Permalänk
Hedersmedlem

Hur hanterar du inkorgen?

Just nu pågår en vild (och måttligt aggresiv) diskussion om hurvida det är viktigt att mailkorgen inte har några olästa meddelanden eller det är ok att lämna "några" olästa ett tag.
Några verkar bara markera sina mail som lästa (utan att läsa dom), några läser hektiskt ikapp och några låter det bara vara.

Jag själv har totalt 5 mailkorgar jag ärligt läser fullt ut (och då och då roar mig med att läsa lite spam).

Hur gör ni med er inkorg?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har helt tappat kontrollen och skummar nuförtiden mest igenom mailboxen efter vad som verkar vara mest brinnande för stunden. Jag försöker ha regler på all "allmän" information som skickas till en speciell folder men i övrigt är det "free for all".

För tillfället sitter jag med 389 faktiskt olästa mail.

Skicka hjälp!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte ok med några olästa... Hur ska man då veta när man får ett nytt mail?

Permalänk
Medlem

Läser allt på min primära mejl, vilket leder till att jag läser allt förutom spam då mina andra mejl är satta att vidarebefordra till min primära.

Förutom det så sorteras alla mejl till relevanta mappar om de inte längre är aktuella, för tillfället har jag bara ett mejl vilket är ett evenemangsinbjudan som jag inte svarat på än så bra påminnelse genom att den ligger där.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gurt:

Det är inte ok med några olästa... Hur ska man då veta när man får ett nytt mail?

Siffran ökar?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinoman:

Jag har helt tappat kontrollen och skummar nuförtiden mest igenom mailboxen efter vad som verkar vara mest brinnande för stunden. Jag försöker ha regler på all "allmän" information som skickas till en speciell folder men i övrigt är det "free for all".

För tillfället sitter jag med 389 faktiskt olästa mail.

Skicka hjälp!

Skrivet av Dinoman:

Siffran ökar?

Eller så går man in på sin mail ett antal gånger dagligen och ser om det är något nytt högst upp i listan?

Bryr mig själv inte om hur många olästa jag har egentligen, utan låter det byggas på. Senaste rensningen var jag uppe i över 20k mail och tvingades städa på grund av platsbrist hos Gmail. Just nu 4,17 GB av 15 GB använt, så klarar mig nog till våren nästa år.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Jag har automatiskt sortering av mina privata mejl.
Inkorg
- Beställningar
-- Företag
- Nyhetsbrev
-- Företag
- Personer
-- Namn...

Och Inkorgen blir slasktratten för det jag kanske inte är så intresserad av.

Företagets mejl är rakt ner i Inkorgen än så länge.

Permalänk
Relik 📜

Jag läser alla i min "vanliga" inkorg. Sätter stjärna i Gmail på saker att återvända till eller följa upp.

Till det har jag ett antal etiketter med tillhörande filter, där det hamnar saker som inte är "till mig" egentligen. Som exempel, nyhetstips-mailen för SweClockers dit vi får orimliga mängder märkliga grejer ibland. Här bryr jag mig inte om saker är olästa, utan skummar rubriker ibland. Ofta också "Markera allt" -> "Radera".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har en privat som läses någon gång i veckan. Rensar då bort nyhetsbrev och annan skit som folk försöker sälja på en.

Sedan när det kommer till jobbmailen är det rubriken som ofta avgör om jag läser det eller skickar vidare direkt. Eftersom jag varken jobbar med support eller administrativt så är det få e-mail som egentligen ska gå hela vägen tills de hamnar bakom kulisserna. Dvs, jag får mestadels tidsförslag för möten och ett och annat strömejl.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Jag läser alla mail. Sedan åker de i papperskorgen eller i lämplig mapp, beroende på ärende.

Min sambo, däremot...
Senast jag kontrollerade hade hon ca 19 000 olästa mail. 19 000!!
Jag har försiktigt föreslagit att hon kanske skulle ta tag i det där. Nix. Hon ser inga problem.
Inte heller att hon ungefär varannan månad får påminnelseavgift a 60 SEK för obetald faktura
från SMS Park verkar ha någon effekt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Jacob:

Eller så går man in på sin mail ett antal gånger dagligen och ser om det är något nytt högst upp i listan?

Bryr mig själv inte om hur många olästa jag har egentligen, utan låter det byggas på. Senaste rensningen var jag uppe i över 20k mail och tvingades städa på grund av platsbrist hos Gmail. Just nu 4,17 GB av 15 GB använt, så klarar mig nog till våren nästa år.

Fast... du missade också ett mail från @emilakered nyss sååå....

Permalänk
Föredetting

Får krupp om det finns olästa mail. Saker som kräver uppföljning eller saker som flygbiljetter stjärnmärks i Thunderbird och flaggas i Outlook.

Har länge rageat på utskick jag inte bett om, så några sådana är inte kvar. Får liksom mest saker jag faktiskt vill ha numera.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det ska absolut vara läst. Jag har 5 mail-adresser privat och läser dem 1-2 ggr per dag. Det jag inte vill ha uppdateringar / mer mail av kör jag unsubscribe på. Spam åker i spamlådan så jag slipper se. Hålls ganska rent faktiskt. 10-20 mail per dag kanske? På jobbet har jag flera regler i Outlook för detta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har satt upp Flertalet regler hur vissa mail ska sorteras/hanteras, avskyr olästa mail, däremot kan jag emdvet lämna mail olästa ifall jag vet att jag inte har tid att ta tag i det ( 99% jobbmail )
Spammail hamnar ju 95/100 i skräppost, så den skiten läser man ju inte
dock så kikar jag igenom, för ibland hamnar mail som inte ska vara där, där endå.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Med 1000 mejl per dag hinner jag inte med att läsa allt skummar igenom det mesta. Har 5 mejladresser.

Permalänk
Medlem

Läser mail och arkiverar de, vill ha en tom inkorg.

Försöker samtidigt jobba mot att minska antalet mail som kommer in till mig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tiamat:

Med 1000 mejl per dag hinner jag inte med att läsa allt skummar igenom det mesta. Har 5 mejladresser.

Vad i hela friden sysslar du med för att få 1000 mejl om dagen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Dinoman: notifieringar från discord kanaler. Press meddelande, kickstartar kampanjer plus rätt mycket beställningar av spel m.m.
Alltid lika kul att gå igenom allt när jag vaknar.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: förstår mig inte på er som inte inaktiverar sån skit som "notifieringar från discord kanaler", nyhetsbrev osv och sen har mage att klaga på att ni får för mycket mail.
Men du kanske inte tar din mail speciellt seriöst? Det kanske inte är din jobbmail?

Permalänk
Medlem

Läser det som verkar viktigt/intressant och låter resten vara.
Jobbar med sökfunktionen om man behöver hitta något

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

1032 olästa and counting. Kollar mailen varje dag och läser det viktiga. Har dock alldeles för mycket reklam och notiser, så det är därför det är mycket oläst.

Permalänk
Medlem

Skummar igenom olästa mail så att de får status lästa. Mycket slängs direkt

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Lego Master

Använder oläst som indikator på om jag hanterat ärendet eller inte. Normalt läser jag allt som kommer in, men har inte automatisk markering som läst bara för att jag tittat på det. Ctrl+Q FTW.
Har dessutom ett femtiotal regler som flyttar mail till olika mappar beroende på vem det är från, vad det innehåller, om jag är ensam mottagare osv.

...nu pratar jag såklart jobbmailen.
Privata är mest "markera alla -> markera som läst".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@klisk: inget klagande. Jag får rätt många mail från folk som köper spel, m.m. Sitter på ett stort nätverk för spel. Har redan blockerat rätt många kanaler. Nyhetsbrev och pressmejl är ett måste. Likadant med presskoder för spel.

Att sen får frågor: om vilken utgåva ska jag öppna eller köpa känns ganska lamt. Men jag svarar på det mesta.

Permalänk
Medlem

Jag har bara aktuella saker i inkorgen, resten i lämplig mapp eller arkivet. Flaggar det jag borde agera på själv.

Permalänk
Medlem

På jobb (Outlook):
Allting läses dagligen och arkiveras i regel direkt till ett par arkiv. Saker som behöver svaras på som jag inte kan fixa direkt stannar i inkorgen, och markeras också om det är lite mer brottom/viktigt snarare än något jag bara vill kolla igen senare. Inkorgen har i regel 3-10 mail som är äldre än en dag.

Hemma (Gmail):
Kollar inte mailen så ofta, men 1-3 gånger per månad tenderar jag att spana igenom och markera efter headlines och sedan markera som läst på allt jag inte pallar läsa (vilket tenderar att vara det mesta, diverse utskick jag nog borde avregistrera mig från...). Det som är kvar läses, det som jag vill läsa igen (enkel åtkomst till) eller följa upp (läs prokrastinera ett par veckor) markeras som oläst. Där är väl 2-5 mail som brukar vara kvar "olästa" efter en genomgång.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Inkorgen är tom, distribuerar mail efter arbetsflöden, ToDo

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det beror helt på i vilket sammanhang.
På jobbet läser jag precis allt och markerar manuellt som läst när innehållet i mailet är avklarat.
Jag delar även upp svarade mail i 10 olika sorters mappar så att jag enkelt (eller ja, enklare) kan hitta tillbaka till det.

Hemma så tar jag bort det mesta direkt utan att läsa mailet (spam/reklam), och bara vissa saker läser jag. Men allt ligger antingen i inkorgen eller papperskorgen.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Alltid läst. Raderar allt oviktigt och övrigt organiseras snyggt i en effektiv katalogatruktur

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova