Playstation 5 och Xbox "Scarlett" får olika lösningar för ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 och Xbox "Scarlett" får olika lösningar för ray tracing

Nästa generations spelkonsoler från Microsoft och Sony är på gång. Nu avslöjar en utvecklare med tillgång till nästa Xbox och Playstation ytterligare detaljer kring duon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas kameran (webbkamera(?)) är ett tillbehör man kan välja bort från konfigurationen för ett lägre pris. Känns verkligen överdrivet att alla annars ska betala extra för något som en stor del ändå inte kommer att vilja använda sig av.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nu är det ju bara en tolkning men, det där var nog den fulaste designen genom tiderna gällande PlayStation. Ser ut som en blandning av en amningskudde och en svart toalettsits i plast.

Jag som alltid älskat deras design. Tur man gått över till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag hoppas kameran (webbkamera(?)) är ett tillbehör man kan välja bort

Jag tror iofs de har lärt sig att det här med att tvinga på konsolköpare en kamera är nått man bör undvika...

Skrivet av Viktorph:

Nu är det ju bara en tolkning

Det är mer än så. Det mesta tyder på att nuvarande PS5 dev-kit har den designen. Behöver dock inte betyda att konsolen som sådan liknar det. Det här är ett tidigt PS4 dev-kit t.ex:

Parantes. Det här är såvitt jag förstår ett PS4 Pro dev-kit. Ser ju rätt ok ut (även om det är struntsamma).

http://www.logic-sunrise.com/images/news/899663/

Permalänk
Medlem

och där är vi tillbaka till xbox 360 och ps3 tiderna, varför kan de inte bara använda samma typer av teknologi för att göra det enklare för utvecklarna?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

och där är vi tillbaka till xbox 360 och ps3 tiderna, varför kan de inte bara använda samma typer av teknologi för att göra det enklare för utvecklarna?

Är inte hur du vinner ett monopol-krig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

och där är vi tillbaka till xbox 360 och ps3 tiderna, varför kan de inte bara använda samma typer av teknologi för att göra det enklare för utvecklarna?

För då gnäller folk om att konsolerna är för lika en pc som man kan köpa "på hyllan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För då gnäller folk om att konsolerna är för lika en pc som man kan köpa "på hyllan".

helt underbart när det är mer lika PC, då går ju utvecklingen av PC framåt lite snabbare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

helt underbart när det är mer lika PC, då går ju utvecklingen av PC framåt lite snabbare

håller med men det tycks inte hindra folk att gnälla ändå.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så att det inte är värre än att PS5 använder Vulkan APIt för raytracing (förlåt menar förstås strålspårning *fniss*) medan Xbox Scarlett använder Direct X...?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Skulle kunna vara så att det inte är värre än att PS5 använder Vulkan APIt för raytracing (förlåt menar förstås strålspårning *fniss*) medan Xbox Scarlett använder Direct X...?

Att PS5 inte använder Direct X är ju givet på förhand så det kan inte vara det som avses. Låter som om de skiljer på hårdvarunivå. Vilket låter...yxigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För då gnäller folk om att konsolerna är för lika en pc som man kan köpa "på hyllan".

Det är ju likt PC förutom att dom är mer optimerade för just spel. SOC's har väl en hel del fördelar jämfört med hur dom flesta PC'ar ser ut idag. Sen har vi ju inte i närheten av dom låga laddningstiderna oavsett vad för lagring du köper till PC idag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@ipac: Möjligt, alternativt att Xbox erbjuder det via Direct X men inte PS5 via vulkan då de har en vana att erbjuda mer hårdvarunära lösningar...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

och där är vi tillbaka till xbox 360 och ps3 tiderna, varför kan de inte bara använda samma typer av teknologi för att göra det enklare för utvecklarna?

För att MS satsar naturligtvis på DirectX 12 och Sony på Vulkan. Föga förvånande.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ipac @tuomi ren spekulation här, men det skulle kunna vara så att båda använder samma hårdvarubaserade lösning men att de tillämpar denna på olika sätt i utvecklargränssnitten. En lösning kanske ger utvecklare tillgång till en mer komplett funktionsuppsättning för ray tracing, medan en annan exponerar ett mer avskalat utbud av funktioner. Jag har svårt att se att AMD skulle leverera två kretsuppsättningar med vilt olika hårdvarustöd för tekniken.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

@ipac: Möjligt, alternativt att Xbox erbjuder det via Direct X men inte PS5 via vulkan då de har en vana att erbjuda mer hårdvarunära lösningar...

I vilket fall som helst, de två kommer tillhandahålla olika API. Det är inte på något sätt unikt för raytracing så det kan inte vara det som är anledningen att den här utvecklaren lyfter fram att de två är olika på just den punkten.

Skrivet av dlq84:

För att MS satsar naturligtvis på DirectX 12 och Sony på Vulkan. Föga förvånande.

Att Sony satsar på Vulkan är iofs långt ifrån givet. Det troligaste är snarare en fortsättning på det API de har till PS4 (Gnm/Gnmx).

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte detta påverkar så spel inte kan hålla 30 FPS Limit som denna generation har fuckat till sig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det där kommer ju ej vara PS5 designen det måste ju va fejk hahahha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas bara inte detta påverkar så spel inte kan hålla 30 FPS Limit som denna generation har fuckat till sig.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas bara inte detta påverkar så spel inte kan hålla 30 FPS Limit som denna generation har fuckat till sig.

De borde ju snarare sikta på att aldrig dippa under 60 fps, att spela i 30 är hemskt

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att nämna Microsoft själva har gått ut och sagt att ingen kamera är under utveckling eller har skickats ut till utvecklare.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Det är ju likt PC förutom att dom är mer optimerade för just spel. SOC's har väl en hel del fördelar jämfört med hur dom flesta PC'ar ser ut idag. Sen har vi ju inte i närheten av dom låga laddningstiderna oavsett vad för lagring du köper till PC idag.

''Optimerade''

Sänk grafiken till den är på konsolspelarnas standard dvs 15-30FPS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

De borde ju snarare sikta på att aldrig dippa under 60 fps, att spela i 30 är hemskt

30 är inte bra men stabilt 30 är ändå spelbart. 15-25fps som vissa spel har är däremot hemskt.

Sen är såklart 60 bättre. Man borde få välja själv om man prioriterar fps eller grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Känner mig mer hypad över denna kommande generationen än jag var förra där jag vänta fler år innan jag köpte en av varje. Blir kanske köp direkt denna gången!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

I vilket fall som helst, de två kommer tillhandahålla olika API. Det är inte på något sätt unikt för raytracing så det kan inte vara det som är anledningen att den här utvecklaren lyfter fram att de två är olika på just den punkten.

Att Sony satsar på Vulkan är iofs långt ifrån givet. Det troligaste är snarare en fortsättning på det API de har till PS4 (Gnm/Gnmx).

Varför skulle det mest vara troligt? Är det inte mer troligt att dom just satsar på Vulkan eller DX12 så blir det inte så mycket arbete mellan dom olika plattformarna (PC, PS och Xbox). Verkar spontant rätt korkat att utveckla för ett 3:e API om man kan slippa (även om lågnivå api:erna i slutändan förmodligen är rätt lika).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''Optimerade''

Sänk grafiken till den är på konsolspelarnas standard dvs 15-30FPS.

Det beror på att hårdvaran inte är lika kraftig, i detta fallet främst CPU:n som av alla recensioner att döma är långt sämre på samtliga av konsoler idag, jämfört med vad dom flesta har i sina gaming-datorer. Mer CPU-kraft är en förutsättning för högre fps. Hade du haft likvärdig CPU/GPU på system on a chip med delat minne så som konsollerna idag har, så kan jag inte tänka mig något annat än att konsolversionerna av samma spel (förutsatt båda är optimerade för respektive plattform) haft både vassare grafik och högre fps jämfört med en likvärdig PC.

När det sedan gäller lagringen på dom kommande konsollerna så tror jag det kommer bli PC-sidan som laggar efter ett tag. Kanske inte i rå prestanda men i hur fort dom laddar spel. Den vassaste M.2 enheten idag laddar ju spel marginellt snabbare än en likvärdig SATA enhet.

Laddningstider för spel med olika SSD-typer:

https://www.youtube.com/watch?v=V3AMz-xZ2VM
https://www.youtube.com/watch?v=GKv8cAaJgqs
https://www.youtube.com/watch?v=tIXSSOzyLbs
https://www.youtube.com/watch?v=vNMcW2tL3r4
https://www.youtube.com/watch?v=2AYextvB9l4
https://www.youtube.com/watch?v=GCDQaE9N-eo
https://www.youtube.com/watch?v=79xU9dn-_vA

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nu är det ju bara en tolkning men, det där var nog den fulaste designen genom tiderna gällande PlayStation. Ser ut som en blandning av en amningskudde och en svart toalettsits i plast.

Jag som alltid älskat deras design. Tur man gått över till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är insidan som räknas.
(Kan dock hålla med om att läckt koncept är... annorlunda.)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Varför skulle det mest vara troligt? Är det inte mer troligt att dom just satsar på Vulkan eller DX12 så blir det inte så mycket arbete mellan dom olika plattformarna (PC, PS och Xbox). Verkar spontant rätt korkat att utveckla för ett 3:e API om man kan slippa (även om lågnivå api:erna i slutändan förmodligen är rätt lika).

Det är mest troligt av den enkla anledningen att det är den strategin de haft tidigare.

Att Sony vill ha 100% egen kontrol över API till sin egen hårdvara/plattform är nog ett rätt tungt skäl i sammanhanget och en allt annat än korkad strategi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det kommer till laddningstider mellan ssd och mekanisk HD så är nog Dragon Age Inquisition det värsta och bästa exempel jag har.
Utan SSD så var det fan hemskt. Jag blev nästan tårögd av glädje när jag flyttade mitt Dragon Age Inquisition till en SSD.
Skillnaden i laddningstid var helt sjuk.

Får dessa konsoler kort laddningstid mot innan är det guld värt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Well, det här säger mig inget konkret.

Skrivet av loevet:

@ipac @tuomi ren spekulation här, men det skulle kunna vara så att båda använder samma hårdvarubaserade lösning men att de tillämpar denna på olika sätt i utvecklargränssnitten. En lösning kanske ger utvecklare tillgång till en mer komplett funktionsuppsättning för ray tracing, medan en annan exponerar ett mer avskalat utbud av funktioner. Jag har svårt att se att AMD skulle leverera två kretsuppsättningar med vilt olika hårdvarustöd för tekniken.

Att RT är olika i olika API:n är givet. I Vulkan så tänker de t.ex utgå från Vulkans principer inom minneshantering och så. Rekursion är även valfritt i denna implementation. Men målet är att vara så lik DXR som möjligt. Om Sony skulle använda Vulkan så borde de möjligtvis ha varit med och utveckla API:et (eller om de gör det via proxy med AMD), men nu är de ju som sagt inte det.

Tror inte funktionerna skiljer sig åt alls. Det är ju saker såsom "first hit", "any hit", osv osv.

Om det är så att de hanterar det olika, så kan de vara olika implementationer av patentet (som de skriver väldigt tydligt). Då kan ena ha t.ex en fixed function baserad traversal (gissar på MS), och den andra har en shader baserad traversal. Ett annat alternativ är att de hanterar denoising annorlunda, ena utgår från DirectML och mixed FMA enheter* , medan en annan kör via compute shaders.
En sämre gissning är att någon har speciella enheter för att hantera BVHs, men jag har egentligen inga belägg för det, annat än att det verkar vara ett av de mer jobbigare momenten.

*AMD har tidigare sagt att de väntar på att ekosystemet ska vara redo och att denoising tar lång tid att träna. Att de väntar på att AMD ska förse Azure med nya ML specifika kort för träning (MI-100) är därför inte helt långsökt.