade för att användas dygnet runt typ, dvs tåla hårt slitage, flera olika användare, ha bra ergonomi etc.

Permalänk

Jag är i... ja kanske inte akut behov men jag måste verkligen byta ut min stol.
Det har gått så långt att jag har ont i vänster ben och även arslet pga att stoppningen komprimerats eller något och så jag känner av vad det nu är för hårda saker som ligger där under.
Har försökt lösa det med att slänga över en kudde och allt möjligt men det blir aldrig riktigt bra.

Så nu måste jag köpa en stol. Det måste vara utan läder och näst därefter är högsta prioritet att det är så bekvämt som det bara är möjligt, och antingen är billigt och håller något år eller dyrt och håller många år. Kollade på Herman Millers "Aeron Chair" men är den verkligen så bekväm?

Vad tror ni, om vi helt släpper på hämningarna (ekonomiskt) och bara vill ha det mest bekväma tänkbart som man ändå kan ha vid skrivbordet och spela med, och utan läder, vad är drömstolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag är i... ja kanske inte akut behov men jag måste verkligen byta ut min stol.
Det har gått så långt att jag har ont i vänster ben och även arslet pga att stoppningen komprimerats eller något och så jag känner av vad det nu är för hårda saker som ligger där under.
Har försökt lösa det med att slänga över en kudde och allt möjligt men det blir aldrig riktigt bra.

Så nu måste jag köpa en stol. Det måste vara utan läder och näst därefter är högsta prioritet att det är så bekvämt som det bara är möjligt, och antingen är billigt och håller något år eller dyrt och håller många år. Kollade på Herman Millers "Aeron Chair" men är den verkligen så bekväm?

Vad tror ni, om vi helt släpper på hämningarna (ekonomiskt) och bara vill ha det mest bekväma tänkbart som man ändå kan ha vid skrivbordet och spela med, och utan läder, vad är drömstolen?

Det är väl lite från person till person. Men jag personligen gillar Kinnarps plus 8 starkt. Hade tur i helgen och hittade en begagnad för 500 pix Får den ikväll. Sitter just nu med en sketen Jysk-stol som verkligen förstör hela min rygg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag är i... ja kanske inte akut behov men jag måste verkligen byta ut min stol.
Det har gått så långt att jag har ont i vänster ben och även arslet pga att stoppningen komprimerats eller något och så jag känner av vad det nu är för hårda saker som ligger där under.
Har försökt lösa det med att slänga över en kudde och allt möjligt men det blir aldrig riktigt bra.

Så nu måste jag köpa en stol. Det måste vara utan läder och näst därefter är högsta prioritet att det är så bekvämt som det bara är möjligt, och antingen är billigt och håller något år eller dyrt och håller många år. Kollade på Herman Millers "Aeron Chair" men är den verkligen så bekväm?

Vad tror ni, om vi helt släpper på hämningarna (ekonomiskt) och bara vill ha det mest bekväma tänkbart som man ändå kan ha vid skrivbordet och spela med, och utan läder, vad är drömstolen?

Jag har ett Aeron Remastered. Ska dock sälja den då jag föredrar att stå upp så mycket som möjligt.
Det jag kan berätta om stolen är att den är väldigt skön för längre sessioner.

Det jag gillar mest är att sätet är i typ "nät" vilket gör att jag i princip kan sitta precis hur länge som helst utan att bli "lökig" vilket jag blir i typ alla andra stolmodeller redan efter en timme.

Du kan garanterat hitta skönare stolar än Aeron att chilla i, min gamla jysk stol för 1500 spänn var nog skönare att sitta i än Aeron om man tänker korta stunder men brutalt kass för ryggen. Jag älskar Aeron av flera anledningar men ska man vara en pösmunk vid datorn och söker en skön stol är det nog inte Aeron man ska köpa.

Om man däremot värnar om sin rygg, gillar att sitta stabilt och upprätt, ha bra skrivställning och tillgång till diverse inställningar samt sitta skönt under långa sessioner vid datorn utan att man blir besvärad så är Aeron enligt mig en utmärkt stol.

Permalänk

@linsjb:
@Calma:

Tack för feedback!

Jag kollade lite på Kinnarps plus 8 och såg att den hade nackstöd, vilket påminde mig om att jag va lite osäker på om jag behövde nackstöd eller inte.

En snabb googling gav ett riktigt bra svar, från experter:
https://forums.ergoweb.com/forums/topic/is-there-any-scientif...

Det fanns lite debatt men inte mycket, konsensus verkar vara att det inte finns något behov av det om man inte lutar ryggstödet bakåt. Det är inget måste för mig så det kanske inte är så dumt med en Aeron.

Men du @Calma , är det skillnad på Aeron Refurbished or Aeron Remastered?
Den här kostar 6800 kr före
https://aeron.se/
Medan den här kostar 20k:
https://www.olssongerthel.se/herman-miller/aeron-remastered-k...

Är aeron.se en scam eller är Refurbished den gamla modellen, och isf är den nya märkbart bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@linsjb:
@Calma:

Tack för feedback!

Jag kollade lite på Kinnarps plus 8 och såg att den hade nackstöd, vilket påminde mig om att jag va lite osäker på om jag behövde nackstöd eller inte.

En snabb googling gav ett riktigt bra svar, från experter:
https://forums.ergoweb.com/forums/topic/is-there-any-scientif...

Det fanns lite debatt men inte mycket, konsensus verkar vara att det inte finns något behov av det om man inte lutar ryggstödet bakåt. Det är inget måste för mig så det kanske inte är så dumt med en Aeron.

Men du @Calma , är det skillnad på Aeron Refurbished or Aeron Remastered?
Den här kostar 6800 kr före
https://aeron.se/
Medan den här kostar 20k:
https://www.olssongerthel.se/herman-miller/aeron-remastered-k...

Är aeron.se en scam eller är Refurbished den gamla modellen, och isf är den nya märkbart bättre?

Remastered är den uppdaterade varianten alltså nya Aeron och refurbished är begagnade "renoverade" stolar.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@linsjb:
@Calma:

Tack för feedback!

Jag kollade lite på Kinnarps plus 8 och såg att den hade nackstöd, vilket påminde mig om att jag va lite osäker på om jag behövde nackstöd eller inte.

En snabb googling gav ett riktigt bra svar, från experter:
https://forums.ergoweb.com/forums/topic/is-there-any-scientif...

Det fanns lite debatt men inte mycket, konsensus verkar vara att det inte finns något behov av det om man inte lutar ryggstödet bakåt. Det är inget måste för mig så det kanske inte är så dumt med en Aeron.

Men du @Calma , är det skillnad på Aeron Refurbished or Aeron Remastered?
Den här kostar 6800 kr före
https://aeron.se/
Medan den här kostar 20k:
https://www.olssongerthel.se/herman-miller/aeron-remastered-k...

Är aeron.se en scam eller är Refurbished den gamla modellen, och isf är den nya märkbart bättre?

En ovan har precis svarat på skillnaden. Som sagt, Remastered är den nya versionen.
Jag köpte den stolen helt ny för typ 5 månader sedan och det gick på runt 18.000 hos ergoff.
Man kan ju alltid diskutera om stolen är värd sitt pris, men det är väl lite som Rolex eller en Seiko. Båda visar rätt tid men vad vill man helst ha? (Ja, du förstår)

Refurbished är som sagt "renoverade" eller begagnade stolar som han skrev ovanför mig.

Permalänk

@Recall:
@Calma:
Ja det är ju logiskt.

Att köpa en stol för 18k om man inte har rejäla ryggproblem eller liknande känns lite som att köpa ett Quadro-kort för att spela spel med. Men med tanke på att Aeron, en ny iaf, har 12 års garanti så är det ju ändå en investering för framtiden.

Någon har andra tips på bra kontorsstolar utan läder? Vore bra att åtminstone förstå vad det är jag väljer mellan innan jag lägger ut lika mycket på en stol som en bra gamingrigg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@Recall:
@Calma:
Ja det är ju logiskt.

