Ethernet på 2,5 Gbps kan bli standard med Intels nya nätverkskrets

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

För mig som inte har någon koll på >1Gbps switchar. Funkar en sån här för 10Gbps nätverk till två datorer från de två 10G portarna?

Sannolikt inte, de flesta tidiga 10GbE-styrkretsarna har inte stöd för 2.5Gbps- och 5Gbps-länkar, utan kommer falla tillbaka på 1Gbps då det är den högsta gemensamma länk switchkretsen och kretsen i din dator (med en 2.5Gbps-krets) kan enas om.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Sannolikt inte, de flesta tidiga 10GbE-styrkretsarna har inte stöd för 2.5Gbps- och 5Gbps-länkar, utan kommer falla tillbaka på 1Gbps då det är den högsta gemensamma länk switchkretsen och kretsen i din dator (med en 2.5Gbps-krets) kan enas om.

Förlåt om jag var otydlig, jag tänkte alltså om man kör 10Gbit hela vägen med denna router? Alltså 10Gb nätverkskort också och Cat 6a kablar...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skillnaden mellan bandbredd och latency...

Det är väl både och...
Provade snabbgoogla, men om man exempelvis söker på 4GB HDD så tror google man menar 4TB istället.
Så har inte riktigt koll på läs/skriv prestandan på tiden hårddiskar var på enstaka gigabyte.
Men nått säger mig att en 10GBit nätverksanslutning inte hade varit den primära flaskhalsen om man ska komma åt saker på så gamla hårddiskar.
Varken accesstider eller överföringshastigheter.

Har man exempelvis (Parallell) ATA 33 gränssnitt så är bandbredden max 33 Megabyte.
Sen om man har en hårddisk som inte klarar att maxa det så börjar man ju närma sig liknande bandbredd som 100Mbit.
Dessutom var val bandbredden delad om man hade master/slave på samma kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Förlåt om jag var otydlig, jag tänkte alltså om man kör 10Gbit hela vägen med denna router? Alltså 10Gb nätverkskort också och Cat 6a kablar...

Tänkte du på den switchen som @Ronnylov länkade?
Har inte sett så många andra 10Gbps-switchar nämnda.

Även där beror det dock på vilken länk varje krets i kedjan klarar - men kör du 10Gbps hela vägen ser jag inte varför det skulle strula.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tycker det känns som att de borde hålla fast vid 10G Ethernet och få ut prisvärda switchar istället för att hålla på med 2.5G.

Jag upplever ju iaf inte att det är själva nätverkskorten som är det allra största problemet kostnadsmässigt utan annan utrustning, t.ex. switchar.

2.5G känns som ett för litet steg för att det ska vara värt det i slutänden.

Det är ju det som är problemet, 2.5Gbit sänker kraven på hårdvaran och blir därmed billigare.

Permalänk
Medlem

När jag var ung så lanade vi på 10mbit hubbat nätverk, prat om att nätverk inte varit en begränsande faktor känns konstigt.

Eller när vi hemma hade 4 datorer och delade på modem med 56kbps uppkoppling.

Ah, att känna sig gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med allt fler strömmade tjänster ökar också kraven på anslutningen och den trådlösa standarden Wifi 6 har blivit allt vanligare hos nya datorer och moderkort.

Asså det kan väl inte bara vara jag som verkligen ogillar det här med "wifi 5", "wifi 6" osv?
När det står "wifi 6" så har jag ingen aning vad det är vi snackar om och måste då gå till Wikipedia och kolla upp att det är 802.11ax innan jag förstår vad det är vi faktiskt pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

När jag var ung så lanade vi på 10mbit hubbat nätverk, prat om att nätverk inte varit en begränsande faktor känns konstigt.

Eller när vi hemma hade 4 datorer och delade på modem med 56kbps uppkoppling.

Ah, att känna sig gammal...

Hoppas du inte behövt genomlida token rings och nollmodem, där pratar vi huvudvärk på riktigt. Ethernet är en rätt smidig standard ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får hoppas att det åtminstone kan olja maskineriet lite för att gå vidare till 10 Gbps för konsumentbruk, för det går fruuuuuuuuuuuktansväääääääääääärt trögt.

Visst, 2,5 Gbps är bättre än inget, men för min del är det en för liten ökning för att vara intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Asså det kan väl inte bara vara jag som verkligen ogillar det här med "wifi 5", "wifi 6" osv?
När det står "wifi 6" så har jag ingen aning vad det är vi snackar om och måste då gå till Wikipedia och kolla upp att det är 802.11ax innan jag förstår vad det är vi faktiskt pratar om

Enda poängen är att konsument kan se på en versionssiffra om det är nyare (och rimligen bättre) än vad de redan har.

Det är inget försök att göra det bättre för de som behöver jobba med det och förstå något, men den gruppen förväntas nog klara att googla fram vad det betyder.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skall dom krångla med 2.5 Gbit/s?
Helt onödigt.

De bör fokusera på att få 10 Gb att bli mer prisvärt.

För att det går att använda samma gamla kablar som folk hade till sina 1Gbit nätverk.

Men lixom,, varför inte både 2,5 och 10 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Hoppas du inte behövt genomlida token rings och nollmodem, där pratar vi huvudvärk på riktigt. Ethernet är en rätt smidig standard ändå.

Nej, det var precis före min tid och jag är rätt glad att jag slapp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Asså det kan väl inte bara vara jag som verkligen ogillar det här med "wifi 5", "wifi 6" osv?
När det står "wifi 6" så har jag ingen aning vad det är vi snackar om och måste då gå till Wikipedia och kolla upp att det är 802.11ax innan jag förstår vad det är vi faktiskt pratar om

Jag känner tvärtom, Wifi6 är så himla mycket smidigare.
Annars måste jag googla, var det ac eller ax som var det nya? osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

När jag var ung så lanade vi på 10mbit hubbat nätverk, prat om att nätverk inte varit en begränsande faktor känns konstigt.

Eller när vi hemma hade 4 datorer och delade på modem med 56kbps uppkoppling.

Ah, att känna sig gammal...

Känner igen det där - i praktiken finns det väl ytterst lite mening med att gå över 1Gbit egentligen. Streamingtjänster med mera har fina komprimeringsmetoder för att klara sig på betydligt mindre. Att öka hastigheten med 250% i ett svep tycker jag nog är tillräckligt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Tänkte du på den switchen som @Ronnylov länkade?
Har inte sett så många andra 10Gbps-switchar nämnda.

Även där beror det dock på vilken länk varje krets i kedjan klarar - men kör du 10Gbps hela vägen ser jag inte varför det skulle strula.

Enligt data på prisjakt har den "växlingskapacitet" 78 Gbit/s. Gissar att en 1 Gbit/s port kräver 2 Gbit växlingskapacitet för att ge full fart åt båda hållen samtidigt. Räknar man ihop alla portarnas maxfart och tar gånger två så blir det 78 Gbit/s. Så jag tolkar det som att switchen ska kunna leverera fullt enligt specifikation på alla portar samtidigt. Den bryr sig nog inte om ifall det är datorer eller något annat man kopplar in till den så svaret blir ja det ska fungera.

Teoretiskt skulle det kunna finnas switchar som inte har kapacitet att orka leverera full fart på alla portar samtidigt. Jag menar hur ofta händer detta i verkligheten, särskilt i ett hemmanätverk? Det skulle göra dem billigare med risk för några missnöjda kunder som alltid ska maxa allting hela tiden. Jag gissar prestandakravet drar upp priset. Med 78 Gbit kapacitet skulle den orka med 39 stycken portar om de bara hade max 1 Gbit/s full duplex per port.

Men ibland blir det fel åt andra hållet. T.ex. när man läser om trådlös router med flera gigabits hastighet på det trådlösa och så är anslutningarna för nätverkskablarna på max 1 Gbit/s...

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Tänkte du på den switchen som @Ronnylov länkade?
Har inte sett så många andra 10Gbps-switchar nämnda.

Även där beror det dock på vilken länk varje krets i kedjan klarar - men kör du 10Gbps hela vägen ser jag inte varför det skulle strula.

Haha oj länken kom inte med i mitt inlägg. Det var denna jag syftade på: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/n...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, det var precis före min tid och jag är rätt glad att jag slapp det.

Släpa sin full tower 166MHz Pentium-maskin till polaren och köra lite 115Kbps nollmodemsanslutning (som fungerade när den ville) var inte riktigt grejen. Då var ändå en BNC Token Ring klart bättre, för att inte tala om hur skönt det var när man fick tag på ett 10Mbit/s Ethernet-kit med 4-ports hubb och två nätverkskort.

Skrivet av TobiasStockholm:

Haha oj länken kom inte med i mitt inlägg. Det var denna jag syftade på: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/n...

Det ska inte vara några problem att köra 10Gbps-trafik mellan 10GbE-portarna, dessa portar klarar dessutom av 2.5GbE- och 5GbE-anslutningar. Har inte lyckats gräva fram hur bakplanet ser ut, men mellan portarna bör i alla fall inte vara några problem att få ut hyfsat nära full throughput.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Haha oj länken kom inte med i mitt inlägg. Det var denna jag syftade på: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/n...

Se där den var ju billigare.
https://www.eteknix.com/netgear-nighthawk-pro-gaming-sx10-swi...

Verkar som den presterar enligt specifikation.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Se där den var ju billigare.
https://www.eteknix.com/netgear-nighthawk-pro-gaming-sx10-swi...

Verkar som den presterar enligt specifikation.

Trevligt. Den var ju inte så dyr. Får bli 10Gb när det är dags för uppgradering. Tyvärr uppgraderar man ju inte routern så ofta känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Trevligt. Den var ju inte så dyr. Får bli 10Gb när det är dags för uppgradering. Tyvärr uppgraderar man ju inte routern så ofta känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är väl en switch enbart, ingen router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tycker det låter som ett vettigt mellansteg för konsumentmarknaden med 2.5 Gbit, och speciellt då sett till det @Erik_T tar upp med krav på kablar. Har Cat5e draget i väggarna i lägenheten nu, och ser inte framför mig att varesig jag eller min hyresvärd kommer att åtgärda det inom den närmaste livstiden.

Som sagt, under 30 meter går det bra att köra 10 Gbit/s.

Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf att det är positivt om det blir vanligare med nätverksanslutningar som är snabbare än 1 Gigabit.

Så klart förstår jag de som vill ha mer.
Vem vill inte ha mer?
- Mer nätverkshastighet.
- Mer pengar.
- Mer hästkrafter.
- Mer Jul.
- Mer mer mer.

Det går ju faktiskt redan att få mer!
Om du är villig att spendera pengar så kan du redan få nätverksanslutningar på 10Gbit och ännu snabbare.

Den här nyheten verkar istället handla om att få mer billigare.
I det första skedet att det kommer med 2.5GBit för HEDT känns ganska meh.
För HEDT är redan ett dyrare segment för folk som är villiga att spendera mer.

Men att det senare kommer till 400 serien styrkretsar för mainstream känns mer spännande, eller att det har större betydelse åtminstone.

Säg om jag om 1-2 år ska bygga en ny dator.
Jag kollar på vilket moderkort jag ska köpa. Säg att jag kan köpa ett moderkort...
- Moderkort med integrerat 1Gbit Ethernet för 1500kr
- Moderkort med integrerat 2.5Gbit Ethernet för 1550kr
- Moderkort med integrerat 10Gbit Ethernet för 2500kr

Om moderkorten är jämförbara i övrigt så skulle jag troligtvis ta det med 2.5Gbit Ethernet.

Skrivet av evil penguin:

Problemet jag har med 1G -> 2.5G är att jag inte är övertygad av att det öppnar så mycket nya möjligheter, det blir ett litet inkrementellt steg som ändå kräver ny utrustning i alla led. Om kostnaden snabbt blir väldigt låg så är det väl okej, antar jag.

Säg att en moderkortstillverkare vill tillverka ett moderkort för Intels processorer.
Intel tar 1 dollar mer betalt av moderkortstillverkaren för kretsarna.
Då kan det kanske bli runt 20-100kr dyrare moderkort till slutkonsument beroende på förtjänstmarginaler.

Jag hade åtminstone tyckt att 50kr dyrare dator hade varit värt för att få 2.5Gbit istället för 1Gbit.
Om jag istället skulle behöva lägga 1000kr på att köpa ett 10Gbit nätverkskort så är jag mer tveksam.

Skrivet av Mr_Lazy:

Men är detta något som kommer supporters av leverantörer av annan hw, läs switchar?! Ska det läggas pengar på nya switchar som kommer kosta nästan lika mycket som 10Gbit-grejer så är detta ett onödigt steg.

Det är lite en hönan och ägget situation.

Om Intel med 400 serien chipset gör att 2.5Gbit Ethernet blir mainstream på nya datorer så finns det plötsligt en mycket större marknad för att sälja switchar snabbare än 1Gbit till de som har datorer från 2020 eller nyare (Framtiden™).

Förhoppningsvis så kan även att göra 2.5Gbit till mainstream minska steget till 5Gbit och 10Gbit så att dessa också blir billigare och vanligare.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GuessWho:

Du kan fortfarande ha datorer i andra rum i samma byggnad.
Tänk om du är lat och inte orkar att gå.
Eller om du ha server som väsnas massa som du avsiktligt placerat den i ett rum där du inte vistas lika mycket och inte behöver störas av oljudet.

Man skulle nästan kunna få intrycket att jag uttryckt någon åsikt om huruvida en viss bandbredd är onödig eller ej. Det har jag inte gjort. Jag undrade bara vad @Ozzed gör hemma ("för konsumenter") där han känner att han behöver uppemot 100 Gbit/s, eller åtminstone över 10 Gbit/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det där är väl en switch enbart, ingen router?

Sant, läste lite för snabbt. Men ändå överkomligt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man skulle nästan kunna få intrycket att jag uttryckt någon åsikt om huruvida en viss bandbredd är onödig eller ej. Det har jag inte gjort. Jag undrade bara vad @Ozzed gör hemma ("för konsumenter") där han känner att han behöver uppemot 100 Gbit/s, eller åtminstone över 10 Gbit/s.

Jag jobbar hemma ca 4 dagar i veckan så det hade ju varit trevligt om bandbredden ut inte hade flaskat. Vanliga konsumenter bryr sig nog inte om vad det är för hastighet sålänge "it has the WiFi's". Men med det synsättet så behövs inte fler än 2 kärnor heller. Så jag.... Är antagligen förvirrad.

Insåg att jag höll på att göra en halmgubbe, men sådant leder ju ingenvart. Min ståndpunkt handlade mest om att nätverkshastigheterna blivit styvmoderligt behandlade och att teknikutvecklingen där fått en styvmoderlig behandling åtminstonne på konsumentsidan. De allra flesta har idag lagringslösningar som lätt klarar av att mätta 1Gbit/s, och jag tycker inte att nätverket skall behöva vara flaskhals. När vi nu får en uppgradering hade det varit önskvärt om de fläskat på rejält, så att det står sig ett tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Känner igen det där - i praktiken finns det väl ytterst lite mening med att gå över 1Gbit egentligen. Streamingtjänster med mera har fina komprimeringsmetoder för att klara sig på betydligt mindre. Att öka hastigheten med 250% i ett svep tycker jag nog är tillräckligt ändå

Fast med högre hastigheter skulle vi förhoppningsvis slippa komprimeringen och därmed få betydligt bättre bild- och ljudkvalitet förutsatt att streamingtjänsterna anpassar sig. Ökningen från 1Gbit/s till 2.5Gbit/s är f.ö. 150%

Jag håller dock med dig i sak. x265 är ett bra exempel på komprimering med fullgod kvalitet men när man sätter nya standarder vill man gärna ha lite andrum. 1Gbit/s påstods ju ha hängt med i 15år enligt tidigare kommentarer (?) och 2.5Gbit/s är troligtvis inte så hett om ytterligare 15 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en filserver med en 10GbE-port och 2 st 1GbE-portar (aggregerade). Skrivbordsdatorn har en 10GbE-port och en 1GbE-port. Har dragit en kabel direkt mellan filservern och skrivbordsdatorn i 10GbE-portarna utan switch för Samba/iSCSI/NFS. Mycket trevligt då prestandan mot filservern är nästan som en lokal SSD. Andra datorer och mediaspelare får nöja sig med gigabit eller wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tänk på att detta är något som integreras i chipset. Det betyder att det måste vara både billigt men också strömeffektivt!

Detta är en bild på den dual 10 Gbit/s NIC jag har i mitt Ryzen-system (SFP, just nu med fiber-transivers). Givet gnället med fläkten på X570-moderkort, ser detta ut som något ni önskar integrerat i varje chipset?
https://i.imgur.com/Sim4DXz.jpg?2
Kan säga att den kylflänsen behövs...

Jag trodde man kunde krympa ner dessa rejält ungefär som man gjort med WiFi-kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Fast med högre hastigheter skulle vi förhoppningsvis slippa komprimeringen och därmed få betydligt bättre bild- och ljudkvalitet förutsatt att streamingtjänsterna anpassar sig. Ökningen från 1Gbit/s till 2.5Gbit/s är f.ö. 150%

Jag håller dock med dig i sak. x265 är ett bra exempel på komprimering med fullgod kvalitet men när man sätter nya standarder vill man gärna ha lite andrum. 1Gbit/s påstods ju ha hängt med i 15år enligt tidigare kommentarer (?) och 2.5Gbit/s är troligtvis inte så hett om ytterligare 15 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får ju tänka på andra ändan också, leverantören skall då ha bandbredd för att leverera alla dessa okomprimerade strömmar, så chansen att du får se okomprimerade strömmar som skulle kräva 10Gbps eller 2.5Gbps av konsumenten är lika med noll.

Att tillägga, medelhastigheten för de i Sverige som testade sin bandbredd hos Speedtest i augusti var 117Mbps ner och 86Mbps upp.

Om nu 2.5Gbps eller 10Gbps skulle bli standard för nätverkskort etc så kommer det att handla om möjligheter i ens lokala nät och inte tjänster över internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mev:

"och borta är tiden då telefonbaserade 56K-modem ansågs tillräckligt snabba för vardagssysslor" Här måste jag protestera, finns det någon som någonsin tyckte 56K var tillräckligt snabbt? För mig dröjde det till 2Mbit ADSL innan en ro infann sig i kroppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns även en tid då 300Bps var the shit för att ringa upp databaser, för mig infann sig en ro vid 1GBps full duplex.
Men det börjar få sina begränsningar, nästa mål är 1TBps.

2,5GBps ger knappt någon skillnad för min del, finns ingen anledning att byta.

Men jag kan se ComHem, BBB osv sälja 2500/100. Full duplex eller inget för min egen del.