Permalänk
Medlem

På mina privata mail tenderar jag att direkt läsa det som systemen sorterat som viktigt åt mig Dvs, tittar man t.ex på gmail så läser jag allt som kommer in i primary-mappen och ignorerar nära nog helt det som landar i social & promotions-mapparna.

När jag hade jobb med jobbmail där det trillade in en relativt stor bunt mail varje dag så kunde jag efter att ha läst ett mail återställa det som oläst eftersom jag inte hade tid eller möjlighet att hantera det där och då, för mig gällde vid den tidpunkten "oläst=ohanterat". Skulle jag flagga det som läst utan att samtidigt hantera & svara på mailet så skulle det finnas allt för stor risk att jag glömde bort det. Kunde givetvis skötts på andra sätt med olika flaggor och/eller mappar men jag hade alltid allt i inkorgen

Permalänk

Privata inkorgen genomgår stenhård selektering när mailet trillar in, om det inte är av intresse ryker det direkt.
Försöker hålla inkorgen tom och saker som behöver sparas sorteras ut i mappar istället.

Jobbets rensar jag ut allt eftersom under dagen men brukar använda Gmails "Skjut upp" på grejer jag inte har tid att ta i just precis när mailet dimper ner.
På det viset blir det inte något man missar även om där ligger betydligt mycket mer i inkorgen här än på min privata mail.

Permalänk
Medlem

På jobbmailen så läses allt och kategoriseras enligt kund/leverantör/system etc med mappar och inkorgen innehåller bara ett fåtal där man har mailpingis.

Privata mailen är till 99% nyhetsbrev/reklam så där brukar jag skumma igenom var och varannan dag och markera alla som lästa.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Privata mailboxar läser jag bara det som är värt att läsa, resten lämnas därhän.
Just nu 9729 olästa mail i gmail.
Jobbmailen däremot ska allt vara markerat som läst eller flyttat till mapp för senare rensning/markering till läst.

Permalänk
Redaktion
VD, Geeks 🦏

@Dinoman: En jäkla disciplin helt enkelt;) Det gäller att inte komma på efterkälken.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ceEEEEo:

@Dinoman: En jäkla disciplin helt enkelt;) Det gäller att inte komma på efterkälken.

Då är jag körd.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Mattecoach

Jag har bra koll på jobbmailen. Har sånt som jag håller på med markerat som oläst, så fort jag har svarat flyttar jag mailet till mapp för kunden. Har 1 oläst mail som jag har funderat på ett tag, inget brådskande.
Den privata mailen är en annan historia... Hade under ett tag inte möjlighet att kolla mailen ofta och har skrivit upp mig i för många prenumerationslistor. Har tagit första steget och avregistrerar mig ofta nu, men har fortfarande inte gått igenom gamla mail. Inget viktigt där iaf.

Skrivet av gibbon_:

Jag ger alltid ut ny address i form av "avsändare@mindomän.io" som dirigerar om till "minriktigamail+avsändare@fastmail.com", vilket ger varje avsändare en egen "inbox" och därav får jag aldrig något i min verkliga inbox.. Dock ser jag till att inget förblir oläst, och är det något jag vill återkomma till sätter jag en pin.

Gillar mitt system förutom när man behöver ge mail i person, typ om man är på nordea och börjar med att säga "nordea@".. sen behöver man förklara att det är ok, jag kommer få mailet ni skickar.. medan flickvännen rullar ögonen åt mig för att jag inte bara kan ha "en vanlig address"..

Gör du detta helt enkelt genom att ha en egen domän och använda fastmail?

Permalänk
Medlem

Har en slaskmail på google (f.d primär). Ligger väl ett par tusen olästa mail där.

Bytte min primära till Protonmail nyligen, och gillar deras inkorg starkt. Väldigt enkelt att filtrera sina mail i mappar och med taggar.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

läser bara det jag vill läsa
har 20539 olästa i ena inkorgen och 10 000 i andra inkorgen
har viktigare saker för mig
Life is to short to read mail

Permalänk
Avstängd

Kör också med en "slaskmail" där jag brukar någon gång i veckan gå igenom vad som är värt att öppna eller ej, i mån av tid åker det jag inte anser värt att öppna i papperskorgen, resten ligger ändå kvar i kronologisk ordning.

Mail från riktiga människor och liknande brukar jag dock läsa så snart jag får kännedom om dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Jag är lite sugen på att fråga om dina utkast. Är det 188 personer som väntar på mail från dig eller är det så att du t.ex. skriver anteckningar och sparar dem där?

En del är nog påbörjade mail som jag inte skickat, använder också gmail lite som fildelningsserver, kasta upp en fil i ett mail är ofta enklare än att lägga den på driven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

En del är nog påbörjade mail som jag inte skickat, använder också gmail lite som fildelningsserver, kasta upp en fil i ett mail är ofta enklare än att lägga den på driven.

Så gör jag med

"Pallar inte sätta i sladden i telefonen, suck" *mailar bilden till sig själv*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

En del är nog påbörjade mail som jag inte skickat, använder också gmail lite som fildelningsserver, kasta upp en fil i ett mail är ofta enklare än att lägga den på driven.

Ja då förstår jag. Brukar göra samma sak ibland men behåller aldrig utkasten. Slänger det när jag är färdig. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurt:

Det är inte ok med några olästa... Hur ska man då veta när man får ett nytt mail?

Det brukar finnas en liten ikon nere till höger på skrivbordet, nära klockan, som indikerar när man fått ny e-post. Man kan slå på den funktionen om man nu inte råkar ha den där.

Om man tål "oläst" e-post eller ej beror nog på hur anal man är, helt enkelt. Själv läser jag all e-post, kastar skräppost men sådana meddelanden som jag tänker mig följa upp senare eller som är intressanta på annat sätt låter jag vara markerade som olästa.

Värre är det nog med meddelanden (SMS och liknande) som kommer på telefonen, där vill jag inte ha några olästa ligga då det inte är självklart att man uppfattar notifieringen om nytt meddelande annars. Min kära fru har några hundra olästa meddelanden i sin telefon och det är lätt att hon missar något för det syns inte så bra att det kommit nya meddelanden (om man inte kommer ihåg antalet från förra titten).

Permalänk
Medlem

Svarade annat...

Jobb mail 0 olästa för att enkelt kunna se när det kommit något nytt som jag måste reagera på.
Privat mail 817 olästa, går in och läser dom senaste vid behov

Brukar radera mail äldre än 2år som inte är insorterat i någon annan mapp.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Gör du detta helt enkelt genom att ha en egen domän och använda fastmail?

Pretty much. Lite pillande på settings bara.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som exempel, nyhetstips-mailen för SweClockers dit vi får orimliga mängder märkliga grejer ibland.

Uh.. Det här kan bli en artikel känner jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Jag ger alltid ut ny address i form av "avsändare@mindomän.io" som dirigerar om till "minriktigamail+avsändare@fastmail.com", vilket ger varje avsändare en egen "inbox" och därav får jag aldrig något i min verkliga inbox.. Dock ser jag till att inget förblir oläst, och är det något jag vill återkomma till sätter jag en pin.

Gillar mitt system förutom när man behöver ge mail i person, typ om man är på nordea och börjar med att säga "nordea@".. sen behöver man förklara att det är ok, jag kommer få mailet ni skickar.. medan flickvännen rullar ögonen åt mig för att jag inte bara kan ha "en vanlig address"..

Skrivet av Zeedarn:

Har en separat mapp för saker så som faktura, lösenord etc dit saker kopieras om nyckelorden finns i mailet.

Inboxen i sig har jag bara ett öga på om det är något som inte är sorterat, det som ska sparas läggs i en mapp som är typ 'övrigt' Inboxen i sig är i princip en "junk-mail" box. Markerar aldrig som läst om jag inte avser det helt avklarat och verkligen läst genom mailet helt. De flesta mail anser jag helt onödiga.

Utöver det så använder jag även nästan samma metod som gibbon_ här över. Där jag endast ger dom mailet med + istället, inte stökat till det med min egen domän där.
Problemet är att vissa system/sidor inte tillåter +, och att det ibland ger konstiga felmeddelanden på sidor, vissa sidor slutar viss funktionalitet att fungera. T.ex. Reddit kan ej verifiera min mail av någon anledning.

Hur gör ni för att skicka med egen domän men inte avslöja er riktiga e-mail address?