Throwback Thursday – AMD A10-5800K "Trinity" med Radeon-grafik fyller sju år

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – AMD A10-5800K "Trinity" med Radeon-grafik fyller sju år

I oktober 2012 släppte AMD den då färska processorfamiljen Trinity, som erbjöd imponerande grafikprestanda i ett integrerat utförande till konkurrenskraftig prispunkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ägde en AMD A4 APU en gång i tiden kommer inte ihåg vilken modell den var men den var förvånansvärt kapabel, den klarade alla spel som jag körde då COD MW3, Skyrim tunga mod för Minecraft m.m.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

En sådan har jag i min htpc sedan många år 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Köpte runt 2011 en laptop med en Llano a6 som jag sedan uppgraderade till a8. Bortsett från att HP monterat en för klen kylare så var den helt okej en vän kör fortfarande med datorn.

Efter det har jag hållit mig till datorer med icke integrerad gpu som huvud gpu. AMDs apuer är kanske mycket bättre än Intel men fortfarande för klena för att jag ska nöja mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra hur amd hade mått idag om de aldrig köpt upp ati.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande en A10-6700 i min htpc.
Barnen fick en 5800K när det begav sig för att spela Minecraft och left 4 dead.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Om jag minns rätt är det just en A10-5700 som sitter i bror mins dator. Duger nog rätt fint men ska väl bytas kommande år misstänker jag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bad Habit:

En sådan har jag i min htpc sedan många år 👍

Skickades från m.sweclockers.com

M2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

postar som tidigare ett gammalt överklockningsresultat, denna gång på kväve. Det var roliga chip.

https://valid.x86.fr/show_oc.php?id=2679472

Hade ett kort tag ett node 304 itx bygge med detta chip (på luft då) som presterade helt ok för t ex Diablo 3 i 1080p.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calathea:

postar som tidigare ett gammalt överklockningsresultat, denna gång på kväve. Det var roliga chip.

https://valid.x86.fr/cache/screenshot/2679472.png
https://valid.x86.fr/show_oc.php?id=2679472

Hade ett kort tag ett node 304 itx bygge med detta chip (på luft då) som presterade helt ok för t ex Diablo 3 i 1080p.

Du skall alltid vara värst!

Gällande mina överklockningserfarenheter på FM2(+) så har jag inte mindre än tre moderkort, två A88X och ett A78 som saknar möjlighet att ändra spänning till CPU eller annan form av inställning för strömförsörjning. Ibland undrar man.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade en, lärde mig den hårda vägen att man ska vara försiktig med AMD-processorer när jag tappade den i golvet och böjde alla pins... Har kvar moderkortet någonstans iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Haft två, en E-350 som tyvärr inte var speciellt kompetent, krånglade med hårdvarustöd för video från nätet men den levde länge som NAS. Nu leker yngsta dottern med moderkortet 😁

Har en 2400G nu vilken jag är väldigt nöjd med, cpu som klår min gamla 2600K och grafik god nog för enkla spel i acceptabel framerate. HTPC då förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av firstofmay:

Hade en, lärde mig den hårda vägen att man ska vara försiktig med AMD-processorer när jag tappade den i golvet och böjde alla pins... Har kvar moderkortet någonstans iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Hatar det, värre om man tappar golvet i sockeln på ett intel-moderkort dock...

Skrivet av Videoapan:

Haft två, en E-350 som tyvärr inte var speciellt kompetent, krånglade med hårdvarustöd för video från nätet men den levde länge som NAS. Nu leker yngsta dottern med moderkortet 😁

Har en 2400G nu vilken jag är väldigt nöjd med, cpu som klår min gamla 2600K och grafik god nog för enkla spel i acceptabel framerate. HTPC då förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

E-350 var dock lite av en succé för AMD, sålde väl typ mest någonsin för företaget, eventuellt har Ryzen klivit om.
Inget fartmonster såklart.

Har @jacob koll på försäljningssiffror?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

4,2ghz. Hastigheter som dagens AMD har svårt att lyckas boosta till.

Klart bättre IPC dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murak:

Man kan ju undra hur amd hade mått idag om de aldrig köpt upp ati.

Jag undrar om de tjänat en enda krona på ATI, totalt sett. Grafikkorten har aldrig gått bra, kostnaderna att integrera GPUerna i processorerna verkar varit höga och deras APUer för laptops slog aldrig igenom.

APUerna sålde dock bra för konsoler, men där gissar jag att marginalen var lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi hade en A10-5800k i HTPCn länge, men bytte den datorn mot min huvud-spel-PC när den krånglade lite.

Sedan fick jag ordning på den och nu snurrar den på i gäst-spel-PCn. Funkar dugligt till Diablo 3, Hearthstone och de andra Blizzard-spelen vi kör.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vi hade en A10-5800k i HTPCn länge, men bytte den datorn mot min huvud-spel-PC när den krånglade lite.

Sedan fick jag ordning på den och nu snurrar den på i gäst-spel-PCn. Funkar dugligt till Diablo 3, Hearthstone och de andra Blizzard-spelen vi kör.

Jag har fortfarande kvar den i datorn vid TV'n.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DavidtheDoom:

Hatar det, värre om man tappar golvet i sockeln på ett intel-moderkort dock...
E-350 var dock lite av en succé för AMD, sålde väl typ mest någonsin för företaget, eventuellt har Ryzen klivit om.
Inget fartmonster såklart.

Har @jacob koll på försäljningssiffror?

@Videoapan Tyvärr vet jag inte mer än att Brazos (bla. E-350) sålde "väldigt bra". Man ska också komma ihåg att när Brazos kom var konkurrensen Intels Atom-processorer som var ... långsamma, snällt uttryckt. Den närmast värdelösa grafikdelen som levererades med Atom ska vi inte ens tala om. Försäljningen bromsade in rätt rejält när Intel väl kontrade genom att ta sin fullstora Core-arkitektur till lägre prisklasser, med Celeron- och Pentium-modeller som konkurrerade mot AMD Brazos i pris eller i alla fall var tillräckligt billiga för att få OEM-tillverkare att välja dessa istället.

Det var väl även därför efterträdaren Kabini (bla. A4-5000) inte blev samma storsuccé för AMD, då de tvingades ställa fyra långsamma kärnor (Jaguar) mot två relativt snabba kärnor (Ivy Bridge och senare Haswell).

"De lägre modellerna förpassas till att konkurrera mot Intel Celeron, medan A4-5000 ställer in siktet mot Intel Pentium. Den yppersta toppmodellen ställs mot Intels Core i3-processorer, med dubbla kärnor och Hyperthreading."

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |