Komplett hjälpte mig inte flytta Windows OEM-licens
Tjena,
Jag vet inte om jag postar detta inlägg i rätt avdelning, men jag skulle vilja dela med mig av en historia angående ett PC köp hos komplett.
För ca 2 år sedan köpte jag en stationär dator av Komplett. Det var en av deras egenbyggen kring grafikkortet GTX 1050TI. Datorn har fungerat bra fram tills att hårdvaran inte längre orkade leverera den prestanda som krävs av spel idag, så jag valde att uppgradera moderkort, processor, samt ram. Efter att moderkortet var utbytt så bad Windows om att bli reaktiverat, men då jag inte har blivit tilldelad någon produkt-nyckel så fick jag ringa Kompletts support. Jag fick till svars att då jag har en OEM licens så är det knutet till moderkortet som ingick vid köpet och att dom tyvärr inte kan hjälpa mig. Jag tyckte att det lät konstigt att en licens skulle vara knutet till en hårdvara i datorn, och efter lite sökande så hittar jag information hos Microsoft att en OEM licens är giltig med en enhet, alltså en dator, oavsett om man gör uppgraderingar eller ej. Jag ringer tillbaka till komplett med den här informationen och får till svars att det inte stämmer och hänvisas till att köpa en ny licens av Windows. Efter det här så väljer jag att ringa till Microsofts support där jag ännu en gång får konstaterat att licensen täcker en enhet, att min uppgradering inte gör min licens ogiltig och att Komplett gör fel. Enligt Microsoft så ska Komplett alltså tillgodo se mig med en ny nyckel eftersom mitt köp fortfarande täcks av garanti hos Komplett. Jag ringer tillbaka till Komplett för tredje gången och berättar vad Microsofts support har sagt till mig. Killen jag pratar med säger att han aldrig har hört talas om detta, en dator är dess moderkort, att han måste undersöka, och sedan återkomma med svar. Till slut får jag ett meddelande intalat på min telefon där han tyvärr måste meddela att jag måste köpa en ny licens och hänvisar till något pdf han har tillhands. Komplett vänder alltså ryggen till. Efter det här svaret så ringer jag tillbaka till Microsoft, som är lika förvånade som jag över Kompletts beteende. Han förklarar för mig att Komplett har precis samma procedur som dom (Microsofts support), han pratar lite med sin chef och sedan får jag en ny nyckel till Windows. Dom är så pass schyssta att dom ger mig nyckeln till en retail-version så att jag ska slippa få problem om jag uppgraderar moderkort igen.
Nu är en licens kanske inte speciellt dyr (1349kr hos komplett), men för mig som student så är det en dryg utgift, speciellt om man redan har köpt produkten en gång. Det är extremt tråkigt att behöva ha att göra med Kompletts kundtjänst och bara ett av många exempel på varför man bör undvika att ha med Komplett att göra överhuvud taget. Speciellt när man lika gärna kan handla hos Inet eller Proshop (där service och support ingår vid köp). Jag kommer aldrig mer att handla av Komplett.
Big ups till Microsofts support.