Få tillbaka pengar efter man blivit lurad?

Permalänk
Medlem

Få tillbaka pengar efter man blivit lurad?

Hej, är nämligen så att jag skulle köpa mig ett konto (black desert) via ett känt forum för att sälja, köpa, tradea konton och liknande. Iallafall, så betalade jag dryga 800kr för ett konto via paypal, vart lurad, försökt lösa det med säljaren men tillslut blockad på discord och kan inte längre försöka lösa detta problem. Så jag undrar då, kan man ringa Swedbank och förklara situationen att man vart lurad och försöka reklamera transaktionen eller så för att få sina pengar tillbaka? Mestadels för jag skulle vilja se den nedknarkade killen förmodligen gå minus på kontot när mina pengar dras tillbaka. Iaf, är de möjligt?

Mvh

Permalänk
Avstängd

Skulle höra med Paypal, dom brukar fan alltid fixa det! En kompis blev lura på nått skin via steam, tog 2 timmar så hade han pengarna tillbaks

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

@Meeks13: Logga in på Paypal och anmäl så får du pengarna tillbaks efter några dagar

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Skrivet av fjamsetramsa:

@Meeks13: Logga in på Paypal och anmäl så får du pengarna tillbaks efter några dagar

Beror på. Om han skickat pengarna via PayPal som en privatbetalning så är han inte täckt av köparskyddet. Tror inte heller köparskyddet gäller för digitala varor. Vet inte vart man spelar Black Desert men om det är på Steam så hade jag anmält det till steam supporten istället.

Det var några år sen jag var insatt i hur PayPal fungerar så det kan ju ha ändrats, skadar förstås inte att prova

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skulle höra med Paypal, dom brukar fan alltid fixa det! En kompis blev lura på nått skin via steam, tog 2 timmar så hade han pengarna tillbaks

Skrivet av fjamsetramsa:

@Meeks13: Logga in på Paypal och anmäl så får du pengarna tillbaks efter några dagar

Skrivet av Rocky Scarlet*:

Beror på. Om han skickat pengarna via PayPal som en privatbetalning så är han inte täckt av köparskyddet. Tror inte heller köparskyddet gäller för digitala varor. Vet inte vart man spelar Black Desert men om det är på Steam så hade jag anmält det till steam supporten istället.

Det var några år sen jag var insatt i hur PayPal fungerar så det kan ju ha ändrats, skadar förstås inte att prova

Tyvärr så kan jag inte gå via paypal, redan provat men eftersom jag betalade via "Friends & Family" (vilket tyvärr är ett måste från detta forum då jag inte har ++rep alls, men säljaren har flertal), så kan inte kontakta paypal tyvärr. Går det att ta det med banken istället?

Permalänk
Medlem

@Meeks13: Du måste först och främst polisanmäla det, utan det kommer inte banken ens kolla på ärendet, och kanske inte ens med polisanmälan heller...

Edit: med en polisanmälan samt att ett flertal har gjort samma sak, kan bedragaren fällas och domen kan bli tex att han blir dömd att betala tillbaka pengar, dock banken i sig gör inget, mer än kanske förser polisen med information osv, även om bedragaren blir dömd att betala kanske du inte får några pengar, bedragaren kanske har pengar, struntar i domen samt finns inga tillgångar att ta av osv. det hela kan även ta lång tid, flera år kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Du kommer inte få några pengar av banken och banken kommer inte heller att "ta tillbaka" pengarna från mottagaren. Banken kan inte leka polis i såna där lägen då de inte har möjlighet att bekräfta vad som sagts mellan köpare och säljare, avtal etc. (Vet av egen erfarenhet då jag råkat ut för typ samma sak). Att reklamera köp via banken kan du göra om du först polisanmäler händelsen som bedrägeri och jag antar att Black Desert precis som många andra MMO inte tillåter handel med konton, så man har brutit mot ToS, vilket gör att du försökt göra något du inte får, blivit lurad och nu får stå ditt kast, tyvärr! Du kanske borde vända dig till forumet där bedragaren hänger istället, jag har svårt att tro att de kommer ersätta dig för något men du kanske kan få bedragaren ifråga bannad? Liten tröst är bättre än ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Meeks13: Du måste först och främst polisanmäla det, utan det kommer inte banken ens kolla på ärendet, och kanske inte ens med polisanmälan heller...

Edit: med en polisanmälan samt att ett flertal har gjort samma sak, kan bedragaren fällas och domen kan bli tex att han blir dömd att betala tillbaka pengar, dock banken i sig gör inget, mer än kanske förser polisen med information osv, även om bedragaren blir dömd att betala kanske du inte får några pengar, bedragaren kanske har pengar, struntar i domen samt finns inga tillgångar att ta av osv. det hela kan även ta lång tid, flera år kanske.

Skrivet av anon295249:

Du kommer inte få några pengar av banken och banken kommer inte heller att "ta tillbaka" pengarna från mottagaren. Banken kan inte leka polis i såna där lägen då de inte har möjlighet att bekräfta vad som sagts mellan köpare och säljare, avtal etc. (Vet av egen erfarenhet då jag råkat ut för typ samma sak). Att reklamera köp via banken kan du göra om du först polisanmäler händelsen som bedrägeri och jag antar att Black Desert precis som många andra MMO inte tillåter handel med konton, så man har brutit mot ToS, vilket gör att du försökt göra något du inte får, blivit lurad och nu får stå ditt kast, tyvärr! Du kanske borde vända dig till forumet där bedragaren hänger istället, jag har svårt att tro att de kommer ersätta dig för något men du kanske kan få bedragaren ifråga bannad? Liten tröst är bättre än ingen.

Har börjat en dispyt på forumet och försöker få han bannad där förtillfället. Tänkte bara om det går och få tillbaka pengarna via banken, då vet jag det iallafall. Då är det som det är!

Permalänk
Rekordmedlem

Banken har inte nått med det att göra för de har inte haft någon kontakt med bedragaren för enligt vad som skrivits är det ju Paypal som använts och banken har bara haft kontakt med dem och där har ju inget ohederligt hänt.
Banken får inte röra Paypals konton eller bedragarens utan de enda som får ta beslut om att ta pengar med tvång är Kronofogdemyndigheten och deras beslut kan man bestrida och ha rätt att prova i domstol innan det vinner laga kraft.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.