Telia fiber - Undermålig teknik, värdelös support

Permalänk
Medlem

Telia fiber - Undermålig teknik, värdelös support

Jag måste klaga av mig. Har just flyttat till ett hus där Telia äger nätet. Då samfälligheten som huset ingår i tecknat ett tioårigt avtal med Telia så har vi fått den utrustningen som levererades när avtalet tecknades för sju år sedan: en router av modell Technicolor TG799TSvn v2 samt en TV-box av modell Motorola VIP1003.

Vi är bundna till att betala 334 kr/mån för 100 mbit/s. Routern levererar ca 45 mbit/s över Wifi tre meter ifrån. När jag testar min egen ASUS RT-AC66U får jag ut det tredubbla. När jag frågar Telia support om de kan hjälpa mig, typ skicka mig en ny router, så är svaret Nej. De garanterar 50 mbit/s över kabel, för Wifi har de inga garantier. Jag kan heller inte använda min egen router (åtminstone inte rakt av), för Telias TV-box kräver direktkontakt med deras egen router. TV-boxen har dessutom inte Wifi (men det har i alla fall scart!), så jag måste dra kablar i hela huset från routern i hallen för att kunna se på TV på två plan.

Så vad ska jag göra för att få OK Wifi samt TV på två plan enligt Telia? Jag ska själv köpa en ny router samt tre stycken Wifi-extenders av dem, totalkostnad 3500-4500 kr (oklart om jag kan köpa extenders styckvis).

Det kallar jag service det.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Det ska gå att köra Telias IPTV på en Asus router, kika här: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-te...

Permalänk
Medlem

Prova koppla TV-boxen i din router, kanske fungerar. Annars brygga Telia routern bara och koppla in din egen till den. Koppla Telias grejer i den och dina i Asus routern. Borde finnas en inställning för bridge mode i inställningarna på Telia routern, stäng av DHCP, WiFi och sätt på bridge mode. Vet att andra har löst det helt utan Telia routern också, men då måste du släppa igenom deras VLAN och använda IGMP snooping(tror jag, borde finnas guider på hur man gör).

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Så din samfällighet har avtalat om specifika abonnemang och utrustning och du klagar på Telia? Det låter mer som att det är din samfällighet som är värdelös och att det är dit du ska vända dig och klaga.

Och att sedan klaga på att ditt wifi är segt, det är något man får räkna med om man är för lat för att använda kabel och något som är väldigt beroende av många faktorer som router, avstånd, hinder på vägen, nätverkskort, mjukvara och ännu mer.

Använd kabel och kolla hastigheten, det är vad du kan klaga på om något. Sen kan jag tycka att Telia gärna skulle få tillåta andra routers tillsammans med deras andra hårdvaror men det är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

Sätt en egen switch med stöd från VLAN innan din router. I switchen så plockar du ut IPTV-trafiken. Därefter kan du köra vilken router du önskar.

Siste men inte minst, elda upp technicolor skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Sen kan jag tycka att Telia gärna skulle få tillåta andra routers tillsammans med deras andra hårdvaror men det är ju en annan sak.

Det gör dom dock, kräver bara viss kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Jag måste klaga av mig. Har just flyttat till ett hus där Telia äger nätet. Då samfälligheten som huset ingår i tecknat ett tioårigt avtal med Telia så har vi fått den utrustningen som levererades när avtalet tecknades för sju år sedan: en router av modell Technicolor TG799TSvn v2 samt en TV-box av modell Motorola VIP1003.

Vi är bundna till att betala 334 kr/mån för 100 mbit/s. Routern levererar ca 45 mbit/s över Wifi tre meter ifrån. När jag testar min egen ASUS RT-AC66U får jag ut det tredubbla. När jag frågar Telia support om de kan hjälpa mig, typ skicka mig en ny router, så är svaret Nej. De garanterar 50 mbit/s över kabel, för Wifi har de inga garantier. Jag kan heller inte använda min egen router (åtminstone inte rakt av), för Telias TV-box kräver direktkontakt med deras egen router. TV-boxen har dessutom inte Wifi (men det har i alla fall scart!), så jag måste dra kablar i hela huset från routern i hallen för att kunna se på TV på två plan.

Så vad ska jag göra för att få OK Wifi samt TV på två plan enligt Telia? Jag ska själv köpa en ny router samt tre stycken Wifi-extenders av dem, totalkostnad 3500-4500 kr (oklart om jag kan köpa extenders styckvis).

Det kallar jag service det.

Skrivet av twk:

Det ska gå att köra Telias IPTV på en Asus router, kika här: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-te...

Amen på ovan talare. Nyttjade ovan guide då jag vägrade installera en Technicolor hos min mor. Blev en Asus RT-AC68u, fungerar klockrent!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Kolla om du har fått en intenoswitch (mediaomvandlare som Telia kallar det). I den får du ut dels WAN och dels IpTV. Till WAN kan du koppla din egen router.
Alternativet är att brygga Thomson-routern så att du får samma funktion. Bara att kontakta Telias support så får du hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du klagar på wifi så lös det som man ska göra, skaffa och montera accesspunkter, routrar är nått helt annat.
Men en mycket bättre lösning än wifi är att koppla allt via kabel och sluta också klaga på Telia när de inte förtjänar klagomål.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilken som helst managed switch klarar av att fixa det.
Telia skickar allt som taggat trafik, port 1 för intermet, 243 eller 845 för TV, och en till för telefoni.

Sen är det bara att fixa konfigen på switch.
Det är en del skillnad i konfig beroende på switch modell, men hjälp finns för Cisco, Netgear och Ubiqiti här på forumet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Vilken som helst managed switch klarar av att fixa det.
Telia skickar allt som taggat trafik, port 1 för intermet, 243 eller 845 för TV, och en till för telefoni.

Sen är det bara att fixa konfigen på switch.
Det är en del skillnad i konfig beroende på switch modell, men hjälp finns för Cisco, Netgear och Ubiqiti här på forumet.

Funkar kanon, trunk mot Telia/inkommande. Sätt native vlan till valfritt, ex. vlan 10 (internet levereras över native vlan), skapa vlan 845 för TV. Plocka ut vlan 10 på de switchportar där du vill ha internet (mot router kanske) och vlan 845 mot TV/Box. Ett annat alternativ om du har Telia Play+ är att köra den appen på AppleTV, nvidia shield eller direkt på din TV om det stöds.

Jag kör Telia Play+ på min AppleTV som ligger ansluten på mitt lokala wifi och använder Telias Arris box i sovrummet, då slipper jag ett extra abonnemang för den andra TV'n.

Permalänk
Medlem

Tack för alla trevliga och hjälpsamma svar (tintinj och mrqaffe, ni är exkluderade).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Det är väl klart att de inte kan garantera snabbhet via WiFi?

Permalänk
Medlem

@Spennis: Sådär är det på de flesta bolag. Om det ingår ny router i gruppavtalet så gör det så och om inte så får man köpa den själv. Dock kan du få din TV att fungera om din egna router stödjer multicast (och har det aktiverat) om telia kör triple play i din bostad, eller så bryggar du din router eller teliaroutern och kopplar ihop dem.

En operatörsrouter går i princip aldrig att jämföra med en bra "egen" router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Tack för alla trevliga och hjälpsamma svar (tintinj och mrqaffe, ni är exkluderade).

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr finns det ingen magic fix så mrqaffe och tintinj är inte ute och cyklar.

Ta någon laptop om du har och mät hastigheten direkt från mediaomvandlaren och kolla vad du får.

Sedan fixar du en Asusrouter där folk har listat ut för länge sedan hur man får igång IPTVn på dem.

Efter det så har du kommit långt mot ditt mål, kanske att du kan behöva komplettera med räckviddsförlängare.

För som en annan talare sade, Technicolor routrar har man för att elda med, det är så långt de duger.

Har aldrig förstått mig på dock vad Telia tycker att de tjänar på att spärra så att man bara kan använda deras skrot. >_>

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Det är väl klart att de inte kan garantera snabbhet via WiFi?

Helt rätt! Det är alldeles för många parametrar lokalt som spelar in för att kunna garantera viss fart med wifi! Microvågsugnar, dect telefoner och femtielva grannars wifinät, luften och frekvenserna är en begränsad resurs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den hårdvara man får ifrån de störra aktörerna (men även i flesta fall också de mindre) är oftast rent skräp. Supporten är till och från enligt min erfarenhet, lyckas man ta sig till de personer som kan något brukar man oftast få bra svar, däremot kan resan dit vara lång

Man får lite vad man betalar för helt enkelt, tycker du ska göra som @Lifooz säger, mät direkt ifrån mediaomvandlaren och se vad du får för hastigheter.

Personligen kör jag Telia Fiber 1000/1000 och de första jag gjorde var att byta ut den hårdvara man får av Telia till min pfSense box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Den hårdvara man får ifrån de störra aktörerna (men även i flesta fall också de mindre) är oftast rent skräp. Supporten är till och från enligt min erfarenhet, lyckas man ta sig till de personer som kan något brukar man oftast få bra svar, däremot kan resan dit vara lång

Man får lite vad man betalar för helt enkelt, tycker du ska göra som @Lifooz säger, mät direkt ifrån mediaomvandlaren och se vad du får för hastigheter.

Personligen kör jag Telia Fiber 1000/1000 och de första jag gjorde var att byta ut den hårdvara man får av Telia till min pfSense box.

Skräp är att överdriva, tycker jag. För de flesta normalanvändare duger den hårdvaran. För lite mer avancerade användare eller för den som bor stort behövs hårdvaran ofta kompletteras eller bytas ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Skräp är att överdriva, tycker jag. För de flesta normalanvändare duger den hårdvaran. För lite mer avancerade användare eller för den som bor stort behövs hårdvaran ofta kompletteras eller bytas ut.

En mans skräp är en annan mans skatt

Permalänk

Problemet är nog inte att det är dålig hårdvara som leverantören tillhandahåller när det kommer till wireless. Ett större problem är oftast att kanalplaneringen är obefintlig och många leverantörer har samma kanal och maximal kanalbredd på många av sina enheter. I en fastighet där alla/många använder samma leverantör så ligger tyvärr majoriteten på samma kanal och vet inte bättre eller har ingen möjlighet att byta kanal.

Men som sagt för kreti och pleti så duger det oftast alldeles utmärkt. Jag brukar tipsa om att man kontrollerar "luften" runt om i sin lägenhet och försöker hitta en eller flera kanaler som är mindre dåliga kanaler, har man då möjlighet att byta kanal på just sin router/ap så bör man göra det. kanske till och med gå ner i kanalbredd för att kunna få en tom kanal utan externa störningar. Ännu bättre om man kan samordna med sina grannar och planera frekvenserna tillsammans. Det är nog omöjligt då alla vill ha så mycket bandbredd som möjligt, även om det går dåligt.

Permalänk
Medlem

Går ju att göra lite roligare saker med Technicolor

https://wuseman.github.io/TG799VAC-XTREME-17.2-MINT/

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Så vad ska jag göra för att få OK Wifi samt TV på två plan enligt Telia? Jag ska själv köpa en ny router samt tre stycken Wifi-extenders av dem, totalkostnad 3500-4500 kr (oklart om jag kan köpa extenders styckvis).

Det kallar jag service det.

Hur kan det vara Telias fel att du har en dålig planlösning för att enbart köra den utrustningen som följer med i utbudet?

Köp dig en bättre router med VLAN funktionalitet, Köp en redig Accesspunkt, köp någon Ruckus/Airties eller liknande repeater mög för "trådlös" tv eller dra en kabel.

Hursom det är inte Telias fel.

Du har ett uttag in till bostaden sedan är det upp till dig att fixa resten från leverantörens utrustning.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfstrand25:

Problemet är nog inte att det är dålig hårdvara som leverantören tillhandahåller när det kommer till wireless. Ett större problem är oftast att kanalplaneringen är obefintlig och många leverantörer har samma kanal och maximal kanalbredd på många av sina enheter. I en fastighet där alla/många använder samma leverantör så ligger tyvärr majoriteten på samma kanal och vet inte bättre eller har ingen möjlighet att byta kanal.

Men som sagt för kreti och pleti så duger det oftast alldeles utmärkt. Jag brukar tipsa om att man kontrollerar "luften" runt om i sin lägenhet och försöker hitta en eller flera kanaler som är mindre dåliga kanaler, har man då möjlighet att byta kanal på just sin router/ap så bör man göra det. kanske till och med gå ner i kanalbredd för att kunna få en tom kanal utan externa störningar. Ännu bättre om man kan samordna med sina grannar och planera frekvenserna tillsammans. Det är nog omöjligt då alla vill ha så mycket bandbredd som möjligt, även om det går dåligt.

Det man får tänka på 2,4ghzbandet är att många kanaler överlappar varandra så därför används i egen regel 1,6 och 11 och att om alla väljer överlappande kanaler för att ingen verkar ligga på just den kanalen så kan samspelet bli ännu sämre

Skickades från m.sweclockers.com