Allt ljud hackar till 2s efter uppspelning startat

Permalänk
Medlem

Allt ljud hackar till 2s efter uppspelning startat

Hej

Jag har skannat internet efter potentiella lösningar på mitt problem och hittat många, dock ingen som har fungerat för mig.

I korthet så uppstod problemet för en månad sen, gissningsvis i samband med nån uppdatering av Windows. Jag kör en Asuslaptop med Win10 och standard-drivrutiner, RealTek etc.

Varje gång jag spelar upp en ljud- eller filmfil, antingen på Spotify, Youtube eller en fil på datorn så uppstår ett hack efter ca 2 sekunder, sen är ljudet som det ska tills jag stoppar uppspelningen. Trycker jag på play igen eller startar en ny fil så händer samma sak. Detta är synnerligen irriterande då jag behöver lyssna på ljudklipp dagligen i mitt jobb.

Jag har testat allt från att installera om ljudkortets drivrutiner, systemåterställning, installera om bluetooth, drivrutiner till bildskärmskortet... Jag har kört Latency Monitor och därefter ändrat energiinställningarna till Hög prestanda och även uppdaterat Bios. Inget har hjälpt.

Omformatering eller byte av dator är inte aktuellt i dagsläget, men står på agendan. Dock behöver jag verkligen få det här att fungera de kommande veckorna för att kunna utföra mitt jobb.
Sätter nu min sista tilltro till att nån här kanske kan bidra med något

Förtydligade rubriken från "Ljudproblem"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Hejsan,
kolla vad du har uppdaterat för kumulativ uppdatering och googla efter ljudproblem.
Har två kompisar vars ljud havererat pga en sådan här nyligen, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.
control panel/programs/programs and features/installed updates

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K Moderkort : Asus ROG MAXIMUS XI HERO Grafikkort : Asus GeForce GTX 1070 Ti ROG Strix Gaming Edition Minne : G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z RGB Kylning: Corsair H100i PRO RGB Chassi : Fractal Design Define r5 Nätdel : Corsair AX860 OS disk : Samsung 970 EVO PLUS 1 TB Övriga diskar : Samsung 860 500 GB SSD Skärm : HP Omen 27 G-SYNC 165hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

TACK!

Jag testade det nu och fick ett felmeddelande om att jag borde prova att inaktivera enhet efter enhet och isolera problemet på så vis.

Mycket riktigt så upphörde problemet med ljudet när jag avaktiverade mitt trådlösa nätverkskort. Men jag är i högsta grad beroende även av mitt WI-FI, så då blir min följdfråga hur jag kommer runt det här?

(Testade att ominstallera nätverkskortet - ingen framgång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medved:

TACK!

Jag testade det nu och fick ett felmeddelande om att jag borde prova att inaktivera enhet efter enhet och isolera problemet på så vis.

Mycket riktigt så upphörde problemet med ljudet när jag avaktiverade mitt trådlösa nätverkskort. Men jag är i högsta grad beroende även av mitt WI-FI, så då blir min följdfråga hur jag kommer runt det här?

(Testade att ominstallera nätverkskortet - ingen framgång)

Vad är det för nätverkskort? Det kanske finns nyare drivrutiner som du kan prova.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2