Asus Prime X570-Pro – moderkort med PCI Express 4.0 utan att ta risker

Permalänk
Melding Plague

Asus Prime X570-Pro – moderkort med PCI Express 4.0 utan att ta risker

Det senaste moderkortet med styrkretsen X570 att besöka testlabbet är Asus Prime X570-Pro, en modell som utlovar PCI Express 4.0 utan onödiga krusiduller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

prisvärt moderkort

Intressant...

Citat:

2 990 kr

🤣
...eller inte.

😭

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen OC test bruka skilja lite mellan MB och i ryzen så är ju 50mhz hit eller dit rätt mycket i slutändan, då det inte finns så mycket marginal , tycker det kunde varigt med me

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Klistrar in ett inlägg jag gjorde i annan tråd gällande chipsetkyllösningen:

Skrivet av twit:

Eftersom jag spenderat en del tid med att våndas över fläktgisslet på X570-korten innan köp, och vrida mina händer i våndan därefter kan jag dela med mig av mina erfarenheter. Har ett Asus X570-F, som har identisk chipsetkylning med X570-E och snarlik med X570-P.

För att riva av det värsta först: lösningen för chipsetkylningen på dessa brädor är rent patetisk. En liten metallplatta (bild) med en tät rad fenor och en fläkt som i ytterst sned vinkel skall försöka skyffla luft över fenorna. Sedan en plastkåpa över det hela för att leda luften rätt. Tre problem med denna lösning blir direkt uppenbara: fläktinsuget sitter direkt under grafikkortet och suger därmed in varm luft, insuget täcks av ett finmaskigt galler som kraftigt dämpar luftgenomströmningen och själva metallplattan (att kalla den en kylfläns vore ett hån mot riktiga flänsar) har ett stort hål rakt igenom där fläkten sitter. Min bedömning av konstruktionen är att huvuddelen av den varma luft som sugs in kommer dumpas direkt mot moderkortet och lite i allmänhet snurra runt chipsetet istället för att pressas genom fenorna på kylplattan. Därmed blir det ytterst låg yta som rent aktivt bidrar till att föra bort värmen från chipsetet.

Jag har sett ett flertal inlägg från personer som tar bort plastkåpan över fläkten vilket resulterar i sänkta temperaturer - inte precis ett tecken på en lyckad konstruktion av Asus.

Så till fläkten - för att hålla temperaturen runt 65°C behöver fläkten i de flestas fall snurra i sisådär 2500 rpm. Generellt luftflöde i chassit verkar inte ha överdrivet mycket inverkan eftersom chipsetkylningen sitter inklämd som den gör. Någon enstaka av Asus X570-brädor fick fläktstyrning i BIOS i början av Augusti, men det finns ännu ej till något av de "billigare" korten. Jag tror dock inte denna funktion tillför särskilt mycket då den undermåliga kyllösningen helt enkelt inte klarar av att hålla låga temperaturer med en långsam fläkt.

Så då till fläktens ljud: i mitt Fractal Design R6 med de medföljande fläktarna snurrande i 800 rpm hördes chipsetfläkten över allt annat. På grund av dess tonalitet (ettrigt högfrekvent vinande) hördes den mycket väl även vid stresstestande av systemet och var betydligt mer störande än de övriga fläktarna i systemet. Jag bygger inte ett system som avses vara närmast ljudlöst vid låg- och medelbelastning för att en liten skitfläkt skall förstöra hela upplevelsen. Nu skall sägas att jag läst både inlägg där en person hävar sig kunna lägga örat några decimeter från fläkten utan att höra den till inlägg som matchar min egen erfarenhet - jag vet inte om vissa exemplar av fläktarna helt enkelt är usla och jag borde reklamera hela brädan. Att det finns gott om personer som helt enkelt inte uppmärksammar eller störs av den här typen av fläktljud gör det inte lättare att bedöma.

Hursom, för vetenskapens skull har jag testat lite olika lösningar på den annars ohållbara situationen och min nuvarande lösning är en gammal 120mm Gentle Typhoon som står på PSU-kåpan (alltså utanför grafikkortet) och i låga varvtal blåser mot chipsetplattan. Plastkåpan är bortplockad och chipsetfläkten urpluggad. Temperaturerna nu motsvarar de med orginalkonfigurationen, maxade 79°C vid stresstest (Cinebench + Furmark + Crystaldiskmark på varje disk) och maxtemp för kretsen skall vara 95°C. När jag får lite mer tid är planen att köpa en tyst 80mm-fläkt (får plats under grafikkortet) istället och placera den närmare chipsetplattan och helt montera bort chipsetfläkten för att öka ytan som aktivt bidrar till avkylningen. I förlängningen avser jag helt byta ut chipsetplattan mot en riktig kylfläns och om möjligt kyla passivt.

TLDR: fläkt bajs, men än värre är att hela kylningslösningen är bajs.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Bra artikel men detta är löjligt! Hur kan ens sätta en 40mm fläkt som om det vore 2002? Det ser riktigt löjligt ut! Och i Fredagspanelen nämnde ni att AMDs 990FX moderkorts sydbrygga drog dubbelt som mycket men ändå klarade det sig utan fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bra artikel men detta är löjligt! Hur kan ens sätta en 40mm fläkt som om det vore 2002? Det ser riktigt löjligt ut! Och i Fredagspanelen nämnde ni att AMDs 990FX moderkorts sydbrygga drog dubbelt som mycket men ändå klarade det sig utan fläkt.

Ja den drar ju inget knappt som amd hävdar att den är för PCI-4.0 men det stämmer ju inte heller enligt denna

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Intressant...
🤣
...eller inte.

😭

Skickades från m.sweclockers.com

Precis!

Dessa 570 moderkort är ju det som drar ner 3:e gen Ryzen för min del. Räknar man ihop bräda och cpu blir det fort dyrt, även om processorerna i sig har ok pris.

Dessa priser är i mina ögon premiumpriser.

Men visst man kan ju köpa 470 moderkort som stödjer 3:e gen out of the box, men frågan är hur kul eller bra det är med strömförsörjning och allt?

Jag är inte helt säker nämligen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nyhet:

Det senaste moderkortet med styrkretsen X570 att besöka testlabbet är Asus Prime X570-Pro, som utlovar PCI Express 4.0 till ett bra pris och utan onödiga krusiduller.

Läs hela artikeln här

Detta med fast monterad IO plåt är ju trevligt, det kan vara ganska bökigt att få till det annars.
Har kortet en q-connector som samlar små pluttiga anslutningar, tex reset power on och liknande?
Verkar som att man kan montera bort den där fula plastkåpan över IO-portarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Precis!

Dessa 570 moderkort är ju det som drar ner 3:e gen Ryzen för min del. Räknar man ihop bräda och cpu blir det fort dyrt, även om processorerna i sig har ok pris.

Dessa priser är i mina ögon premiumpriser.

Men visst man kan ju köpa 470 moderkort som stödjer 3:e gen out of the box, men frågan är hur kul eller bra det är med strömförsörjning och allt?

Jag är inte helt säker nämligen.

Med tanke på att många av användarna i forumets "ryzen 3000"-tråd kör på X470 så verkar det fungera skitbra, nu när det kommer ut utbenade BIOS. Kör man sedan lägre än 3900X så är det ännu mindre anledning att köpa X570, om man inte behöver PCIe 4.0.
Att man inte skulle behöva betala premium för X570 känns i mina ögon konstigare när det är såpass mycket före allt det konkurrerar med på konsumentsidan.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ouff ryzer när jag ser den lilla fläkten

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

I min mening finns det bara ett x570 som är prisvärt, Gigabyte X570 AORUS XTREME.
Det enda med passiv kylning, alla andra x570 är fuskbyggen, aktivt kyld sydbrygga.. hah!
Köpte Abit IC7 (pentium4) med en sådan lösning, fungerade toppen i några år, sen började systemet spöka och krångla.. fläkten hade givit upp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serverfel:

Men visst man kan ju köpa 470 moderkort som stödjer 3:e gen out of the box, men frågan är hur kul eller bra det är med strömförsörjning och allt?

Jag är inte helt säker nämligen.

Det finns ju äldre moderkort som har väl tilltagen VRM. Till och med mitt X370 ska klara att överklocka en 3950X (när de kommer).
Se t ex denna tråd av tellus82.
Liknande sammanställning från en reddit-användare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Detta med fast monterad IO plåt är ju trevligt, det kan vara ganska bökigt att få till det annars.
Har kortet en q-connector som samlar små pluttiga anslutningar, tex reset power on och liknande?
Verkar som att man kan montera bort den där fula plastkåpan över IO-portarna.

Kortet har en q-connector!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Precis!

Dessa 570 moderkort är ju det som drar ner 3:e gen Ryzen för min del. Räknar man ihop bräda och cpu blir det fort dyrt, även om processorerna i sig har ok pris.

Dessa priser är i mina ögon premiumpriser.

Men visst man kan ju köpa 470 moderkort som stödjer 3:e gen out of the box, men frågan är hur kul eller bra det är med strömförsörjning och allt?

Jag är inte helt säker nämligen.

Jag köpte en asus x470-f strix på webhallen när de hade en rea för nån månad sen (pröjsa 1790 för den). Gjorde det mest då jag bryr mig delvis om utseende i mitt bygge.

Bäst värde för pengarna om du ej bryr dig om utseende är helt klart en B450, typ någon av MSI b450 MAX moderkorten. Behöver ej uppdatera BIOS på dom.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Klistrar in ett inlägg jag gjorde i annan tråd gällande chipsetkyllösningen:

Hejsan. Om du gör en mod på detta, kan du då vara snäll och göra det utförligt med bilder o test för alla att se?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Bäst värde för pengarna om du ej bryr dig om utseende är helt klart en B450, typ någon av MSI b450 MAX moderkorten. Behöver ej uppdatera BIOS på dom.

Hur ser man på äldre ryzen-moderkort om man måste uppdatera BIOS eller ej för att de ska fungera med Ryzen 3xxx? Jag trodde att alla måste uppdateras.

Permalänk
Medlem

@draanexle: jag har ett x470-i. Är väl väldigt lönande.. hur funkar de med nya ryzen?
Skulle de få firmware karate för PCI express 4 med?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av burger_:

Kortet har en q-connector!


Guld värt!
Alla moderkort borde ha en.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Frazeur:

Hur ser man på äldre ryzen-moderkort om man måste uppdatera BIOS eller ej för att de ska fungera med Ryzen 3xxx? Jag trodde att alla måste uppdateras.

Räcker ju med ett nyare UEFI.
Proshop säljer många moderkort som är märkta 3000 ready.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare

Edit: AMDs nya slogan: "X570, make Intel look cheap again".

Lite mer seriöst: självklart är det kul med utveckling på PCIe-fronten, men TechSpots test av NVMe-diskar visar rätt mycket att flaskhalsen inte riktigt är PCIe, Optane som bara stödjer PCIe 3.0 är snabbast i "verkliga" fall. Just Optane är ändå kraftigt begränsad av PCIe 3.0, men det p.g.a. latens, inte bandbredd (och lösningen här är ju att sätta kretsarna direkt på RAM-bussen, ska tydligen komma till konsumentmarknaden hyfsat snart).

Visst kan man tänka sig fördelar för GPUer, men här finns andra mer fundamentala problem som också måste lösas för att det ska bli effektivt. Dessa tror man sig angripa med CXL, som nu också AMD och även ARM anslutit sig till. Tyvärr missade CXL PCIe 4.0 fönstret och kommer med PCIe 5.0.

Hur många har egentligen varit begränsade av att B350/X370/B450/X470 endast har 8 st PCIe 2.0 anslutningar? Använder själv ett B350 och stoppat i ett dual 10 Gbit/s NIC mot chipset, det är på gränsen för 4x PCIe 2.0 men fungerar i praktiken lysande!

Skrivet av Thomas:

Det finns ju äldre moderkort som har väl tilltagen VRM. Till och med mitt X370 ska klara att överklocka en 3950X (när de kommer).
Se t ex denna tråd av tellus82.
Liknande sammanställning från en reddit-användare.

En fråga som poppar upp är: varför har det blivit sådant enormt fokus på VRM i samband med Ryzen 3000?

Ok för första/andra generationen Ryzen/Threadripper och kanske än mer för Intels 9000-serie som faktiskt kan överklockas, men drar då hjärndött mycket ström.

Fast Ryzen 3000... Det går ju i praktiken inte att överklocka dessa CPUer, framförallt inte 3900X där "fet" VRM skulle göra störst nytta. 3600/3600X/3700X drar väldigt lite och kan i praktiken köras på vilket knäckebrödsmoderkort som helst. Även 3900X verkar ju i praktiken gå att köra på i princip vad som helst i "stock-läge".

Visst kan man få en 3900X att dra mycket ström, rätt ordentligt med ström faktiskt. Fast är det inte lite poänglöst att skruva upp effekten när det knappt ger något utslag på prestanda?

Primära problemet på 7 nm, något som både AMD och Intel sagt kommer bli än mer uttalat på framtida noder, är att man blir hårt begränsad av utvecklad effekt per areaenhet. Kyleffekten är linjärt beroende på arean hos det som ska kylas, på 7 nm utvecklas ungefär lika mycket effekt på ungefär halva ytan jämfört med 14/16 nm.

Samtidigt har AMD putsat på "Precision Boost" så att man redan i "stock" får den prestanda/värmeutveckling som ligger riktigt nära den fysiska gränsen. Är nog betydligt mer värt att lägga pengarna på en riktigt bra kylare (fast även det ger mindre utväxling än tidigare just p.g.a. kretsarnas storlek och effektdensitet) än att lägga dem på ett moderkort med påkostad VRM.

Skrivet av Frazeur:

Hur ser man på äldre ryzen-moderkort om man måste uppdatera BIOS eller ej för att de ska fungera med Ryzen 3xxx? Jag trodde att alla måste uppdateras.

Kika efter denna märkning på kartongen, finns den fungerar 3000-serien out-of-the-box

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

En fråga som poppar upp är: varför har det blivit sådant enormt fokus på VRM i samband med Ryzen 3000?

Ok för första/andra generationen Ryzen/Threadripper och kanske än mer för Intels 9000-serie som faktiskt kan överklockas och men då drar hjärndött mycket ström.

Fast Ryzen 3000... Det går ju i praktiken inte att överklocka dessa CPUer, framförallt inte 3900X där "fet" VRM skulle göra störst nytta. 3600/3600X/3700X drar väldigt lite och kan i praktiken köras på vilket knäckebrödsmoderkort som helst. Även 3900X verkar ju i praktiken gå att köra på i princip vad som helst i "stock-läge".

Visst kan man få en 3900X att dra mycket ström, rätt ordentligt med ström faktiskt. Fast är det inte lite poänglöst att skruva upp effekten när det knappt ger något utslag på prestanda?

Primära problemet på 7 nm, något som både AMD och Intel sagt kommer bli än mer uttalat på framtida noder, är att man blir hårt begränsad av utvecklad effekt per areaenhet. Kyleffekten är linjärt beroende på arean hos det som ska kylas, på 7 nm utvecklas ungefär lika mycket effekt på ungefär halva ytan jämfört med 14/16 nm.

Samtidigt har AMD putsat på "Precision Boost" så att man redan i "stock" får den prestanda/värmeutveckling som ligger riktigt nära den fysiska gränsen. Är nog betydligt mer värt att lägga pengarna på en riktigt bra kylare (fast även det ger mindre utväxling än tidigare just p.g.a. kretsarnas storlek och effektdensitet) än att lägga dem på ett moderkort på påkostad VRM.

Kika efter denna märkning på kartongen, finns den fungerar 3000-serien out-of-the-box
https://i.imgur.com/2mLuGhn.png

Tillkommer att man skaffar en fet tornkylare eller fet vattenkylning, vilket garanterar att den heta luften står nästan stilla kring dessa feta VRMr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Tillkommer att man skaffar en fet tornkylare eller fet vattenkylning, vilket garanterar att den heta luften står nästan stilla kring dessa feta VRMr.

TechPowerUp har ju testat ett genomsnittlig B350 moderkort ihop med både stock-kylare och AIO.
Ja, det blir varmt med en AIO. Men det fungerar så länge man kör allt i "stock".

TechSpot har testat ett annat B350 moderkort (samma som jag kör med min 3900X, ett <$100 moderkort...).

Visst blev det instabilt när man körde PBO och AutoOC (som de påpekade presterade rätt snarlikt som "stock"), men det var utan extra kylning av VRM.

Har testat också testat PBO+AutoOC, det drar verkligen löjligt mycket ström ur väggen när man kör "power virus" program. Men med en fläkt riktad mot VRM så verkade faktiskt datorn stabil. Tyvärr saknar AB350M Pro4 temperatursensorer på VRM, fotade systemet med en IR-kamera och med den metoden såg allt "OK" ut vad det gäller temperatur.

Effekten från väggen gick från 190-200 W till 290-300 W, prestanda gick upp ~10 %. D.v.s. 10 % som mest, inte genomsnitt. Det var just för "power virus" fallet prestanda ökade mest, de flesta fall såg ingen till några enstaka procent prestandavinst. Så, nej kör inte så i normalfallet

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

TechPowerUp har ju testat ett genomsnittlig B350 moderkort ihop med både stock-kylare och AIO.
Ja, det blir varmt med en AIO. Men det fungerar så länge man kör allt i "stock".

TechSpot har testat ett annat B350 moderkort (samma som jag kör med min 3900X, ett <$100 moderkort...).

Visst blev det instabilt när man körde PBO och AutoOC (som de påpekade presterade rätt snarlikt som "stock"), men det var utan extra kylning av VRM.

Har testat också testat PBO+AutoOC, det drar verkligen löjligt mycket ström ur väggen när man kör "power virus" program. Men med en fläkt riktad mot VRM så verkade faktiskt datorn stabil. Tyvärr saknar AB350M Pro4 temperatursensorer på VRM, fotade systemet med en IR-kamera och med den metoden såg allt "OK" ut vad det gäller temperatur.

Effekten från väggen gick från 190-200 W till 290-300 W, prestanda gick upp ~10 %. D.v.s. 10 % som mest, inte genomsnitt. Det var just för "power virus" fallet prestanda ökade mest, de flesta fall såg ingen till några enstaka procent prestandavinst. Så, nej kör inte så i normalfallet

Byggde ett system med ett Asus B450m Pro, och en Ryzen 3600 i Måndags, plus lite extra pill i går.
Funkar skapligt med den lilla fjantiga Stealthkylaren och VRMrna får onekligen kylning via den, jag gillar kylare som blåser mot moderkortet.

Jäkliga är att en del överklockning verkar vara på default i UEFI: tex PBO, lite jobbigt att leta reda på och slå av allt.
Också märkliga defaultinställningar av fläktarna, PWM var Av och chassifläktarna styrdes av CPU-tempen, med påföljd att fläktarna pumpade upp och ned, högljutt och störande.
Mycket behagligare med PWM och chassifläktar som styrs av moderkortets temperatur.

Väntar en Sphirekylare i dag, som kommer ersätta Stealthkylaren, kanske lika gärna kunde köpt en 3600x (som har Spirekylaren) från början, men nåväl, gjort är gjort.

Skruvade också bort plastflärpet som satt över IO-portarna, det blockede luftflödet över VRM:rna.
Moderkortet har två RGB-anslutningar men ingen Q-connector.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Räcker ju med ett nyare UEFI.
Proshop säljer många moderkort som är märkta 3000 ready.

Tack för din kommentar, den ledde indirekt till att jag lärde mig skillnaden på UEFI och BIOS. Tydligen är de i princip samma sak, men UEFI är modernare, bättre och har i praktiken ersatt BIOS i alla nyare datorer redan. Så ja, man måste uppdatera UEFI (Ryzens moderkort har gissningsvis inte BIOS längre?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Klistrar in ett inlägg jag gjorde i annan tråd gällande chipsetkyllösningen:

Stort tack för den genomgången, det bekräftar alla mina farhågor. Det var uppenbarligen ett lyckat drag att jag valde ett X470-moderkort med passiv chipsetkylare istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En fråga som poppar upp är: varför har det blivit sådant enormt fokus på VRM i samband med Ryzen 3000?

Gissning: pga att det väl i praktiken är största skillnaden när man jämför moderkort med X370, X470 och X570 (förutom stödet för PCI-E 4.0 då alltså), vilket kan avgöra om man kan köra med en 3900X eller 3950X, så det har dykt upp ofta i det sammanhanget. Och så kanske pga Buildzoids Youtubevideos där han brukar babbla sig blå om VRM.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Fördelen med den kraftigt överdimensionerade strömförsörjningen är att effektiviteten vid höglast i drivstegen förblir förhållandevis hög, vid cirka 100 W last alstrar kretsarna lite drygt 10 W. Vid 200 W last faller energieffektiviteten något och cirka 25 W värme alstras i drivstegen.

Nu kliar det massor i ingenjörsfingrarna , det heter ju verkningsgraden!

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

TUF brädet känns fortfarande som ett bättre köp om man vill köra ASUS. Håller med om att musen i BIOS är fruktansvärd att använda.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Frazeur:

Tack för din kommentar, den ledde indirekt till att jag lärde mig skillnaden på UEFI och BIOS. Tydligen är de i princip samma sak, men UEFI är modernare, bättre och har i praktiken ersatt BIOS i alla nyare datorer redan. Så ja, man måste uppdatera UEFI (Ryzens moderkort har gissningsvis inte BIOS längre?).

Japp det är egentligen UEFI som det skall heta numera, namnet BIOS kommer dock nog att hänga med länge, tex. kan man ladda ned nya "BIOS" på Asus sidor för moderkort, men det handlar i själva verket alltid om UEFI, förutom för mycket gamla kort.

BIOS kommer jag alltid ihåg vad det betyder, Basic Input Output System.
UEFI brukar jag tvingas googla efter, Unified Extensible Firmware Interface.
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Int...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Nackdelar
Bara Gigabit Ethernet, saknar stöd för trådlöst nätverk

Tillhör de som ser det om en fördel.