LG uppdaterar 2019 års OLED-TV med stöd för Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Då fick man hålla i hatten:)
Ska bli spännande om Nvidia även släpper till funktionen på sina 10xx-kort till dess? Funderar annars på ett RX 5700 XT om priserna håller i sig. Fast film är prio ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Processorn i LG OLED B9 (samt LG:s topp-LCD:er, med undantag för 8K-modellen) är Alpha 7 gen 2. Det som skiljer mot Alpha 9 gen 2 i övriga OLED-2019-modeller är beräkningskraften. Alla färgberäkningar sker med LUT:ar på 17x17x17 punkter i Alpha 7 gen 2 medan LUT:en har 33x33x33 punkter med Alpha 9 gen 2. Men i övrigt ska de ha samma funktioner. Detta skiljer sig då från 2018-processorerna där Alpha 7 hade färre funktioner än Alpha 9.

Om detta nu har betydelse för LG inte har med B9-modellen är en öppen fråga. Kan också handla om segmentering i syfte att styra köparna från den något billigare B9 mot C9 och E9 istället.

Rent praktiskt, hur påverkar det bilden för innehåll som är rakt av Blu-Ray eller dylikt?
Det är svårt att vända blicken bort från B9 som ibland går ner till 19.990 SEK för 65 tum, medan C9 dippar ner till 25k.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Soir:

Rent praktiskt, hur påverkar det bilden för innehåll som är rakt av Blu-Ray eller dylikt?

Det påverkar precisionen i alla form av korrigeringar av bilden. Hur det generellt yttrar sig på blu-ray är däremot en helt öppen fråga. Det är ganska mycket som påverkar hur en Blu-ray reproduceras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det påverkar precisionen i alla form av korrigeringar av bilden. Hur det generellt yttrar sig på blu-ray är däremot en helt öppen fråga. Det är ganska mycket som påverkar hur en Blu-ray reproduceras.

Jag försöker klura ut om det är värt 6-12k SEK som är det stora spannet mellan dessa modeller beroende på rea. Vi ser för det mesta på Blu-Ray, och önskar ta steget upp till mer HDR-material.

Frågan är om det är värt ett prispåslag på 40%?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Soir: Vad som är värt X antal kronor är individens beslut och hur man ser på sina egna pengar.

Mycket av välja skärm/tv handlar om att välja något där du vet vad du får. Än har jag inte sett några tester på B9 och heller själv inte sett B9 med egna ögon. Medan C9 är väldigt dokumenterad och känd vid det här laget. Köper du en C9 så vet att du får en C9. Köper du en B9 får du en TV som kostar mindre än C9. Men som kanske – förmodligen – är mycket snarlik C9. Men du vet inte säkert.

Så enda sättett att säkra dig till en C9-kvalitet är att välja just C9. Eller vänta på besked från tester av B9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Soir: Vad som är värt X antal kronor är individens beslut och hur man ser på sina egna pengar.

Mycket av välja skärm/tv handlar om att välja något där du vet vad du får. Än har jag inte sett några tester på B9 och heller själv inte sett B9 med egna ögon. Medan C9 är väldigt dokumenterad och känd vid det här laget. Köper du en C9 så vet att du får en C9. Köper du en B9 får du en TV som kostar mindre än C9. Men som kanske – förmodligen – är mycket snarlik C9. Men du vet inte säkert.

Så enda sättett att säkra dig till en C9-kvalitet är att välja just C9. Eller vänta på besked från tester av B9.

Javisst är det så, och lite det jag försökte reflektera i hur jag formulerade mitt inlägg. Jag har inga problem med att lägga ut pengarna om skillnaden i bildkvalitet är tillräckligt märkbar i de scenarion TV önskas använda, men om det endast är märkbart under väldigt specifika förhållanden som sällan sker, eller med viss källa som vi i princip aldrig nyttjar, då är det mer eller mindre som att kasta pengar i sjön.

Vi väntar nog in lite fler tester och ser hur B9 står sig mot C9!

Tack!

Permalänk
Medlem

Kul men synd att det inte även gällde även äldre Oled TV från LG. Jag är för övrigt nöjd med min trots att det sved i plånboken, det är helt enkelt en jäkligt bra TV (har OLED65C7V inköpt november 2017). Den är faktiskt såpass bra att jag och frugan minskat ner biobesöken en del, ibland skönare att njuta av film i soffan istället för att förbanna jobbiga tonåringar på biografen, det är väl ett bra betyg om något? Det är för övrigt enbart en tidsfråga innan jag kommer få ett grovt psykbryt på en biograf och agera hårtork på de j-vlarna, så exceptionellt jobbiga ibland (var jag verkligen sådan själv?).

Permalänk
Medlem

Vet vi om det Nvidia släppt deras drivare med VRR stöd för RTX20 serien ännu?

Detta står det på B9 modellen "1ms svarstid* och låg ingångslag tillåter mjuk aktion i realtid. VRR och ALLM stöd på HDMI 2.1 levererar den bästa grafiken med minimalt hackande på de snabbaste hastigheterna." Så antar att även B9 kommer få VRR stöd och HDMI2.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har det kommit något stöd ännu? Stöd för Nvidia G-Sync är väll något som kommer komma längre fram i tiden och kanske i slutet av 2019 eller början av 2020?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har det kommit något stöd ännu? Stöd för Nvidia G-Sync är väll något som kommer komma längre fram i tiden och kanske i slutet av 2019 eller början av 2020?

Ska ha släppts en drivrutin nu med stöd för C9. Får det dock inte fungera på B9.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Trodde det bara var WebOS som uppdaterades. I alla fall sitter jag ändå i båten då jag har ett GTX 1080 jag är mer än nöjd med.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@hulkenstrong: Trodde det bara var WebOS som uppdaterades. I alla fall sitter jag ändå i båten då jag har ett GTX 1080 jag är mer än nöjd med.

Menade att Nvidia släppt en drivutin, inte LG.

Drog in en äldre Nvidia beta drivrutin och fick då igång VRR på B9!?
Otroligt fint flyt i Nvidia pendulum demot då.

Vore kul se om någon med en C9 och senaste 440 officiella drivrutinen kan få igång VRR. I så fall är det Nvidia som artificiellt lagt in en VRR begränsning i den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: Kunde ju testat om jag hade haft ett 16 eller RTX-kort men det har jag inte. På Redit fattar ingen varför Nvidia begränsat det till sina senaste kort men finns nog en förklaring varför Nvidia inte kan göra det eller så är det så att de vill sälja nya kort.

Nvidia's bringing HDMI 2.1 VRR support to its RTX 20 and 16 GPUs NOT 10 Series

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Menade att Nvidia släppt en drivutin, inte LG.

Drog in en äldre Nvidia beta drivrutin och fick då igång VRR på B9!?
Otroligt fint flyt i Nvidia pendulum demot då.

Vore kul se om någon med en C9 och senaste 440 officiella drivrutinen kan få igång VRR. I så fall är det Nvidia som artificiellt lagt in en VRR begränsning i den.

Har en c9 och g sync funkar fortfarande bara med den där beta drivern från september. 4k/120 har kom upp i nvidia panelen med den senaste officiella drivern från igår men fungerar inte.

Permalänk
Medlem

@Taggen86: Vore ju toppen om det skulle fungera och jag skulle då kunna tänka mig ett RTX-kort. Eller så väntar man och hoppas att antingen AMD eller Nvidia går över till HDMI 2.1 och att VRR då kanske fungerar.

Men att få till en stor uppgradering i grafikprestanda från GTX 1080 kostar ju en hel del : https://classic.prisjakt.nu/#rparams=ss=rtx%202080%20super

flyttade om orden i min mening
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Jag förstår inte hur Nvidia kan lyckas med 4k/120 idagsläget givet att 20 serien till skillnad mot c9 ej stödjer hdmi 2.1. Samtidigt borde det ju finna någon anledning till att Nvidia nu lagt till det i kontrollpanelen. skumt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Taggen86: 4K/120 med 8 bitars YCbCr 4:2:0 kräver 18 Gbps så det är tekniskt möjligt, men sällan praktisk realiserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Har en c9 och g sync funkar fortfarande bara med den där beta drivern från september. 4k/120 har kom upp i nvidia panelen med den senaste officiella drivern från igår men fungerar inte.

Både bra och dåligt. Synd Hdmi VRR drivrutinen inte släppts officiellt men bra att när den släpps så bör B9 fungera med VRR. Får köra vidare med 440.52 Betan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: En dryg sak med både beta drivern och den senaste är att vi förlorat en massa detaljer i mörka områden. För att få så korrekt svärta som möjligt måste man nu ha 47 i brightness i HDR (normalt ska det vara 50), men även om man ställer in den så ser man inte alla bars fram till 0 procent i denna hdr video: https://www.youtube.com/watch?v=fAhxR-gMU_U (Youtube appen i HDR visar alla områden fram till 0 procent). Så Nvidia har fuckat upp svärtan på något konstigt sätt. Om man upplever detta går man gärna anmäla det på: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSewHJk1xP-C5elLBRCDL... så nvidia fixar det i nästa version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@yrfhar: 2019-modellerna är två månader bort från Black Friday-rean. Så håll i hatten och det kan var ett helt annat pris då.

Redan 21 dagar innan BF så ligger LG OLED 55 C9 två lappar under det jag betalade så blir nog riktigt billigt på BF om 21 dagar. Men jag har ju njutit dessa mörka kvällar så ska inte klaga: Webbhallen 15 000 kr 31 oktober https://www.webhallen.com/se/product/306805-LG-55-OLED55C9-4K...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Uppdateringen kommer till TV-apparater i USA nästa vecka och till oss i Europa innan årets slut enligt denna källa: https://www.digitaltrends.com/home-theater/nvidia-g-sync-lg-o...

Tyvärr fortfarande inget om det någon gång i framtiden kommer inkludera 10xx-serien.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Uppdateringen kommer till TV-apparater i USA nästa vecka och till oss i Europa innan årets slut enligt denna källa: https://www.digitaltrends.com/home-theater/nvidia-g-sync-lg-o...

Tyvärr fortfarande inget om det någon gång i framtiden kommer inkludera 10xx-serien.

Undrar vad den uppdateringen tillför. G-sync/VRR fungerar redan iaf på min B9 med nvidia driver 441.08

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Vet ni om g-sync funkar som det ska på LG C9 eller måste vi vänta på firmware 04.70.12?

Permalänk
Medlem

@MarkoRR: Fungerar

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

G-Sync på LG B9, C9 och E9 TV:s för GTX 1000-serien möjligt?

Jag äger en LG B9 och en dator med 1080 Ti. Någon ovan hade tydligen fått G-Sync att funka för även modell B9 och inte bara C9 och E9 modellerna över HDMI.

Nvidias 1000-serie stöder som bekant tyvärr inte G-Sync över HDMI då Nvidia valt att enbart implementera det för sin 2000-serie.

Dock hittade jag efter lite Googlande till slut en video som nån med nicket "Andre Gm" länkat till i kommentarsfältet på Nvidias officiella forum.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/g-sync-compatible-2...

https://www.youtube.com/watch?v=LrgomxlR0Lg

Han påstår att det går att slå på G-Sync även för 1000-serien med hjälp av Nvidia Inspector och visar inställningarna för G-Sync i Nvidia Inspector där.

Tyvärr kan jag inte bekräfta personligen och ingen annan verkar heller kunna göra det. Min AIO-kylare gick sönder igår och nästan överhettade CPU:n. Därför är den precis idag inlämnad som garantiärende. Då jag inte har någon annan kylare har jag endast min laptop med ett 750M-kort och kan därför inte testa detta.

Skulle någon som har en LG TV med G-Sync stöd och ett 1000-serie kort kunna testa detta och se om det funkar?

Det vore väldigt spännande att få reda på.

Skulle inte detta funka kanske det skulle funka med en adapter från displayporten på ett 1000-seriegrafikkort som konverterar till HDMI 2.1. Det går ju att uppdatera firmwaren på 1000-seriegrafikorten för displayport till 1.4.

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Detta förutsätter dock att Adaptive Sync via displayport på 1000-seriegrafikkortet på något sätt är VRR kompatibelt så att LG TV:n kan använda detta. Detta är dock långt ifrån säkert att det funkar och jag tror inte ens det har kommit några displayport 1.4 till HDMI 2.1 adaptrar så det går inte att testa.

Only time will tell.

Visa signatur

Fractal Design R5 White Window /w Noctua 1500RPM 120mm + 1200RPM 140mm Fan | Sesonic SnowSilent 1050W | ASUS Z97 PRO-GAMER | Intel i7 4790K @ 4.5 GHz 1,25 VCore /w NZXT X61 /w 4x Noctua 2000 RPM Fan | HyperX 16GB DDR3 @ 2400MHz | Inno 3D 1080 Ti /w Arctic Hybrid III 140mm /w 2x Noctua 2000 RPM Fan | Samsung 1TB SSD + Samsung 500GB SSD | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

@Oscar92: Har svårt att tro på det då det antagligen hade varit mer news om det ifall det varit sant. Vill du länka till inlägget på forumet?

Permalänk
Medlem

Länk i förra inlägget

Skrivet av TuHack:

@Oscar92: Har svårt att tro på det då det antagligen hade varit mer news om det ifall det varit sant. Vill du länka till inlägget på forumet?

Länken finns i mitt förra inlägg. Det är den första länken till nvidia.com Scrolla bara ner så är det den översta kommentaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R5 White Window /w Noctua 1500RPM 120mm + 1200RPM 140mm Fan | Sesonic SnowSilent 1050W | ASUS Z97 PRO-GAMER | Intel i7 4790K @ 4.5 GHz 1,25 VCore /w NZXT X61 /w 4x Noctua 2000 RPM Fan | HyperX 16GB DDR3 @ 2400MHz | Inno 3D 1080 Ti /w Arctic Hybrid III 140mm /w 2x Noctua 2000 RPM Fan | Samsung 1TB SSD + Samsung 500GB SSD | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jag tycker en av de bästa underskattade sakerna med min C7 är att den stödjer 1080p 120Hz, så att de lägger in stöd för Freesync/Gsync är ju bara +++ i mina ögon! Blir en till LG OLED om min C7 behöver bytas ut.

Dom flesta tv apparaterna går att överklocka till 120hz.

Har en TCL 4k tv den klarar både 1080p 120hz samt 1440p 120hz (med senaste nvidia drivers) freesync har den inte men låser man fps till 120fps med vsync så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Dom flesta tv apparaterna går att överklocka till 120hz.

Haha, ok då. Bara för att det är Sweclockers.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Haha, ok då. Bara för att det är Sweclockers.

Testa jag kör custom.upplösningar med nvidia kontrollpanel. Funkar perfa

Visa signatur

The Breath of True