Ethernet på 2,5 Gbps kan bli standard med Intels nya nätverkskrets

Permalänk
Melding Plague

Ethernet på 2,5 Gbps kan bli standard med Intels nya nätverkskrets

Intels nätverkskrets i225-V är officiell och är kapabel till 2,5 Gbps. Kretsen levereras därtill med en prislapp som passar hårdvara för den breda massan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som att de borde hålla fast vid 10G Ethernet och få ut prisvärda switchar istället för att hålla på med 2.5G.

Jag upplever ju iaf inte att det är själva nätverkskorten som är det allra största problemet kostnadsmässigt utan annan utrustning, t.ex. switchar.

2.5G känns som ett för litet steg för att det ska vara värt det i slutänden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför skall dom krångla med 2.5 Gbit/s?
Helt onödigt.

De bör fokusera på att få 10 Gb att bli mer prisvärt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

10/100/1000/2500??? Nä, bättre de hade satsat på att få ner priset för 10Gbi/s. Visst. 2.5Gbit/s är bättre än 1Gbit/s, men traditionen säger ju en tiodubbling. Nu lär vi få vänta hutlöst länge på 100Gbit/s för konsumenter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta är definitivt ett steg i rätt riktning. Känns som att Ethernet inte får samma kärlek som WiFi.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sen återstår det bara att solid state lagringen kommer ner i samma priser som mekanisk lagring. Där är en rejäl flaskhals.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

2.5Gbit/s har en stor fördel jämfört med10Gbit/s - 2.5Gbps går att köra på Cat5e kablar, och det finns många ställen som har Cat5e kabel draget i byggnaden.

Permalänk
Medlem

"och borta är tiden då telefonbaserade 56K-modem ansågs tillräckligt snabba för vardagssysslor" Här måste jag protestera, finns det någon som någonsin tyckte 56K var tillräckligt snabbt? För mig dröjde det till 2Mbit ADSL innan en ro infann sig i kroppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

2.5Gbit/s har en stor fördel jämfört med10Gbit/s - 2.5Gbps går att köra på Cat5e kablar, och det finns många ställen som har Cat5e kabel draget i byggnaden.

Det är ju visserligen sant, 10GBase-T stöder (officiellt) bara Cat6 och uppåt.
Kan väl dock förväntas fungera rent praktiskt även över Cat5e *över korta avstånd* om man t.ex. bara pular hemma, men i seriösa sammanhang och/eller över längre avstånd så är det ju begränsande. (Vad gäller längre avstånd så känns det väl som att man kanske bör fundera över fiber snarare än Cat6a-kablage.)

Känns för mig ändå tveksamt om 2.5G är en bra idé.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Mev: Det fanns en tid för länge sedan då ett 56K-modem kunde gå på tomgång. Det berodde naturligtvis på att servern som skulle leverera trafiken inte hann med. Vi glömmer ofta att hela kedjan måste fungera. Om vi får snabbare datorer och snabbare uppkoppling och servrarna inte hänger med så är det inget värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tycker det känns som att de borde hålla fast vid 10G Ethernet och få ut prisvärda switchar istället för att hålla på med 2.5G.

Jag upplever ju iaf inte att det är själva nätverkskorten som är det allra största problemet kostnadsmässigt utan annan utrustning, t.ex. switchar.

2.5G känns som ett för litet steg för att det ska vara värt det i slutänden.

Skrivet av Lodisen:

Varför skall dom krångla med 2.5 Gbit/s?
Helt onödigt.

De bör fokusera på att få 10 Gb att bli mer prisvärt.

Skrivet av Ozzed:

10/100/1000/2500??? Nä, bättre de hade satsat på att få ner priset för 10Gbi/s. Visst. 2.5Gbit/s är bättre än 1Gbit/s, men traditionen säger ju en tiodubbling. Nu lär vi få vänta hutlöst länge på 100Gbit/s för konsumenter

Skrivet av Erik_T:

2.5Gbit/s har en stor fördel jämfört med10Gbit/s - 2.5Gbps går att köra på Cat5e kablar, och det finns många ställen som har Cat5e kabel draget i byggnaden.

10GBASE-T behöver rätt mycket ström, ungefär 5W vilket gör det svårt att bygga t.ex. switchar som är passivt kylda, går bra med 1-2 portar i switchen men mer än så går inte att kyla passivt.

Sen finns det väldigt få tillfällen där vanliga konsumenter behöver 10G så varför försöka sälja komplexare system som ingen vill köpa?

För entusiaster så finns det någorlunda prisvärda nätverkskort och switchar med 2 10G-portar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

10GBASE-T behöver rätt mycket ström, ungefär 5W vilket gör det svårt att bygga t.ex. switchar som är passivt kylda, går bra med 1-2 portar i switchen men mer än så går inte att kyla passivt.

Sen finns det väldigt få tillfällen där vanliga konsumenter behöver 10G så varför försöka sälja komplexare system som ingen vill köpa?

För entusiaster så finns det någorlunda prisvärda nätverkskort och switchar med 2 10G-portar.

Om det slåt på konsumentsidan så kommer vi så småningom få se högre hastigheter än 1Gbit/s för internet, i alla fall som valmöjlighet. Så som det är nu så är ju de flesta begränsade till 1Gbit/s, och det är tråkigt om de skall "småfjutta" med den utvecklingen. Strömförbrukningen må vara ett problem idag men kommer ju inte alltid vara det då tekniker konstant förfinas och strömsnålare kretsar når marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

2.5Gbit/s har en stor fördel jämfört med10Gbit/s - 2.5Gbps går att köra på Cat5e kablar, och det finns många ställen som har Cat5e kabel draget i byggnaden.

Det går att köra 5GbE och 10GbE på Cat5e också, bara inte med lika långa kablar. 10GbE över en 10-15 meter lång Cat5e-kabel är normalt inga problem. Dessutom finns det också många ställen som har dragit Cat6/6a/7.

Det känns som att man valde 2.5GbE endast för att kunna bevara de galet höga priserna på 10GbE-hårdvara. Om kreti och pleti börjar att efterfråga 10GbE-switchar så riskerar ju priserna att pressas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

2.5Gbit/s har en stor fördel jämfört med10Gbit/s - 2.5Gbps går att köra på Cat5e kablar, och det finns många ställen som har Cat5e kabel draget i byggnaden.

Den officiella bandbredden är 1Gbit/s på 100m på Cat5e. Därefter så kanske man kan klämma ut något mer under extremt korta sträckor och utan garanti på kvalité. Ska man dra en sladd runt i huset eller på jobbet för 2,5-10Gbit/s så ska du nog satsa på Cat6.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Klart besviken, trodde Intel skulle kontra Aquantias NBase upp till 10Gbit/s i nästa chipset/CPU.

Permalänk
Medlem

Tror vi får vara glada över det lilla...
Runt 225MB/s är ju helt klart en förbättring och maxar ut de flesta skräpnasar som krängs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

10GBASE-T behöver rätt mycket ström, ungefär 5W vilket gör det svårt att bygga t.ex. switchar som är passivt kylda, går bra med 1-2 portar i switchen men mer än så går inte att kyla passivt.

Sen finns det väldigt få tillfällen där vanliga konsumenter behöver 10G så varför försöka sälja komplexare system som ingen vill köpa?

För entusiaster så finns det någorlunda prisvärda nätverkskort och switchar med 2 10G-portar.

Det är ju typiskt hönan-och-ägget vad gäller konsumentrelevanta lösningar som drar nytta av det.

10G känns ju t.ex. som att det skulle öppna för nya lagringslösningar för konsumenter.
Massor av konsumenter har ju t.ex. NAS-lösningar, men det är i nuläget en långsam lagringsform. Där har vi väl ett exempel där det skulle kunna hända grejer som skulle öppna för nya användningsområden.

Problemet jag har med 1G -> 2.5G är att jag inte är övertygad av att det öppnar så mycket nya möjligheter, det blir ett litet inkrementellt steg som ändå kräver ny utrustning i alla led. Om kostnaden snabbt blir väldigt låg så är det väl okej, antar jag.

Edit: Två portar blir ju inte så intressant för att koppla ihop datorer, tycker jag. Själva nyttan av en switch begränsas ju rätt hårt med bara två portar - visst man får konnektivitet mot en massa 1G-enheter också på samma länk...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Nu lär vi få vänta hutlöst länge på 100Gbit/s för konsumenter

Vad skulle du vilja ha 100 Gbit/s till?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tror vi får vara glada över det lilla...
Runt 225MB/s är ju helt klart en förbättring och maxar ut de flesta skräpnasar som krängs.

Dagens skräp-NAS har ju ändå bara 1G, så man måste i så fall köpa nästa generations skräp-NAS (som väl om den har 2.5G kallas premium super deluxe och är rätt dyr) för att få den effekten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad skulle du vilja ha 100 Gbit/s till?

Det blir 12500MB/s och det vore ju trevligt om nätverket inte var flaskhalsen. När jag var ung så var nätverket aldrig en flaskhals när man skickade filer och grejer och jag har aldrig riktigt vant mig av med känslan att det är "fel" att det är så.

Det är väl lite som med vägnätet att det är surt när man inte kan köra 110 på motorvägen för att den är dåligt underhållen.

Tror heller inte jag skulle störa mig på aktiv kylning på nätverksutrustningen, sålänge den är semipassiv och bara kickar igång när det behövs.

Sen som det står så har ju 1Gbit/s varit standard i 15 år och vi bara köper det. Hur många skulle vara nöjda om övrig hårdvara var på samma nivå som för 15 år sedan? Klart att nätverkshastigheten skall utvecklas i samma takt som allt annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju typiskt hönan-och-ägget vad gäller konsumentrelevanta lösningar som drar nytta av det.

10G känns ju t.ex. som att det skulle öppna för nya lagringslösningar för konsumenter.
Massor av konsumenter har ju t.ex. NAS-lösningar, men det är i nuläget en långsam lagringsform. Där har vi väl ett exempel där det skulle kunna hända grejer som skulle öppna för nya användningsområden.

Problemet jag har med 1G -> 2.5G är att jag inte är övertygad av att det öppnar så mycket nya möjligheter, det blir ett litet inkrementellt steg som ändå kräver ny utrustning i alla led.

Som påpekades ovan kräver 2.5G inte ny kabeldragning, och det är den stora poängen. Och det ÄR en stor poäng.
Det sagt, känner jag också att trådat nätverk utvecklats extremt långsamt och när 802.11ay finns att köpa brett krymper motivet för trådat nätverk än mer. Men vi borde väl för höge farao kunna masa oss till 10G som standard i konsumentprodukter innan det är dags att ta adjö.

Permalänk
Medlem

Redan sagt, men 2,5Gbit är nog för att maxa de flesta vanliga nasarna och vanliga enkla hårddiskar i PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2,5 till konsumenter, vad är det för medelmåtta efter mer än 15år av 1Gbit?

Min snart 10 år gamla DAS-låda kör ju på den hastigheten...

Då kan jag ju lika gärna tuffa på med någon slags USB 3.1 -> RJ45 dongel som substitut om vi snackar rena filöverföringar.

10Gbps är ju redan passé på telekom-marknaden, där är det 20-40 och uppåt som gäller nu. Det borde således vara billigt att tillverka 10Gbit för konsumenter vid det här laget.

Ang. att folk inte "behöver" 10Gbit på hemmaplan ännu, att ha möjligheten redan nu kan ju inte ses som en nackdel, år 2004 behövde långt ifrån alla 1Gb/s heller men den hastigheten har vi ju fått dras med nu i en evinnerlig tid...

Tycker att man som konsument åtminstone skall kunna ta del av Bahnhofs 10Gbit erbjudande fullt ut, det bör inte vara för mycket begärt efter denna väntan.

Om nästa iteration dröjer lika länge (10+ år) så hoppar jag nog 2,5 helt, vad följs det upp av då? 5Gbps?

Allt fler kommer att vara beroende av nätet i större utsträckning om det skall konsumeras 4K och 8K material, synkas filmer, bilder, backuper, då lär bandbredden gå åt som smör i ett hushåll.
Ge oss åtminstone hemmaroutrar och switchar som klarar 10Gbps om ni nu inte vill stoppa in 10Gbps direkt i enheterna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad skulle du vilja ha 100 Gbit/s till?

Man skulle kunna köra applikationer virtualiserade på andra maskiner med känslan av lokal hårdvara. Bara ett exempel men resonemanget "ingen behöver xx prestanda" faller alltid, frågan är bara när.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Som påpekades ovan kräver 2.5G inte ny kabeldragning, och det är den stora poängen. Och det ÄR en stor poäng.
Det sagt, känner jag också att trådat nätverk utvecklats extremt långsamt och när 802.11ay finns att köpa brett krymper motivet för trådat nätverk än mer. Men vi borde väl för höge farao kunna masa oss till 10G som standard i konsumentprodukter innan det är dags att ta adjö.

Det går att köra 10GBit/s över cat 5e också. Jag har dock använt uteslutande Cat 6a senaste fem åren, många har tänkt som mig vid nyinstallation, lika bra att dra för äkta 10 Gbit/s på en gång. Jistanes vad segt det gått sedan de första ethernetnätverkskorten kom för över fem år sedan.

Permalänk
Inaktiv

Det känns som om utvecklingen för nätverkskort dog ut för ca. 15 år sedan. 10GbE borde ha varit standard i konsumentprodukter sedan flera år tillbaka, speciellt efter SSD gjorde sitt intåg på marknaden.
Men det känns som om någonting aktivt agerat bromskloss. Tänk om Ethernet haft samma utveckling som trådlösa sidan under samma tid. Då hade 100GbE+ varit standard idag.

Permalänk
Medlem

"...snabbare nätverkskretsar, från exempelvis Aquantia eller Broadcom." - Har då inte sett någon 2.5+Gb/s-krets från Broadcom på något moderkort till vanliga användare, däremot från Aquantia (numera Marvell, med deras AQC108 för 5GbE och deras AQC107 för 10GbE), Realtek (med primärt deras RTL8125 för 2.5GbE) och Killer (med deras E3000, som verkar vara en rebrandad RTL8125 med lite egen mjukvara till).

Känns som ett mer användbart steg än 10Gbps i dagsläget - inte så framtidssäkert, men med tanke på att det är så få endpoints och switchar som fixar 10Gbps-trafik till fler än 1-2 portar om man inte plockar sedlar ur öronen känns det orimligt dyrt att lösa ett helt nätverk med 10Gbps. Även NAS-enheter i upp till övre mid-end har bara ett par GbE-portar - och även om man kör LACP är ju link raten densamma.

Däremot vore det lite skönt att kunna maxa en GbE-anslutning mot en NAS samtidigt som kapacitet finns kvar för Internet eller annan klientkommunikation (så länge man kör en router med åtminstone en 2.5+GbE-port, och redan där börjar det springa iväg i pris).

TL;DR: innan det finns i närheten av prisvärda switchchip som stödjer 2.5+Gbps på samtliga portar känns det här som ett rimligt, om än inte spännande, steg för Intel. Sen att de är lika tröga som vanligt, med tanke på hur länge Aquantia/Marvell och Realtek haft sina produkter på marknaden, är en annan sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Den officiella bandbredden är 1Gbit/s på 100m på Cat5e. Därefter så kanske man kan klämma ut något mer under extremt korta sträckor och utan garanti på kvalité. Ska man dra en sladd runt i huset eller på jobbet för 2,5-10Gbit/s så ska du nog satsa på Cat6.

2.5Gbps stöds officiellt på Cat5e kablar upp till 100m. Det var själva poängen med skapandet av en standard (IEEE 802.3bz) för 2.5Gbit/s och 5 Gbit/s Ethernet: att kunna använda existerande infrastruktur istället för att behöva byta ut allt kablage till Cat 6a eller bättre.

Permalänk
Medlem

Men är detta något som kommer supporters av leverantörer av annan hw, läs switchar?! Ska det läggas pengar på nya switchar som kommer kosta nästan lika mycket som 10Gbit-grejer så är detta ett onödigt steg.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Kan bara få 1gbit fiber men vettefan om jag ens maxat ut mitt nuvarande 500mbit över en längre period än några minuter någonsin. Gott med framsteg men i allvarlighetens namn, inte ens en hemma filserver lär överföra betydligt snabbare än 2.5gbit. Och även om man stoppat den full med pcie ssd'er så har jag svårt att se hur någon drar sig i håret över att de endast kan skriva/läsa i ~300MB/s. Men visst köper man hårdvara för att hoppas att den ska vara aktuell i 20 år till så kanske det känns gott med 10gbit direkt.

Skickades från m.sweclockers.com