Komplett hjälpte mig inte flytta Windows OEM-licens

Permalänk
Medlem

Komplett hjälpte mig inte flytta Windows OEM-licens

Tjena,

Jag vet inte om jag postar detta inlägg i rätt avdelning, men jag skulle vilja dela med mig av en historia angående ett PC köp hos komplett.

För ca 2 år sedan köpte jag en stationär dator av Komplett. Det var en av deras egenbyggen kring grafikkortet GTX 1050TI. Datorn har fungerat bra fram tills att hårdvaran inte längre orkade leverera den prestanda som krävs av spel idag, så jag valde att uppgradera moderkort, processor, samt ram. Efter att moderkortet var utbytt så bad Windows om att bli reaktiverat, men då jag inte har blivit tilldelad någon produkt-nyckel så fick jag ringa Kompletts support. Jag fick till svars att då jag har en OEM licens så är det knutet till moderkortet som ingick vid köpet och att dom tyvärr inte kan hjälpa mig. Jag tyckte att det lät konstigt att en licens skulle vara knutet till en hårdvara i datorn, och efter lite sökande så hittar jag information hos Microsoft att en OEM licens är giltig med en enhet, alltså en dator, oavsett om man gör uppgraderingar eller ej. Jag ringer tillbaka till komplett med den här informationen och får till svars att det inte stämmer och hänvisas till att köpa en ny licens av Windows. Efter det här så väljer jag att ringa till Microsofts support där jag ännu en gång får konstaterat att licensen täcker en enhet, att min uppgradering inte gör min licens ogiltig och att Komplett gör fel. Enligt Microsoft så ska Komplett alltså tillgodo se mig med en ny nyckel eftersom mitt köp fortfarande täcks av garanti hos Komplett. Jag ringer tillbaka till Komplett för tredje gången och berättar vad Microsofts support har sagt till mig. Killen jag pratar med säger att han aldrig har hört talas om detta, en dator är dess moderkort, att han måste undersöka, och sedan återkomma med svar. Till slut får jag ett meddelande intalat på min telefon där han tyvärr måste meddela att jag måste köpa en ny licens och hänvisar till något pdf han har tillhands. Komplett vänder alltså ryggen till. Efter det här svaret så ringer jag tillbaka till Microsoft, som är lika förvånade som jag över Kompletts beteende. Han förklarar för mig att Komplett har precis samma procedur som dom (Microsofts support), han pratar lite med sin chef och sedan får jag en ny nyckel till Windows. Dom är så pass schyssta att dom ger mig nyckeln till en retail-version så att jag ska slippa få problem om jag uppgraderar moderkort igen.

Nu är en licens kanske inte speciellt dyr (1349kr hos komplett), men för mig som student så är det en dryg utgift, speciellt om man redan har köpt produkten en gång. Det är extremt tråkigt att behöva ha att göra med Kompletts kundtjänst och bara ett av många exempel på varför man bör undvika att ha med Komplett att göra överhuvud taget. Speciellt när man lika gärna kan handla hos Inet eller Proshop (där service och support ingår vid köp). Jag kommer aldrig mer att handla av Komplett.

Big ups till Microsofts support.

Förtydligat rubrik
Permalänk
Medlem

Jag har inte läst allt men det borde vara microsoft som ska låsa upp din nyckel för uppgradering. Detta har inte komplett något med att göra?

Jag kan ha fel men jag har för mig att det är så det ska vara.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Tycker nog att Komplett har rätt. Bara för att du har kvar samma chassi innebär inte att det är samma dator; du har ju bytt ut merparten av alla komponenter.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Nej, svaret jag fick var att Komplett ska göra detta så länge köpet täcks av garanti. Efter ett garantin löpt ut hos Komplett så är det Microsoft som ska leverera ny nyckel. Det är väll en kostnadsfråga då någon måste stå för nyckeln.

Problemet är ju att Komplett förnekar kunder deras rätt.

Permalänk
Medlem

Det är ju skillnad på OEM-versionen och retail-versionen, där då den första är kopplad till hårdvaran, mer precist moderkortet, byter du det så gäller ju inte OEM-versionen längre. Hade varit en sak om du fått moderkortet utbytt på garanti/reklamation till något annat, då skall ju Komplett se till att Windows fungerar.

Sen, Microsoft verkar ju inte riktigt bry sig, så man kan ju köra Windows 10 utan att registrera alls.

Permalänk
Medlem

Snarare Microsoft som är felande, dom borde ha skickat dig till SLUI 04 kommandot eller för att återaktivera nyckeln, senast fick jag snacka med en indie som läste upp koden i 10min.

Sedan är det komiskt att betala 1k för en licens.

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: Hade jag bytt allt utom moderkortet hade det inte varit något problem? Stenålders syn på vad en dator är. Du har köpt en produkt som endast ska användas på en dator. Om du väljer att byta ut den datorn och ha den licensen på en annan dator så har du rätt till det. Om ett företag som Microsoft anser att uppgradering av moderkort, processor och ram anses som en normal och vanlig uppgradering så borde företag som Komplett inte sätta egna regler för vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Snarare Microsoft som är felande, dom borde ha skickat dig till ULM 4 kommandot eller vad det är för att återaktivera nyckeln, senast fick jag snacka med en indie som läste upp koden i 10min.

Sedan är det komiskt att betala 1k för en licens.

1k? Inte alls. Jämför med vad AAA-spel kostar om man inte ägnar sig att köpa fulnyckar.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag har redigerat rubriken från En uppmaning till att undvika att handla av Komplett! till Komplett hjälpte mig inte flytta Windows OEM-licens. Jag har även flyttat tråden från Stationära datorer -> Köpråd till Konsumenträtt.

På det här sättet är det tydligare vad tråden hamnar om, och den ligger också på ett bättre ställe.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

@Jonny Myran: Hade jag bytt allt utom moderkortet hade det inte varit något problem? Stenålders syn på vad en dator är. Du har köpt en produkt som endast ska användas på en dator. Om du väljer att byta ut den datorn och ha den licensen på en annan dator så har du rätt till det. Om ett företag som Microsoft anser att uppgradering av moderkort, processor och ram anses som en normal och vanlig uppgradering så borde företag som Komplett inte sätta egna regler för vad som gäller.

Vill du ha en sådan licens så köper du en retail-licens.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Komplett borde följt Microsofts råd. Ibland måste man se lite mellan fingrarna för att leverera bra support till sina kunder. Du begärde inget dyrt eller omöjligt eftersom datorn bara är 2 år gammal. Gillar inte företag som håller på med dumsnåla grejer som dessa.

Permalänk
Medlem

En gång fick jag kalla pommes på McDonalds, ingen bör handla där igen.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@filbunke: inte enligt Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Jag tycker Komplett borde följt Microsofts råd. Ibland måste man se lite mellan fingrarna för att leverera bra support till sina kunder. Du begärde inget dyrt eller omöjligt eftersom datorn bara är 2 år gammal. Gillar inte företag som håller på med dumsnåla grejer som dessa.

Tack!

Permalänk
Medlem

Det hela låter väldigt konstigt från både Microsoft och Komplett, de båda borde känna till vad som gäller.

Så vitt jag vet så vid byte av moderkort så skall man göra typ nedan

1) Innan bytet länka sin Windows 10 licens med sitt Microsoft konto. Då kan Windows 10 aktivera om sig själv efter den upptäcker att ett nytt moderkort installerats.

2) Har man inte gjort ovan så kan man använda Activation Troubleshooter för att aktivera om Windows.

3) Fungerar inte steg 2, för den tycker det trots allt är en ny dator och du "kanske" försöker fuska. Då måste man kontakta Microsoft support som man får övertyga att man inte installerat på en ny dator utan man har bara bytt moderkortet. Då kan de aktivera den nya Windows installationen.

Edit
Står i princip samma som ovan på microsoft egen sida nedan
https://support.microsoft.com/en-us/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

@ajled: rätt bra liknelse faktiskt. Komplett = donken

ps. du gör som du vill.

Permalänk
Medlem

Det är väl helt normalt att en OEM-licens bara får installeras på en dator, och det är just moderkortet som fungerar som identifierande komponent (den anses, i synnerhet för bärbara datorer vara minst utbytbar, antar jag). Om moderkortet bytts ut är det, från OEM-Windows synvinkel en helt ny dator, och därmed gäller inte licensen för den längre. Ser inte vad Komplett har gjort för fel här.

Microsoft var ju snälla som löste det åt dig, men skäll inte på Komplett för att de gjorde rätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är väl helt normalt att en OEM-licens bara får installeras på en dator, och det är just moderkortet som fungerar som identifierande komponent (den anses, i synnerhet för bärbara datorer vara minst utbytbar, antar jag). Om moderkortet bytts ut är det, från OEM-Windows synvinkel en helt ny dator, och därmed gäller inte licensen för den längre. Ser inte vad Komplett har gjort för fel här.

Microsoft var ju snälla som löste det åt dig, men skäll inte på Komplett för att de gjorde rätt.

Problemet är ju att Microsoft (vars produkt komplett säljer) inte anser att utbytet av ett moderkort innebär att det är en ny dator, utan ser det som en normal uppgradering av en dator. Komplett sätter alltså egna regler för vad som bör gälla kring microsofts licenser.

Permalänk
Hedersmedlem

Det hela är en stor gråzon där knappast ens Microsoft själva har koll på vad som gäller just nu. Du kommer sannolikt få många olika tvärsäkra svar på hur det ska vara.

En OEM-licens säljs endast med en ny dator och är knuten till hårdvaran den såldes med. Den är inte överförbar till en annan dator. Komplett har alltså svarat rätt i frågan, beroende på hur man definierar "dator". Oavsett så är det inte Komplett som kan hjälpa dig med att flytta en licens, det gör bara Microsoft.

Microsoft brukar dock hellre fria än fälla när man kontaktar dem i den där sortens frågor, så det är ju bra att du fick hjälp där. Rent tekniskt så tror jag att de gett dig mer än du egentligen har rätt till.

Här finns lite bra info: https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ja, ytterligare ett exempel på att Kompletts kundservice är kass. Jag blev uppmanad att köpa en ny licens av två olika personer i kundtjänsten.

Jag antar såklart att Microsoft sätter regler för sina licenser. Dom gjorde klart och tydligt att en uppgradering av moderkort i en desktop inte är en ny dator.

Ser inte hur komplett kan ha gjort rätt på något sätt.

Permalänk
Medlem

Fast har du berättar för Microsoft att du även bytte ut CPU och RAM? Dvs 3 av 5 komponenter som behövs för en dator idag. Har du handlat allt från Komplett så är det ju självklart att dom inte ger dig en ny OEM nyckel. Du ska nog vara väldigt glad att du fick en retail nyckel gratis.

(Räknar inte chassi och nätaggregat, då dom normalt har ganska lång livslängd)

Permalänk
Medlem

@r_b89: Har inte köpt komponenterna hos Komplett.

Jag tror du missförstår vad jag försöker säga. Om du uppgraderar din dator, så är det fortfarande samma dator? Det spelar egentligen ingen roll om du byter ut alla delar under förloppet av en viss tid, det är fortfarande samma dator? Jämför med ett hus som renoveras, fortfarande samma hus? Säg att jag skulle köpa exakt samma moderkort, hade det varit en helt ny dator - Nej, hade samma problem uppstått - Ja.

Att tänka att en komponent i datorn är representativ för en dator är utdaterat. Det är självklart att en licens inte kan vara bunden till en hårdvara i dagens samhälle, och det har uppenbarligen Microsoft fattat. Jag använder fortfarande deras produkt på endast en dator. Den enda skillnaden är att Komplett inte fick pracka på mig en ny licens i onödan.

Permalänk
Medlem

Studenter har många gånger tillgång till Microsoft imagine där du kan ladda ner en eller ett par windowslicenser gratis. Det är ju inte riktigt lösning på caset som sådant men kan ju vara bra att veta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

@r_b89: Har inte köpt komponenterna hos Komplett.

Jag tror du missförstår vad jag försöker säga. Om du uppgraderar din dator, så är det fortfarande samma dator? Det spelar egentligen ingen roll om du byter ut alla delar under förloppet av en viss tid, det är fortfarande samma dator? Jämför med ett hus som renoveras, fortfarande samma hus? Säg att jag skulle köpa exakt samma moderkort, hade det varit en helt ny dator - Nej, hade samma problem uppstått - Ja.

Att tänka att en komponent i datorn är representativ för en dator är utdaterat. Det är självklart att en licens inte kan vara bunden till en hårdvara i dagens samhälle, och det har uppenbarligen Microsoft fattat. Jag använder fortfarande deras produkt på endast en dator. Den enda skillnaden är att Komplett inte fick pracka på mig en ny licens i onödan.

Nja, detta är ju mer som att du först river halva huset och bygger om det, sen river andra halvan och sedan bygger upp det igen, samma hus?

Permalänk
Medlem

@Dimetikon: Ja, Du behöver ju inte söka bygglov på nytt liksom.

Sen går väll kompletts tänk mer åt att den gamla vedugnen är kärnan i huset, allt annat får bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

@Dimetikon: Ja, Du behöver ju inte söka bygglov på nytt liksom.

Klart du måste.

Permalänk
Medlem

@jalapen0: Jo, bygger du nytt på samma plats så behöver du söka bygglov. Gör du en större förändring så behöver du bygglov. Det är du som inte förstår eller så trollar du. För det är ingen nyhet hur Komplett resonerar. Så har det varit hela tiden. Gällande vad Microsoft har sagt till dig så kan jag garantera att du inte har lämnat korrekt information till dem om de har sagt att Komplett ska ge dig en ny licens. Hade du sagt till Microsoft att du för 2 år sedan köpte en dator med OEM-licens och nu har du köpt nytt moderkort, CPU och nya minnen och att du vill att din OEM-licens ska fortsätta gälla så hade de sagt att så fungerar det inte. DÅ köper man en retail-licens om man vill att världen ska se ut på det sättet.

Permalänk
Medlem

Det är nånting fischy med den här tråden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Ja, det är dags att sluta mata trollet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jalapen0:

@Zippeer: Nej, svaret jag fick var att Komplett ska göra detta så länge köpet täcks av garanti. Efter ett garantin löpt ut hos Komplett så är det Microsoft som ska leverera ny nyckel. Det är väll en kostnadsfråga då någon måste stå för nyckeln.

Problemet är ju att Komplett förnekar kunder deras rätt.

Skrivet av jalapen0:

Problemet är ju att Microsoft (vars produkt komplett säljer) inte anser att utbytet av ett moderkort innebär att det är en ny dator, utan ser det som en normal uppgradering av en dator. Komplett sätter alltså egna regler för vad som bör gälla kring microsofts licenser.

Skrivet av jalapen0:

@pv2b: Ja, ytterligare ett exempel på att Kompletts kundservice är kass. Jag blev uppmanad att köpa en ny licens av två olika personer i kundtjänsten.
Jag antar såklart att Microsoft sätter regler för sina licenser. Dom gjorde klart och tydligt att en uppgradering av moderkort i en desktop inte är en ny dator.
Ser inte hur komplett kan ha gjort rätt på något sätt.

Tycker det hela låter väldigt komiskt
Microsoft har ett DRM som skall stoppa piratkopiering. Deras DRM skydd triggas och tycker att du bryter mot deras licens, trots att enligt Microsoft själva så har du inte det egentligen. Lösningen på det hela enligt Microsoft är att Komplett skall betala en ny licens till dig för att Microsofts egna DRM skydd inte gör rätt.
Ja, allt är uppenbarligen Kompletts fel trots allt och de borde hosta upp

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP