Permalänk
Medlem

Sju år gammal LCD mot en ny?

Gamla tvn : https://www.komplett.se/product/745631

Planerar att köpa : https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-ue55ru6025kxxc-...

Är inte så värst insatt i TV världen och kan faktiskt säga att jag varit mycket nöjd med min tv jag har nu.

Grejen är den att jag vill komma in i 4K världen när alla spel dessutom utvecklas i detta.

Så till min fråga : är detta en okej uppgradering eller MÅSTE man köra på en OLED / QLED?

Tittar varken film på tv eller något annat utan är alltså 4K upplevelsen jag vill åt då borde det väl räcka med denna?

Eller blir 4K MYCKET bättre på en OLED tex?

Mvh

Förtydligade rubrik från "Äldre LED mot NY LED."/Thomas Y
Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Vilka spel utvecklas för 4k?

Spelar du konsoll eller har du datorn inkopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vilka spel utvecklas för 4k?

Spelar du konsoll eller har du datorn inkopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev såklart fel.

Tänker mer framöver för konsol. Har ju ps4pro just nu? Blir ett ps5 när det kommer ut osv osv.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Hur nära sitter du skärmen? Om du sitter mer än 180 cm från skärmen kan du inte se någon skillnad på 4k och FHD.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket så är det väll så att man inte får HDR utan 4K ändå. Och det tycker jag är ett betydligt större bildlyft än hela den här 4K-hysterin har varit. Med PS5 så kan man räkna med att de flesta spel är designade med HDR i tanken.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är det värt att lägga pengarna tycker ni då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Hur nära sitter du skärmen? Om du sitter mer än 180 cm från skärmen kan du inte se någon skillnad på 4k och FHD.

Sitter väl oftast närmare än så faktiskt. Är väl bara känslan att man VET att man spelar i bästa upplösningen. Istället för att tänka ”undra hur det ser ut i 4K”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Är det värt att lägga pengarna tycker ni då?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan inte vi svara på, vi vet inte din livssituation.
Spelar du mycket/tittar mycket på TV, har en ordnad ekonomi och känner att en bra bild förhöjer din livskvalité - absolut, då är det värt det.

Jag spelar inte på min TV, men kollar endel på film och därav kände jag att det var värt att lägga över 20k på en TV. (65" OLED).
Det är en väldigt stor skillnad jmf med en budget TV i 5-10k segmentet kan jag ju säga. Men ja, enbart du kan svara på om det är värt.
Dra till Elgiganten eller annan butik och jämför OLED jmf med en budgetTV.

edit: Det är ofta inte 4k som gör bilden väldigt bra, det handlar om mycket annat. Mycket bättre bildbehandlingsteknik i en dyrare TV, bättre färger, bättre kontrast och extremt bra betraktningsvinklar (OLED har samma färger oavsett betraktningsvinkel t.ex) och allt kommer flyta bättre - särskilt vid snabba rörelser.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Det kan inte vi svara på, vi vet inte din livssituation.
Spelar du mycket/tittar mycket på TV, har en ordnad ekonomi och känner att en bra bild förhöjer din livskvalité - absolut, då är det värt det.

Jag spelar inte på min TV, men kollar endel på film och därav kände jag att det var värt att lägga över 20k på en TV. (65" OLED).
Det är en väldigt stor skillnad jmf med en budget TV i 5-10k segmentet kan jag ju säga. Men ja, enbart du kan svara på om det är värt.
Dra till Elgiganten eller annan butik och jämför OLED jmf med en budgetTV.

edit: Det är ofta inte 4k som gör bilden väldigt bra, det handlar om mycket annat. Mycket bättre bildbehandlingsteknik i en dyrare TV, bättre färger, bättre kontrast och extremt bra betraktningsvinklar (OLED har samma färger oavsett betraktningsvinkel t.ex) och allt kommer flyta bättre - särskilt vid snabba rörelser.

Stort tack för ditt svar!

Ordnad ekonomi har vi väl men inte så man kan lägga 15-20 k på en värsting.

Tänker mer att eftersom jag ändå är ”nöjd” med min LED jag har nu så borde väl denna tv vara ett okej steg upp?

Spelar gör jag när det finns tid över och har alltid varit en grafiknörd när det kommer till min dator och dess spel man kör på den.

Svårt å förklara min situation när jag bara vill veta om det är bortkastade pengar eller inte haha den måste ju vara bättre än den jag har idag och eftersom jag är nöjd med min idag BORDE jag bli nöjd med denna? Så tänker jag men det kanske är fel tankesätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Men om verkligen vill köpa en tv så
1 vänta till black friday
2 bygg upp lite kunskap, några av mina favorit sidor för television kunskap.
https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...
https://www.rtings.com
https://www.hdtvtest.co.uk/

OT raderat
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det troligen kommer att hända ganska mycket i den nära framtiden hade jag inte bytt tv om det inte vore tvunget, hdmi 2,1 är på gång på allvar och det är ju ett krav om man inte har DP och nån typ av justerbara uppdateringsfrekvens lär också snart vara standard på allt utom de billigaste budgetmodellerna.
Om du inte planerar skaffa en riktig värsting oled så vänta tills åtminstone de 2 ovanstående sakerna finns på tvn om du inte tvingas byta för att den gamla dör och inte går att laga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Din nuvarande TV är ju en gammal premium-TV, den nya du tittar på är en budget-TV. Så det är ju helt klart risk att du blir besviken.

