RTX 2060 FE - RMA-pingis med Nvidia pga coil whine

Permalänk
Medlem

RTX 2060 FE - RMA-pingis med Nvidia pga coil whine

Köpte RTX 2060 FE strax efter release direkt från Nvidia men märkte i vissa situationer, t.ex. i menyn till BFV, ett högfrekvent ljud från grafikkortet. Inte särskilt högt men ändå irriterande.

RMA-processen var smidig förutom att jag behövde spela in ljudet, något som är lättare sagt än gjort med den dåliga mikrofonen på en mobiltelefon.
Fedex hämtade kortet på måndag eftermiddag och jag hade ett nytt att hämta ut redan på fredagen.
Tyvärr var det samma problem med det kortet så nu ska jag skicka tillbaka ersättningskortet.

Tänkte dela med mig av några citat som jag samlat på mig under ärendets gång så fler kan ta del av informationen. Avsaknaden av kvalitetskontroll för sådana här problem är oväntad, i alla fall för mig.
Vad tycker ni, är det ett orimligt krav för en produkt som kostar 4000 kr?

Skrivet av Kenny 19/3:

Are you experiencing a real loud unbearable noise from GPU or the coil whining noise?
If this is a coil whining noise, then please be informed that it's an expected behaviour with the powerful NVIDIA GPUs due to it's design and it won't damage the card.

Skrivet av Kenny 20/3 - efter att jag frågat om det är officiell information från Nvidia:

There isn't any official statement from the NVIDIA about this but the coil whining noise is a natural behaviour in a card which is really powerful.

Skrivet av Kenny 22/3:

As I mentioned before we absolutely have no issues going for another GPU replacement but the point is even with a replacement GPU there will be a minimal coil whining noise under load.

Skrivet av Derek 29/3 - eskalerat till Level 2 Tech Support Group nu:

After reading through the history here I wanted to mention that there really isn't anything you can do about coil whine, its a normal occurrence that may or may not happen due to the components that make up the GPU and the resonant frequencies.
It is pretty much luck of the draw as to whether you will have a card that exhibits it or not. To be clear though, no damage will result to your card;

Skrivet av Derek 1/4:

There is no guarantee as to whether you will have the whine again. It could be less or more severe.

Permalänk
Medlem

Produkter kommer alltid ha mer eller mindre coil whine, iallafall grafikkort. Frågan är bara hur pass känslig man är, samt att det kan faktiskt vara andra komponenter i bygget som orsakar missljudet, och då tänker jag främst på nätagget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det är skit när det blir så.

Vad som kan hjälpa om du har tur är att låsa din fps till din skärms uppdateringsfrekvens i RTSS.
Är din skärm 144MHz så sätt högsta fps till 144. Eller ja.. du kan laborerar med fps hur du vill, men 144 är lättast så börja med det.

Det finns två sorters coil whine.

1. Din fps rusar iväg när kortet inte belastas, tex i menyer eller i ett väldigt lättdrivet spel. Då hjälper vad jag skrev ovan.

2. Det är kortet i sig som gör det oavsett belastning till och med mer ibland vid belastning och det är nästan helt omöjligt att bli av med.
Har sett folk limma spolar på kortet för att förhindra att dom vibrerar med blandade resultat.

Hoppas du har punkt 1.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är skit när det blir så.

Vad som kan hjälpa om du har tur är att låsa din fps till din skärms uppdateringsfrekvens i RTSS.
Är din skärm 144MHz så sätt högsta fps till 144. Eller ja.. du kan laborerar med fps hur du vill, men 144 är lättast så börja med det.

Det finns två sorters coil whine.

1. Din fps rusar iväg när kortet inte belastas, tex i menyer eller i ett väldigt lättdrivet spel. Då hjälper vad jag skrev ovan.

2. Det är kortet i sig som gör det oavsett belastning till och med mer ibland vid belastning och det är nästan helt omöjligt att bli av med.
Har sett folk limma spolar på kortet för att förhindra att dom vibrerar med blandade resultat.

Hoppas du har punkt 1.

Tack för tipsen, men tyvärr är det oavsett belastning.
Har testat låsa FPS:en med ingame options samt vsync men det har inte hjälpt, skulle RTSS göra något annorlunda menar du?

Permalänk
Medlem

@Malve: Ja faktiskt kan det bli bättre med RTSS. Så prova.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har kört en till vända med RMA men tyvärr var det ingen skillnad. Har nu begärt en refund.
Ska tilläggas att Nvidia är väldigt tillmötesgående vid RMA-begäran, de skickar snabbt en Fedex-sedel och den här gången fick jag utbyteskortet inom 2 dagar (från Amsterdam via Paris).

Har också försökt åtgärda problemet genom undervolting med MSI Afterburner men det gjorde ingen skillnad för coil whine.

Permalänk
Medlem

Testade även som @SCORPIUS tipsade om i våras, att med RivaTuner Statistics Server låsa FPS till olika nivåer men det hjälpte inte. Eller det hjälpte när jag låste till 30 FPS men vem vill spela så.

Fick förutom följande svar från Nvidia när jag bad om en refund även en lång text om vad coil whine är.

Skrivet av Mohammed:

You are not under the 30 days refund policy, so we wont be able to process a refund for the card.

Skrivet av Mohammed:

I'm sorry but I cannot RMA your card again as there isn't any defect in the card.

Permalänk
Inaktiv

Är det i andra situationer än i menyer och laddningsskärmar? Om inte så har jag haft det på mina tre senaste grafikkort, men dock inte i själva spelen. Har mer eller mindre börjat räkna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Är det i andra situationer än i menyer och laddningsskärmar? Om inte så har jag haft det på mina tre senaste grafikkort, men dock inte i själva spelen. Har mer eller mindre börjat räkna med det.

Vad tråkigt! Har du gjort några försök med att reklamera?

För mig är det hela tiden i lite tyngre spel, tror man märker det mer (och är mer reproducerbart) i t.ex. BFV-menyn för att det inte händer så mycket annat. Men i t.ex. Teamfight Tactics hör man det inte.
Har kört igång GuildWars 2 och testat också och där tjuter det hela tiden.