Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Inaktiv

Någon som har erfarenhet av Pioneer S9 Wireless bt lurar, hur är ljudet mm?
Är de värda 1200kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olivierko:

Hallå,

Jag är på jakt efter en dac/amp kombo som ska användas stationärt ihop med ett par Beyerdynamic 177x GO från Massdrop.

Siktet är för närvarande inställt på en "Schiit fulla 2" som hamnar på ca 1600:- inkl frakt om man beställer ifrån schiit-europe.com.

Tänkte kolla med er kunniga här om det är ett prisvärt alternativ eller om jag bör tänka om.

Tacksam för svar!

Enligt audiosciencereview så kan man inte köpa en kombination bättre än JDS labs Atom + Khadas Tone Board för 200$ och förövrigt bra mycket över det heller. Det råder ingen tvekan för min del att att de är de självklara valet.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk

Fråga till er som beställt från nåt av Massdrop's "EU-test" där varorna skickas direkt från EU, fick ni paketet levererat direkt till dörren eller till ombud?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk, ni som kan något om ljud och kanske eventuellt någon som har erfarenhet av dessa lurar kan ge mig lite insikt innan eventuellt köp.

Har beställt en Note 10+ och missade helt att kolla om hörlursuttaget vilket var helt borta så jag inte längre kan använda min iem-lurar, tyvärr... Så jag måste gå över till trådlöst men vill inte lägga en förmögenhet på lurar men samtidigt inte använda de medföljande som kopplas via USB-C! Några som ser lite mer lediga ut än mina Peltor XP lmao. Over-ears föredras men in-ears om det fi

du kan ju skaffa adapteR?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Härlig liten kombo som dök upp i brevlådan idag: HD650 och Feliks Echo. Förstärkaren var den enda i lager hos Ark, förmodligen den enda i Sverige. Driverrören är 6N1P-or, de som följde med är ryska NOS som ska vara fullgoda, men jag har fått lite kontakt med Roland på Tango Tubes som har några intressanta på lager...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Moses1988:

Härlig liten kombo som dök upp i brevlådan idag: HD650 och Feliks Echo. Förstärkaren var den enda i lager hos Ark, förmodligen den enda i Sverige. Driverrören är 6N1P-or, de som följde med är ryska NOS som ska vara fullgoda, men jag har fått lite kontakt med Roland på Tango Tubes som har några intressanta på lager...

https://i.imgur.com/56fbhNEr.jpg

https://i.imgur.com/XHEcOXEr.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Ser fint ut. Hur låter det tycker du? Och vad har du för källa, DAC osv?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses1988:

Härlig liten kombo som dök upp i brevlådan idag: HD650 och Feliks Echo. Förstärkaren var den enda i lager hos Ark, förmodligen den enda i Sverige. Driverrören är 6N1P-or, de som följde med är ryska NOS som ska vara fullgoda, men jag har fått lite kontakt med Roland på Tango Tubes som har några intressanta på lager...

https://i.imgur.com/56fbhNEr.jpg

https://i.imgur.com/XHEcOXEr.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en Espressivo MK1 i Göteborg också. Jag hade en tidigare men var tvungen att sälja den när min dotter blev lite för nyfiken på mina ljudprylar, kul nog så var det en i kvarteret som köpte den. Riktigt fin förstärkare var det iaf.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Ser fint ut. Hur låter det tycker du? Och vad har du för källa, DAC osv?