Permalänk
Bildexpert 📺

@lauen: Samsung ES7 är förvisso en sju år gammal modell i mellanklass. Vad du får idag i vettig mellanklass är högre ljusstyrka och kanske en rappare panel, samt lägre latens i spelläget. Men bildkvaliteten för SDR är sällan så där värst mycket annorlunda.

RU6 är troligtvis en ODM-modell (tredje part bygger åt Samsung på spec) och är ur Samsungs synpunkt så ointressant att de inte ens berättar om dess existens vid lanseringar och pressvisningar. Utan RU6 är en modell som är tänkt att konkurrera mot OEM-budgetmodellerna, alltså de allra enklaste TV-apparaterna.

Det kan mycket väl vara en förbättring mot vad du har. Men också kanske inte. Vill du säkra att du får en stor förbättring mot vad du har kan du sikta på åtminstone Samsungs NU8 eller RU8-serie i 55-tum och större som har vettiga 120 Hz paneler. Inte förutsättningarna för lysande bra HDR men betydligt mer så än RU6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Stort tack för ditt svar!

Ordnad ekonomi har vi väl men inte så man kan lägga 15-20 k på en värsting.

Tänker mer att eftersom jag ändå är ”nöjd” med min LED jag har nu så borde väl denna tv vara ett okej steg upp?

Spelar gör jag när det finns tid över och har alltid varit en grafiknörd när det kommer till min dator och dess spel man kör på den.

Svårt å förklara min situation när jag bara vill veta om det är bortkastade pengar eller inte haha den måste ju vara bättre än den jag har idag och eftersom jag är nöjd med min idag BORDE jag bli nöjd med denna? Så tänker jag men det kanske är fel tankesätt

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta till nästa års black friday om det främst är för PS5. Spara ihop lite mer pengar så din inte köper en budgetapparat om du vill ha en "uppgradering" av den nuvarande. Att köpa billig TV ofta är enligt mig betydligt sämre än köpa en bättre modell mer sällan. Din TV må ha LED bakgrundsbelysning men det är en LCD. PS5 kommer vara försedd med HDMI 2.1 och att köpa en TV nu som inte har det för en kommande konsoll låter inte smart.

Permalänk

Jag hade köpt en qled eller oled för när man ska köpa nytt så är det väl lika bra att köpa den nyaste tekniken och inte köpa gammal då en tv har man ganska länge eller tills den pajar, men de kostar ju en slant, köpte min LG oled 55" för 1.5 år sen för 15 lax och ångrar de inte de minsta, bilden är tanefannemig helt underbar framförallt när man som mig gillar att kolla i kolsvarta rum, man ser bara bilden och inte "tv" då allt som är svart är svart på en oled och inte grått.
Men som sagt beror helt på vad du vill använda den till, spelar du mycket konsoler eller pc på tvn så skulle jag nog ta en QLED istället så man klarar sig från inbränningar i längden alltså +4-5 år frammåt, men tv är som sagt 1.5 år nu och har inga som helst inbränningar men har en grå rand på höger sida men bara i youtube appen inte om man kör ett test med olika färger så kanske är nå bugg eller en defekt i just den grå skalan på pixlarna, märks inte alls annars förutom loadingscreenen av youtube.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Hmmm tack för alla svar gubbar! Det är därför jag vände mig hit så man kunde få expertishjälp. Kanske lika bra att spara undan och ta en ordentlig istället?

Stort tack iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hej

Permalänk
Hedersmedlem

*OT samt halvotrevligt svar raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Hmmm tack för alla svar gubbar! Det är därför jag vände mig hit så man kunde få expertishjälp. Kanske lika bra att spara undan och ta en ordentlig istället?

Stort tack iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Inte helt nödvändigtvis, som sagt - är du nöjd med din nuvarande tror jag inte du behöver lägga mycket pengar för att bli nöjd.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22872/samsung-55...

Som laxpudding sa - en NU/RU8005 med 120Hz panel är ett bra val. Denna kan du få för 8000 - inte stort hopp från den du tidigare länkade. Men rekommenderar dig ändå att kolla i butik - dra till Elgiganten och kolla RU8005 och jämför den med t.ex en OLED/QLED och så tänker du "Är detta värt 4-5000 kronor mer?"

Ska man upp till 55" OLED så kostar det 13k för deras bästa (men förra årets modell) https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled55c8pla-4k-oled-...

Här får du förra årets modell av QLED (den billigaste de har) för 6200 med gratis frakt. Öppnad förpackning dock. Säljaren har 5200 och 100% positiva omdömen. https://www.ebay.co.uk/p/Samsung-QE55Q6FAM-55-4K-HDR-QLED-Sma...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080