Permalänk
Avstängd

Bästa diskarna

Behöver 2st 4tb diskar till server som streamar film till tv, vad är snabbt, hållbart och vettigt? priset kvittar

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk

StorageReview testar diskar för konsument- och företagsmarknaden.
Backblaze publicerar tillförlitlighetsdata på de diskar de använder.

Varför behöver diskarna vara snabba för att strömma film till TV?

Permalänk
Medlem

Förr var HGST Ultrastar bäst, idag finns väl inte så mycket att välja på. Utan det är WD och Seagate som har marknadsdominans. Toshiba skulle jag ducka för personligen.

Ska diskarna sitta intill varandra så välj NAS diskar. Dvs WD Red eller Seagate Ironwolf. Bägge har även 'Pro' variant med 5 års garanti istället för 3 år.

Sen finns serverdiskar som är dyrare, men då börjar vi prata om att välja stridsvagnen för att småhandla på ICA.

Permalänk
Medlem

Seagate Ironwolf PRO . är bland dom bättre skulle jag säga

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

StorageReview testar diskar för konsument- och företagsmarknaden.
Backblaze publicerar tillförlitlighetsdata på de diskar de använder.

Varför behöver diskarna vara snabba för att strömma film till TV?

Inte en susning, bara en tanke, de funkar som backup med, vill inte ha hela livets foto på gamla slitna skitdiskar, en skulle funka som backup

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Seagate Ironwolf PRO . är bland dom bättre skulle jag säga

Skulle detta va ok?
https://www.inet.se/produkt/4300620/seagate-barracuda-desktop...

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

har haft 2st BarraCuda diskar som rasat efter bara en vecka styck så ironwolf diskarna jag byte till har funkat kanon

https://www.inet.se/produkt/4300258/seagate-ironwolf-4tb-5900... om det är tajt annas

https://www.inet.se/produkt/4300721/seagate-ironwolf-6tb-7200...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

har haft 2st BarraCuda diskar som rasat efter bara en vecka styck så ironwolf diskarna jag byte till har funkat kanon

https://www.inet.se/produkt/4300258/seagate-ironwolf-4tb-5900... om det är tajt annas

https://www.inet.se/produkt/4300721/seagate-ironwolf-6tb-7200...

Tight är det inte men lägga en halv månadslön är inte aktuellt, de diskarna du rekommenderar för 1599kr, är de att föredra då? framför de jag länkade till..

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Tight är det inte men lägga en halv månadslön är inte aktuellt, de diskarna du rekommenderar för 1599kr, är de att föredra då? framför de jag länkade till..

Köe en sån 4TB och en 8TB och det är bra och stabila diskar, här är tråden om mina barracuda diskar, var en vis ver som hade problem när jag mailade dom , Båda diskarna som gick år skogen hade Firmware 0001 i barracuda serien för mig

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534147-seagate-6tb-ha...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har köpt Toshibas N300 senaste tiden varav den äldsta snurrat drygt 1 år (i 24/7-drift) och nu sist också ett par 8TB SAS-diskar från Toshiba, (dock knappt några drifttimmar på denna ännu) - ingen negativt ännu.

Toshibas 3.5" diskar är en fd. HGST-fabrik då det ingick i dealen när WD köpte HGST att de var tvungna att släppa ifrån en fabrik till Toshiba för att affären skulle godkännas av olika myndigheter, av konkurrensskäl.

Man får dra en linje upp till 4 TB diskar och från 8 TB-diskar och uppåt där kvalitetstoppen bytt helt plats mellan tillverkarna - och disklivslängd har bättrats från närmast 2% AFR för diskar upp till 4 TB (utom HGST som låg på och under 1% ARF tämligen konstant för sina diskar) till att diskarna från 8 TB och uppåt är nästan alla nära 1% AFR.

tyvärr så försvinner HGST in i WD och man vet inte längre vilken härkomst diskarna har när man köper WD-disk i konsumentklass - för något som är förhoppningsfullt fortfarande är HGST-disk så får man titta på Ultrastar-diskar - helst då sidan med SAS-diskar då SATA-sidan kan vara uppblandad med omlappade WD-Gold-diskar och då inte är HGST-diskar, därav också varför SAS-diskar då det var länge sedan WD gjorde SAS-diskar i sina egna fabriker...