Att köpa en stol för 18k om man inte har rejäla ryggproblem eller liknande känns lite som att köpa ett Quadro-kort för att spela spel med. Men med tanke på att Aeron, en ny iaf, har 12 års garanti så är det ju ändå en investering för framtiden.

Någon har andra tips på bra kontorsstolar utan läder? Vore bra att åtminstone förstå vad det är jag väljer mellan innan jag lägger ut lika mycket på en stol som en bra gamingrigg.

Jag har inga större problem med ryggen just nu. Jag hade säkert klarat mig fint med en stol för 5.000kr men gillar Aeron.
Nu står jag dock mest vid datorn. (Har ergonomisk golvmatta)

Jag är dock lite av en "materiallirare".

Permalänk

Jag skulle gärna stå vid datorn också men då behöver jag ett nytt bord också, och då måste jag möblera om lite för just nu har jag ett hörnskrivbord. På jobbet har jag höj-/sänkbart skrivbord och en ståmatta, det är rätt nice att byta mellan att stå och sitta beroende på vad man känner för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag skulle gärna stå vid datorn också men då behöver jag ett nytt bord också, och då måste jag möblera om lite för just nu har jag ett hörnskrivbord. På jobbet har jag höj-/sänkbart skrivbord och en ståmatta, det är rätt nice att byta mellan att stå och sitta beroende på vad man känner för.

Problemet med stolar som Aeron och andra "exklusiva" stolar är att om man inte bor i typ Stockholm eller har tur att bo på annat ort där de säljs så är det väldigt svårt att testa dom.

Visst, man har ju såklart öppet köp för att testa hemma men helt seriöst är det en dryg process att skicka tillbaka en stol.
Att variera mellan sitt och stå är guld. Skulle aldrig byta bort mot ett vanligt bord igen.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men att stå är väl överlag lite överskattat, dvs som någon slags universalmetod för hälsa vilket man lätt kunde få för sig initialt när det började komma på tal. Om man sen gillar att stå, jobbar bättre när man gör det osv och står av den anledningen är väl en annan sak. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lite off-topic men att stå är väl överlag lite överskattat, dvs som någon slags universalmetod för hälsa vilket man lätt kunde få för sig initialt när det började komma på tal. Om man sen gillar att stå, jobbar bättre när man gör det osv och står av den anledningen är väl en annan sak. Eller har jag fel?

Jag tycker det är skönt att stå. Dock kanske inte i flera timmar men absolut variera mig.
Antar att man antingen hatar det eller gillar det.

Sen om det är bra/dåligt eller så för kroppen låter jag vara osagt.

Permalänk

Nu har jag ingen direkt källa att hänvisa till, men "människan är inte byggt för att sitta", inte som en huvudsyssla iaf. Ergonomisk design hjälper ju till men det löser ett problem som är självorsakat. Jag tycker om att växla mellan att stå och sitta på jobbet, en timme eller två av varje innan man byter är skönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Nu har jag ingen direkt källa att hänvisa till, men "människan är inte byggt för att sitta", inte som en huvudsyssla iaf. Ergonomisk design hjälper ju till men det löser ett problem som är självorsakat. Jag tycker om att växla mellan att stå och sitta på jobbet, en timme eller två av varje innan man byter är skönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det är problemet snarare passivitet, dvs att man inte rör sig, om man sen står eller sitter gör mindre skillnad. Men ska inte på något sätt få det att framstå som jag vore nån expert på ämnet

Permalänk
Medlem

Köpte arozzis vernazza tyg stol, var tyvärr designat för småfolk. Vingarna trycker ut axlarna vilket leder till smärta inom en timma. Nu det jobbiga att sälja av ännu en stol... Skulle ha lagt order på en Titan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Köpte arozzis vernazza tyg stol, var tyvärr designat för småfolk. Vingarna trycker ut axlarna vilket leder till smärta inom en timma. Nu det jobbiga att sälja av ännu en stol... Skulle ha lagt order på en Titan istället.

Kanske ingen chock när designen verkar gjord för 12 åringar

Permalänk

@improwise:
Ja åtminstone när det gäller att bränna kalorier stämmer det.
Det va en av de där "Trust me I'm a doctor"-avsnitten från BBC där de förklarade varför det va bättre att stå än att sitta, och det huvudsakliga va att det va mycket mer sannolikt att man skulle röra på sig om man står snarare än sitter.
Men det kan stämma även för att undvika ryggproblem m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@improwise:
Ja åtminstone när det gäller att bränna kalorier stämmer det.
Det va en av de där "Trust me I'm a doctor"-avsnitten från BBC där de förklarade varför det va bättre att stå än att sitta, och det huvudsakliga va att det va mycket mer sannolikt att man skulle röra på sig om man står snarare än sitter.
Men det kan stämma även för att undvika ryggproblem m.m.

Fast just bränna kalorier och skrivbordsarbete antar jag är si så där oavsett om man står eller sitter - så vida man inte typ sitter på en motionscykel eller står på ett löpband. Iaf jag syftar mer på ergonomin här, där jag fått för mig att det viktiga är att röra på sig, snarare än om man sitter och står i passivt läge.

Hade du nån länk eller mer info om vilket avsnitt som tar upp detta så dela gärna med dig. Om man sen kan lita på någon bara för att dom är en doktor får väl var och en avgöra själv

Permalänk

@improwise:
Tyvärr kan man inte se avsnittet på BBC's hemsida längre, du får hitta alternativa vägar...
Den finns inte heller på SVT längre, där heter den "Medicin med Mosley"

Här är iaf länken till avsnittet på BBCs hemsida:
https://www.bbc.co.uk/programmes/b03dwmf1

Nu gjorde jag lite mer efterforskning och hittade faktiskt i textformat vad de kom fram till:
https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/31TVF5dHY342pN9pPgJ...

De trodde att om man står upp skulle man röra på sig mer per automatik men så va det inte. Istället hade man dock lite högre puls, vilket de lite arbiträrt jämför med att om man står upp på jobbet varje dag så bränner man kalorier motsvarande 10 maraton på ett års stående i arbetet.

Och sen såg de också att man rensar blodsockret snabbare när man står upp, något som skulle vara särskilt användbart efter lunch då blodsockret kan gå lite för högt.

Läs själva, och för den som orkar kan ni också läsa den officiella rapporten av experimentet:
https://oem.bmj.com/content/oemed/early/2013/12/02/oemed-2013...

Deras fokus va dock helt klart på hjärtkärlsjukdomar snarare än ergonomi, så för svar på det får vi väl leta vidare... en annan dag.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen Tack för info och länkarna! Då får vi väl alla fortsätta med det 5 min gymprogram som vi väl alla kör en gång i timmen när vi arbetar vid skrivbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Önskar lite råd i köp av stol. Jag har idag en DXracer Formula som jag haft i snart 5 år. Denna har blivit nersutten och blivit alldeles för obekväm i långsittningar.

Jag letar efter en stol utan vingar på sidan av sittdynan och med mjukare sits än min förra stol. Viktigt att kunna vinkla ryggstödet och att den är "mjuk" och lätt att rulla på.

Jag är 1.91 CM och väger 94 kg, så är ganska stor.

Sneglat på Secretlab titan men känns drygt att importera med ev tull.

Någon som har några förslag?

EDIT: Det blev en Secretlab Titan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Önskar lite råd i köp av stol. Jag har idag en DXracer Formula som jag haft i snart 5 år. Denna har blivit nersutten och blivit alldeles för obekväm i långsittningar.

Jag letar efter en stol utan vingar på sidan av sittdynan och med mjukare sits än min förra stol. Viktigt att kunna vinkla ryggstödet och att den är "mjuk" och lätt att rulla på.

Jag är 1.91 CM och väger 94 kg, så är ganska stor.

Sneglat på Secretlab titan men känns drygt att importera med ev tull.

Någon som har några förslag?

EDIT: Det blev en Secretlab Titan.

Här går det undan

Berätta gärna vad du tycker om den när den är på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Här går det undan

Berätta gärna vad du tycker om den när den är på plats.

Det skall jag nog kunna lösa. Efter jag såg att Secretlab skickar från England så var det ett givet val.

Permalänk
Medlem

köpte en Kab controller, hyfsat nöjd, men har en lite längre insittnings period då den kan kännas ganska hård i början, men mycket bra för ergonomin.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttey:

köpte en Kab controller, hyfsat nöjd, men har en lite längre insittnings period då den kan kännas ganska hård i början, men mycket bra för ergonomin.

Intressant, funderar på en sådan eller en Executive (har jag för mig dom heter). Dock har väl dessa 24 timmars stolar ett problem som jag har märkt, eller iaf tyckte jag det var det, och det är att armstöden sitter så brett isär jämfört med en vanlig konstorsstol att man hamnaar i väldigt konstig vinkel om man vill ha armbågarna på dom men ändå nå tangentbordet. Då dom dessutom ofta har fällbara armstöd så tenderar dom att vara rätt begränsade i vad man kan justera i sidled. Testade t.ex. en stol from StolComfort (typ samma sak som KAB) men fick returnera den just av det skälet trots att den i övrigt var kanon. Kan tänka mig att livet i ett kontrollrum kanske är lite mer "passivt" än livet som systemutvecklare där tangentbordet går varmt hela dagarna

Är det något problem du upplevt eller är Controllern kanske lite mer "normalbred"? Testade/övervägde du möjligtvis även K4 varianten?

Kan slänga in några länkar:

https://www.stolcomfort.com/sv/
http://www.holmek.se/vara-stolar/

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Intressant, funderar på en sådan eller en Executive (har jag för mig dom heter). Dock har väl dessa 24 timmars stolar ett problem som jag har märkt, eller iaf tyckte jag det var det, och det är att armstöden sitter så brett isär jämfört med en vanlig konstorsstol att man hamnaar i väldigt konstig vinkel om man vill ha armbågarna på dom men ändå nå tangentbordet. Då dom dessutom ofta har fällbara armstöd så tenderar dom att vara rätt begränsade i vad man kan justera i sidled. Testade t.ex. en stol from StolComfort (typ samma sak som KAB) men fick returnera den just av det skälet trots att den i övrigt var kanon. Kan tänka mig att livet i ett kontrollrum kanske är lite mer "passivt" än livet som systemutvecklare där tangentbordet går varmt hela dagarna

Är det något problem du upplevt eller är Controllern kanske lite mer "normalbred"? Testade/övervägde du möjligtvis även K4 varianten?

Kan slänga in några länkar:

https://www.stolcomfort.com/sv/
http://www.holmek.se/vara-stolar/

Genom att jag är lite längre 194cm och på 120 kg +- så funkar armstöden bra för mig, men kan se att det inte funkar för kortare / mindre personer, det som kan vara lite störande är att stolen inte har en naturlig svaj när man lutar sig tillbaka utan den är väldigt styv, annars en bra stol tycker jag.

Kollade på K4 varianten med men tyckte priset gick upp lite för mycket.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttey:

Genom att jag är lite längre 194cm och på 120 kg +- så funkar armstöden bra för mig, men kan se att det inte funkar för kortare / mindre personer, det som kan vara lite störande är att stolen inte har en naturlig svaj när man lutar sig tillbaka utan den är väldigt styv, annars en bra stol tycker jag.

Kollade på K4 varianten med men tyckte priset gick upp lite för mycket.

Fast det jag talar om här är inte längden utan bredden, dvs att armstöden sitter så pass brett isär att handlederna hamnar i en konstig vinkel när man har dom vid tangentbordet. Nu har jag dock inte provat den stol du har så vet inte om det kanske är annorlunda där men på andra 24 timmars stolar som jag testat har det varit så och eg enda skälet till att jag skicka den StolComfort jag hade i retur, som annars var riktigt bra på alla sätt och vis (förutom priset då kanske )

Det är inte så att du har en sån där snurra undertill som reglerar hur hård gungan är, så brukar det vara på de flesta stolar i lite högre prisklasser?