Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Tullen har inget med PostNord's hantering att göra, den enda gången de är inblandade är de gör stickprov, och då får man oftats information att det har stoppats för kontrol.

Ah, jag trodde att tullen var inblandad i och med momshanteringen. Men det går kanske direkt till skatteverket.

Permalänk
Medlem

@Ragnarok: När du skriver ocker så menar du svensk lagstiftning antar jag?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av madz9007:

@Ragnarok: När du skriver ocker så menar du svensk lagstiftning antar jag?

Dels 75kr post-ocker för absolut ingenting och sedan på det den Svenska super-duper-mega-ocker-skatten.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Wiktorion:

Hämtade ut en skärm från Inet, såg fin ut, paketet helt okej, sen när jag slår på skärmen ser den ut såhär: https://i.imgur.com/9CKu3BT.jpg

Inet refererar till postnord, jävligt rädd att de skall hävda att jag sabbat skärmen själv. Nån som har erfarenhet med postnords reklamationer?

(inte så) kul bonusgrej: Jag ville så gärna ha en ny skärm att jag drog på netonnets lagershop i stan och köpte en likadan, tog hem skärmen, lådan är lite tilltufsad i hörnet och mycket riktigt, vid uppackning ser jag att är även den nya skärmen är krossad i hörnet och panelen är trasig: https://i.imgur.com/zFjgd8j.jpg

Så nu står jag här med två skärmar från två olika butiker som har exakt samma fraktskada.

Jag brukar tycka att jag har otur med defekta saker, men det där var ju verkligen utöver det vanliga oflytet. Vad tråkigt.

Permalänk

har faktiskt haft väldigt lite problem med Posten än så länge.
något brev som aldrig kom till mig med ett N64 spel som köptes på tradera.
lite längre frak ttider, men inget större problem

Permalänk
Medlem

Funderar på om det är lite troll anställda på avdelningen för tullhantering...

Mina senaste 3 kina-paket har fått 1:- i moms trots att det faktiska värdet stått korrekt utskrivet på paketets deklaration från avsändaren. Bara tacka och ta emot.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Funderar på om det är lite troll anställda på avdelningen för tullhantering...

Mina senaste 3 kina-paket har fått 1:- i moms trots att det faktiska värdet stått korrekt utskrivet på paketets deklaration från avsändaren. Bara tacka och ta emot.

Antagligen har de anställda något form av krav på sig att ta ut moms, men kravet är säkert omöjligt att uppfylla om man samtidigt ska hinna med alla paket. Så då gör man en fuling och tar ut 1 kr i moms. För chefen ser det ut som om uppdraget med momsen är utfört samtidigt som paketen hinns med. En gissning från en som har en viss erfarenhet av liknande arbete.

Permalänk
Medlem

För se om det blir bättre efter årsskiftet då när de höjer portot till 11kr.

https://www.svd.se/kraftig-hojning-av-brevportot

Permalänk
Medlem

Blir bara sämre. Mindre volymer men längre leveranstider.
Bara jag som upplevt att pakethanteringen efter sommaren varit väldigt långsam? Allt gick mycket snabbare under sommaren. Nästan som att sommaranställda jobbat på bättre än de ordinarie.

Permalänk
Medlem

Väntar ett paket och såg i morse att Postnord scannat det för utkörning. I 99% av fallen brukar det innebära att paketet ligger på mitt utlämningsställe när jag går hem från jobbet. Men inte idag. Kommer till utlämningsstället och paketet har nu fått status "Kan bli försenat". Får väl hoppas att det dyker upp imorgon och inte innebär att de tappat buren med mitt paket på E4:an eller så.

Permalänk
Medlem

Har väntat på ett brev i sju dagar, inrikes. Det lär väl aldrig komma fram. Fy fan. Får ni också bulk-brev? Kommer en leverans max i veckan, med flera brev.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Har väntat på ett brev i sju dagar, inrikes. Det lär väl aldrig komma fram. Fy fan. Får ni också bulk-brev? Kommer en leverans max i veckan, med flera brev.

Jag/föräldrarna får inte bulk-brev.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Har väntat på ett brev i sju dagar, inrikes. Det lär väl aldrig komma fram. Fy fan. Får ni också bulk-brev? Kommer en leverans max i veckan, med flera brev.

tog 8 dagar för a brev inrekes att anlända i sommras så postnord har verkligen dragit ut xtra valt bort dom helt om jag kan pga alla andra är betydligt snabbare

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Har väntat på ett brev i sju dagar, inrikes. Det lär väl aldrig komma fram. Fy fan. Får ni också bulk-brev? Kommer en leverans max i veckan, med flera brev.

Får du A-post i bulk eller pratar vi B-post?

B-post delar vi (inte postnord) ut i bulk men vad jag vet så ligger de bara och väntar en dag. Men det betyder att vissa får 20-100 brev på en dag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Snackade nyss med Farsan och dom får aldrig någon post på Fredagar.
Allt kommer samlat en dag i veckan verkar det som, redigt skumt.

Permalänk
Medlem

Det finns mycket man kan säga om Postmord.
En sak är hemkörning.
Det är betalt för hemkörning av paketet. Man är hemma varje sekund hela förmiddagen...kl. 9.30 pingar det till i appen och det står "leveransförsök - ingen hemma". Ringer upp dem för att kolla vad fan som menas, jag är hemma. Då får jag veta att paketet är Jönköping (10 mil bort). Teleporterades dit?
Någon dag senare får jag hämta upp paketet på utlämningsställe.
Extrem bullshit - de skiter i att utföra den tjänst som ska utföras. Sker varje gång.

Sen är det intressant att om man beställt något från Kina...tar det 6 dagar från Kina till Sverige (halva jordklotet typ)....men efter att man betalat straffavgiften i Sverige tar de två veckor att ta sig från Stockholm till Linköping.
De är i en egen liga när det gäller värdelöshet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JD:

Det finns mycket man kan säga om Postmord.
En sak är hemkörning.
Det är betalt för hemkörning av paketet. Man är hemma varje sekund hela förmiddagen...kl. 9.30 pingar det till i appen och det står "leveransförsök - ingen hemma". Ringer upp dem för att kolla vad fan som menas, jag är hemma. Då får jag veta att paketet är Jönköping (10 mil bort). Teleporterades dit?

Någon dag senare får jag hämta upp paketet på utlämningsställe.
Extrem bullshit - de skiter i att utföra den tjänst som ska utföras. Sker varje gång.

Sen är det intressant att om man beställt något från Kina...tar det 6 dagar från Kina till Sverige (halva jordklotet typ)....men efter att man betalat straffavgiften i Sverige tar de två veckor att ta sig från Stockholm till Linköping.
De är i en egen liga när det gäller värdelöshet.

Det där har inträffat mig några gånger och det beror helt och hållet på vem som arbetar/"kör ut". Såg bokstavligen talat fordonet köra förbi mig nedanför balkongen medan det stod på spårningsnumret att det hade anlänt till postterminalen dagen innan i staden jag bor och därmed skulle köras ut dagen efter.

Sedan stod det så klart leveransförsök ingen hemma precis som för dig. Redigt irriterande när man betalat för skiten. Fast mer är det att de INTE kör ut den till närmsta utlämningsställe utan då ska det dröja ett dygn för det är så jobbigt efter avslutad dag att lämna resterande paket nere vid utlämningsställe som dessutom är öppet till 23?!

Känns som svenska Posten börjar få samma fina rykte som telefonförsäljare!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats får vi dagligen paketleveranser från Postnord, och det kommer ett antal olika chaufförer i vecken. Tittar man in i bak på deras bilar blir man mörkrädd, ser på riktigt ut som att allt har slängts in, alternativt att bilen varit med om en olycka..

Alla förare visar samma likgiltighet i deras hantering av emballagen.

Skrämmande faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Disparu:

På min arbetsplats får vi dagligen paketleveranser från Postnord, och det kommer ett antal olika chaufförer i vecken. Tittar man in i bak på deras bilar blir man mörkrädd, ser på riktigt ut som att allt har slängts in, alternativt att bilen varit med om en olycka..

Alla förare visar samma likgiltighet i deras hantering av emballagen.

Skrämmande faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde införas kameror inuti postbilarna. Torde väl vara olagligt att hantera andras ägodelar på ett skadligt sätt att varorna ej längre blir brukbara? Det är ju exempelvis olagligt för oss icke-postpersoner att gå och rota i andras brevlådor så borde väl vara liknande olagligt att förstöra andras "(post)paket"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har under de senaste veckorna köpt 3 spel som släppts och ska komma på en Fredag och tyvärr har PostNord lyckats misslyckas med 2 av de vilken verkligen suger när man är extremt taggad att lira direkt efter jobbet. Dessa 2 spel skickades från Inet och skickades på torsdagen.

Sista spelet skickades från Komplett då antar jag att dom visste att detta kunde hända så dom skickade spelet på Onsdagen istället och då fick jag det på Torsdagen, en dag innan release.

Känns som att just få spel på release är helt turbaserat och har man otur så får man sin planerade spelhelg förstörd.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Får du A-post i bulk eller pratar vi B-post?

B-post delar vi (inte postnord) ut i bulk men vad jag vet så ligger de bara och väntar en dag. Men det betyder att vissa får 20-100 brev på en dag.

Jag vet inte hur det kategoriseras. Myndighetspost, försäkringsbolag, bank, etc. Varje gång jag får någonting sådant kommer det en klumpleverans en dag. Måhända att alla skickar ut samtidigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Köpte en liten pryl som skickades utifrån EU och blev slagen med 75:- + moms, som uppgick till en högre summa än ordervärdet.
Betalar för att slippa strul och efter detta tappar postnord bort paketet.
75:- får jag inte tillbaka då de hävdar att det är avgiften de tar för att utföra en tjänst, deklarera moms. Detta har de faktiskt gjort så just den summan om 75:- vägrar de ge tillbaka.
Inte helt orimligt hänvisar de mig till säljaren om att reklamera frakten. Säljaren var snäll nog att återbetala hela beloppet för produkten (ett ganska litet belopp).

Slutsumman är att i det här fallet har jag gett postnord 75:-, betalat in några kronor i moms och har ingenting att visa för det. Surt, men vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Jag har blandade erfarenheter. Hemleverans har varit katastrof för oss. Lastbilar som står utanför lägenheten utan att kontakta oss, varpå vi får sms om att föraren inte kunde nå oss och att vi kan hämta ut paketet någonstans.

Men mindre paket som går till utlämningsställe fungerar det generellt väldigt bra med. Snabbt och effektivt. Appen är riktigt trevlig också tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag vet inte hur det kategoriseras. Myndighetspost, försäkringsbolag, bank, etc. Varje gång jag får någonting sådant kommer det en klumpleverans en dag. Måhända att alla skickar ut samtidigt.

Står i hörnet på brevet. Så här om det är B.

A delas ut direkt, B kan ligga och mogna i några dagar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ischy:

Jag har blandade erfarenheter. Hemleverans har varit katastrof för oss. Lastbilar som står utanför lägenheten utan att kontakta oss, varpå vi får sms om att föraren inte kunde nå oss och att vi kan hämta ut paketet någonstans.

Men mindre paket som går till utlämningsställe fungerar det generellt väldigt bra med. Snabbt och effektivt. Appen är riktigt trevlig också tycker jag!

Jag _HATAR_ "hemleverans" just på grund av det där. I skrivande stund väntar jag på att en underleverantör åt UPS här i Sverige (UPS fungerar bra för att få in tulldeklarerade varor i landet men sedan borde man själv ta en Uber och hämta paketen) och de skall ringa en timme innan, då de kör ut till och med 16:00 idag sedan är det HELG.

Det står "Avgångsregistrerad XXX Terminal" 08:41 vilket var för snart 4 timmar sedan och stället där terminalen ligger är knappt 1,5 mil från mig som bor 2 km från centrum i en medelstor stad i Sverige. Får tillfällig ångest och liten frustration av slöheten för jag tänker, "HUR MÅNGA PAKET HAR DE EGENTLIGEN ATT KÖRA UT SOM UNDERLEVERANTÖR ÅT UPS HÄR I MELLERSTA NORRLAND?".

Ajja, allt är frid och fröjd när man väl har paketet men just nu då jag väntat 14 dagar från och med det skickades (pga. tulldeklaration av UPS) så är det alltid så jävla smärtsamt de sista timmarna och man VET ALDRIG om man fick ett stolpskott som kör ut som struntar i det och alltså kör tillbaka med paketet, lägger det i terminalen över helgen och tar helg. FML då!

Jag hoppas det är samma snubbe som för 1,5 år sen som kör ut då han är skön och även hjälpte mig att bära upp paketet. Kmr lätt swisha honom 100 kr om det är han som dyker upp igen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Då har jag fått en spännande upplevelse att dela med mig av till er andra.

När jag såg att samsung hade fått in sina nya smartwatches på sitt webblager så lade jag snabbt en beställning. Sedan hade jag turen att den skickades igår och att den skulle komma fram idag. När jag väl tittade på postnordappen imorse så såg jag att Samsung lyckats med det helt otroliga konststycket att skriva fel postnummer till ombudet. 131 54 Malmö istället för 214 32 Malmö. Det betyder att den har hamnat 6 timmar bort, enkel resa, i Stockholm. Den övriga adressen är korrekt, men deras misstag har gjort det nästan helt omöjligt att få klockan till rätt adress. Postnord får inte lov att ändra postnr utan Samsungs medgivande, och Samsung envisas med att skapa "ärenden" som "ska ge snabb återkoppling" eftersom de "jobbar så fort de bara kan".

Såklart ligger den största delen av skulden på Samsung här, men man hade kunnat önska en mer smidig lösning av postnord här.

Fy fan vilken jävla soppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Jag har blandade erfarenheter. Hemleverans har varit katastrof för oss. Lastbilar som står utanför lägenheten utan att kontakta oss, varpå vi får sms om att föraren inte kunde nå oss och att vi kan hämta ut paketet någonstans.

Men mindre paket som går till utlämningsställe fungerar det generellt väldigt bra med. Snabbt och effektivt. Appen är riktigt trevlig också tycker jag!

Hände för mig igår. Väntade hemma hela dan på paketet på 17.5KG skall levereras hem, så får man upp notis att kunde ej levereras och ringde det nån gång på dörren? Nope! Får vänta ytterligare 1 dag och hämta det på ombudet själv. Förbannade idioter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion: Samma här den här veckan, två paket från olika sändare (inte från Kina, en från Tyskland och en från inrikes vilken skulle lämnas utanför dörren) lämnades till utlämningsställe med motiveringen att mottagaren ej var hemma trots att jag var hemma hela tiden (dock tolerabelt denna gång eftersom det var bara småpaket och jag ska ändå till ombudet för att hämta lite andra paket, vilket post-utdelaren kanske visste om). Postnord varken smsar/ringer/emailar att de kommer eller plingar på dörren. Undrar vad motiveringen är, överbelastning med Kinapaket, mottagaren är oftast inte hemma så det blir jobbigt eller det gällde små strunt-paket? Men ditt 17.5 kg-paket som lämnades till ombudet var inget litet paket så post-utdelaren kanske var fysiskt för trött för hemleverans?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

PostNord när de är som bäst. DDP paket från USA. PN support nej den har deklarerats fel den är på väg tillbaks till USA. Fick även ett mejl som bekräftade det.

Ett par veckor går och den är i min brevlåda. Logik = med noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@XPerion: Samma här den här veckan, två paket från olika sändare (inte från Kina, en från Tyskland och en från inrikes vilken skulle lämnas utanför dörren) lämnades till utlämningsställe med motiveringen att mottagaren ej var hemma trots att jag var hemma hela tiden (dock tolerabelt denna gång eftersom det var bara småpaket och jag ska ändå till ombudet för att hämta lite andra paket, vilket post-utdelaren kanske visste om). Postnord varken smsar/ringer/emailar att de kommer eller plingar på dörren. Undrar vad motiveringen är, överbelastning med Kinapaket, mottagaren är oftast inte hemma så det blir jobbigt eller det gällde små strunt-paket? Men ditt 17.5 kg-paket som lämnades till ombudet var inget litet paket så post-utdelaren kanske var fysiskt för trött för hemleverans?

Samma sak hände igen, trots att jag var (och är nu) hemma: Avsändaren har valt en tjänst som innebär att PostNord inte aviserar i förväg utan försändelsen levereras direkt till mottagaradressen. Om du som mottagare inte är anträffbar vid leveransförsöket så får du en avi om var försändelsen kan hämtas; Det gick inte att leverera. Mottagaren kommer att få ett meddelande om var försändelsen kan hämtas.

Jag tror att postutdelarna helt enkelt är för trötta för hemleveranser.