Innan jag köper en ny receiver

Permalänk

Innan jag köper en ny receiver

Jag har försökt flera gånger till och från att få 5.1 ljud att lira men får inte till det.

Såhär är det kopplat:

Dator>TV>receiver.
Mer exakt: Från GPU (GTX970) med HDMI till Sony XF9005. Sedan optisk kabel från XF9005 till min gamla Pioneer vsx-819h.

Anledningen till denna koppling är att den gamla receivern inte har ARC och jag antar att det är därför jag inte får igång allting. Kör Windows 10 Pro och kan välja 5.1 där men TV'n uppfattar endast stereo.

Har kikat på att köpa mig en Yamaha RX-V483 för att slippa krångla och dessutom kan det vara dags att uppgradera då den gamla är från 2008 nångång. Vad säger ni? Kommer detta lösa mina problem?

För som jag förstått det är den mer normala dragningen:
Från GPU med HMDI till receiver. Sedan HDMI från ARC på receiver till ARC på TV.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem

Du ska koppla hdmi till reciever, sedan hdmi till tvn. Så som du har nu så är det tvn som tar hand hand om ljudet.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte bara koppla HDMI från grafikkortet till valfri HDMI IN på förstärkaren, och sen från förstärkarens HDMI OUT till TVn? Eller missar jag något?

Permalänk

Din lösning borde rimligen gå, kör själv med optisk kabel från TV till Reciever då de lirar bättre i 4k den vägen.

(PC->HDMI kabel -> LG55UH950V - Optisk kabel - Yamaha RX-830 - Ljud ut i 5.1)

Har du ställt in din tv på Optical out/PCM?

Förtydliga texten
Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem

@Nyckelpiga: Får hålla med flera här varför kör du inte HDMI till förstärkaren och sen HDMI out till TV bara? OK koppla optiskt från TV till förstärkaren kan ju vara bra om du vill plocka ut 5.1 ljud på TV sändningar, om du nu inte kör nån form av BOX. men försöka köra som du gör från datorn nu blir mest bara meckande och grå hår...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Nu spelar jag sällan upp material i 4k men kör windows i det och misstänker att detta inte kommer gå om jag kopplar HDMI från GPU till receiver. Sen HDMI från receiver till TV iom att receivern är så gammal som den är (från 2008, ej 4k eller HDR). Eller har jag fel?

Kikar aldrig på TV sändningar. Endast playkanaler.

@torghandlarn jag ska undersöka detta ikväll. Vore ju rätt trevligt och även troligt att det är en inställning jag missat någonstans

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem

@Nyckelpiga: Det är ju sant kör du 4K funkar det inte, din förstärkare är ju gammal och förutom att den saknar 4K så har den heller inte HDCP 2.2 samt inte stöd för nyare ljudformat efter vanlig DTS kan jag tänka mig.

Skulle själv skaffa nån modernare receiver..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Din lösning borde rimligen gå, kör själv med optisk kabel från TV till Reciever då de lirar bättre i 4k den vägen.

Alla tv har inte passthrough av surround till optisk, en del kör bara stereo.
Troligen är det så med TS tv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Alla tv har inte passthrough av surround till optisk, en del kör bara stereo.
Troligen är det så med TS tv.

Jo det är mycket möjligt att så är fallet. Dock brukar de flesta hyfsat påkostade TV-apparater stödja någon form av hembioljud över optisk kabel.

Lista över 5.1 sound passthrough

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem

@Nyckelpiga Ok, ja för att få 4K till TVn så har du försökt koppla rätt. Kolla inställningarna i TVn som nämnts men som sagt är det inte säkert att den klarar av att skicka surroundljud vidare, eller så klarar den bara vissa format. Går säkert att googla vilka begränsningar som ev. finns i TVn, är ju inget dom skriver ut på kartongen direkt. En ny modern reciever hade annars löst problemet.

Permalänk

Tv'n (Sony XF9005) är årsmodell 2018 och vad jag kan se ska den klara att skicka vidare 5.1 via optisk. Men som flera säger är det inte det mest normala sättet att koppla på längre.

För min egen nyfikenhetsskull ska jag kolla om jag missat någon inställning angående optisk på TV'n. Men låter som att det är dags att köpa en ny receiver så jag vet att allt lirar.

Vad tror ni om de jag kikat på. Yamaha rx-v483 eller den nyare 485?
Stora fördelen med den äldre 483 är att den nu säljs ut för 3600kr.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

jämfört med 485 som kostar 5000kr.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Enda skillnaden jag kan se är att 485 ska kunna stödja eARC men verkar oklart om min TV kommer ha eARC i framtiden. Tror inte det är värt 1400kr för mig.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Skrivet av Nyckelpiga:

Är det bara 5.1 ljud för 4k video du är ute efter?

Kan rekommendera att du går igenom menysystem / fjärrkontroller etc på olika modeller innan du bestämmer dig exakt vad du köper.

Har en Yamaha RX-A830 och är inte helt kompis med menysystem samt anser jag fjärrkontrollen vara av riktigt usel kvalitet med tanke på vad man får betala för förstärkaren. Man får hoppas att dom uppdaterat detta med de nyare modellerna. Går ju att komma runt detta men lägger på ytterligare en kostnad.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Skrivet av torghandlarn:

Är det bara 5.1 ljud för 4k video du är ute efter?

Kan rekommendera att du går igenom menysystem / fjärrkontroller etc på olika modeller innan du bestämmer dig exakt vad du köper.

Har en Yamaha RX-A830 och är inte helt kompis med menysystem samt anser jag fjärrkontrollen vara av riktigt usel kvalitet med tanke på vad man får betala för förstärkaren. Man får hoppas att dom uppdaterat detta med de nyare modellerna. Går ju att komma runt detta men lägger på ytterligare en kostnad.

För tillfället ja + 60hz och HDR, är mer av en bekväm användare än riktig entusiast.
Dock kan jag absolut kan uppskatta ett välljudande system.
I dagsläget så använder jag fjärren till min receiver för att starta/stänga av den, höja och sänka volym. that's it.
Därför lockar också ARC funktionen då jag kan skippa fjärrkontroller till receivern och bara ha TV-fjärren framme.

Så jag är mer en sån person som ställer in allt en gång sen rör jag inget.

Till subbaskabel tänkte jag köpa denna i 15m.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/subwoofer/17058...

En bonusfråga som jag förstått är något tröttsam - Kommer behöva dra ca 14m kabel till ena bakhögtalaren.
Duger 1,5mm2 eller bör jag gå upp till 2,5mm2 pga avståndet?
Tänkte köpa denna:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hogtalar/117240...

Är man snål och svär i kyrkan om man köper dessa?
https://www.clasohlson.com/se/H%C3%B6gtalarkabel%20RKUB%202x2...

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Är man snål och svär i kyrkan om man köper dessa?
https://www.clasohlson.com/se/H%C3%B6gtalarkabel%20RKUB%202x2...

2.5mm2 räcker till det mesta om längderna inte blir "för långa" (5m eller så?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

2.5mm2 räcker till det mesta om längderna inte blir "för långa" (5m eller så?)

Ska driva likadana som dessa bak.
https://www.rehifi.se/arkivet/2013/audio-pro-black-pearl
Kommer behöva ca 8m respektive 14m

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Ska driva likadana som dessa bak.
https://www.rehifi.se/arkivet/2013/audio-pro-black-pearl
Kommer behöva ca 8m respektive 14m

Rätt stor skillnad i längd.
jag satt lite i samma sits, dock mindre skillnad, 8 och 11m, så jag körde 2x11m 4mm2 (supra blå)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Är det bara 5.1 ljud för 4k video du är ute efter?

Kan rekommendera att du går igenom menysystem / fjärrkontroller etc på olika modeller innan du bestämmer dig exakt vad du köper.

Har en Yamaha RX-A830 och är inte helt kompis med menysystem samt anser jag fjärrkontrollen vara av riktigt usel kvalitet med tanke på vad man får betala för förstärkaren. Man får hoppas att dom uppdaterat detta med de nyare modellerna. Går ju att komma runt detta men lägger på ytterligare en kostnad.

Kan säga att jag tycker tvärt om, väldigt kompis med menysystemet på de Yamahas jag kört genom åren, och det inkluderar årsmodeller av samma som din A830. Det nya systemet är nästan identiskt, bara lite förfinat på sina håll, kört Pioneer, Denon och Marantz vid sidan om likaså men inte gillat dem lika mycket.

Vet att de äldre fjärrkontrollerna kunde tappa luckan, de nya är åter igen, nästan identiska... men har aldrig haft några problem med mina fjärrs än.

Skrivet av Nyckelpiga:

Ska driva likadana som dessa bak.
https://www.rehifi.se/arkivet/2013/audio-pro-black-pearl
Kommer behöva ca 8m respektive 14m

2.5mm2 räcker gott för dina bakkanaler, den lilla inverkan kabeln har på dina högtalare kommer inte göra något större väsen av sig för surroundbruk. För dina frontar skulle jag dock avråda de längderna då de lyssnas på, på ett helt annat sätt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av torghandlarn:

Din lösning borde rimligen gå, kör själv med optisk kabel från TV till Reciever då de lirar bättre i 4k den vägen.

(PC->HDMI kabel -> LG55UH950V - Optisk kabel - Yamaha RX-830 - Ljud ut i 5.1)

Har du ställt in din tv på Optical out/PCM?

Se på f*n! Trodde jag hade testat de mesta då jag sökt och följt guider hit och dit men testade att följa denna igår.
https://community.sony.co.uk/t5/android-tv/xd9305-surround-pa...

Nu funkar det! tror specifikt det var detta som strulade till det för mig.

*Set the TV to output compressed audio without change. Select Home > Settings > Sound > Digital Audio Out (for this option to be enabled Speakers Settings in the TV must on Audio System) > Auto 1

*Select Home > Settings > Sound > Sound (corresponding source) > Advanced Settings > Input related > Dolby Digital Plus Output > Dolby Digital.

Min stod på Dolby Digital Plus och inom parentes stod det någonting om att DDP inte skickar något ljud alls via optisk så den var tvungen att stå på endast DD för att skicka vidare ljudet.

Möjligt att det blir en ny receiver så småningom ändå men för tillfället är jag bara lycklig att jag fått det att lira!

Har just nu bara frontarna och subben inkopplat men ni kan ju gissa vem som ska hem och koppla upp Center och Bakhögtalare ikväll.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Skrivet av Nyckelpiga:

Se på f*n! Trodde jag hade testat de mesta då jag sökt och följt guider hit och dit men testade att följa denna igår.
https://community.sony.co.uk/t5/android-tv/xd9305-surround-pa...

Nu funkar det! tror specifikt det var detta som strulade till det för mig.

Kul att du fick igång det.

Ladda ner några testfiler och se så allt fungerar som det ska. (Se länken nedan)

Testfiler för hembio (Under Audio / Video Format Trailers)

Förtydligade länken
Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Skrivet av torghandlarn:

Kul att du fick igång det.

Ladda ner några testfiler och se så allt fungerar som det ska. (Se länken nedan)

Testfiler för hembio (Under Audio / Video Format Trailers)

Ja jag märkte stor skillnad direkt! Det fanns två filer att testa från länken till Sony support och med lite åskmuller så hörde jag subben på en gång Ska testa dessa filer du länkat till ikväll.

Stort tack för allas engagemang i att få mig att testa att få igång de system jag hade först. Jag har lärt mig lite på kuppen och dessutom kan jag få glädjas åt de jag har idag innan jag känner för att uppgradera receivern.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Skrivet av torghandlarn:

Kul att du fick igång det.

Ladda ner några testfiler och se så allt fungerar som det ska. (Se länken nedan)

Testfiler för hembio (Under Audio / Video Format Trailers)

Igår kväll kopplade jag in högtalarna bak och testade. Japp! Helt klart surround Men märker av begränsningarna i vilka ljud de kan spela upp också. Funkar bara med DTS och DD för att få 5.1 ljud.

Försöker jag med DTS-HD master, DDP, Dolby trueHD får jag endast 2.0.

Kollade igenom mitt material och 90% är inom ramarna för att jag ska få njuta av 5.1 ljud men så småningom får det nog bli en ny receiver för att slippa begränsningar. För att dra nytta av ATMOS förstår jag det som att det behövs en hel del mer hårdvara än jag har idag så just de är långt borta i tiden för mig.

Om jag köper den Yamaha rx-v483 som jag pratat om och försöker spela upp en fil som den inte har stöd för (ATMOS till exempel). Kommer jag få stå ut med 2.0 då eller får jag iaf ut 5.1?

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005