Microsoft återvänder till telefonmarknaden med Surface Duo

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Cenorida:

Ja, känns konstigt att utannonsera en telefon som kommer först om 1,5 år (typ).

Amrikanschka "holiday season" drar igång efter halloween, typ. Det man menar är ju såklart inte någon högtid specifikt, utan bara köpruschen inför julhelgen... Så cirkus/litet över ett år kan man säga. Väntar de längre riskerar de att många hinner köpa en konkurrerande telefon innan de släpper sin egen. Särskilt med tanke på att Apple brukar släppa sina nya lurar redan i september.

Skrivet av serverfel:

Riktigt bra! Med hdmi/dp och usb ingång vore den riktigt bra! Kanske den har redan?

Den har USB-C, så rent tekniskt skulle det ju kunna stämma. Sedan om den faktiskt stödjer alternate mode HDMI/DP video ut är väl en annan femma, men rimligtvis så borde den ju då andra smartfånar i samma kaliber gör det.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Wow en netbook som man kan ringa med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Ser en kamera över ena skärmen. Och med 360-designen behövs ju ingen kamera på "baksidan".

Endast 1 kamera dock, sedan måste du alltså rotera på allt för att ta ett snabbt kort... Tycker också att den fortfarande är allt för klumpig.

Jag är fortsatt väldigt skeptiskt till hårdvaran, men återstår att se hur den slutgiltiga versionen ser ut vintern 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Nääe, detta skedde tidigare. i början av 2017 gick jag över till Android igen och då hade detta pågått länge. Jag tvivlar inte på det du säger, det kan säkert funnits en del hinder vad gäller utveckling. Men jag tror fortfarande inte på att det skulle vara anledningen till att just precis de mest populära apparna vid den tiden aldrig kom, eller medvetet stängde ner 3:e part. Det går liksom inte riktigt ihop när privatpersoner (på fritiden) kastar ihop appar som slår de officiella alternativen hos iOS och Android på fingrarna. Men multimiljard-företagen går bet. Då kan man vara ganska säker på att det är något annat som är anledningen.

Ser inte hur du skulle ha stöd för den konspirationsteorin när vi talar rent generellt. De enda som inte hade något intresse av plattformen var Google, men det var ju t.o.m. så att Microsoft själva till stor del inte körde UWP-appar på W10M första året.

När det gäller appar som normalt är multiplattform så är det såklart WP/W10M fick mindre kärlek eftersom det var en helt separat app för plattformen istället för en som delade stora delar av koden. Microsoft började adressera detta med Project Islandwood eller Windows Bridge for iOS, men vid den tidpunkten var det redan för sent och för lite. Utvecklare tröttnar också på löften som aldrig införlivas eller kommer i en svagare variant 1-2 år för sent. Allt var inte lätt att portera till Windows Runtime heller, VLC tog flera år och de var tvungen att utveckla en variant av MinGW för WinRT för att det skulle hända, på Android och iOS använde de de officiella verktygen för att bygga programmen.

De som vill utveckla mobilappar i C# kör Xamarin som Microsoft köpte upp 2016 och riktar in sig på i huvudsak iOS och Android. Microsoft försökte aldrig använda detta för att rädda W10M.

Att företag inte vill att appar som inte använder officiella apier används som klient har ingenting med Microsoft och dess försök att göra.

Permalänk
Avstängd

Duon har intressanta lösningar men operativsystemet är en ganska rejäl besvikelse och det beror på Google som för fullt arbetar på att göra en "iOS-kopia" av Android med olika begränsningar som säljs in som "säkerhet". Ett av många exempel är förlusten av samtalsinspelning i Pie. Scoped Storage som kommer nästa år är ytterligare en svår begränsning och starkt kritiserad (skulle ha införts i Q redan men det blev för stor kritik).

Resultatet blir då att en Duo blir kraftfull hårdvara som begränsas av mjukvaran. Att det finns en massa appar gör inte saken bättre i just detta fall eftersom detta snarare är tänkt som en handdator (Android Pie och Q et al är inte direkt handdatorsystem). Windows 10 X med Android Runtime så "ART-appar" kan köras direkt och att Microsoft tar fram Googlefria utvecklarverktyg (d.v.s apparna kan skapas utan att det blir inlåsning till Google Play Services) vore att föredra och att Duo således varit en "mindre Surface Neo". Dock med tanke på att alla diskussioner om enheter brukar handla om "app gap" och liknande är det kanske strategiskt riktigt att förhandsvisa en Androidbaserad enhet för att åtminstone initialt komma undan den diskussionen.

Dock hoppas jag att Microsoft slutligen utvecklar Duo 2 i form av Andromeda och infört ART Runtime i Neo samt sådant stöd att det går att utveckla appar som enkelt kan köras i antingen Android eller Windows. Det stora problemet med att släppa en Androidbaserad "Surface" är ju att den har för stark koppling till Google och för liten koppling till Microsoft. Skillnaden mot övriga Surface-enheter är för stor. Att t.ex köpa appar av Google snarare än MS på en Surface-enhet är ju ganska udda (det är lite som om Apple skulle släppa en iPhone med Google Play Store istället för App Store eller en MacBook Pro med Microsoft Store).

Men sannolikt är Duo i huvudsak ett koncept och valet av Android initialt främst handlar om att få fokus på själva enheten snarare än en massa dålig press och gnäll om "app gap". Det är ju redan illa nog med allt klankande på Huawei Mate 30 där det låter som att Google Play Store är det absolut viktigaste en enhet kan ha (d.v.s det räcker inte att köra operativsystemet Android utan vad det handlar om här är Play Store som framställs som lika viktigt som syre).

En framtida Duo med Windows 10 X, ART Runtime och möjlighet att köra alla Windowsprogram (helt enkelt en mindre Surface Neo) ser jag fram emot. En 3-in-1 helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser inte hur du skulle ha stöd för den konspirationsteorin när vi talar rent generellt. De enda som inte hade något intresse av plattformen var Google, men det var ju t.o.m. så att Microsoft själva till stor del inte körde UWP-appar på W10M första året.

När det gäller appar som normalt är multiplattform så är det såklart WP/W10M fick mindre kärlek eftersom det var en helt separat app för plattformen istället för en som delade stora delar av koden. Microsoft började adressera detta med Project Islandwood eller Windows Bridge for iOS, men vid den tidpunkten var det redan för sent och för lite. Utvecklare tröttnar också på löften som aldrig införlivas eller kommer i en svagare variant 1-2 år för sent. Allt var inte lätt att portera till Windows Runtime heller, VLC tog flera år och de var tvungen att utveckla en variant av MinGW för WinRT för att det skulle hända, på Android och iOS använde de de officiella verktygen för att bygga programmen.

De som vill utveckla mobilappar i C# kör Xamarin som Microsoft köpte upp 2016 och riktar in sig på i huvudsak iOS och Android. Microsoft försökte aldrig använda detta för att rädda W10M.

Att företag inte vill att appar som inte använder officiella apier används som klient har ingenting med Microsoft och dess försök att göra.

Det är väl ganska självklart att det är i både Apple och Googles intresse att minska konkurrensen på marknaden. Speciellt mobilmarknaden. Som jag sa tidigare, att några av världens största företag inte skulle ha resurser att utveckla en app för WP är en absurd tanke. Som företag vill du ju synas och finnas överallt, kolla bara på Epic, som betalar utvecklare för att sälja spel på deras plattform, eller ge ut spelet gratis där. Varför? Jo för att stärka kundbasen. Oavsett hur krångligt du tyckte det var att utveckla appar till WP så måste du ju förstå att det är en droppe i havet för dessa företag, ändå valde man att inte göra det. Eller rättare sagt, vid en viss tidpunkt så la man ner sitt stöd och tvingade Microsoft att plocka ner 3:e part. Knappast pga utvecklarkostnader.

Men ja, du får ju tro vad du vill såklart. Jag släpper diskussionen nu då jag har sagt mitt, hadet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det är väl ganska självklart att det är i både Apple och Googles intresse att minska konkurrensen på marknaden. Speciellt mobilmarknaden. Som jag sa tidigare, att några av världens största företag inte skulle ha resurser att utveckla en app för WP är en absurd tanke. Som företag vill du ju synas och finnas överallt, kolla bara på Epic, som betalar utvecklare för att sälja spel på deras plattform, eller ge ut spelet gratis där. Varför? Jo för att stärka kundbasen. Oavsett hur krångligt du tyckte det var att utveckla appar till WP så måste du ju förstå att det är en droppe i havet för dessa företag, ändå valde man att inte göra det. Eller rättare sagt, vid en viss tidpunkt så la man ner sitt stöd och tvingade Microsoft att plocka ner 3:e part. Knappast pga utvecklarkostnader.

Men ja, du får ju tro vad du vill såklart. Jag släpper diskussionen nu då jag har sagt mitt, hadet.

Det jag skrivit antyder snarare att det inte handlar om resurser, utan plattformen har helt enkelt varit svårare att jobba med och alla som la ner arbetet blev brända när Microsoft kom med nya körverk och ramverk gång på gång istället för att ha en plattform de kunde bygga vidare på bit för bit. Du får såklart tro på annat och dra andra slutsatser, men du har inte lyft fram något sakargument för hypotesen.

Du kan knappast använda YT-appen som exempel på hur företag tvingade bort appar (sanktionerad app kom några månader senare) från plattformen i allmänhet. Skulle säga att det grundläggande (utbudet) fanns där, men övergången till W10M var varken bra för utvecklarna eller användarna och många satt kvar på WP8.1 så länge det gick. Det ihop med alla inkompatibla versioner gjorde ju att utvecklarna inte fick någon utdelning, när UWP var medlet för att nå majoriteten av de kvarvarande användarna så var plattformen redan död. Sista enheten från Microsoft var ju Lumia 650 i februari 2016, och de som inte lade någon energi på plattformen från den tidpunkten är ju Microsoft.

Microsofts egna appar hängde inte med i utvecklingen av plattformen, företag som Microsoft gav pengar till misslyckades leverera appar och när det började bli lite enklare att utveckla för plattformen så var allt redan dött och Microsoft hade sparkat så gott som alla i Microsoft Mobile Oy som tog fram telefoner. Det är inget absurt och plattformar som var betydligt kraftfullare försvann också, det som var absurt var hela Microsofts framtidsvision av det hela när de samtidigt inte hade någon teknik att stå på.

Ändrat för att förtydliga
Permalänk
Medlem

Jag vill varken ha android (för dåligt) eller Apple (för dyrt) men samtidigt
kunna köra mobilt BankID. Ett olösligt problem, tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Endast 1 kamera dock, sedan måste du alltså rotera på allt för att ta ett snabbt kort... Tycker också att den fortfarande är allt för klumpig.

Jag är fortsatt väldigt skeptiskt till hårdvaran, men återstår att se hur den slutgiltiga versionen ser ut vintern 2020.

Jag såg en video på Youtube från Microsofts labb. Där fanns det åtminstone en svart Duo med vad som såg ut som en kamera eller plats för kamera på ena hörnet av baksidan.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Skärpning!

Har raderat ett flertal inlägg som inte fyller någon funktion alls. Pajkastning och dylikt är inte tillåtet! Försök respektera varandra och tänk att det finns andra som läser. En bra tumregel är att försöka behandla varandra som om det vore att prata med varandra ansikte mot ansikte.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem

Jodå

Skulle lätt kunna tänka mig en sådan när lineageos får stöd för den. Är inte så sugen på att köra o-rootat eller med microsofts crapware, men hårdvaran ser riktigt fin ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Microsoft surfacephone - inkl office 365 och massor med OneDrive lagring skulle kunna vara en bundle som hittar en hyfsad marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd

@Irre: Själv har jag "löst" det problemet med en renodlad digital plånbok (billig Androidenhet man kör Google Pay och BankID på). Med ett plånboksfodral på får man ner betalkorten också. Så slipper man släpa på den analoga plånboken och kan sedan köra valfri enhet för allt annat.

För egen del kör jag en Surface Go som min allt-i-allo och en Nokia 6.1/2018 som plånbok med dito fodral på. Android Pie och Q ger mig gråa hår om jag skulle försöka använda dem till annat än betalning då begränsningarna irriterar mig rejält men just Pay är smidigt. Dock vore det ännu bättre med en klocka som kan sköta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Skulle lätt kunna tänka mig en sådan när lineageos får stöd för den. Är inte så sugen på att köra o-rootat eller med microsofts crapware, men hårdvaran ser riktigt fin ut.

Du menar Googles "crapware"?

Hårdvaran är inte direkt för mig (ser inget behov som det fyller), men att det kör Android gör att det går helt bort för mig personligen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nej, på nejet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Aha en telefon från Microsoft med Linux-kärna. Känns som att Linux vann till slut.

De har redan Linux på Azure, och även egen Linux-dist på deras IoT-enheter. Även i Windows ingår det som alternativ (WSL).

Detta är dock inget med Linux att göra, utan att de kör specifikt med Android (som råkar bara byggd på Linux) för att få ut ett system med tillgång till det ekosystemet.

Så det var Google och/eller Android som van skulle jag säga (inte Linux).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan nog bli något. Kör de Android så får de ju ett gränssnitt som inte är klaustrofobiskt och ja.. eh... Appar Så det är rätt val. Jag skulle inte överväga telefonen om den byggt på tidigare gränssnitt för tyckte inte det kändes intuitivt men Android är ju en silkeslen upplevelse för mig så har den go hårdvara och bra kamera mm kan det kanske bli ett alternativ vid nästa köp

Det får ett tråkigt och spretigt UX med Android, tyvärr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

Duon har intressanta lösningar men operativsystemet är en ganska rejäl besvikelse och det beror på Google som för fullt arbetar på att göra en "iOS-kopia" av Android med olika begränsningar som säljs in som "säkerhet". Ett av många exempel är förlusten av samtalsinspelning i Pie. Scoped Storage som kommer nästa år är ytterligare en svår begränsning och starkt kritiserad (skulle ha införts i Q redan men det blev för stor kritik).

Resultatet blir då att en Duo blir kraftfull hårdvara som begränsas av mjukvaran. Att det finns en massa appar gör inte saken bättre i just detta fall eftersom detta snarare är tänkt som en handdator (Android Pie och Q et al är inte direkt handdatorsystem). Windows 10 X med Android Runtime så "ART-appar" kan köras direkt och att Microsoft tar fram Googlefria utvecklarverktyg (d.v.s apparna kan skapas utan att det blir inlåsning till Google Play Services) vore att föredra och att Duo således varit en "mindre Surface Neo". Dock med tanke på att alla diskussioner om enheter brukar handla om "app gap" och liknande är det kanske strategiskt riktigt att förhandsvisa en Androidbaserad enhet för att åtminstone initialt komma undan den diskussionen.

Dock hoppas jag att Microsoft slutligen utvecklar Duo 2 i form av Andromeda och infört ART Runtime i Neo samt sådant stöd att det går att utveckla appar som enkelt kan köras i antingen Android eller Windows. Det stora problemet med att släppa en Androidbaserad "Surface" är ju att den har för stark koppling till Google och för liten koppling till Microsoft. Skillnaden mot övriga Surface-enheter är för stor. Att t.ex köpa appar av Google snarare än MS på en Surface-enhet är ju ganska udda (det är lite som om Apple skulle släppa en iPhone med Google Play Store istället för App Store eller en MacBook Pro med Microsoft Store).

Men sannolikt är Duo i huvudsak ett koncept och valet av Android initialt främst handlar om att få fokus på själva enheten snarare än en massa dålig press och gnäll om "app gap". Det är ju redan illa nog med allt klankande på Huawei Mate 30 där det låter som att Google Play Store är det absolut viktigaste en enhet kan ha (d.v.s det räcker inte att köra operativsystemet Android utan vad det handlar om här är Play Store som framställs som lika viktigt som syre).

En framtida Duo med Windows 10 X, ART Runtime och möjlighet att köra alla Windowsprogram (helt enkelt en mindre Surface Neo) ser jag fram emot. En 3-in-1 helt enkelt.

Jag håller med dig. Detta gissar jag kommer vara en helt menlös satsning av Microsoft på ett system som inte är kompatibelt med resten av deras ekosystem.

Tror på en klar flopp för Microsoft+Android, men det får tiden utvisa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag håller med dig. Detta gissar jag kommer vara en helt menlös satsning av Microsoft på ett system som inte är kompatibelt med resten av deras ekosystem.

Tror på en klar flopp för Microsoft+Android, men det får tiden utvisa.

Menar ni på allvar att ni tycker att Microsoft borde satsat vidare på deras egna mobila OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Menar ni på allvar att ni tycker att Microsoft borde satsat vidare på deras egna mobila OS?

Ja!
Eller iaf ett Windows Andromeda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Menar ni på allvar att ni tycker att Microsoft borde satsat vidare på deras egna mobila OS?

Jag tror inte att det går att konkurrera med duo-polet iOS/Android, oavsett vem du är, så det hade nog varit rätt svårt och tufft. Tom. för Microsoft.

De gjorde ett mycket trevligt system som var klart bättre, och ett hyfsat gott försök i ett par år (kanske de kunde gjort vissa saker bättre som mer konsekventa API/ramverk, och satsat ännu hårdare och lite längre - men det är historia nu).

Det sagt så tror jag det är meningslöst för Microsoft att ge sig in och tro att de kan konkurrera på den stentuffa marknaden som Androidtelefoner utgör. Marginalerna är rakbaldstunna/obefintilga, och de enda i längden som kan tjäna pengar är antingen Samsung (har stor vertikal integration med mycket egna komponenter, och stor volym) eller kinesiska "pure players" som kan leva på pyttesmå marginaler.

Tom. etablerade mobiltillverkare och starka varumärken som tex. Sony, LG och HTC sliter, och kommer nog att lägga ner/sälja av sina förlustbringande telefondivisioner förr eller senare. Är nog endast en tidsfråga.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jag tror inte att det går att konkurrera med duo-polet iOS/Android, oavsett vem du är, så det hade nog varit rätt svårt och tufft. Tom. för Microsoft.

De gjorde ett mycket trevligt system som var klart bättre, och ett hyfsat gott försök i ett par år (kanske de kunde gjort vissa saker bättre som mer konsekventa API/ramverk, och satsat ännu hårdare och lite längre - men det är historia nu).

Jo, de gjorde ganska mycket fel med Windows Phone. Jag tror mycket hade att göra med marknadsföring, vilket de typ inte hade någon, och misstolkning av marknaden. De hade kunnat försöka mer att slå sig in på företagsmarknaden exempelvis, det är där MS har sitt starkaste fäste och där Office-integration, Skype och liknande verkligen är viktiga.

Citat:

Det sagt så tror jag det är meningslöst för Microsoft att ge sig in och tro att de kan konkurrera på den stentuffa marknaden som Androidtelefoner utgör. Marginalerna är rakbaldstunna/obefintilga, och de enda i längden som kan tjäna pengar är antingen Samsung (har stor vertikal integration med mycket egna komponenter, och stor volym) eller kinesiska "pure players" som kan leva på pyttesmå marginaler.

Tom. etablerade mobiltillverkare och starka varumärken som tex. Sony, LG och HTC sliter, och kommer nog att lägga ner/sälja av sina förlustbringande telefondivisioner förr eller senare. Är nog endast en tidsfråga.

Jag vet inte, de har på senare tid haft en tendens att göra ganska smarta saker som verkar sälja ganska bra. De har lyckats få till bra implementationer av idéer som andra misslyckats med som Windows tablets, laptops med löstagbar skärm och så. Vet inte om telefoner med dubbla skärmar kommer att höra dit, men chansen finns ju. MS är ju också ganska bra på industridesign, eller har blivit på senare år i alla fall. Samsungs telefoner är ju bättre än deras laptops ur den synvinkeln exempelvis, men en Surface Laptop är ju mycket trevligare än alla Samsungs laptops någonsin liksom. Sony hade denna aspekt förut men de har tappat den rätt rejält när det gäller telefoner (och datorer) även om deras övriga produkter hör till de bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, de gjorde ganska mycket fel med Windows Phone. Jag tror mycket hade att göra med marknadsföring, vilket de typ inte hade någon, och misstolkning av marknaden. De hade kunnat försöka mer att slå sig in på företagsmarknaden exempelvis, det är där MS har sitt starkaste fäste och där Office-integration, Skype och liknande verkligen är viktiga.
Jag vet inte, de har på senare tid haft en tendens att göra ganska smarta saker som verkar sälja ganska bra. De har lyckats få till bra implementationer av idéer som andra misslyckats med som Windows tablets, laptops med löstagbar skärm och så. Vet inte om telefoner med dubbla skärmar kommer att höra dit, men chansen finns ju. MS är ju också ganska bra på industridesign, eller har blivit på senare år i alla fall. Samsungs telefoner är ju bättre än deras laptops ur den synvinkeln exempelvis, men en Surface Laptop är ju mycket trevligare än alla Samsungs laptops någonsin liksom. Sony hade denna aspekt förut men de har tappat den rätt rejält när det gäller telefoner (och datorer) även om deras övriga produkter hör till de bättre.

Jo, det var synd att de missade tajming (de kom tyvärr 1-2 år efter Android hela tiden), API:er (de skulle lanserat med ett koncept med gemensamma appar för telefon/platta/dator från början - istället för att ha separata, och dessutom byta API:er flera gånger) och bättre marknadsföring/fokus från start precis som du påpekar (håller med att de tappade företagsmarknaden med de första versionerna av Windows Phone, trots att de ägde stora delar av den med föregångaren Windows Mobile).

Verkligen synd när de tog fram ett så trevligt koncept och upplägg gentemot iOS och Android (lite ironi att Microsoft misslyckas på den marknad där de faktiskt hade deras kanske bästa och trevligaste produkt, med unik innovation på inom UX, formgivning och design).

Jo, jag har själv flera Surface, och diggar verkligen deras industridesign och formgivning! Tycker om konceptet 2-1, men är däremot lite mer skeptisk till detta konceptet med två sammanlänkade skärmar.

Sedan, oavsett om konceptet fungerar eller inte, så är det ändå tekniskt en klar nackdel för Microsoft att försöka innovera på ett område som sträcker sig över både hårdvara och mjukvara, men där de aldrig kommer få djupare tillgång till hela stacken (trots alla som förespråkar Android för att det är så "öppet" så är det mer av en skimär i verkligheten).

Och till sist så är marknaden för Androidtelefoner stentuff, och enormt konkurrensutsatt och prispressad. Ser inget som i längden hindrar kinesiska "pure players" att kopiera dubbelskärmkonceptet om det (trots emot vad jag förutspår) kommer bli framgångsrikt på marknaden.

Är även skeptisk till enheten med dubbla skärmar som kör Windows, men det är iaf. en marknad som Microsoft behärskar bättre, och dessutom kan innovera fullt ut på då de äger hela systemet från system till hårvara och tjänster (de har ju flera gånger påpekats, att trots att de fått ovanligt stort och starkt stöd från Google, så har de ändå inte kunnat implementera sina tjänster i närheten så väl på Android som de kan göra på sin egna mjukvaruplattform).

Men vi får väl helt enkelt avvakta till produkten finns på marknaden, och se hur det går.

Skall iaf. ge de "cred" för att de försöker innovera och skapa nya saker på en annars för det mesta ganska trist och utvecklingsmässigt stagnerad telefonmarknad!

(Jo, Samsungs bärbara datorer ger jag inte mycket för; för mig är det Apple, Microsoft och HP som gäller).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, det var synd att de missade tajming (de kom tyvärr 1-2 år efter Android hela tiden), API:er (de skulle lanserat med ett koncept med gemensamma appar för telefon/platta/dator från början - istället för att ha separata, och dessutom byta API:er flera gånger) och bättre marknadsföring/fokus från start precis som du påpekar (håller med att de tappade företagsmarknaden med de första versionerna av Windows Phone, trots att de ägde stora delar av den med föregångaren Windows Mobile).

Verkligen synd när de tog fram ett så trevligt koncept och upplägg gentemot iOS och Android (lite ironi att Microsoft misslyckas på den marknad där de faktiskt hade deras kanske bästa och trevligaste produkt, med unik innovation på inom UX, formgivning och design).

Jo. Det kanske var så att de tog tid på sig för att göra något bra, vilket var ett misstag. De skulle släppt något halvgenomtänkt och knappt fungerande som Android var i början och sen itererat sig framåt.

Citat:

Jo, jag har själv flera Surface, och diggar verkligen deras industridesign och formgivning! Tycker om konceptet 2-1, men är däremot lite mer skeptisk till detta konceptet med två sammanlänkade skärmar.

Jo absolut. Dock har det ju kommit flera koncept och några färdiga produkter på liknande tema så det kan ju funka. Men jag är också tveksam till om de har tänkt igenom detta ordentligt, känns lite Pimp my ride-logik, typ "Folk verkar gilla touchskärmar så vi sätter på två, dubbelt så bra som en...".

Citat:

Sedan, oavsett om konceptet fungerar eller inte, så är det ändå tekniskt en klar nackdel för Microsoft att försöka innovera på ett område som sträcker sig över både hårdvara och mjukvara, men där de aldrig kommer få djupare tillgång till hela stacken (trots alla som förespråkar Android för att det är så "öppet" så är det mer av en skimär i verkligheten).

Nja, man kan ju bygga något väldigt eget med Android som grund men det är ju inte vad MS ska göra här. Och jag förstår ju varför, hela poängen med att bygga på Android för dem är ju att få tillgång till apparna och det får man ju inte utan Playstore och så, och då får man inte ändra för mycket.

Citat:

Och till sist så är marknaden för Androidtelefoner stentuff, och enormt konkurrensutsatt och prispressad. Ser inget som i längden hindrar kinesiska "pure players" att kopiera dubbelskärmkonceptet om det (trots emot vad jag förutspår) kommer bli framgångsrikt på marknaden.

Man får väl hoppas att MS har mjukvara som står ut, för det är ju där de är bäst liksom. Android har ju redan visst stöd för två skärmar och det lär väl bli bättre, men för att verkligen få till något bra krävs mer än det, och förstås stöd i populära appar och så. Att få tangentbordet på den andra skärmen är förstås självklart, men man behöver nog få till någon form av standardiserade spelkontroller eller liknande också. Kamera-appen kan nog utnyttja skärmarna rätt bra också. Sen är det ju trevligt att exempelvis ha listan över mail på ena skärmen och innehållet på den andra, men inte så trevligt att det är värt kompromissen det innebär med dubbla skärmar. MS övriga appar känns inte heller riktigt som om de tjänar på dubbla skärmar. Möjligtvis Excel, men vem kör Excel på sin telefon liksom? Däremot om de får med exempelvis Youtube, video på en skärm och kommentarer på den andra hade ju inte varit fel. Och bild- och videobehandlingsappar hade ju funkat bra. Stöder de stylus så hade det varit trevligt med ritappar också. Men för mig och de appar jag använder idag så är det ganska poänglöst i alla fall.

Citat:

Är även skeptisk till enheten med dubbla skärmar som kör Windows, men det är iaf. en marknad som Microsoft behärskar bättre, och dessutom kan innovera fullt ut på då de äger hela systemet från system till hårvara och tjänster (de har ju flera gånger påpekats, att trots att de fått ovanligt stort och starkt stöd från Google, så har de ändå inte kunnat implementera sina tjänster i närheten så väl på Android som de kan göra på sin egna mjukvaruplattform).

Jo, de verkar ju ha en egen version av Windows just för enheter med dubbla skärmar, så det kan ju bli bra. Och det man gör på en dator känns som det passar bättre att göra på två skärmar. De har heller inte riktigt samma konkurrenssituation på datorer, inte att det inte finns konkurrenter men MS har ju kompetens inom datorhårdvara och deras produkter säljer rätt bra redan.

Citat:

Men vi får väl helt enkelt avvakta till produkten finns på marknaden, och se hur det går.

Skall iaf. ge de "cred" för att de försöker innovera och skapa nya saker på en annars för det mesta ganska trist och utvecklingsmässigt stagnerad telefonmarknad!

(Jo, Samsungs bärbara datorer ger jag inte mycket för; för mig är det Apple, Microsoft och HP som gäller).

Jepp.

Permalänk
Permalänk