Komplett hjälpte mig inte flytta Windows OEM-licens

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jalapen0:

@filbunke: inte enligt Microsoft.

@jalapen0

Detta är från Windows support, läs delarna för OEM.

Full version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive

OEM :

OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM license this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license.

Så det är ditt fel om du köpt en dator med OEM windows och uppgraderar moderkortet.
Då måste du köpa nytt Windows.

OBS: Du har inte ens rätt till Windows live support då detta inte ingår i OEM.

Permalänk
Medlem

Ja, skit samma. Jag är helnöjd då jag fortfarande har ett fungerande windows och har microsoft att tacka för det. Ja, jag får väll skylla mig själv som fick en oem version av windows till min dator utan att ha blivit delgiven information om att så var fallet. Oavsett vad så är det kudos till Microsoft som faktiskt gav mig en ny nyckel utan någon som helst typ av motvilja. Personen i supporten uttryckte en överraskning ang kompletts bemötande och gav mig en ny nyckel utan några problem. Eftersom jag fick förklarat för mig av microsoft att komplett borde göra det här per ren automatik så drog jag slutsatsen att komplett är kassa och arbetar emot microsofts egna regler. Det spelar ingen som helst roll egentligen annat än att jag inte kommer handla hos komplett igen. Det kan ju också vara skönt att veta att det kan se ut såhär. Ett tips till andra som sitter i samma båt. Jag fick tyvärr ingen hjälp av komplett annat än att jag borde köpa en ny licens - Dålig service.

plus att det är helt sjukt att sälja ett os knutet till ett moderkort. Men det är väll en annan historia.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: 100% att det jag skrivit är sant. Fick frågan om jag har kvitto på köpet av moderkort, thats it.

Permalänk
Medlem

@crew seven: Ja, jag jobbar på inet och proshop... you got me...

Permalänk
Medlem

@jalapen0:

Helt sjukt ifall du jobbar på Inet och inte har koll på detta. En OEM licens är knuten till en dator du köper, i detta fall en komplett pc från komplett. Ifall du därefter väljer att byta ut komponenter (t.ex moderkort och CPU) är ju på inget vis Kompletts fel. DU har fel och Komplett har gjort rätt. Sen att Microsoft på något vis hjälp dig här visar bara inkompetens hos Microsoft eller att du givit dem fel information. Lägg ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av k.den:

@jalapen0:

Helt sjukt ifall du jobbar på Inet och inte har koll på detta. En OEM licens är knuten till en dator du köper, i detta fall en komplett pc från komplett. Ifall du därefter väljer att byta ut komponenter (t.ex moderkort och CPU) är ju på inget vis Kompletts fel. DU har fel och Komplett har gjort rätt. Sen att Microsoft på något vis hjälp dig här visar bara inkompetens hos Microsoft eller att du givit dem fel information. Lägg ner!

ironi... jobbar inte med det alls. Som sagt så spelar det ingen roll. Ja, du har rätt, microsoft ger bort sin skit gratis och komplett har koll. Gött snack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jalapen0:

Ja, skit samma. Jag är helnöjd då jag fortfarande har ett fungerande windows och har microsoft att tacka för det. Ja, jag får väll skylla mig själv som fick en oem version av windows till min dator utan att ha blivit delgiven information om att så var fallet.

Företag som bygger datorer åt kunden har inte rätt att använda något annat än OEM-licenser av Windows. Vill du ha retail-licens får du köpa och installera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Företag som bygger datorer åt kunden har inte rätt att använda något annat än OEM-licenser av Windows. Vill du ha retail-licens får du köpa och installera själv.

Vad jag försöker förmedla är att Microsoft inte anser att byte av moderkort är något problem när det kommer till de krav dem sätter på OEM. Datorn är fortfarande samma dator. Jag kanske bara hade tur och hamnade med rätt person i växeln. Man kan antingen se det här som att komplett inte hänger med i svängen, ett loop-hole för den som vill uppgradera sitt moderkort, eller ett internet troll som går bananas på komplett. Folk på det här forumet är uppenbarligen på tok för kåta på komplett för sitt eget bästa då jag endast försökt förklara att dom inte följer samma regler som Microsoft sätter på sina licenser. Thats it, haj

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

Tjena,

Jag vet inte om jag postar detta inlägg i rätt avdelning, men jag skulle vilja dela med mig av en historia angående ett PC köp hos komplett.

För ca 2 år sedan köpte jag en stationär dator av Komplett. Det var en av deras egenbyggen kring grafikkortet GTX 1050TI. Datorn har fungerat bra fram tills att hårdvaran inte längre orkade leverera den prestanda som krävs av spel idag, så jag valde att uppgradera moderkort, processor, samt ram. Efter att moderkortet var utbytt så bad Windows om att bli reaktiverat, men då jag inte har blivit tilldelad någon produkt-nyckel så fick jag ringa Kompletts support. Jag fick till svars att då jag har en OEM licens så är det knutet till moderkortet som ingick vid köpet och att dom tyvärr inte kan hjälpa mig. Jag tyckte att det lät konstigt att en licens skulle vara knutet till en hårdvara i datorn, och efter lite sökande så hittar jag information hos Microsoft att en OEM licens är giltig med en enhet, alltså en dator, oavsett om man gör uppgraderingar eller ej. Jag ringer tillbaka till komplett med den här informationen och får till svars att det inte stämmer och hänvisas till att köpa en ny licens av Windows. Efter det här så väljer jag att ringa till Microsofts support där jag ännu en gång får konstaterat att licensen täcker en enhet, att min uppgradering inte gör min licens ogiltig och att Komplett gör fel. Enligt Microsoft så ska Komplett alltså tillgodo se mig med en ny nyckel eftersom mitt köp fortfarande täcks av garanti hos Komplett. Jag ringer tillbaka till Komplett för tredje gången och berättar vad Microsofts support har sagt till mig. Killen jag pratar med säger att han aldrig har hört talas om detta, en dator är dess moderkort, att han måste undersöka, och sedan återkomma med svar. Till slut får jag ett meddelande intalat på min telefon där han tyvärr måste meddela att jag måste köpa en ny licens och hänvisar till något pdf han har tillhands. Komplett vänder alltså ryggen till. Efter det här svaret så ringer jag tillbaka till Microsoft, som är lika förvånade som jag över Kompletts beteende. Han förklarar för mig att Komplett har precis samma procedur som dom (Microsofts support), han pratar lite med sin chef och sedan får jag en ny nyckel till Windows. Dom är så pass schyssta att dom ger mig nyckeln till en retail-version så att jag ska slippa få problem om jag uppgraderar moderkort igen.

Nu är en licens kanske inte speciellt dyr (1349kr hos komplett), men för mig som student så är det en dryg utgift, speciellt om man redan har köpt produkten en gång. Det är extremt tråkigt att behöva ha att göra med Kompletts kundtjänst och bara ett av många exempel på varför man bör undvika att ha med Komplett att göra överhuvud taget. Speciellt när man lika gärna kan handla hos Inet eller Proshop (där service och support ingår vid köp). Jag kommer aldrig mer att handla av Komplett.

Big ups till Microsofts support.

Trodde att det var allmänt känt att OEM licenser var låsta till moderkortet.
Sorry, men Komplett har absolut ingen skyldighet att ersätta dig med en ny licens när du har bytt moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jalapen0:

Jag kanske bara hade tur och hamnade med rätt person i växeln. [...] ett loop-hole för den som vill uppgradera sitt moderkort [...]

Detta och detta.

Permalänk
Skrivet av jalapen0:

Vad jag försöker förmedla är att Microsoft inte anser att byte av moderkort är något problem när det kommer till de krav dem sätter på OEM. Datorn är fortfarande samma dator. Jag kanske bara hade tur och hamnade med rätt person i växeln. Man kan antingen se det här som att komplett inte hänger med i svängen, ett loop-hole för den som vill uppgradera sitt moderkort, eller ett internet troll som går bananas på komplett. Folk på det här forumet är uppenbarligen på tok för kåta på komplett för sitt eget bästa då jag endast försökt förklara att dom inte följer samma regler som Microsoft sätter på sina licenser. Thats it, haj

Det du missar är att du förmodligen skulle få samma svar från vilken annan datorbutik som helst som du fick från Komplett. Bara så du inte blir lika överraskad i framtiden 😉

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

Ja, skit samma. Jag är helnöjd då jag fortfarande har ett fungerande windows och har microsoft att tacka för det. Ja, jag får väll skylla mig själv som fick en oem version av windows till min dator utan att ha blivit delgiven information om att så var fallet. Oavsett vad så är det kudos till Microsoft som faktiskt gav mig en ny nyckel utan någon som helst typ av motvilja. Personen i supporten uttryckte en överraskning ang kompletts bemötande och gav mig en ny nyckel utan några problem. Eftersom jag fick förklarat för mig av microsoft att komplett borde göra det här per ren automatik så drog jag slutsatsen att komplett är kassa och arbetar emot microsofts egna regler. Det spelar ingen som helst roll egentligen annat än att jag inte kommer handla hos komplett igen. Det kan ju också vara skönt att veta att det kan se ut såhär. Ett tips till andra som sitter i samma båt. Jag fick tyvärr ingen hjälp av komplett annat än att jag borde köpa en ny licens - Dålig service.

plus att det är helt sjukt att sälja ett os knutet till ett moderkort. Men det är väll en annan historia.

Fast Komplett har ju i det här fallet agerat helt korrekt mot dig? Och du tror verkligen att det hade varit någon skillnad i bemötandet om det istället handlat om Inet eller Proshop? Det kan jag säga direkt, du hade fått precis samma svar från dom, erkänn istället att du haft fel från första början och släpp det här nu.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast Komplett har ju i det här fallet agerat helt korrekt mot dig? Och du tror verkligen att det hade varit någon skillnad i bemötandet om det istället handlat om Inet eller Proshop? Det kan jag säga direkt, du hade fått precis samma svar från dom, erkänn istället att du haft fel från första början och släpp det här nu.

Hur menar du att jag har fel? Att jag tycker att det är sjukt att man får sälja ett operativsystem som är bundet till ett specifikt moderkort? Att supporten hos microsoft gick med på att ge mig en ny nyckel trots att jag bytt moderkort? Att komplett inte informerade mig om att jag fick ett OEM vid köp? Att kundtjänst hos komplett säger att allt jag kan göra är att köpa nytt, när det uppenbarligen finns andra vägar att ta?

Nej, jag har inte fel. Min upplevelse kan inte vara fel då den har inträffat. Jag hör vad folk säger men jag håller inte med om att det skulle vara okej att sälja ett os som är knutet till ett moderkort. Det är fult oavsett om det kommer från Microsoft eller Komplett eller andra butiker.

Jaja, droppar denna tråden. För dom som har köpt OEM och vill ha med sig windows mellan moderkort så finns det uppenbarligen ett kryphål som är att kontakta Microsoft direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

Jag är nyfiken, vad är din definition på OEM vs retail windows licens då, och varför tar dom extra betald för retail jamnfört med OEM?

Är på ingen måte någon expert, men i alla 25ish år jag har pysslat med datorer har OEM alltid varit bunden till en dator, och ej officiellt flyttbar till en annan, ville man ha den möjligheten att flytta licens till en ny dator fick man betala lite mera och köpa retail, annars försvinner ju hele poengen med att sälja två olika produkt som OEM och retail.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

Hur menar du att jag har fel? Att jag tycker att det är sjukt att man får sälja ett operativsystem som är bundet till ett specifikt moderkort? Att supporten hos microsoft gick med på att ge mig en ny nyckel trots att jag bytt moderkort? Att komplett inte informerade mig om att jag fick ett OEM vid köp? Att kundtjänst hos komplett säger att allt jag kan göra är att köpa nytt, när det uppenbarligen finns andra vägar att ta?

Nej, jag har inte fel. Min upplevelse kan inte vara fel då den har inträffat. Jag hör vad folk säger men jag håller inte med om att det skulle vara okej att sälja ett os som är knutet till ett moderkort. Det är fult oavsett om det kommer från Microsoft eller Komplett eller andra butiker.

Jaja, droppar denna tråden. För dom som har köpt OEM och vill ha med sig windows mellan moderkort så finns det uppenbarligen ett kryphål som är att kontakta Microsoft direkt.

Trots att person efter person berättar, och visar, att du har fel vägrar du att inse det. Komplett har inte gjort fel när de inte flyttade din OEM-licens åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

Hur menar du att jag har fel? Att jag tycker att det är sjukt att man får sälja ett operativsystem som är bundet till ett specifikt moderkort? Att supporten hos microsoft gick med på att ge mig en ny nyckel trots att jag bytt moderkort? Att komplett inte informerade mig om att jag fick ett OEM vid köp? Att kundtjänst hos komplett säger att allt jag kan göra är att köpa nytt, när det uppenbarligen finns andra vägar att ta?

Nej, jag har inte fel. Min upplevelse kan inte vara fel då den har inträffat. Jag hör vad folk säger men jag håller inte med om att det skulle vara okej att sälja ett os som är knutet till ett moderkort. Det är fult oavsett om det kommer från Microsoft eller Komplett eller andra butiker.

Jaja, droppar denna tråden. För dom som har köpt OEM och vill ha med sig windows mellan moderkort så finns det uppenbarligen ett kryphål som är att kontakta Microsoft direkt.

Det är inget kryphål, det är viss nivå av goodwill hos Microsoft, de brukar hantera dessa fallen på detta sätt så länge man har en vettig förklaring eller ursäkt. Det är ingen riktig gråzon utan snarare att uppgraderingar, speciellt forcerade sådana brukar godtas, men flytt till helt nya datorer nobbas.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@jalapen0: Det låter för mig helt främmande att det skulle vara Kompletts problem när du byggt om datorn så pass mycket. Jag bygger om min dator för oc en massa gånger och har OEM licens. Byter man moderkort och processor då brukar aktiveringen varna och bli av-aktiverad. Jag har nog ringt Microsoft support 10 olika gånger för samma sak i minst 3 olika länder för samma licens eftersom jag flyttat. Dvs de kan se att jag inte ens har samma IP adress. Jag förklarar vad jag har gjort och de kan internt se i deras system att det inte finns någon annan hårdvara på samma licens som ligger online. och därefter ger de mig en ny aktiverings kod och då har jag ibland bytt mellan 1151 och 2066 moderkort och processor. I ett av fallen var det omöjligt att får rätt på aktiveringen så de bad att få remote access till min dator vilket jag gav och de rensade ut diverse windows filer och nycklar i regedit och aktiverade sen min maskin igen. Det är rätt enkelt för Microsoft att se om det är en licens som fusk utnyttjas illegalt eller om det är en användare som gjort rimliga uppgraderingar eftersom de samlar in så pass mycket data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

Vad jag försöker förmedla är att Microsoft inte anser att byte av moderkort är något problem när det kommer till de krav dem sätter på OEM. Datorn är fortfarande samma dator. Jag kanske bara hade tur och hamnade med rätt person i växeln. Man kan antingen se det här som att komplett inte hänger med i svängen, ett loop-hole för den som vill uppgradera sitt moderkort, eller ett internet troll som går bananas på komplett. Folk på det här forumet är uppenbarligen på tok för kåta på komplett för sitt eget bästa då jag endast försökt förklara att dom inte följer samma regler som Microsoft sätter på sina licenser. Thats it, haj

Jag gjorde något väldigt svårt för att gå till botten med det här...

Jag gick till den obskyra sidan www.google.com och sökte på "microsoft oem rules" och klickade på översta länken.
OEM Software Licensing: Rules & Restrictions - Microsoft

Fjärde punkten i .pdf filen

Hardware Replacement*
The motherboard is the component that determines whether or not a new Microsoft Windows Desktop Operating System license is required. Motherboard upgrades or replacements require a new operating system license with an identical series motherboard (unless a replacement is for a defect).

@pv2b trådtitlen kanske borde vara, " jag vägrar acceptera att jag fått felaktig information från en microsoft support tekniker.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

Vad jag försöker förmedla är att Microsoft inte anser att byte av moderkort är något problem när det kommer till de krav dem sätter på OEM. Datorn är fortfarande samma dator.

Det är ju microsoft som har lagt in den spärren från första början inte komplett. Har du fått moderkortet utbytt på garantin så tycker jag absolut att komplett skall ersätta din licens i annat fall har du ju köpt en mjukvara med alla dess regler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

snacka om att vägra ta till sig information...

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

1k? Inte alls. Jämför med vad AAA-spel kostar om man inte ägnar sig att köpa fulnyckar.

Hej,
jag har alltid undrat vad AAA står för i detta sammanhang?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,
jag har alltid undrat vad AAA står för i detta sammanhang?

Inte den du citerade men AAA står för Triple-A.

Permalänk
Medlem

Det här är ju lite roligt i att det är en gammalt filosofiskt problem som kan uppdateras till idag;

Du köper en komplett dator. Varje år byter du ut en komponent, och sparar den ersatta delen. Tillslut har du byt alla delar och tar alla ersatta delar och bygger ihop dem igen. Du har nu två datorer.
Vilken dator är ny? Vilken är datorn du först köpte? Om datorn blir ny, när blir den ny? osv.
Ganska roligt tankeexperiment i min åsikt som förklarar problemet på ett bra sätt.

Det enda jag har att tillägga är att OEM kontrollerar via moderkort, och tidigare versioner av Windows har jag iaf varit med om att jag bytt endast moderkort (dvs att det gått sönder och kört RMA eller bara köpt en nytt med samma chipset) aktiverar Windows sig igen utan problem, har jag bytt nåt mer samtidigt behövde det aktiveras igen.
Minns en gång där moderkort och typ RAM eller processor bytes, behövde aktivera igen, ringde Microsoft som fixa det direkt, och berättade att det typ var 99% av de som ringer är folk som bara fått bytt något eller återställt windows m.m. och licensen är giltig.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Fjärde punkten i .pdf filen

Hardware Replacement*
The motherboard is the component that determines whether or not a new Microsoft Windows Desktop Operating System license is required. Motherboard upgrades or replacements require a new operating system license with an identical series motherboard (unless a replacement is for a defect).

@pv2b trådtitlen kanske borde vara, " jag vägrar acceptera att jag fått felaktig information från en microsoft support tekniker.

Precis, forcerade uppgraderingar brukar alltid godtas, och ibland tas även moderkortsbyten pga andra anledningar på goodwill. Inte alltid att dessa riktlinjer följs slaviskt som sagt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Inte den du citerade men AAA står för Triple-A.

jo, men vad står varje A för?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

4. Transfer. The provisions of this section do not apply if you acquired the software in Germany or in any of the countries listed on this site (aka.ms/transfer), in which case any transfer of the software to a third party, and the right to use it, must comply with applicable law.

a. Software preinstalled on device. If you acquired the software preinstalled on a device (and also if you upgraded from software preinstalled on a device), you may transfer the license to use the software directly to another user, only with the licensed device. The transfer must include the software and, if provided with the device, an authentic Windows label including the product key. Before any permitted transfer, the other party must agree that this agreement applies to the transfer and use of the software.

b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/OEM/Windows/10/UseTe...

Eftersom du har köpt en dator MED windows 10 OEM förinstallerat på windows så får du INTE flytta den till en annan dator enligt EULA, hade du köpt OEM licens separat hade du fått göra det. Komplett tillåter det inte eftersom det bryter mot EULA och de vill undvika rättssalen så mycket som möjligt.

Sen kan du använda samma OEM licens på flera moderkort om du har köpt den själv, jag har använt min windows 7 Home premium OEM licens som jag köpte 2012 till 3 helt olika moderkort utan problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

TS, du har FEL och så är det med det. OEM är som alla redan sagt 100-tals gånger knutet till ett moderkort, punkt! OEM är en billigare version av ett OS just pga att det är knutet till moderkortet men tillåter uppgraderingar av RAM och grafikkort och är nog tänkt till märkesdatorer i första hand.

Jag har hjälpt fyra polare uppgradera sina system till Ryzen 3700X och alla satt på Intel tidigare, mao blev det byte av moderkort vilket i sin tur innebar att deras OEM licenser inte längre fungerade d.v.s alla fick köpa nya licenser och ingen tyckte det var något konstigt med det.

Som du köpte jag en OEM licens (Win7) och fick den uppgraderad till Win8 sen Win10 men som du fick problem när jag bytte moderkort. Inte fan gnällde jag på Inet för detta då jag visste vad jag hade köpt (dumsnål kan man tycka i efterhand då Retail bara kostar två hundringar mer). Jag hade dock tur när jag ringde M$ support och fick min nyckel uppgraderad till Retail (Pro dessutom).

Komplett har återigen inte gjort något fel och så är det med det!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jo, men vad står varje A för?

Står nog bara för bättre än B.

Tror de lånat uttrycket fårn finansvärlden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreditvärdighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Det hela låter väldigt konstigt från både Microsoft och Komplett, de båda borde känna till vad som gäller.

Så vitt jag vet så vid byte av moderkort så skall man göra typ nedan

1) Innan bytet länka sin Windows 10 licens med sitt Microsoft konto. Då kan Windows 10 aktivera om sig själv efter den upptäcker att ett nytt moderkort installerats.

2) Har man inte gjort ovan så kan man använda Activation Troubleshooter för att aktivera om Windows.

3) Fungerar inte steg 2, för den tycker det trots allt är en ny dator och du "kanske" försöker fuska. Då måste man kontakta Microsoft support som man får övertyga att man inte installerat på en ny dator utan man har bara bytt moderkortet. Då kan de aktivera den nya Windows installationen.

Edit
Står i princip samma som ovan på microsoft egen sida nedan
https://support.microsoft.com/en-us/help/20530/windows-10-rea...

Detta gäller dock inte OEM licenser som är knutna till en dator mot att de kostar mindre att köpa.

Kan inte se att varken komplett eller Microsoft har gjort fel, sen kan man tycka att de ska visa lite goodwill och ändå flytta över licensen, men det är inget de har någon som helst skyldighet att göra.

Nytt moderkort är tekniskt sett en ny dator, även om övrig hårdvara är oförändrad.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

@pv2b trådtitlen kanske borde vara, " jag vägrar acceptera att jag fått felaktig information från en microsoft support tekniker.

+1

@pv2b Trådtiteln borde i alla fall omformuleras till att inte skuldbelägga Komplett i detta fall då de endast verkar ha följt riktlinjerna för OEM-licenser.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz