Ny lägenhet med befintlig router - vad göra?

Permalänk
Medlem

Ny lägenhet med befintlig router - vad göra?

Det här är förmodligen inte dagens mest avancerade fråga på detta forum, men håller tummarna ändå.

Flyttade igår in i en ny bostadsrätt, där jag i förväg tecknade ett nytt abonnemang med A3. Det verkar ha kickat igång, men i lägenheten finns en router av modell D-LINK DIR-605L och tidigare boende har inte tillgång till lösenordet på wi-fi:t. Jag kommer därför inte in på nätverket.

Har resettat routern med gem och försökt komma in på 192.168.0.1. men det går ej.
Antar att allt hade varit enklare om man connectat till routern med hjälp av nätverkskabel men min laptop har ingen sådan ingång och har inte tillgång till annan dator just nu. Behöver alltså lösa detta trådlöst. A3 är inte till någon hjälp då routern alltså inte är från dem.

STORT tack på förhand för all eventuell hjälp!

Permalänk
Skrivet av kiyosaru:

Det här är förmodligen inte dagens mest avancerade fråga på detta forum, men håller tummarna ändå.

Flyttade igår in i en ny bostadsrätt, där jag i förväg tecknade ett nytt abonnemang med A3. Det verkar ha kickat igång, men i lägenheten finns en router av modell D-LINK DIR-605L och tidigare boende har inte tillgång till lösenordet på wi-fi:t. Jag kommer därför inte in på nätverket.

Har resettat routern med gem och försökt komma in på 192.168.0.1. men det går ej.
Antar att allt hade varit enklare om man connectat till routern med hjälp av nätverkskabel men min laptop har ingen sådan ingång och har inte tillgång till annan dator just nu. Behöver alltså lösa detta trådlöst. A3 är inte till någon hjälp då routern alltså inte är från dem.

STORT tack på förhand för all eventuell hjälp!

Du får nog springa iväg och köpa en USB-adapter för ethernet.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiyosaru:

Det här är förmodligen inte dagens mest avancerade fråga på detta forum, men håller tummarna ändå.

Flyttade igår in i en ny bostadsrätt, där jag i förväg tecknade ett nytt abonnemang med A3. Det verkar ha kickat igång, men i lägenheten finns en router av modell D-LINK DIR-605L och tidigare boende har inte tillgång till lösenordet på wi-fi:t. Jag kommer därför inte in på nätverket.

Har resettat routern med gem och försökt komma in på 192.168.0.1. men det går ej.
Antar att allt hade varit enklare om man connectat till routern med hjälp av nätverkskabel men min laptop har ingen sådan ingång och har inte tillgång till annan dator just nu. Behöver alltså lösa detta trådlöst. A3 är inte till någon hjälp då routern alltså inte är från dem.

STORT tack på förhand för all eventuell hjälp!

Självklart kan du inte komma åt 192.168.0.1 om du inte är ansluten till routern. Jag har försökt googla ifall den routern har någon standard-ssid och lösenord som du kan använda men inte hittat något användbart.

Står det inget under routern? Det gör det på en av mina gamla. Finns det, så kan du ansluta till det SSID som anges på routern och konfa upp den till dina önskemål.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@kiyosaru: är väl ett blankt lösenord om du har resetat så är väl bara trycka enter ?

admin

och blankt lösenord

Permalänk
Medlem

Det bör gå att lösa.

Till att börja med är det två oklarheter i din fråga som jag kan se. Du börjar med att säga att du inte kan komma in på wifi nätverket.

"D-LINK DIR-605L och tidigare boende har inte tillgång till lösenordet på wi-fi:t"

Sedan säger du att du har återställt routern och försökt nå 192.168.0.1
Betyder det att du har lyckats komma in på routerns wifi efter att du återställt den?
Om du inte redan gjort det skulle jag kolla på routern och se om du kan hitta en etikett på den. Ofta står standard lösenordet listat på själva routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Det bör gå att lösa.

Till att börja med är det två oklarheter i din fråga som jag kan se. Du börjar med att säga att du inte kan komma in på wifi nätverket.

"D-LINK DIR-605L och tidigare boende har inte tillgång till lösenordet på wi-fi:t"

Sedan säger du att du har återställt routern och försökt nå 192.168.0.1
Betyder det att du har lyckats komma in på routerns wifi efter att du återställt den?
Om du inte redan gjort det skulle jag kolla på routern och se om du kan hitta en etikett på den. Ofta står standard lösenordet listat på själva routern.

Jag uppfattar det som att TS har resettat routern och sedan bara försökt att surfa in på dess lokala IP, vilket givetvis inte går utan att vara ansluten. Routerns standard-usr/psw är lätt att hitta men jag tror han vill ha SSID usr/psw så han kan ansluta via wifi och komma in i routern. Men lite rörigt var det :/

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Du får nog springa iväg och köpa en USB-adapter för ethernet.

För att kunna gå in och ändra inställningarna? Det kan ju vara en lösning. Behöver routern vara ansluten till nätet samtidigt så att jag även behöver införskaffa en andra ethernetkabel? Man börjar närma sig kostnaden för en ny router, men kanske inte är någonting att göra.

Skrivet av HoboCop:

Självklart kan du inte komma åt 192.168.0.1 om du inte är ansluten till routern. Jag har försökt googla ifall den routern har någon standard-ssid och lösenord som du kan använda men inte hittat något användbart.

Står det inget under routern? Det gör det på en av mina gamla. Finns det, så kan du ansluta till det SSID som anges på routern och konfa upp den till dina önskemål.

Det är väl där skon klämmer ja, svårt att ansluta direkt till routern utan kabel. Bifogar bild längst ner på baksidan av routern, frågan är om det är till någon nytta.

Skrivet av yugurt:

Det bör gå att lösa.

Till att börja med är det två oklarheter i din fråga som jag kan se. Du börjar med att säga att du inte kan komma in på wifi nätverket.

"D-LINK DIR-605L och tidigare boende har inte tillgång till lösenordet på wi-fi:t"

Sedan säger du att du har återställt routern och försökt nå 192.168.0.1
Betyder det att du har lyckats komma in på routerns wifi efter att du återställt den?
Om du inte redan gjort det skulle jag kolla på routern och se om du kan hitta en etikett på den. Ofta står standard lösenordet listat på själva routern.

Har aldrig kommit in på routerns wifi. admin och blankt lösenord är det väl som gäller, men behöver först kunna ansluta till routern.

Permalänk
Skrivet av kiyosaru:

För att kunna gå in och ändra inställningarna? Det kan ju vara en lösning. Behöver routern vara ansluten till nätet samtidigt så att jag även behöver införskaffa en andra ethernetkabel? Man börjar närma sig kostnaden för en ny router, men kanske inte är någonting att göra.

Det är väl där skon klämmer ja, svårt att ansluta direkt till routern utan kabel. Bifogar bild längst ner på baksidan av routern, frågan är om det är till någon nytta.

Har aldrig kommit in på routerns wifi. admin och blankt lösenord är det väl som gäller, men behöver först kunna ansluta till routern.

http://www.bilddump.se/bilder/20191003152645-2a02:aa1:1013:88a4:e526:85e:8b0c:da8a.jpg

Inte blankt lösenord som gäller ifall förra ägaren valde att byta.
Du behöver återställa den till fabriksinställningar (brukar vara att hålla inne resetknappen med gem i ca 30sek)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiyosaru:

För att kunna gå in och ändra inställningarna? Det kan ju vara en lösning. Behöver routern vara ansluten till nätet samtidigt så att jag även behöver införskaffa en andra ethernetkabel? Man börjar närma sig kostnaden för en ny router, men kanske inte är någonting att göra.

Det är väl där skon klämmer ja, svårt att ansluta direkt till routern utan kabel. Bifogar bild längst ner på baksidan av routern, frågan är om det är till någon nytta.

Har aldrig kommit in på routerns wifi. admin och blankt lösenord är det väl som gäller, men behöver först kunna ansluta till routern.

http://www.bilddump.se/bilder/20191003152645-2a02:aa1:1013:88a4:e526:85e:8b0c:da8a.jpg

Det där ser rätt kört ut faktiskt. Kan du inte låna en laptop någonstans med ethernetport? Du behöver bara ansluta till routern en gång för att logga in, och ställa in namnet på ditt trådlösa och sätta lösenord på det. Sedan kan du ansluta trådlöst via din vanliga laptop.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ser du routern i listan över tillgängliga Wi-fi när du kollar på laptopen? Du har ju en lapp märkt PIN, prova skriva in den koden. Eller prova trycka på WPS-knappen på routern.

Jag har aldrig använt PIN, bara WPS, men det är enkelt. Man trycker på WPS-knappen och väljer nätverk på laptopen, sen när man ska skriva in lösenordet så väntar man bara på att processen blir klar.

Annars är ju routern gammal och förutsätter att man har ethernet. Har själv märkt att moderna routrar har särskilda instruktioner för att göra första anslutningen trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiyosaru:

För att kunna gå in och ändra inställningarna? Det kan ju vara en lösning. Behöver routern vara ansluten till nätet samtidigt så att jag även behöver införskaffa en andra ethernetkabel? Man börjar närma sig kostnaden för en ny router, men kanske inte är någonting att göra.

Det är väl där skon klämmer ja, svårt att ansluta direkt till routern utan kabel. Bifogar bild längst ner på baksidan av routern, frågan är om det är till någon nytta.

Har aldrig kommit in på routerns wifi. admin och blankt lösenord är det väl som gäller, men behöver först kunna ansluta till routern.

http://www.bilddump.se/bilder/20191003152645-2a02:aa1:1013:88a4:e526:85e:8b0c:da8a.jpg

PIN numret som nämns funkar inte som WIFI lösen?

Efter att skummat manualen ser det ut som PIN numret är för just WPS.

Permalänk
Medlem

Har du testat gå in på 192.168.1.1? Den adressen har min router. Kommer ingenvart med 192.168.0.1.
Kan va värt å prova iaf.

edit. missuppfattade nog lite tror jag. Är nog enklast att låna en bärbar dator av nån snäll vän och konfigurera den, om den nu inte har wps-knapp. Som andra också skrivit.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Återställ routern helt genom att hålla inne den lilla knappen i 30 sekunder.

Sen anslut via WPS:

Step.1 - Press the WPS button on the DIR-605L for a few seconds until the WPS button starts blinking.

Step.2 - Within 2 minutes, press the WPS button on your wireless client (or launch the software utility and start the WPS process).

Step.3 - Allow up to 1 minute to configure. Once the WPS light stops blinking, you will be connected and your wireless connection will be secure with WPA2

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Stort tack för all input hittills!

Skrivet av yugurt:

PIN numret som nämns funkar inte som WIFI lösen?

Efter att skummat manualen ser det ut som PIN numret är för just WPS.

Provade PIN innan jag postade men det fungerar ej som wifi-lösen, tyvärr.

Skrivet av The_St1g:

Återställ routern helt genom att hålla inne den lilla knappen i 30 sekunder.

Sen anslut via WPS:

Step.1 - Press the WPS button on the DIR-605L for a few seconds until the WPS button starts blinking.

Step.2 - Within 2 minutes, press the WPS button on your wireless client (or launch the software utility and start the WPS process).

Step.3 - Allow up to 1 minute to configure. Once the WPS light stops blinking, you will be connected and your wireless connection will be secure with WPA2

Det här lät ju spännande.. dock sitter jag med en MacBook Pro här just nu, och vad jag förstår så stöder inte Apple WPS. Hittar ingen info om alternativa lösningar heller.
Däremot kan jag kanske kicka igång PS4:an med hjälp av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiyosaru:

Stort tack för all input hittills!

Provade PIN innan jag postade men det fungerar ej som wifi-lösen, tyvärr.

Det här lät ju spännande.. dock sitter jag med en MacBook Pro här just nu, och vad jag förstår så stöder inte Apple WPS. Hittar ingen info om alternativa lösningar heller.
Däremot kan jag kanske kicka igång PS4:an med hjälp av detta

Om du är tillräckligt desperat så borde du kunna ansluta dig med ethernet från PS4:an till routern, och använda PS4:ans webbläsare för att ändra lösenordet på wifi:t. Och även om du bara har en sladd borde du kunna göra detta utan att samtidigt ha routern kopplad till nätet.

Permalänk
Medlem

Man kan av säkerhetsskäl inte ansluta trådlöst till en router för att administrera den utan det krävs att man använder kabel. Annars skulle vem som helst som lyckas gissa lösenordet för wi-fi rätt kunna ändra inställningarna.

Har aldrig varit med om att en router kan administreras från wi-fi.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Man kan av säkerhetsskäl inte ansluta trådlöst till en router för att administrera den utan det krävs att man använder kabel. Annars skulle vem som helst som lyckas gissa lösenordet för wi-fi rätt kunna ändra inställningarna.

Har aldrig varit med om att en router kan administreras från wi-fi.

Jodå, det är vanligt. Men oftast konfigurerbart. Det gick på min förra Netgear WNDR3700 och det går på föräldrarnas nya TP-Link archer c9.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Gör dig av med den där rojjtern och köp en ny. Det är enklare och kostar mindre tid (pengar) än att harva med något gammalt kvarlämnat skräp.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Om du är tillräckligt desperat så borde du kunna ansluta dig med ethernet från PS4:an till routern, och använda PS4:ans webbläsare för att ändra lösenordet på wifi:t. Och även om du bara har en sladd borde du kunna göra detta utan att samtidigt ha routern kopplad till nätet.

Vadå desperat..?

Dock kammade jag noll. 192.168.0.1 tajmar ut och http://dlinkrouter.local. verkar inte fungera alls med PS4:ans browser. Provade alltså med bara en kabel mellan routern och PS4 eftersom jag dessvärre bara har en att tillgå just nu.

WPS på PS4 verkar heller inte fungera - händer ingenting trots att jag väljer det i menyn på PS4 och knappen på routern blinkar.

Och ja, i värsta fall får det väl bli en ny router men det hade varit skönt att slippa + att ekonomin inte är på topp efter denna bostadsaffär :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiyosaru:

Vadå desperat..?

http://www.bilddump.se/bilder/20191003162858-2a02:aa1:1013:88a4:2c40:da2a:8272:bfd7.jpg

Dock kammade jag noll. 192.168.0.1 tajmar ut och http://dlinkrouter.local. verkar inte fungera alls med PS4:ans browser. Provade alltså med bara en kabel mellan routern och PS4 eftersom jag dessvärre bara har en att tillgå just nu.

WPS på PS4 verkar heller inte fungera - händer ingenting trots att jag väljer det i menyn på PS4 och knappen på routern blinkar.

Och ja, i värsta fall får det väl bli en ny router men det hade varit skönt att slippa + att ekonomin inte är på topp efter denna bostadsaffär :/

Själv är bäste dräng I inställningarna på PS4an borde du kunna hitta inställningar för nätverket. Se om du kan se vad du fått för IP-adress. Sen testa att gå till samma, fast då med en etta sist (eller Default Gateway, om det finns). If it make sense. Och för att undvika enkla missar, du har kopplat in dig på ett av LAN-uttagen? Alltså inte WAN.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns 2 helt olika problem.
1. TS kan inte ansluta till routerns ssid för han har inte krypteringsnyckeln.
2. TS kan inte logga in i routern för han har (kanske) inte de uppgifterna.
Nyckeln för att ansluta på rätt wifinät är det första som måste lösas för utan att vara ansluten mot nätet kan man inte ens försöka logga in i routern via wifi, det kan ev gå att använda WPS men annars måste man koppla in sig via kabel om man inte har lösenordet.

Har man en dator utan ethernetanslutning och den inte stödjer wps så kan man ju testa om telefonen kan användas för att ansluta via wps annars är man tvungen att skaffa nått som helst kan ansluta med kabel eller åtminstone stödjer WPS och chansa att det inte är avstängt i routern, är WPS avstängt finns det inget alternativ till att använda kabel för att kunna ansluta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 helt olika problem.
1. TS kan inte ansluta till routerns ssid för han har inte krypteringsnyckeln.
2. TS kan inte logga in i routern för han har (kanske) inte de uppgifterna.
Nyckeln för att ansluta på rätt wifinät är det första som måste lösas för utan att vara ansluten mot nätet kan man inte ens försöka logga in i routern via wifi, det kan ev gå att använda WPS men annars måste man koppla in sig via kabel om man inte har lösenordet.

Har man en dator utan ethernetanslutning och den inte stödjer wps så kan man ju testa om telefonen kan användas för att ansluta via wps annars är man tvungen att skaffa nått som helst kan ansluta med kabel eller åtminstone stödjer WPS och chansa att det inte är avstängt i routern, är WPS avstängt finns det inget alternativ till att använda kabel för att kunna ansluta.

Det är det OP försöker komma runt genom att koppla en PS4, med ethernetkabel, till routern, och använda PS4ans webbläsare. Har aldrig riktigt satt mig in i WPS, men min förståelse är att iOS aldrig stött det, och att google har plockat bort det från Android, på grund av säkerhetsproblemen det medför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Själv är bäste dräng I inställningarna på PS4an borde du kunna hitta inställningar för nätverket. Se om du kan se vad du fått för IP-adress. Sen testa att gå till samma, fast då med en etta sist (eller Default Gateway, om det finns). If it make sense. Och för att undvika enkla missar, du har kopplat in dig på ett av LAN-uttagen? Alltså inte WAN.

Skickades från m.sweclockers.com

TACK!
Hade i detta läge missat att koppla om till ett av LAN-uttagen, får skylla på utmattning efter alla flyttkartonger :/

Framsteg nu alltså - lyckades ansluta till routern via PS4:an och byta namn och lösenord. Kan därefter även ansluta till routern via datorn och göra justeringar där.

Trodde allt var kirrat, men när jag anslutit så får jag ett felmeddelande både på datorn och på telefonen i popup-format.
Vad har jag gjort fel den här gången, tro? :x

På PS4:an när jag skrivit in lösenordet får jag upp en förfrågan om jag vill använda en proxyserver eller inte, kan inte minnas att det kommit upp tidigare när jag anslutit till wi-fi. Om det nu är någon ledtråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiyosaru:

TACK!
Hade i detta läge missat att koppla om till ett av LAN-uttagen, får skylla på utmattning efter alla flyttkartonger :/

Framsteg nu alltså - lyckades ansluta till routern via PS4:an och byta namn och lösenord. Kan därefter även ansluta till routern via datorn och göra justeringar där.

Trodde allt var kirrat, men när jag anslutit så får jag ett felmeddelande både på datorn och på telefonen i popup-format.
Vad har jag gjort fel den här gången, tro? :x

På PS4:an när jag skrivit in lösenordet får jag upp en förfrågan om jag vill använda en proxyserver eller inte, kan inte minnas att det kommit upp tidigare när jag anslutit till wi-fi. Om det nu är någon ledtråd.

http://www.bilddump.se/bilder/20191003170834-2a02:aa1:1013:88a4:11d3:3672:ef4c:9b63.jpg

Ett bra steg framåt! Nästa dumma fråga då, har du kopplat in routern till nätet igen, i wan-kontakten? Starta även om routern.

Men, det ser märkligt ut. Captive.apple.com, en sådan sida där man förväntas skriva in uppgifter för att logga in på ett publikt wifi. Känns som att det något fortfarande är konstigt med routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering här.. samma läge fortfarande och det blev inte mycket gjort i helgen.

Påbörjade felsökningen igen idag genom kontakt med bredbandsleverantören A3. Får efter mycket om och men svaret "det går tyvärr bara att leverera koaxialt bredband till denna adress - kontakta ComHem". Efter att ha ifrågasatt detta så ändrar de sig plötsligt och säger att det skall gå bra enligt Bredbandsval. Dock måste de först kontakta Stadsnätet och fråga varför adressen inte finns i deras portal. Det lär väl inte hända någonting idag heller, med andra ord. Suck!

Tack igen för all feedback!