Permalänk
Medlem

Jag säger som Robert Collin på Aftonbladet.

"Robert Collin: Att lyssna på debatten om dubbdäck, och sen åka i väg och testa vinterdäck är två skilda världar. I debatten är odubbade vinterdäck lika bra när det gäller grepp, köregenskaper och trafiksäkerhet. I våra tester halkar de odubbade däcken långt efter. Samma debatt år efter år. Samma resultat i våra tester, år efter år."

Permalänk
Medlem

Odubbat inne i stan = polerar isen i rondellerna så det blir svinhalt.

Dubbat inne i stan = river upp isen så man får lite grepp med odubbat.

Jag kör mest motorväg till jobbet, och har kört odubbat de senaste 8åren, har fungerat kanon.
De saltar ju typ hela dagarna på motorvägarna så fort en snöflinga dinglar nedför himlen här, så det blir väldigt moddigt, och då fungerar de odubbade bättre utav de däck jag kört med.

Brukar kolla teknikens världs vinterdäckstester och välja däck efter det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

kört friktionsdäck i 8 år nu, både på landet som i stan, kan inte säga att jag saknar dubbdäck faktiskt.. sen finns det ju flera faktorer, har du 4wd? bor du ute på landet/skogen med dåliga eller oplogade vägar?
Mycket handlar om körstil och väglag, som många fler tidigare sagt, bor du i stan så finns det i stort sett ingen anledning att köra med dubb. bor du ute på landet ( tänker grusvägar nu ) så kan det vara skönt med dubb om man sku upp för lite backar osv

Tycker frågan om 4wd är en viktig faktor, när jag bytte bil senast så var det som avgjorde, hade det blivit en med 4wd så hade jag nog nöjt mig med friktions, men nu blev det framljusdrift så då blev det dubbar. Även om jag bor i storstan så är det resor mot snörika platser som bilen används mest för på vintern. Hade friktions + 4wd tidigare och kör mycket i fjällen, och det funka bra ändå.

Permalänk

Bor i en mellanstor stad och åker ganska mycket motorväg och upp till Säfsen/Sälen några gånger per vinter.

Har aldrig märkt skillnad på Dubbat eller odubbat. Det som gjorts störst skillnad personligen har varit har intelligent antisladden på bilen varit. Kör alltid med bra märken och max 3-4år gamla däck dessutom.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Dubbfritt fungerar om du bara kör på saltad landsväg, första tecken av is så är det bara ta bussen.

4WD/AWD är bra när man ska framåt, hjälper väldigt lite när man ska stanna.

Permalänk
Medlem

AWD/4WD är ju egentligen bara användbart om du drar tungt eller ska upp för hala backar. Det ger ju ingen ökad säkerhet med fler drivhjul (snarare tvärt om om man tittar på statistiken).

Alla bilar har ju redan fyrhjulsbroms och fyrhjulsgrepp.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

>140km/h utan att oroa sig för att dubben släpper

Det har jag aldrig oroat mig för och har heller aldrig tappat en enda dubb, i någon av de bilar jag haft (fyra med 4WD varav två med 300+ hk, två med FWD varav en med 300+ hk).

Men jag har alltid kört med Nokian Hakkapeliitta, så det kanske är annorlunda med billigare dubbdäck. Och kanske om man ignorerar inkörningsperioden och därmed inte låter dubbarna sätta sig ordentligt innan man börjar dra på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Nackdel jag observerat är personer som tidigare körde med dubbdäck och nu gått över till friktionsdäck låter de sitta på året runt. Tycker en ny lag skulle kräva att man har däck anpassade för vinterväglag men även sommarväglag så det gick att bötfälla dumbommarna.

Är friktionsdäck så pass dåliga på sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är friktionsdäck så pass dåliga på sommaren?

De har alldeles för mjuk gummiblandning och stomme, särskilt de som är avsedda för vårt klimat och inte tyska motorvägar. Slängigt, lång bromssträcka och dessutom högt däckslitage, så ekonomiskt är det inte fullt så bra som en del kanske kan inbilla sig. Dessutom är de betydligt sämre på vattenplaning än sommardäck på grund av att mönstret är så tätt för att skapa grepp på vinterväg.

Det motsatta gäller sommardäck när det blir kallt, även om det inte är snö och is. De blir som hockeypuckar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Är friktionsdäck så pass dåliga på sommaren?

Ja, mycket lömska. Det är snudd på värre än att ha sommardäck på vintern för man tror att däcken är skapliga på sommarväg men så släpper de helt plötsligt och oberäkneligt när man minst anar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

AWD/4WD är ju egentligen bara användbart om du drar tungt eller ska upp för hala backar. Det ger ju ingen ökad säkerhet med fler drivhjul (snarare tvärt om om man tittar på statistiken).

Alla bilar har ju redan fyrhjulsbroms och fyrhjulsgrepp.

Du har aldrig provat på en omkörning med fyrhjulsdrift i slask hör jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De har alldeles för mjuk gummiblandning och stomme, särskilt de som är avsedda för vårt klimat och inte tyska motorvägar. Slängigt, lång bromssträcka och dessutom högt däckslitage, så ekonomiskt är det inte fullt så bra som en del kanske kan inbilla sig. Dessutom är de betydligt sämre på vattenplaning än sommardäck på grund av att mönstret är så tätt för att skapa grepp på vinterväg.

Det motsatta gäller sommardäck när det blir kallt, även om det inte är snö och is. De blir som hockeypuckar.

Kan berätta att sommardäck på snö är helt livsfarligt.
Hade beställt däck ett år som blev lite försenade, och givetvis kom snöfallet olyckligtvis samma dag som jag skulle hämta dessa.
Hade inget grepp överhuvudtaget och då var ändå det ca 6 månader gamla sommardäck som satt på.
Fick krypa fram i 15km/h och ändå så fort man rörde bromsen så låste sig däcken och absen började jobba frenetiskt utan något resultat egentligen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kört med Goodyear Ultragrip Ice 2 några vintersäsonger på framhjulsdriven bil. Klart bättre upplevelse än dubbdäck, både vad gäller säkerhet och komfort. Bättre känsla och grepp på både packad och ny snö, samt slask och såklart barmark. Enda problemen jag hade var när det va blank is/polerad snö i brant backe, men då var det andra MED dubb som inte kom upp heller så... Var väl 2 dagar på 2 vintrar då som dubb kanske hade hjälpt.

Men se till att kolla senaste testerna i tidning! Goodyear, Continental och Nokian brukar ju vara bäst. Kumho har jag inte sett så mycket bra från.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Inaktiv

Dom saltar ju så in i helvete, hade dom inte gjort de så hade jag lätt valt dubbdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270270:

Dom saltar ju så in i helvete, hade dom inte gjort de så hade jag lätt valt dubbdäck.

Ja, fick jag bestämma så skulle det inte saltas (eller sandas eller grusas) alls, och dubb skulle vara obligatoriskt för alla däcktyper + vinterskor.

Det skulle dels spara in väldigt mycket pengar (på onödigt underhåll), och borde rimligen även minska antalet olyckor.

(Vinterskor med dubb är för övrigt underbart, det kan jag personligen rekommendera. )

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är friktionsdäck så pass dåliga på sommaren?

Du har fått svar från två andra, svar jag håller med om. Jag ska tillägga att kör man med friktionsdäck på sommaren så kommer gummits egenskaper påverkas negativt av värmen så på vintern är inte gummit lika mjukt som det är tänkt att vara och du får sämre egenskaper.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem

Flesta vinterdäck så finns samma däck i både dubbat och odubbad variant.
Då säger det sig själv att det dubbade däcket är bättre när det är is.
Bor själv i norra Norrland och på vintern funkar dubbdäck bäst
Visst funkar det dubbfritt också men då har det töat eller saltats plus att andra kör med dubbdäck hjälper dom utan dubb.

Själv cyklar jag året runt och på en cykel är det extrem skillnad med vanliga cykeldäck eller dubbdäck på vintern så varför skulle det inte vara med bil också

Som sagt ta ditt beslut på vilket däck du ska ha beroende på var du bor och hur vägarna brukar se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Är inget proffs men vet att det finns dubbar som faktiskt pallar riktiga hastigheter (130+), det hade nog jag siktat på, är ju oväsen men guld värt om det fryser på efter lite regn etc.

Permalänk
Medlem

@Beginner

Frågan du ska ställa dig är vilket underlag kör du för det mesta på? Vilken typ av vägar brukar du stöta på under vintrarna. Sen köper du däck efter det och personligen kollar jag på de bästa däcken för respektive applikation. Priset är sekundärt. Däck är en billig livsförsäkring, det enda mellan bilen och backen som hjälper vid en olycka. Då ska man inte snåla. Men bäst =/ dyrast och ytterst sällan ett däck är bäst på allt utan det är en avvägning. Värt att ha i åtanke.

Köp teknikens världs tidning eller försök få fatt på deras test av vinterdäck på något sätt och läs tycker jag. Är själv prenumerant och tycker de är vassa i sina tester, de vet vad de sysslar med. Men går att få tag på enskilda nummer digitalt tror jag. Mycket bra info i årets test av vinterdäck, kostar det några kr kvittar det i sammanhanget enligt mig. https://teknikensvarld.se/test-av-vinterdack-2019-2020/

Men i ett nötskal...Lunkar du mycket på E4an (eller liknande) där det på sin höjd blir blött och lite slask i normala fall? Eller bor du inne i en stad och kör mycket där det är bra snöröjning? Europeiska dubbfria.

Lite värre förhållanden där oplågade vägar med mycket snö på förekommer? Nordiska dubbfria. Kan vara alternativ om man kör som ovan också för att säkra lite.

Dåliga vägar vanliga, ofta mycket is och dylikt. Dubbat.

Köp inte dubbat för du åker på skidsemester en gång om året eller för ngn dag per vinter är jävilg tex. Använd huvudet de dagarna istället och/eller snökedjor om det blir riktigt illa istället. Bara automatköpa dubbat är en dålig idé och även automarköpa friktionsdäck är det också. Rätt däck för rätt typ av underlag ska man ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

AWD/4WD är ju egentligen bara användbart om du drar tungt eller ska upp för hala backar. Det ger ju ingen ökad säkerhet med fler drivhjul (snarare tvärt om om man tittar på statistiken).

Alla bilar har ju redan fyrhjulsbroms och fyrhjulsgrepp.

Med AWD/4WD märker inte när det är halt när man startar men blir varse om det när man bromsar.
Framkomligheten är bra men bromsa är det som en vanlig bil. Det är därför olyckor ökar med AWD/4WD.

Satsa på bra kvalitet på däcken och inte snåla, det är det enda som håller kvar dig på vägen.

Har själv en Subaru.

mer kommentar
Permalänk
Medlem

Oj. Många svar och tackar för dem alla! Kör inte citat och quotes för då blir inlägget alldeles för långt. Men har läst allt!!

Velar något så otroligt över friktionsdäck eller dubbat. Ryggmärgen säger dubbat. Sista biten hem kan vara riktigt knicksig på vintern. Bor i norduppland. mellan Uppsala och Tierp. Brukar köra gamla E4an, numer väg 600. Sedan "Nya" E4an drogs så har underhållet och plogningen av väg 600 försämrats rejält, speciellt norr om Björklinge. När jag svänger av 600an så har jag fem-sex km kvar innan jag är hemma och den biten är en blandning mellan att vara fint vinterväglag, oplogat, blankis, barmark.

Blir Kumho. Har kört med Kumho förr och de duger gott och väl. Har dessutom helt enkelt inte råd med Nokian. De jag velar mellan är Kumho Wi31 (dubb) och Kumho KW31 (friktion).

Ska svara firman (Bildemo i Uppsala) på måndag. Som det är nu så blir det nästan "Krona eller klave" när jag står vid disken för dubb eller ej.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är inget proffs men vet att det finns dubbar som faktiskt pallar riktiga hastigheter (130+), det hade nog jag siktat på, är ju oväsen men guld värt om det fryser på efter lite regn etc.

Om man slår en snabb titt på dubbade 205/55/R16 så är merparten märkta med hastighetsindex T. Upp till 190km/h med andra ord.

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=d...

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Såg detta härliga inlägg på facebook häromdagen
https://imgur.com/aBwXSKk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Såg detta härliga inlägg på facebook häromdagen
https://imgur.com/aBwXSKk

Är det rätt uppfattat att hans däckverkstad säljer olagliga rallydäck med långa spikar som dubbdäck och slicks som dubbfria vinterdäck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är det rätt uppfattat att hans däckverkstad säljer olagliga rallydäck med långa spikar som dubbdäck och slicks som dubbfria vinterdäck?

Japp, han har nog större marginal på sina nabbdäck

Permalänk
Medlem

Har dubbdäck på pendelbilen (kumho) som jag kör landsväg med och friktion på nya bilen som körs i stan (nokian)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Äh, ta friktionsdäck. Skönare utan. Precis som bältet och...

Skämt åsido så är det ju alltid anpassning som gäller. Sitter du och oroar/spänner dig vid körningen är det ju inte bra - då hade jag tagit dubbar och sinnesro.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med friktion på arbetsbilen, har i första hand Storstockholm som arbetsområde men kan även ta mig ut i landet.
Ibland känner man ju verkligen att dubbarna skulle vara trevliga att ha, typ när man åker till Dalarna eller längre norrut men de vägar där jag åker 99% av tiden så räcker friktionsdäck, för att inte tala om att det är dubbförbud på en del av de gator jag behöver kunna ta mig fram på.

Så med det sagt, beror helt på hur vägarna där man behöver ta sig fram ser ut men dubbat är helt klart säkrare om det är isigt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

För min del så är svaret enkelt. Dubb.

Hade en V40 hyrbil med nya friktionsdäck. Den släppte i 20 på en glashal isväg med regn på. Tog min egen V50 straxt efter på samma väg med Nokian dubb. Den hade grepp upp i 50.

Ja det var riktigt urusla förhållanden med ca -5 och regn så nyfrysen blöt is men ja, jag behöver kunna köra säkert på det med

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med dubbdäck är att efter några år biter inte dubbarna och man får kassera däcken fastän det inte syns något slitage. Därför valde jag dubbfritt sist jag bytte. Men ibland är ju dubbar bäst. Men nu kan jag slita mer på samma däck. Det trista med dubbarna är också att dom river upp asfalten så på våren måste man tvätta bilen med avfettningsmedel.