Permalänk

Amatör behöver köpråd

Hej

Jag är ny här på forumet, jag sökte köpråd i min blogg och blev tipsad om att fråga här i stället.

Min gamla dator börjar bli frustrerande långsam, så det är dags för en ny.

Idag har jag detta

Samt 3 st hårddiskar, 2 st 2 TB och en på 100 gb, och de är alla proppfulla och lysande röda.

Det jag gör vid min dator är just att blogga, det som tar kraft är att jag har alltid många Chrome-fönster upp med en MASSA flikar per fönster, med youtubevideos oftast.

Det jag lagrar är musik, bilder och videos.

Jag skulle vilja ha en tyst dator.
Jag funderar lite på att ha en NAS med minst 2st 4 TB diskar, minst.

Och jag tänkte att jag skulle klara mig under 30 000 kr inklusive 2 st skärmar.
Max 40 iallafall.

Är där någon som vill vägleda mig till ett bra köp?

Permalänk
Medlem

@SirPierre: Hur mycket lagring har du nu? Spelar du något spel eller använder du datorn för något tungt bild arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

Hej

Jag är ny här på forumet, jag sökte köpråd i min blogg och blev tipsad om att fråga här i stället.

Min gamla dator börjar bli frustrerande långsam, så det är dags för en ny.

Idag har jag detta

https://www.sirpierre.se/wp-content/uploads/2019/09/IMG_4844.jpg

https://www.sirpierre.se/wp-content/uploads/2019/09/IMG_4845.jpg

Samt 3 st hårddiskar, 2 st 2 TB och en på 100 gb, och de är alla proppfulla och lysande röda.

Det jag gör vid min dator är just att blogga, det som tar kraft är att jag har alltid många Chrome-fönster upp med en MASSA flikar per fönster, med youtubevideos oftast.

Det jag lagrar är musik, bilder och videos.

Jag skulle vilja ha en tyst dator.
Jag funderar lite på att ha en NAS med minst 2st 4 TB diskar, minst.

Och jag tänkte att jag skulle klara mig under 30 000 kr inklusive 2 st skärmar.
Max 40 iallafall.

Är där någon som vill vägleda mig till ett bra köp?

Här har du något jag tror du klarar dig ganska långt på med byggnation och skärmar. Om du vill spara 1300kr kan du installera operativ själv för 50kr. Detta är nog mer en vad du behöver men har sjukt mycket lagring 18tb totalt 32gb ram och ljuddämpat chassi med bra luftflöde slängde även med 2 st 144hz ips skärmar.

Om du skulle vilja går denna att banta om du inte spelar kan man gå ner i grafikkort och i lagring

Detta lär bli enormt stor uppgradering om man tittar på vart du är idag med en gammal quad core från 2008-2009

Sen kan man ta billigare och mer högupplösta skärmar om man vill de
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12868842

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@SirPierre: Hur mycket lagring har du nu? Spelar du något spel eller använder du datorn för något tungt bild arbete?

Idag har jag de 4+ TB som är fulla.

Jag spelar aldrig spel, jag vill klippa videos dock.
Men annars så är det främst mina Google Chrome och videos som tar all energi.
Och då att jag sparar en MASSA bilder och låtar.

Permalänk
Skrivet av sifri:

Här har du något jag tror du klarar dig ganska långt på med byggnation och skärmar. Om du vill spara 1300kr kan du installera operativ själv för 50kr. Detta är nog mer en vad du behöver men har sjukt mycket lagring 18tb totalt 32gb ram och ljuddämpat chassi med bra luftflöde slängde även med 2 st 144hz ips skärmar.

Om du skulle vilja går denna att banta om du inte spelar kan man gå ner i grafikkort och i lagring

Detta lär bli enormt stor uppgradering om man tittar på vart du är idag med en gammal quad core från 2008-2009

Sen kan man ta billigare och mer högupplösta skärmar om man vill de
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12868842https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12868842

Skickades från m.sweclockers.com

WOW! Verkligen tack för tiden du har tagit dig!
Ett toppen svar, men jag skulle verkligen inte våga sätta ihop min första dator själv...
Men det var inte SÅ dyrt att få det gjort ändå.

Jag ser inte vart de där 18 TB minne finns dock.
Men detta var ett riktigt bra svar
Tusen tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

WOW! Verkligen tack för tiden du har tagit dig!
Ett toppen svar, men jag skulle verkligen inte våga sätta ihop min första dator själv...
Men det var inte SÅ dyrt att få det gjort ändå.

Jag ser inte vart de där 18 TB minne finns dock.
Men detta var ett riktigt bra svar
Tusen tack.

Haha med denna monterar dem den åt dig installerar operativsystemet och du bara kopplar in och startar du får 2 års garanti på bygger 2st 8tb och 1st 2tb blir 18tb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

Idag har jag de 4+ TB som är fulla.

Jag spelar aldrig spel, jag vill klippa videos dock.
Men annars så är det främst mina Google Chrome och videos som tar all energi.
Och då att jag sparar en MASSA bilder och låtar.

Vilket program klipper du videos med tänker om du vill ha hårdvaruscceleration i de programmet du använder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

WOW! Verkligen tack för tiden du har tagit dig!
Ett toppen svar, men jag skulle verkligen inte våga sätta ihop min första dator själv...
Men det var inte SÅ dyrt att få det gjort ändå.

Jag ser inte vart de där 18 TB minne finns dock.
Men detta var ett riktigt bra svar
Tusen tack.

Här har du ett alternativ med 23,8 tums skärmar istället för 27 och så drog ja ner med en 8tb disk (totalt 10tb 8+2)då är vi under 30k med skärmarna. Och de monterar allt så du bara kopplar in och startar när du får den

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12869585

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Vilket program klipper du videos med tänker om du vill ha hårdvaruscceleration i de programmet du använder

Skickades från m.sweclockers.com

Idag använder jag bara iMovie i telefonen.
Men jag skulle vilja använda något mer avancerat på datorn ibland.

Permalänk
Skrivet av sifri:

Här har du ett alternativ med 23,8 tums skärmar istället för 27 och så drog ja ner med en 8tb disk (totalt 10tb 8+2)då är vi under 30k med skärmarna. Och de monterar allt så du bara kopplar in och startar när du får den

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12869585https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12869585

Skickades från m.sweclockers.com

Jag visade din lista till en vän som hade ett par inputs.

Han tyckte att din spec var lite inriktad på gaming, och jag spelar ju inte alls.

Han skrev såhär.
" 32GB arbetsminne, 1 -2 TB ssd, 2 x 6-8 TB HDD, och två högupplösta skärmar.
Sen både tyst nätdel och fläkt på grafik och moderkort. "

Storleken på skärmarna får jag testa mig fram, 2 st 2 kanske blir lite väl mycket, så förmodligen blir det 2 st 24.

Orkar du göra om listan med dessa saker i åtanke?

Och som sagt, jag spelar aldrig någonsin spel på min PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

Jag visade din lista till en vän som hade ett par inputs.

Han tyckte att din spec var lite inriktad på gaming, och jag spelar ju inte alls.

Han skrev såhär.
" 32GB arbetsminne, 1 -2 TB ssd, 2 x 6-8 TB HDD, och två högupplösta skärmar.
Sen både tyst nätdel och fläkt på grafik och moderkort. "

Storleken på skärmarna får jag testa mig fram, 2 st 2 kanske blir lite väl mycket, så förmodligen blir det 2 st 24.

Orkar du göra om listan med dessa saker i åtanke?

Och som sagt, jag spelar aldrig någonsin spel på min PC.

Alla delar jag valde matchar din väns beskrivning har 32gb arbetsminne, 2tb ssd, 2st 8tb mekanisk, högupplösta skärmar ja ja defenetivt byta till men du behöver ett starkt grafikkort för att driva de skärmarna du kan inte gå ner i för dåligt grafikkort för att de kostar dig både vid videoredigering och vid att kunna driva skärmarna bra.

Tyst nätdel var vald och tyst kylare med.

Titta på de flesta förslaget inte det andra

Hela min Build var inriktad mer på videoredigering inte gaming hade ja riktat mot ganing hade ja tagit en 2080 ti inte en 5700 du kommer behöva gpu vid gpu acceleration vid videoredigering.
e
Enda gaming var skärmarna

Tittar igenom listan senare idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

Jag visade din lista till en vän som hade ett par inputs.

Han tyckte att din spec var lite inriktad på gaming, och jag spelar ju inte alls.

Han skrev såhär.
" 32GB arbetsminne, 1 -2 TB ssd, 2 x 6-8 TB HDD, och två högupplösta skärmar.
Sen både tyst nätdel och fläkt på grafik och moderkort. "

Storleken på skärmarna får jag testa mig fram, 2 st 2 kanske blir lite väl mycket, så förmodligen blir det 2 st 24.

Orkar du göra om listan med dessa saker i åtanke?

Och som sagt, jag spelar aldrig någonsin spel på min PC.

Här har du med allt de du krävde samma som tidigare drog ner grafiken till ett 2060 under de i denna prisklass är onödigt.

Här har du
2x8tb diskar
2tb ssd
Ljuddämpat chassi
Ljuddämpat nätaggregat
32gb ram
Ok grafikkort som är hyffsat tyst
2x 4k ips skärmar
Kompetent kylare som är tyst

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12874475

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ja jag själv har noll koll som sagt

Antagligen kommer jag ju fortsätta att redigera i telefonen.
Och jag har ingen superbehov av att se youtubevideos i 4k

Men du föredrar ett bättre grafikort egentligen om jag förstår det rätt?
För att kunna driva bra skärmar och eventuell klippa videos på datorn?

Och det kostar bara 800 kr mer cirka?

Åter igen tack för all din tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

ja jag själv har noll koll som sagt

Antagligen kommer jag ju fortsätta att redigera i telefonen.
Och jag har ingen superbehov av att se youtubevideos i 4k

Men du föredrar ett bättre grafikort egentligen om jag förstår det rätt?
För att kunna driva bra skärmar och eventuell klippa videos på datorn?

Och det kostar bara 800 kr mer cirka?

Åter igen tack för all din tid

Nu tog jag ett grafikkort som kommer duga för dig om du inte ska spela täcker alla dina behov ända jag förändrat är grafikkort till ett acceptabelt

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12876293

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går emot förslaget lite och modifierar det för att passa dina behov.

Denna kommer räcka länge till det du tänker använda den till.
Du har fortfarande en snabb och bra processor för det du använder den till.
Mkt ram minne men inbyggd grafik istället för separat grafikkort (det räcker långt).

Eftersom du inte arbetar med videoredigering idag (och även om du börjar) behövs inget kraftfullt grafikkort alls utan ett inbyggt räcker mer än väl. Finns tom de som spelar med dessa.

Lagom stor SSD för windows och program, sen en 8tb disk för lagring (behöver du mer så köper du det när du behöver det).

Kan tycka det är lite oansvarigt att rekommendera en värstingprocessor till någon som använder datorn till bildbehandling/blogg när man klarar sig fint med något flera tusen billigare. Även med videoredigering i åtanke skulle jag inte köpa en 3900x då det mest troligt handlar om små/korta filmsnuttar för bloggen iom man har kunnat göra det på mobilen. Bara för att budgeten finns, behöver man inte utnyttja den.

Detta bygget går även att skala ner ännu mer om man https://www.inet.se/kundvagn/visa/12876324

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar onödigt med GPU, bra skärmar viktigare, USB-C uttag i fronten med full 3.1 gen 2 hastighet, knäpptyst, tillkommer gör ett Asus Fan extensionkort för 200:- samt en kompis som kan montera ihop.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte spendera 30k för att kunna redigera videos.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12876456

Börja med en sådan här skärm https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4716778 köp till en extra vid behov.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Går emot förslaget lite och modifierar det för att passa dina behov.

Denna kommer räcka länge till det du tänker använda den till.
Du har fortfarande en snabb och bra processor för det du använder den till.
Mkt ram minne men inbyggd grafik istället för separat grafikkort (det räcker långt).

Eftersom du inte arbetar med videoredigering idag (och även om du börjar) behövs inget kraftfullt grafikkort alls utan ett inbyggt räcker mer än väl. Finns tom de som spelar med dessa.

Lagom stor SSD för windows och program, sen en 8tb disk för lagring (behöver du mer så köper du det när du behöver det).

Kan tycka det är lite oansvarigt att rekommendera en värstingprocessor till någon som använder datorn till bildbehandling/blogg när man klarar sig fint med något flera tusen billigare. Även med videoredigering i åtanke skulle jag inte köpa en 3900x då det mest troligt handlar om små/korta filmsnuttar för bloggen iom man har kunnat göra det på mobilen. Bara för att budgeten finns, behöver man inte utnyttja den.

Detta bygget går även att skala ner ännu mer om man https://www.inet.se/kundvagn/visa/12876324https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12876324

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det är oansvarigt att rekommendera ett system som inte motsvarar TS grundkrav. Med den här builden har du ingen hårdvaruaccelererad encode/decode av video (varken nvenc eller quicksync), en sjukt långsam processor både för singlethreaduppgifter och för multithreading. Den builden är ju inte mycket till uppgradering över vad han har. pengar i sjön. I teorin håller jag dock med om ditt resonemang i allmänhet och i synnerhet gällande dedikerad GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tycker det är oansvarigt att rekommendera ett system som inte motsvarar TS grundkrav. Med den här builden har du ingen hårdvaruaccelererad encode/decode av video (varken nvenc eller quicksync), en sjukt långsam processor både för singlethreaduppgifter och för multithreading. Den builden är ju inte mycket till uppgradering över vad han har. pengar i sjön. I teorin håller jag dock med om ditt resonemang i allmänhet och i synnerhet gällande dedikerad GPU.

Håller inte med. Ts redigerar sina filmer på mobilen idag, är öht osäker på om han kommer redigera dem på dator eller ej. Den lilla redigering det handlar om isf klarar den alltså utan problem. Skulle det sedan bli tal om mer omfattande redigering så kan man uppgradera med ett kort och få hårdvaruacceleration.
Det är Amd’s senaste cpu med inbyggd grafik och den rekommenderas på väldigt många ställen. På vilket sätt skulle den vara en dålig uppgradering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Håller inte med. Ts redigerar sina filmer på mobilen idag, är öht osäker på om han kommer redigera dem på dator eller ej. Den lilla redigering det handlar om isf klarar den alltså utan problem. Skulle det sedan bli tal om mer omfattande redigering så kan man uppgradera med ett kort och få hårdvaruacceleration.
Det är Amd’s senaste cpu med inbyggd grafik och den rekommenderas på väldigt många ställen. På vilket sätt skulle den vara en dålig uppgradering?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju såklart en smaksak, mindre än 2x prestanda per kärna på 10 år känns ovärt. Tills AMD kommer ut med Zen2/Navi-baserade APUer känns de extremt förlegade.
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-Core2-Quad-Q8400-v...

Permalänk

Wow... Nu var det många HELT olika bud..

Grejen är att min 10 år gamla dator egentligen funkar fint förutom att den låter mycket, börjar bli långsam och snart har jag slut på minne..

Så allt jag köper kommer ju att vara en stor förbättring.
Och min max gräns på 30-40 tusen eller vad jag nu skrev, det var ju verkligen max Får jag en toppen dator för 15 så är jag ju lika glad för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

Wow... Nu var det många HELT olika bud..

Grejen är att min 10 år gamla dator egentligen funkar fint förutom att den låter mycket, börjar bli långsam och snart har jag slut på minne..

Så allt jag köper kommer ju att vara en stor förbättring.
Och min max gräns på 30-40 tusen eller vad jag nu skrev, det var ju verkligen max Får jag en toppen dator för 15 så är jag ju lika glad för det

Haha 15 är jäklar va du tänker långsiktigt håller en dator hyffsat i 10 år tycker ja man ska va nöjd sen har de ju med va man gör och göra med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Haha 15 är jäklar va du tänker långsiktigt håller en dator hyffsat i 10 år tycker ja man ska va nöjd sen har de ju med va man gör och göra med

Skickades från m.sweclockers.com

Han menade 15 tusen kronor :).

Jag tycker det låter som om du utan problem skulle klara dig bra med en dator för 15k (eller mindre) sen kan du kolla på skärmar utöver det. Man kan alltid uppgradera senare. Din skärm funkar ju till nya datorn också om grafikkortet har rätt uttag. Har skärmen inte HDMI eller DVI (och använda adapter till HDMI/DisplayPort) kan det kanske vara dags att uppgradera då det blir mindre att välja på i grafikkortsväg.

När det kommer till skärmar tycker jag att du ska gå och kolla på dom i affär och känna efter vad du faktiskt behöver. Jag gör mycket bildredigering och skulle helt klart ta en stor skärm och om du inte gamear så strunta i 144hz kolla mer på färgåtergivning. Sen lägga till en "skitskärm" (typ dell u24 *förövrigt en rätt bra skärm*) om man vill ha mer screen realestate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drainman:

Han menade 15 tusen kronor :).

Jag tycker det låter som om du utan problem skulle klara dig bra med en dator för 15k (eller mindre) sen kan du kolla på skärmar utöver det. Man kan alltid uppgradera senare. Din skärm funkar ju till nya datorn också om grafikkortet har rätt uttag. Har skärmen inte HDMI eller DVI (och använda adapter till HDMI/DisplayPort) kan det kanske vara dags att uppgradera då det blir mindre att välja på i grafikkortsväg.

När det kommer till skärmar tycker jag att du ska gå och kolla på dom i affär och känna efter vad du faktiskt behöver. Jag gör mycket bildredigering och skulle helt klart ta en stor skärm och om du inte gamear så strunta i 144hz kolla mer på färgåtergivning. Sen lägga till en "skitskärm" (typ dell u24 *förövrigt en rätt bra skärm*) om man vill ha mer screen realestate.

Haha ok men lagring behöver han och ram är av stort intresse minst 16gb ram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja.. Jag är ju mer ovis än innan..
Jag vill inte köpa något som kommer vara frustrerande segt inom två år.
Men jag vill inte heller lägga en förmögenhet på en överavancerad dator.:

Så vems bud ska jag ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

Ja.. Jag är ju mer ovis än innan..
Jag vill inte köpa något som kommer vara frustrerande segt inom två år.
Men jag vill inte heller lägga en förmögenhet på en överavancerad dator.:

Så vems bud ska jag ta?

Du kan ju börja med en bas som går att uppgradera. Då menar jag inte en bas du måste byta ut komponenter i utan kan lägga till. Moderkort och CPU bör vara toppklass eftersom de är dyrast att byta och krångligast att byta. Ram bör vara 2 stickor med tillräckligt RAM, en variant som är testat och med på QVL för fyra stickor. Integrerad GPU för att kunna lägga till, inte byta. En SSD för operativ som är snabb och minst 500GB.

Saker du sedan kan lägga till är;
Skärm(ar)
2 stickor extra RAM
GPU
Lagring.

Här är mitt basförslag;

CPU - Har integrerad GPU med hårdvarustöd för encoding/decoding av video (QuickSync), håller 10 år.
Chassi - Oerhört hög kvalitet, får plats med allt, supertyst och ändå bra kylningsmöjligheter, håller livet ut.
Moderkort - Oerhört välbyggt med brett stöd för RAM-kompatibilitet, USB C 3.1 Gen 2 för frontpanel som chassit stöder. Extremt tåligt och kraftfullt, håller 10 år
Ram - 3MHz Cas 15 som är med på QVL för moderkortet i såväl 2 som 4 stickor, håller 10 år.
SSD - Snabb och uthållig extremt välrenomerad SSD, håller 10 år om du användere samsung magician och senaste firmware.
Nätagg - ett som du inte behöver byta eller uppgradera på 10 år.
Kylaren - Håller i 10 år, kan behöva bytas fläkt efter fem år, om du skulle byta moderkort kommer Noctua garanterat komma med monteringskit du kan beställa gratis.
Windows - Retail betyder att du får flytta den om du skulle byta moderkort.

Permalänk

Så!
En uppdatering..

Jag var hos Inet i förra veckan för att äntligen beställa en ny dator.
Jag visade säljaren där denna tråden.
Jag sa vilka få behov jag har.

och detta är vad han ansåg att jag skulle ha för dator för att kunna surfa på youtube och kolla på 4K videos ibland.

Läs gärna detta inlägget

https://www.sirpierre.se/2019/10/dagens-shoppingsug-jag-behover-er-hjalp-med-att-kopa-ny-dator.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirPierre:

Så!
En uppdatering..

Jag var hos Inet i förra veckan för att äntligen beställa en ny dator.
Jag visade säljaren där denna tråden.
Jag sa vilka få behov jag har.

och detta är vad han ansåg att jag skulle ha för dator för att kunna surfa på youtube och kolla på 4K videos ibland.

https://www.sirpierre.se/wp-content/uploads/2019/10/IMG_7082.jpg

Läs gärna detta inlägget

https://www.sirpierre.se/2019/10/dagens-shoppingsug-jag-behover-er-hjalp-med-att-kopa-ny-dator.html

Sjukt dåligt av Inet, helt jvla galet med ett grafikkort i den klassen för en som inte spelar. Jag står fast vid att en intel cpu med iGPU är helt perfekt för dig. Du kan ju alltid lägga till en GPU senare skulle du börja använda någon mjukvara som drar nytta av det.

Permalänk
Inaktiv

Kommenterade blogginlägget men postar här också så andra medlemmar kan kommentera.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12925201

Utgick från kommentaren i blogginlägget.
Tog bort ljudkort och grafikkort.
Bytte konstiga valet av SSD.
Tog mindre nätagg som var väldigt overkill. Tog ett 650W för att ha lite svängrum ifall du vill sätta i ett grafikkort nån gång. (Det kanske är tvång t.o.m. om man ska ha två skärmar?)

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk överdriver så, vad som helst borde vara en stor uppgradering för honom
Detta borde duga mer än väl, men någon får gärna kommentera om jag klantat mig någonstans
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12925202