Svårt att säga vad som är amp och vad som är hörlur, samt att båda enheter säkert behöver köras in enligt konstens regler vilket jag inte hinner i vardagsstressen. Jag har avverkat många lurar och monitorer genom åren men känner inte att jag har hört tillräckligt med prylar för att ge en rättvis bild, men för att sammanfatta; det låter förjävla BRA!!! Har hållt på med ljud en hel del i 15 år och har inte hört något liknande när det kommer till soundstage i hörlursväg, helt efterblivet när det kommer till intima och välinspelade ljudbilder. Detaljer, närvaro, 3D-känsla, allt träder fram och det låter brett och naturligt. Trummor, riffs och vocals separerar med precision. Elektroniska låtar med mycket innehåll är fruktansvärt detaljrika och välplacerade. Det är inget överdrivet, men i jämförelse med de flesta lurar lämnas mer utrymme åt individuella spår. Jag hatar själv när folk beskriver hörlurar genom att blanda superlativ, men vad ska man säga? Basen går ner i mycket låg frekvens utan att det är basintensivt, diskanten är närvarande men avslappnad - jag har känslig hörsel och valde lurarna för att undvika den skarpa diskanten som jag upplevt i många andra konstellationer. Tacksamt nog hörs cymbaler tillräckligt klart. Mellanregistret är tydligt, silkeslent, och har en framträdande roll. Inget rasp eller skrän... man vill GÄRNA pusha volymen. Det avslöjas en hel del i inspelningarna, både bra och dåligt, t ex hiss och brus... Närvarodipp runt 400-600hz än så länge.

Det som upplevs som ett signum av rören utifrån min erfarenhet är att allt binds ihop, smånoter och detaljer hänger ihop med helheten, svårt att beskriva men det är helt underbart i vissa låtpassage man "trodde" man kunde, det liksom andas... Har som sagt inte hört något liknande via solid state- eller transistor-lösningar... Vill man gärna ha skarpa transienter ska man nog välja något sådant. Ta dessa subjektiva intryck med en nypa salt. Andra negativa aspekter är att lurarna känns plastiga och läcker ljud som ett såll, så se till att sambon är OK med det om du redan fått godkänt på en rörförstärkare...

Jag kör direkt ur ljud ut från lite blandade enheter, främst ipad pro just nu som har en rätt bra inbyggd DAC. Dock behöver spänningen höjas från 1V till 1.8V för att sträcka benen på rören enligt Lukasz som tillverkar förstärkaren, så jag kikar lite på Dragonfly och Modi.

Permalänk
Medlem

Beställt balanserad kabel till Ananda och Elear. https://www.ebay.co.uk/itm/8cores-Headphones-Cable-Audio-Upgr...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses1988:

Svårt att säga vad som är amp och vad som är hörlur, samt att båda enheter säkert behöver köras in enligt konstens regler vilket jag inte hinner i vardagsstressen. Jag har avverkat många lurar och monitorer genom åren men känner inte att jag har hört tillräckligt med prylar för att ge en rättvis bild, men för att sammanfatta; det låter förjävla BRA!!! Har hållt på med ljud en hel del i 15 år och har inte hört något liknande när det kommer till soundstage i hörlursväg, helt efterblivet när det kommer till intima och välinspelade ljudbilder. Detaljer, närvaro, 3D-känsla, allt träder fram och det låter brett och naturligt. Trummor, riffs och vocals separerar med precision. Elektroniska låtar med mycket innehåll är fruktansvärt detaljrika och välplacerade. Det är inget överdrivet, men i jämförelse med de flesta lurar lämnas mer utrymme åt individuella spår. Jag hatar själv när folk beskriver hörlurar genom att blanda superlativ, men vad ska man säga? Basen går ner i mycket låg frekvens utan att det är basintensivt, diskanten är närvarande men avslappnad - jag har känslig hörsel och valde lurarna för att undvika den skarpa diskanten som jag upplevt i många andra konstellationer. Tacksamt nog hörs cymbaler tillräckligt klart. Mellanregistret är tydligt, silkeslent, och har en framträdande roll. Inget rasp eller skrän... man vill GÄRNA pusha volymen. Det avslöjas en hel del i inspelningarna, både bra och dåligt, t ex hiss och brus... Närvarodipp runt 400-600hz än så länge.

Det som upplevs som ett signum av rören utifrån min erfarenhet är att allt binds ihop, smånoter och detaljer hänger ihop med helheten, svårt att beskriva men det är helt underbart i vissa låtpassage man "trodde" man kunde, det liksom andas... Har som sagt inte hört något liknande via solid state- eller transistor-lösningar... Vill man gärna ha skarpa transienter ska man nog välja något sådant. Ta dessa subjektiva intryck med en nypa salt. Andra negativa aspekter är att lurarna känns plastiga och läcker ljud som ett såll, så se till att sambon är OK med det om du redan fått godkänt på en rörförstärkare...

Jag kör direkt ur ljud ut från lite blandade enheter, främst ipad pro just nu som har en rätt bra inbyggd DAC. Dock behöver spänningen höjas från 1V till 1.8V för att sträcka benen på rören enligt Lukasz som tillverkar förstärkaren, så jag kikar lite på Dragonfly och Modi.

Det är enkelt. Rör får dynamiska lurar att låta som magneplanar. Magneplanar behöver inte rör

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Kina kvalitén är inget att hurra för, bättre att du hade satsat lite mer pengar och fått nått som verkligen fungerar: https://oidiosound.co.uk/mongrel-sundara.html

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Finns den del Kinakablar på tyska Amazon också. Ingen Kinaavgift förhoppningsvis.
https://www.amazon.de/HiFi-Kabel-symmetrisch-kompatibel-AH-D7...

https://www.amazon.de/s?k=ABLET&i=electronics

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Kina är bra ibland. Återstår att se kvaliten dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Alltså, jag vet inte.. Har riktigt dyra kablar från Lavricables, DIY:ade och kinakablar. Skillnad i ljud? Nja, kvalitet känsla och looks är en helt annan femma..

Skrivet av nicoX:

@oqvist:

Kina kvalitén är inget att hurra för, bättre att du hade satsat lite mer pengar och fått nått som verkligen fungerar: https://oidiosound.co.uk/mongrel-sundara.html

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

DIY kablar anser jag är roligast Billigast och man bestämmer kvaliteten utan att priset drar iväg särskilt mycket oavsett.

Och tänk på hur mycket Greta kommer skolka för att ni handlar från Kina hela tiden

Permalänk
Medlem

Kablar gör lika mycket för ljudet som att spola ned pengarna i toan.

Köpte mina högtalarkablar för 75Kr, för 3 meter balanserad (helt onödigt) kanel med TRS-kontakt. Det är ungefär så mycket det kostar för en bra kabel som är helt transparent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kablar gör lika mycket för ljudet som att spola ned pengarna i toan.

Köpte mina högtalarkablar för 75Kr, för 3 meter balanserad (helt onödigt) kanel med TRS-kontakt. Det är ungefär så mycket det kostar för en bra kabel som är helt transparent.

Bror helt på, om du har en högtalare på 4ohm och en kabel på 1ohm så kommer ampen ha det trögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kablar gör lika mycket för ljudet som att spola ned pengarna i toan.

Köpte mina högtalarkablar för 75Kr, för 3 meter balanserad (helt onödigt) kanel med TRS-kontakt. Det är ungefär så mycket det kostar för en bra kabel som är helt transparent.

Håller med dig till största del.
För min del handlar det främst om utseende, hantering och smidighet.
Hemmabion kör jag billiga "märkes kablar". Chord C-Screen. Importerade billigt från England i löpmeter. Kapade i bra längder och lödda/krympslangade bananer för smidig hantering. Till subben vanlig koax och relativt budget RCA-kontakter.
Hörlurskablar. Få exakt den längd man vill behöver. Enklare hantering och ett snyggt utseende.
Och det är förjävla roligt att pyssla ihop egna kablar både till dator och ljudanläggningar.
Sen om man vill delta i religionen att höra skillnad på kablarna, det är upp till var och en.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni lyssnar, men de kablar jag har uppdaterad både till hörlurar, amp till ljudkort och högtalare har gjord en enorm skillnad i ljudet. Mycket fylligare och renare ljud. På hörlurskablar har det nästan gjort att man kunde tro att det är en helt ny hörlur eller alla fall en uppdaterad model.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Håller med dig till största del.
För min del handlar det främst om utseende, hantering och smidighet.
Hemmabion kör jag billiga "märkes kablar". Chord C-Screen. Importerade billigt från England i löpmeter. Kapade i bra längder och lödda/krympslangade bananer för smidig hantering. Till subben vanlig koax och relativt budget RCA-kontakter.
Hörlurskablar. Få exakt den längd man vill behöver. Enklare hantering och ett snyggt utseende.
Och det är förjävla roligt att pyssla ihop egna kablar både till dator och ljudanläggningar.
Sen om man vill delta i religionen att höra skillnad på kablarna, det är upp till var och en.

Precis så jag resonerar också. Gör eget så man får det som man vill ha det helt enkelt Om det låter bättre? Den tid det tar att byta kabel är på tok för lång för att man ska höra någon skillnad. Det låter bra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag vet inte hur ni lyssnar, men de kablar jag har uppdaterad både till hörlurar, amp till ljudkort och högtalare har gjord en enorm skillnad i ljudet. Mycket fylligare och renare ljud. På hörlurskablar har det nästan gjort att man kunde tro att det är en helt ny hörlur eller alla fall en uppdaterad model.

Äntligen någon som kanske törs ställa upp på en vadslagning och blindtest då
Placebo är en urstark kraft också. Nej skämt och sido.
Hoppas inte det här drar iväg i flera sidor långt bråk om kablar
Om du märker skillnad, bra! Väl investerat isåfall.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte verktygen för att fixa egna kablar, så köper mina färdiga diy kablar från Polen. Jag kör med billigast möjliga då, kan inte uttala mig om delux kablar då jag inte har några

Permalänk
Medlem

kablar

Enda kabeln som jag hört enorm skillnad på var när jag gick från lakritssnöre på subben till en billig skärmad kabel. Blev mycket mer tryck och kontroll i basen. Annars så går jag på föregående talare angående snygga kablar som är smidiga och inte är för långa. Har också gjort några egna bara för att det var kul och snyggt. Ljudskillnad mot Clasohlsons billiga kablar? nää inte för mig iaf men glad ändå.

Permalänk
Avstängd

Mina gamla gen 2 gick sönder så var tunga steg iväg till butiken, Vart inte ledsen för det

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Snusfri

Ska köpa nya lurar att ha till musik och film på resande fot.
Lyssnar på elektronisk musik i flac bla.

Lurarna skall vara trådlösa och over-ear.

Har kikat på bla Kygo A9, men har ni andra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Bror helt på, om du har en högtalare på 4ohm och en kabel på 1ohm så kommer ampen ha det trögt.

Jag förstår inte riktigt hur du menar, har du lust att utveckla lite?
Kabeln ska väl alltid ha så låg resistans/impedans som möjligt varför koppar, och i vissa fall silver, används?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Jag förstår inte riktigt hur du menar, har du lust att utveckla lite?
Kabeln ska väl alltid ha så låg resistans/impedans som möjligt varför koppar, och i vissa fall silver, används?

Låg ohm högtalare kräver och drar mer watt från ampen generellt.
Hög watt krav för högtalaren + hög ohm kabel -> Ampen måste vara överdimensionerad för att kompensera för den dåliga kabeln.

TL;DR tro inte på dyra kablar, köp bara inte en dålig kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Låg ohm högtalare kräver och drar mer watt från ampen generellt.
Hög watt krav för högtalaren + hög ohm kabel -> Ampen måste vara överdimensionerad för att kompensera för den dåliga kabeln.

TL;DR tro inte på dyra kablar, köp bara inte en dålig kabel.

Snälla, effekt och förstärkare.

Nu snackar vi långa och tunna kablar. Alltså, du ska nog inte ha 2m lång 0,3mm2 kabel till 4Ohm last. Effektförlusten lär inte heller vara största problemet då. Det skulle väl aktualiseras om förstärkaren redan har problem eller om du kör riktigt långa kabellängder, som till PA-system. Dåliga kablar lär uppvisa andra problem innan det blir en relevant faktor.

Eftersom bra kablar är billiga och lätta att tillverka, blir det rätt mycket en icke-fråga för en ljudanläggning i vardagsrummet eller till hörlurarna. Ingenjörerna som designat hörlurarna lär dessutom ha lite koll, så där blir det helt irrelevant. Annars, typ, köp inte högtalarkablar du får för fem pantburkar. Det kan vara värt i varje fall en Big Mac & Co.

Ungefär så.

Och med det har jag väl gjort mig till ovän med både så kallade subjektivister som objektivitet. Passar mig alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Vad ska man kombinera ett par hd 800 s med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Vad ska man kombinera ett par hd 800 s med?

Skickades från m.sweclockers.com

https://jdslabs.com/product/atom-amp/ t.ex.