---

Man kan inte köpa sig mer ofelbara diskar för att man betalar mer, bara för längre garantitid och garanti räddar inte från att förlora data. Enda sättet att säkra sina data från förlust är redundans på fler enheter där en disk tål att förloras utan att det blir dataförlust samt _också_ ha oberoende backup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Har köpt Toshibas N300 senaste tiden varav den äldsta snurrat drygt 1 år (i 24/7-drift) och nu sist också ett par 8TB SAS-diskar från Toshiba, (dock knappt några drifttimmar på denna ännu) - ingen negativt ännu.

Toshibas 3.5" diskar är en fd. HGST-fabrik då det ingick i dealen när WD köpte HGST att de var tvungna att släppa ifrån en fabrik till Toshiba för att affären skulle godkännas av olika myndigheter, av konkurrensskäl.

Man får dra en linje upp till 4 TB diskar och från 8 TB-diskar och uppåt där kvalitetstoppen bytt helt plats mellan tillverkarna - och disklivslängd har bättrats från närmast 2% AFR för diskar upp till 4 TB (utom HGST som låg på och under 1% ARF tämligen konstant för sina diskar) till att diskarna från 8 TB och uppåt är nästan alla nära 1% AFR.

tyvärr så försvinner HGST in i WD och man vet inte längre vilken härkomst diskarna har när man köper WD-disk i konsumentklass - för något som är förhoppningsfullt fortfarande är HGST-disk så får man titta på Ultrastar-diskar - helst då sidan med SAS-diskar då SATA-sidan kan vara uppblandad med omlappade WD-Gold-diskar och då inte är HGST-diskar, därav också varför SAS-diskar då det var länge sedan WD gjorde SAS-diskar i sina egna fabriker...

---

Man kan inte köpa sig mer ofelbara diskar för att man betalar mer, bara för längre garantitid och garanti räddar inte från att förlora data. Enda sättet att säkra sina data från förlust är redundans på fler enheter där en disk tål att förloras utan att det blir dataförlust samt _också_ ha oberoende backup.

Tack, köpte de jag länkade till, 3st, 2 till data och tredje som backup på allt...

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem

Finns en dator på jobbet som stått och gått, gått och gått..., det är en Seagate baracudadisk och nått över 80000 timmar...

Desktopdiskar _kan_ hålla väldigt bra men inget garanterat. Det som skiljer mellan en NAS/SERVER-disk och en desktop-disk är beteendet vid läsproblem.

En desktopdisk kan vara borta utan respons uppemot 45 sekunder vid läsfel innan den återvänder till systemet med besked och då har många RAID system, både SW och HW kickat disken som trasig (max 8 sekunder). En NAS/serverdisk försöker aldrig mer än ca 7 sekunder innan den återvänder till systemet med en IO-error och RAID skriver då om den oläsbara sektorn på den disken automagiskt och disken är kvar i systemet.

en ut-kickad disk - om du vill återanvända den, måste tas ur - och skickas in igen och sedan återsynkas med RAID [1]- vilket tar ett antal timmar och under den tiden är RAID oskyddad mot nya diskhaverier.

[1] om RAID vägrar att starta synkningen så kanske man måste skriva över diskens början med nollor så att RAID-systemet tycker att den börja med tom disk för att starta återsynkningen igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Förr var HGST Ultrastar bäst, idag finns väl inte så mycket att välja på. Utan det är WD och Seagate som har marknadsdominans. Toshiba skulle jag ducka för personligen.

Ska diskarna sitta intill varandra så välj NAS diskar. Dvs WD Red eller Seagate Ironwolf. Bägge har även 'Pro' variant med 5 års garanti istället för 3 år.

Sen finns serverdiskar som är dyrare, men då börjar vi prata om att välja stridsvagnen för att småhandla på ICA.

Har en 4TB disk från Toshiba som snurrat sedan början av året. Den gör det den ska och kostade bara runt tusenlappen. Dock låter den mer än resten av min dator när den läser osv så ångrar lite att jag inte körde med WD. Vågar inte köpa Seagate, har köpt två diskar (4 och 2TB) som båda varit DOA.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Barracuda = Desktop diskar ska du inte köra på. Om det var något otydligt där. De spinner ner sig och borkar ur när de ligger intill andra diskar. (Vibrationer). Fungerar bra med en enstaka, i en fast miljö.

Säga vad man vill om Toshiba, visst många OEM tillverkare kör dem. Men de är inte på samma nivå. DOA's har alla tillverkare, ibland tar det ett par dygn innan felen uppenbarar sig också.

Seagate och WD har bättre garantier än Toshiba och känns mer stoltare av produkterna som lämnar fabrikerna. Går en av två diskar speglade diskar sönder, så får du en identisk i utbyte inom garantitiden. Toshiba däremot, de skickar det de har på hyllan för dagen, oavsett om den är kompatibel med den speglingen du kör, eller vad du förväntade dig. Jo men du får ju en nyare modell istället, kanske bra? Inte alltid önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har köpt Toshibas N300 senaste tiden varav den äldsta snurrat drygt 1 år (i 24/7-drift) och nu sist också ett par 8TB SAS-diskar från Toshiba, (dock knappt några drifttimmar på denna ännu) - ingen negativt ännu.

Toshibas 3.5" diskar är en fd. HGST-fabrik då det ingick i dealen när WD köpte HGST att de var tvungna att släppa ifrån en fabrik till Toshiba för att affären skulle godkännas av olika myndigheter, av konkurrensskäl.

Man får dra en linje upp till 4 TB diskar och från 8 TB-diskar och uppåt där kvalitetstoppen bytt helt plats mellan tillverkarna - och disklivslängd har bättrats från närmast 2% AFR för diskar upp till 4 TB (utom HGST som låg på och under 1% ARF tämligen konstant för sina diskar) till att diskarna från 8 TB och uppåt är nästan alla nära 1% AFR.

tyvärr så försvinner HGST in i WD och man vet inte längre vilken härkomst diskarna har när man köper WD-disk i konsumentklass - för något som är förhoppningsfullt fortfarande är HGST-disk så får man titta på Ultrastar-diskar - helst då sidan med SAS-diskar då SATA-sidan kan vara uppblandad med omlappade WD-Gold-diskar och då inte är HGST-diskar, därav också varför SAS-diskar då det var länge sedan WD gjorde SAS-diskar i sina egna fabriker...

---

Man kan inte köpa sig mer ofelbara diskar för att man betalar mer, bara för längre garantitid och garanti räddar inte från att förlora data. Enda sättet att säkra sina data från förlust är redundans på fler enheter där en disk tål att förloras utan att det blir dataförlust samt _också_ ha oberoende backup.

Kan också slå ett slag för Toshiba N300. Ända nackdelen är att dom låter väldigt mycket MEN prestandan är där efter med, 300Mb/sek gör min 8Tb.

Så nöjd helt klart, mina WD Green har halva den prestandan så min raid0 med st greens häger nätt och jämt med.

Permalänk
Medlem

Tycker inte mina låter speciellt mycket och är tysta i jämförelse med en WD-black anno 2010... men visst, det är hårdare knackljud från läsarmsrörelserna men så är de rätt snabba i sökning också - och hur mycket sprider sig och om det når besvärande grad beror också på kabinettet.

Är man osäker på hur mycket kabinettet lägger till i ljudväg så kan man prova att köra disken löst via någon USB/SATA-adapter på sladd och hålla den i handen och se till att disken får jobba - är det mycket tystare i det läget än monterad i kabinettet så vet man att det är kabinettet man får jobba på för att få ned ljudnivån.

Vet att på olika externa USB-disklådor kan det vara jätteskillnad på ljudnivå och karaktär fast det internt är exakt samma diskmodell.

Permalänk
Medlem

Skippa gammal snurredisk. Köp ett gäng stora SSD. Snabbare. Går inte sönder. Drar lite ström. Tysta.
Har själv inte köpt snurrisar på säkert 5år. Har 4st kvar i servern som kommer bytas ut efterhand, 19st SSD.
Aldrig mer snurrsnurr.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Skippa gammal snurredisk. Köp ett gäng stora SSD. Snabbare. Går inte sönder. Drar lite ström. Tysta.
Har själv inte köpt snurrisar på säkert 5år. Har 4st kvar i servern som kommer bytas ut efterhand, 19st SSD.
Aldrig mer snurrsnurr.

SSD tappar minnet om de inte är strömsatta...

Sen försöker jag hellre få ut info ur en mekanisk disk som börjar krångla, än en SSD.

Mekaniska diskar ger mycket plats för pengarna, samt hastigheten är ofta högre än nätverket klarar ändå, om man bara har det för lagring.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

SSD tappar minnet om de inte är strömsatta...

Sen försöker jag hellre få ut info ur en mekanisk disk som börjar krångla, än en SSD.

Mekaniska diskar ger mycket plats för pengarna, samt hastigheten är ofta högre än nätverket klarar ändå, om man bara har det för lagring.

Om en disk börjar krångla kommer jag aldrig lägga tid och ork på att inte säkert heller få ut datat ur just den oberoende vilken sort (typ 20ggr mer strul med snurrisar som dyker iaf). Waste of time.
Min tid är mer värd.
Att också ha snurrisar som pajar och måste bytas hela tiden. Min tid är värd mer. Mycket mer än några kronor hit och dit i inköp.
Köp aldrig numer.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Om en disk börjar krångla kommer jag aldrig lägga tid och ork på att inte säkert heller få ut datat ur just den oberoende vilken sort (typ 20ggr mer strul med snurrisar som dyker iaf). Waste of time.
Min tid är mer värd.
Att också ha snurrisar som pajar och måste bytas hela tiden. Min tid är värd mer. Mycket mer än några kronor hit och dit i inköp.
Köp aldrig numer.

Konstigt. Vad jag läst är SSD enheter inte mer pålitliga än en HDD sett till livslängd.
Har haft flera SSD enheter med problem, 6st totalt tror jag.

Har 10st HDD's i servern nu och en SSD, haft så mycket som 45 diskar samtidigt, min failure rate är nog bara ett par procent.
Senast jag bytte en dålig disk var en gammal WD green som gått flera år efter garantitiden 24/7 och den byttes bara för den började få dåliga sektorer men det var igen dataförlust på den.
Bra nätdel, UPS sedan går dom 3-6 år lätt, senaste jag bytte var 2Tb WD green med 6 24/7 utan ett enda SMART fel.

SSD är alldeles för dyrt jämfört med en mekanisk, det är inte tal om kronor.

I framtiden kanske SSD enheter kan vara vettigt men då dom har begränsad lagringstid så passar dom fortfarande inte alla områden.

Permalänk
Medlem

Kör bara ssd i bärbara och huvuddatorn köpte 2 tb mx500 för 2500kr för något år sen funkar bra litar mer på ssd än hårddiskar. Men qlc hade jag ej satsat på. Min system disk kan ju få 8 MB fast senaste FW men har inget viktigt på den ändå så snart gått 40000 timmar så känns inte som den pajar. Kör bara en 2tb segate extern till tvn sen har jag tag några re4 och nån black / green som ligger i garderoben ifall nån skulle paja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Konstigt. Vad jag läst är SSD enheter inte mer pålitliga än en HDD sett till livslängd.
Har haft flera SSD enheter med problem, 6st totalt tror jag.

Har 10st HDD's i servern nu och en SSD, haft så mycket som 45 diskar samtidigt, min failure rate är nog bara ett par procent.
Senast jag bytte en dålig disk var en gammal WD green som gått flera år efter garantitiden 24/7 och den byttes bara för den började få dåliga sektorer men det var igen dataförlust på den.
Bra nätdel, UPS sedan går dom 3-6 år lätt, senaste jag bytte var 2Tb WD green med 6 24/7 utan ett enda SMART fel.

SSD är alldeles för dyrt jämfört med en mekanisk, det är inte tal om kronor.

I framtiden kanske SSD enheter kan vara vettigt men då dom har begränsad lagringstid så passar dom fortfarande inte alla områden.

Själv har jag en hel back här med snurredisk som skurit ihop (har kvar dem för styrkorten).
Läst vardå?
Själv har jag bara haft max 28st i samma burk men gått genom multiplar av detta totalt. 4st kvar. Förr eller senare skär de ihop. Samma gäller min bror och vänner (lite mindre antal dock). UPS och kvalitetsagg såklart.
SSD har jag haft en som fick läsfel och funkade efter format (kan har varit annat än hårdvaran men den var för liten för att ha kvar iaf).

Som sagt, om man värderar sin tid...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Håll dig undan Seagate:s Barracuda diskar, inget man vill ha i en server. Massa vibrationer och usel kvalitet, speciellt 3- och 4TB diskarna.

WD Red är ett säkert val imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Själv har jag en hel back här med snurredisk som skurit ihop (har kvar dem för styrkorten).
Läst vardå?
Själv har jag bara haft max 28st i samma burk men gått genom multiplar av detta totalt. 4st kvar. Förr eller senare skär de ihop. Samma gäller min bror och vänner (lite mindre antal dock). UPS och kvalitetsagg såklart.
SSD har jag haft en som fick läsfel och funkade efter format (kan har varit annat än hårdvaran men den var för liten för att ha kvar iaf).

Som sagt, om man värderar sin tid...

Du msåte ha otur med HDD's då och jag SSD's.... Och jo SSDs bara för dom inte är mekaniska är inte felfria från haverier så tror du det så lär du bittert få reda på det för eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du msåte ha otur med HDD's då och jag SSD's.... Och jo SSDs bara för dom inte är mekaniska är inte felfria från haverier så tror du det så lär du bittert få reda på det för eller senare.

Uppenbarligen har vi det (och alla jag känner iaf har enormt mycket mer havererade snurrisar).
Ingenting är perfekt. Jag tror knappast annat. Bara att det ena är mindre kasst.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Håll dig undan Seagate:s Barracuda diskar, inget man vill ha i en server. Massa vibrationer och usel kvalitet, speciellt 3- och 4TB diskarna.

WD Red är ett säkert val imo.

Barracuda-diskar är för desktop - ej för NAS. och detta med vibrations-kompensering i NAS och server-diskarna har blivit allt viktigare för diskar som sitter tätt gentemot varandra och delar vibrationer med varandra, speciellt när både spårbredd och täthet på skivorna hela tiden minskar.

Sedan är det väldig skillnad på byggeneration av diskar mindre än 8TB och från 8TB och större då det är en generationsskifte som skett där och det har blivit helt annan ordningsföljd i avseende diskar som visat sig ha bra kvalitet och de som inte är det - och WD är inte i toppen där.

Om man säger att en WD-RED 4TB var bra för några år sedan så skulle jag inte säga samma sak för en WD-RED 8TB eller 10TB idag. finns trådar i forumet (och även internationella forum) med folk som har problem med dessa, framförallt i avseende störande ljud som aldrig ger sig när det inte är några pågående diskaktiviteter.

- och WD-RED 6TB hade rent ursel AFR på blackblaze med över 2% AFR när andra sniffade nära 1% AFR på nya generationens diskar på 8TB och högre. (2% AFR var förvisso närmast standard på både Seagates (utom den berömda 3TB) och WD-diskar i 2-4 TB-klassen med HGST som den stora undantagen med under 1% AFR)

Skulle man ha driftsäker disk i 4TB klassen med minsta risken att behöva byta disken fysiskt så var det HGST man köpte... (alla värden fritt ur minnet taget från blackblaze)

---

Man kan nog säga att med 8TB diskars intåg så är konsumentsidan mindre viktig och molnlagringstjänsterna mer viktig och då är det viktigt med inte för hög AFR på diskarna, vilket har läckt över och förbättrat med lägre AFR även på konsumentdisk-sidans stordiskar..

Permalänk
Medlem

ST4000DM004 verkar använda SMR som kan bli långsamt vid skrivning.
https://forums.freebsd.org/threads/horrific-zfs-performance-o...

Kan vara bra att veta om man behöver random write prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag köper inga diskar med mindre än fem års garanti. Inbillar mig att de mår bäst om de får vara igång många timmar per dag. Äldre diskar änvander jag bara till backup!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många diskar (och tillverkare) som använder SMR utan att det skrivs något på den - I stort sett alla topp-notch diskar i avseende storlek är först med SMR och det kan ta något år innan det kommer motsvarande CMR/PMR för samma storlek och då främst för servrar/NAS av bättre slaget - de kör samma teknik som SSD med en stor buffert som kan äta mycket data snabbt men blir problem om man är norr om 30 GB/disk av slumpmässiga skrivningar om det inte får vila sig emellanåt och chans att fördela ut skrivningar till rätt ställe. Sekventiella storfiler går ofta väldigt bra (om man inte som NTFS hela tiden springer tillbaka och skriver ny data på samma ställen på $MFT man skrev nyss och sakta fyller upp bufferten) där har loggförande (COW) filsystem som BTRFS och ZFS en klar fördel och kan skriva betydligt mer innan de når 'väggen'

(alltså NTFS är rent jävla hopplös på SMR-diskar och mättar upp den där bufferten på nolltid om man tex. kopiera en hel filsystems alla små och stora filer till en SMR-disk (som Backupdisk som många externa USB-diskar övre storleksklassen) - medans med BTRFS kan kan kopiera samma disk och inte ens i närheten att slå i 'väggen' när man är klar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag köper inga diskar med mindre än fem års garanti. Inbillar mig att de mår bäst om de får vara igång många timmar per dag. Äldre diskar änvander jag bara till backup!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka diskar har 5 år garanti? Hittar inte någon bara med 3 år.

Alla Seagate diskar jag har använt har kraschat. Har kört WD red i några år och dom har fungerat bra än så länge.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB