Bättre men inte tillräckligt – operatörerna om nya datalagringen

Permalänk
Melding Plague

Bättre men inte tillräckligt – operatörerna om nya datalagringen

Efter att datalagringslagen trädde i kraft den 1 oktober kontaktade SweClockers operatörerna Bahnhof, Telenor, Telia och Tele2 om deras syn på den reviderade lagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bahnhof <3

Har Bahnhof internet och nu deras vpn. Nöjd kund.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad skulle hända om Bahnhof inte följer den nya lagen så som den är utformad?
Har dom något att förlora eftersom den förra lagen vart ner röstad i EU? Har svårt att tänka mig att den här lagen inte skulle gå samma öde som förra lagen i Europadomstolen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: miljonvite som nämns i artikeln. Eftersom det är lagbrott blir man bötfälld, vilket är ironi på toppnivå eftersom Sverige som stat bryter mot EU-lag.

Permalänk
Medlem

Behöver man vara orolig om man använder sig av en VPN? Antar att VPN leverantören inte behöver lagra något i detta fall?

Permalänk
Medlem

TLDR Suck...

Permalänk
Hedersmedlem

Oj då. Telia uttalar sig på ett... intressant sätt.

Såhär säger Telia:
Datalagringsregleringen har ett enda syfte, att säkerställa att polisen vid behov kan få ut vissa uppgifter. Alltså får uppgifter endast lämnas ut till polisen.

Innebär det då att Teila kommer sluta lämna ut uppgifter till juristfirmor som företräder upphovsrättsinnehavare?
https://www.svt.se/kultur/medier/domen-telia-ska-lamna-ut-per...

IPRED har liksom inte försvunnit så jag tänker att Telia antagligen behöver gå emot framtida domslut för att leva upp till uttalandet om att bara lämna ut metadatan till just polisen.

Vi får väl se vad de menar framöver...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Behöver man vara orolig om man använder sig av en VPN? Antar att VPN leverantören inte behöver lagra något i detta fall?

Beror nog helt och hållet på vart VPN företaget håller hus, tex så lyder inte ett företag från Panama under svensk lag, och om myndigheter från Sverige begär ut uppgifter så kan de helt sonika använda det som toalettpaper utan att bry sig.

Men en VPN har andra komplexa problem, tex insyn i hur de arbetar, då du förlitar dig på deras policy och inte tekniken i sig.

Du kan börja med att kolla upp ex 5 eyes, 9 eyes och 14 eyes om du vill veta mer om VPN leverantörer och deras skyldigheter att lämna ut info, om du är lite paranoid dvs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Oj då. Telia uttalar sig på ett... intressant sätt.

Såhär säger Telia:
Datalagringsregleringen har ett enda syfte, att säkerställa att polisen vid behov kan få ut vissa uppgifter. Alltså får uppgifter endast lämnas ut till polisen.

Innebär det då att Teila kommer sluta lämna ut uppgifter till juristfirmor som företräder upphovsrättsinnehavare?
https://www.svt.se/kultur/medier/domen-telia-ska-lamna-ut-per...

IPRED har liksom inte försvunnit så jag tänker att Telia antagligen behöver gå emot framtida domslut för att leva upp till uttalandet om att bara lämna ut metadatan till just polisen.

Vi får väl se vad de menar framöver...

Telia lämnar väl "bara" ut personuppgifter och inga bevis på att något brott skett? Kan det var det som är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

Beror nog helt och hållet på vart VPN företaget håller hus, tex så lyder inte ett företag från Panama under svensk lag, och om myndigheter från Sverige begär ut uppgifter så kan de helt sonika använda det som toalettpaper utan att bry sig.

Men en VPN har andra komplexa problem, tex insyn i hur de arbetar, då du förlitar dig på deras policy och inte tekniken i sig.

Du kan börja med att kolla upp ex 5 eyes, 9 eyes och 14 eyes om du vill veta mer om VPN leverantörer och deras skyldigheter att lämna ut info, om du är lite paranoid dvs

där ser man!
får sluta att hoppa till nederländerna, usa och tyskland. haha.
står inte att finland är med i 14 eyes, men tippar att relationerna mellan sverige finland är endå rätt bra.
får nog ta Panama alltså! haha.

Bytte några månader sen från mullvad till NordVPN & såg precis av en slump att NordVPN garanterar att netflix funkar, testade, tippade att men in black 2 inte fanns med i svenska netflix, kopplade ur vpn och refresh på webbläsaren och voila!

nordvpn levererar alltså, var hälften av priset av mullvad, men där funkade inte usa netflix.
edit: citerar från Vpnoverview
"NordVPN is a highly reliable provider with servers available around the world, advanced encryption and unbeatable prices. NordVPN’s head offices are located in Panama, which means they don’t have to store user logs. If you value your privacy, NordVPN is the right provider for you.

NordVPN is one of the better VPN services for Hulu and Netflix. This means you can watch the offer of the American Netflix from anywhere in the world if you use NordVPN. In addition, it is possible to download torrents anonymously from P2P networks through dedicated servers. One account allows you to go online with 6 devices. Windows, Android, Mac and iPhone users are all supported. NordVPN has a 30-day money-back guarantee. This means that you can use NordVPN risk-free for 30 days to determine whether you are as satisfied as we are. The 3-year subscription is very competitively priced, which is why we recommend getting this subscription."

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon228747:

Telia lämnar väl "bara" ut personuppgifter och inga bevis på att något brott skett? Kan det var det som är skillnaden?

Jag hänger nog inte med riktigt.
Förstår inte skillnaden.

Det operatörerna nu tvingas lagra är diverse metadata.
Det är ju metadata som exempelvis data om vilken dator som kopplat upp sig mot vilken server som kan lämnas ut både till upphovsrättsinnehavare med hjälp av IPred såväl som polisen.

I båda fallen lämnas data ut som kommer från datalagringen som operatörerna tvingas sköta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Blir precis rasande på lekmännen i Rosenbad. Spelar ingen roll om det är kemikalieskatt eller datalagring, alla vet att det är kontraproduktivt och genuint dåliga förslag men ändå drivs de igenom. Riktigt konstig demokrati.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Glad att man bytte till Bahnhof. Hoppas dom får in dreten i eu domstolen så dom kan sänka denna lagen med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

Beror nog helt och hållet på vart VPN företaget håller hus, tex så lyder inte ett företag från Panama under svensk lag, och om myndigheter från Sverige begär ut uppgifter så kan de helt sonika använda det som toalettpaper utan att bry sig.

Men en VPN har andra komplexa problem, tex insyn i hur de arbetar, då du förlitar dig på deras policy och inte tekniken i sig.

Du kan börja med att kolla upp ex 5 eyes, 9 eyes och 14 eyes om du vill veta mer om VPN leverantörer och deras skyldigheter att lämna ut info, om du är lite paranoid dvs

ovpn t.ex. marknadsför sin tjänst att dom aldrig lagrar någon data. Enbart vem som betalat vad. Borde jag ändå vara orolig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Blir precis rasande på lekmännen i Rosenbad. Spelar ingen roll om det är kemikalieskatt eller datalagring, alla vet att det är kontraproduktivt och genuint dåliga förslag men ändå drivs de igenom. Riktigt konstig demokrati.

Skickades från m.sweclockers.com

demokrati?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

ovpn t.ex. marknadsför sin tjänst att dom aldrig lagrar någon data. Enbart vem som betalat vad. Borde jag ändå vara orolig?

Ja skulle vara kul att veta!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

demokrati?

Länge sedan man kunde kalla Sverige demokrati! Sker övertramp hela tiden

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiruz:

Länge sedan man kunde kalla Sverige demokrati! Sker övertramp hela tiden

Snickesnack.

Tvärt om rankas vi högt på den demokratiska skalan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

Det där med "länge sedan" är ganska grundlöst.
Vi har inte direkt mindre representativ demokrati idag än "för länge sedan".
Inte mindre direktdemokrati heller.

Någon utopi lever vi däremot inte i. Och det kommer vi heller aldrig uppnå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

''valprocess och pluralism
medborgerliga rättigheter
regeringens funktionalitet
politiskt deltagande
politisk kultur'' så då har den här listan ingen reliabilitet? utanför politiskt deltagande bör inte Sverige ligga högt

incessant hur usa mäter upp i den här listan i poäng. relativt auktoritära är vi, sen vill jag gärna veta hur de räknar ''demokrati med anmärkningar'' och utan, inte en chans att Sverige ligger så högt med en stor stat och betydligt svagare grundlagar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

''valprocess och pluralism
medborgerliga rättigheter
regeringens funktionalitet
politiskt deltagande
politisk kultur'' så då har den här listan ingen reliabilitet? utanför politiskt deltagande bör inte Sverige ligga högt

incessant hur usa mäter upp i den här listan i poäng. relativt auktoritära är vi, sen vill jag gärna veta hur de räknar ''demokrati med anmärkningar'' och utan, inte en chans att Sverige ligger så högt med en stor stat och betydligt svagare grundlagar.

Jo då. Det är en chans ;).
Länderna i norden är nämligen så pass välskötta när det kommer till demokratiska förutsättningar att vi faktiskt hamnar så högt upp i dessa listor.
Sug på den karamellen ett tag.

Testa att bo i lite andra länder.
Det finns mängder med fantastiskt utanför Sverige också så det är helt klart värt det!
Men på vissa fronter är inte gräset alltid grönare på andra sidan.

Men nu tycker jag vi återgår till trådens ämne.
Allt är nog inte sagt om datalagringen här ännu ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känsliga människor borde nog bortse från denna kommentaren då den kan anses kränkande 2019 och framåt.

Med tanke på det Sverige vi har idag är jag på något vis lättad över att denna lagen trädde i kraft.
Nu återstår det att se om den gör någon skillnad.

För den goda sakens skull så gör det mig absolut ingenting vad någon som helst får reda på vad jag gör/surfar/laddar ner då jag vet att jag inte gjort något brottsligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

''valprocess och pluralism
medborgerliga rättigheter
regeringens funktionalitet
politiskt deltagande
politisk kultur'' så då har den här listan ingen reliabilitet? utanför politiskt deltagande bör inte Sverige ligga högt

incessant hur usa mäter upp i den här listan i poäng. relativt auktoritära är vi, sen vill jag gärna veta hur de räknar ''demokrati med anmärkningar'' och utan, inte en chans att Sverige ligger så högt med en stor stat och betydligt svagare grundlagar.

Gällande USA, bara att följa länken i wikipediaartikeln som det länkades till:

Citat:

Conflicting trends in the US
The US has fallen in the global rankings over the past decade, from 18th place in the 2008 Democracy
Index, to 25th in 2018. This primarily reflects a deterioration in the functioning of government category,
as political polarisation has become more pronounced and public confidence in institutions has
weakened. Public frustration with institutions has been brewing for years; according to Gallup polls
from January to mid-November 2018, the number of Americans who approve of the way that Congress
is handling its job had fallen to an average of 18%, down from 40% in 2000 and 20% in 2010. The highly
partisan nature of Washington politics is contributing to this trend, as parties are increasingly seen as
being focused on blocking one another’s agenda, to the detriment of policymaking. The president,
Donald Trump, has not proven to be the savvy, across-the-aisle dealmaker that he promised to be.
Rather, he has tapped into partisan tensions in an effort to rally his conservative political and voter
base, particularly around the sensitive issues of immigration and security.
Disappointed with many of his appointees and blocked by deep internal divisions within the
Republican party, Mr Trump has taken a much more direct role in policymaking in the second year
of his presidency. Most of the major policy actions in 2018—including the escalation of the trade war
with China; diplomatic engagement with North Korea; and extensive deregulation of the energy,
mining, and automotive industries—have not required congressional approval. Moreover, Mr Trump
has repeatedly called into question the independence and competence of the US judicial system
with regard to the ongoing federal investigation, led by Robert Mueller, into potential ties between
Mr Trump’s presidential campaign and Russia, and various courts’ efforts to block some of his policy
orders, particularly regarding immigration. Although we expect the US system of checks and balances
to remain intact, this internal conflict risks further undermining public confidence in institutions. As a
result, the score for political culture declined in the 2018 index.
On a positive note, the score for political participation has improved, reflecting greater
representation of women. Female candidates, particularly Democratic candidates, performed well in
the 2018 mid-term elections for the House of Representatives (the lower house) and the Senate (the
upper house). The percentage of representatives that will serve in the 115th Congress (2019-21) who are
women has risen to 23%, up from 19% under the previous Congress (2016-18) and an all-time high for
the US.

Finns inte en liknande sammanfattning för Sverige, med båda länderna har tappat på senare år.

Permalänk
Medlem

Installerade VPN på routern när jag bodde i Shanghai,har kvar det än. använder tor till nästan allt oavsett och söker med duckduckgo. trött på onödig övervakning av folket.

Vi närmar oss långsamt ett klimat i landet där vi kommer ha den kinesiska övervakningen......

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

ovpn t.ex. marknadsför sin tjänst att dom aldrig lagrar någon data. Enbart vem som betalat vad. Borde jag ändå vara orolig?

1. Gäller att du litar på dem och/eller de som kontrollerat dem (om någon har). Du kommer inte ha möjligheten att göra det.
2. De har betalningsalternativt som inte knyter dig till tjänsten, är du orolig så kan det ju vara en lösning. Mullvad har det också (minns också att inet sålde abonemmang för mullvad?)

Men visar det sig att VPN:en som man använt har ljugit om de inte sparar data och det visar sig att de även kopplat betalningsinformation, tex om man betalat med visa/mastercard, då är man illa ute. Så det gäller att man litar på VPN:en om man använder en.

Edit: Ett VPN-företag klassas inte som operatör, alltså måste de inte följa lagen i fråga. Inte en chans att VPN:er skulle behöva följa lagen, skulle det då även gälla företagsvpn:er? VPN:en som man kör hemma? Och hur skulle man kunna tvinga en vpn som är baserad i ett annat land att följa den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

demokrati?

Begreppet du letar efter är, öh, ehm, err, jo just det: icke-representativ demokrati!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Elakekocken:

Känsliga människor borde nog bortse från denna kommentaren då den kan anses kränkande 2019 och framåt.

Med tanke på det Sverige vi har idag är jag på något vis lättad över att denna lagen trädde i kraft.
Nu återstår det att se om den gör någon skillnad.

För den goda sakens skull så gör det mig absolut ingenting vad någon som helst får reda på vad jag gör/surfar/laddar ner då jag vet att jag inte gjort något brottsligt.

Jag känner mig inte "kränkt", men skulle kunna påstå att jag inte känner mig super bekväm med allmän övervakning enmassé genom hur denna "ny"-gamla lag är konstruerad.

Det är en sak om jag visste att polisen kunde använda denna metadata för att bekämpa terrorism, våldsbrott eller annan grov organiserad kriminalitet. Problemet är att det inte finns något som officiellt som kan styrka att denna typ av metadata lagring hjälper här (vet inte vilka som kommer ihåg hur PSN användes som medel för terror-kommunikation p.g.a. sin kryptering, finns säkert bättre metoder idag).

Det jag däremot kan se hända väldigt tydligt här är att privata aktörer (läs: Upphovsrättsmaffian) får för sig att begära ut IP-adresser och annan data i bulk baserat på någon löst erhållen IP-lista dom samlat på sig från uTorrent gällande senaste Wallander-filmen, sedan sitta och skicka kravbrev på orimliga summor till någon stackare som laddat ner någon enstaka film (pratar inte om super-pirater, seedboxers eller sånt nu).

Lagen är för generell, och som Bahnhof säger så lär man särskilja på ringa och grova brott, samt att bara polisen ska ha möjlighet att begära ut denna data i enlighet med LEK och inte någon civildomstol genom IPRED eller annan skräp"lag".

-----------------------

EDIT:
Sedan bara för att du gjort något olagligt betyder inte det att du inte gjort något som du kan utpressas för heller. Säg att Telia blir hackat och förövaren snor en IP-lista. Du kanske har besökt något i stil med "dwarf midget group fun times" @ PronHub. Dom hotar nu dig med att skicka hela din historik till din familj, din chef eller diverse annat om du inte överför X antal Bitcoins.

Du kanske har skrivit oliktänkande politiska åsikter som nu kan kartläggas med hjälp av din metadata? Aj då, det kanske inte faller i linje som kommunikatör-chef på XYZ företag, bäst att du betalar dom där Bitcoinsen om du inte vill få sparken.

Man kan alltid hoppas att operatörerna lagrar denna data krypterat, saltat och med diverse andra säkerhetsåtgärder - Men det har ju kommit upp igen och igen att stora aktörer ibland t.o.m. lagrar i klartext så... Jag skulle inte hålla andan på denna fronten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Känsliga människor borde nog bortse från denna kommentaren då den kan anses kränkande 2019 och framåt.

Med tanke på det Sverige vi har idag är jag på något vis lättad över att denna lagen trädde i kraft.
Nu återstår det att se om den gör någon skillnad.

För den goda sakens skull så gör det mig absolut ingenting vad någon som helst får reda på vad jag gör/surfar/laddar ner då jag vet att jag inte gjort något brottsligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna typ av inställning har bara den naive, som inte förstår värdet av sin egen data och hur den kan missbrukas.

Ett exempel, som förmodligen redan sker i vissa länder. Du gillar gillar extremsport och tittar på massvis med filmer om basejump, paragliding och downhill och är aktiv på diverse forum om detsamma.
När du sedan ska förnya din sjukförsäkring så är din premie 3 gånger så hög, hos alla bolag.

En annan kul variant kan vara att du släktforskat och skickat in ett DNA-prov till någon av dom populära tjänsterna. Denna databas kommer på vift. Du råkar ha en ärftlig defekt, nu kommer inte dina eventuella barn någonsin ha råd med försäkring.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade kan jag tipsa om poddavsnittet från P3 Dystopia "Du kan inte gömma dig" från den 16 april ifjol som handlar om övervakning och vad det kan finnas för kanske inte så helt uppenbara nackdelar.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1071720?programid=5188

"Du är övervakad på sätt du inte trodde var möjliga. Vad händer om övervakningsapparaten hamnar i fel händer?
Hur ser övervakningen ut i Sverige? Hur ser den ut i Kina? Vad är FAST och hur fungerar gånganalys? Vilka risker finns med den allt mer sofistikerade övervakningen, och hur kan det bli i framtiden? Vi söker svaren."

Permalänk
Medlem

Bahnhof kämpar vidare. <3 Skönt att någon operatör vågar "gapa och skrika" åt kunderna. Visst, det finns folk som tycker de är tramsiga, men att syna lagstiftning i sömmarna och tala om i klarspråk vad det faktiskt får för konsekvenser för kunderna tycker jag är rakryggat och hedervärt, inte tramsigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filbunke:

1. Gäller att du litar på dem och/eller de som kontrollerat dem (om någon har). Du kommer inte ha möjligheten att göra det.
2. De har betalningsalternativt som inte knyter dig till tjänsten, är du orolig så kan det ju vara en lösning. Mullvad har det också (minns också att inet sålde abonemmang för mullvad?)

Men visar det sig att VPN:en som man använt har ljugit om de inte sparar data och det visar sig att de även kopplat betalningsinformation, tex om man betalat med visa/mastercard, då är man illa ute. Så det gäller att man litar på VPN:en om man använder en.

Edit: Ett VPN-företag klassas inte som operatör, alltså måste de inte följa lagen i fråga. Inte en chans att VPN:er skulle behöva följa lagen, skulle det då även gälla företagsvpn:er? VPN:en som man kör hemma? Och hur skulle man kunna tvinga en vpn som är baserad i ett annat land att följa den?

Man bör inte heller glömma att datalagring kostar så jag tror inte att nån operatör förutom Google egentligen vill lagra mer än det som behövs av rent tekniska orsaker för det innebär endast en ökad kostnad för företaget.
Och det som behövs av tekniska orsaker är inte särskilt mycket och det behöver inte lagras särskilt länge heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.