Ellära - PLC - Ladderdiagram och booleska ekvationer

Permalänk
Medlem

Ellära - PLC - Ladderdiagram och booleska ekvationer

Hej!

Jag har några uppgifter jag försöker lösa, sitter hemma och pluggar just nu så ingen lärare att fråga.

Jag vill bara veta om jag tänker rätt här:

AND och OR är inga konstigheter (tror jag) men när man "sätter ihop" dem fortsätter man bara LD så som jag gjort då?

Klippt och klistrat och ritat i Paint...... gör om med penna, papper, linjal innan inlämning

Ha det gott!

/Mikael

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är (A och B) eller (C), du har nog gjort det mer komplicerat än vad det ska vara. Resultatet kommer att vara just en kombination av dina tidigare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1D0:

Tänk på att det är (A och B) eller (C), du har nog gjort det mer komplicerat än vad det ska vara. Resultatet kommer att vara just en kombination av dina tidigare svar.

Ahh. Om jag gör såhär istället?

Permalänk
Medlem

Så hade jag gjort (med reservation för att jag mycket sällan jobbar med ladder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1D0:

Så hade jag gjort (med reservation för att jag mycket sällan jobbar med ladder).

Tack!

Och jag ska väl antagligen svara med A, B, C och F istället för X0, X1, X2 och Y0 såg jag nu....

Tack för hjälpen!

Återkommer säkerligen med mer frågor längre fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Ahh. Om jag gör såhär istället?

https://i.imgur.com/P7KzufO.png

Nu ser det rätt ut.

Är utbildad industrielektriker så har jobbat en del med det.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Nu ser det rätt ut.

Är utbildad industrielektriker så har jobbat en del med det.

Tackar!

Jag ser ju nu hur det ser ut... vet inte hur jag tänkte (eller inte tänkte) först

Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Nästa uppgift:

Har jag tänkt rätt här? Är det feltryck i boken två st C?

Eller ska det se ut så här?

Eller vid närmare eftertanke kanske såhär?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@wicerd:
De två C bör vara två olika ingångar.
I så fall är det sista svaret det korrekta.

Permalänk
Medlem

@jensws: C och inte C kan vara en regling för att inte knappen ska gå att använda om t.ex maskinen är mitt i nån process.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensws:

@wicerd:
De två C bör vara två olika ingångar.
I så fall är det sista svaret det korrekta.

Tackar!
Då tror jag att jag börjar förstå lite mer

Återkommer garanterat med mer frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@jensws: C och inte C kan vara en regling för att inte knappen ska gå att använda om t.ex maskinen är mitt i nån process.

Jag förstår inte hur det skulle fungera, kan du beskriva hur?

För att utgången ska bli satt måste ju A,B, inte C och D vara satta, trycker man på knappen C (alltså sätter C) faller ju utgången oavsett.

Permalänk
Medlem

Nästa fråga.....

Nu ska jag utifrån LD (ladderdiagrammet) rita FBD (funktionsblocksdiagram) och skapa en IL (instruktionslista).

IL tror jag att jag har hyfsad koll på, den känns mer logisk, lätt, att jobba med (om jag gjort rätt...)

FBD tror jag kanske att varje enskild "rad" är rätt men att få ihop det till ett FBD förstår jag inte riktigt hur man gör.

Är det fler utgångar som heter F? Eller det borde bara vara två utgångar, F och F2 ?

Jag vill givetvis inte ha hela lösningen serverad men någon kanske kan rita/skriva ett annat enklare LD till FBD exempel så jag förstår tänket.

Står tyvärr inte mycket om FBD i studieboken och inget facit heller tyvärr.

De FBD längst ner är vilda chansningar.....

Rörigt men så här ser det ut:

Permalänk
Medlem

@wicerd:

Den sista uppgiften ser inte riktigt rätt ut.
Titta lite mer på de andra exemplen och försök kombinera dem.

F i den sista uppgiften är en självhållning ska vara F både som NO kontakt och utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicerd:

Nästa fråga.....

Nu ska jag utifrån LD (ladderdiagrammet) rita FBD (funktionsblocksdiagram) och skapa en IL (instruktionslista).

IL tror jag att jag har hyfsad koll på, den känns mer logisk, lätt, att jobba med (om jag gjort rätt...)

FBD tror jag kanske att varje enskild "rad" är rätt men att få ihop det till ett FBD förstår jag inte riktigt hur man gör.

Är det fler utgångar som heter F? Eller det borde bara vara två utgångar, F och F2 ?

Jag vill givetvis inte ha hela lösningen serverad men någon kanske kan rita/skriva ett annat enklare LD till FBD exempel så jag förstår tänket.

Står tyvärr inte mycket om FBD i studieboken och inget facit heller tyvärr.

De FBD längst ner är vilda chansningar.....

Rörigt men så här ser det ut:

https://i.imgur.com/7ALFPVl.png

Nästsista borde vara fel, jag tolkar det som att det borde vara ellergrind.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1D0:

Jag förstår inte hur det skulle fungera, kan du beskriva hur?

För att utgången ska bli satt måste ju A,B, inte C och D vara satta, trycker man på knappen C (alltså sätter C) faller ju utgången oavsett.

Tänkte större än en funktion där, därför blev det en miss.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nästsista borde vara fel, jag tolkar det som att det borde vara ellergrind.

Japp du har rätt. Jag ser det nu.

Tack!

Permalänk
Medlem

@jensws:

Ok då är jag med. Ska rita och se om jag får till det.

Men min fundering är om inte hela LD ska göras om till ett enda FBD? Eller tänker jag fel där?
Något stort ungefär såhär, fast med rätt symboler och beteckningar då.

Permalänk
Medlem

Det går väl inte att kasta in ingångar mitt i ett FBD diagram? Som i ditt sista exempel så ligger C mitt i kretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Det går väl inte att kasta in ingångar mitt i ett FBD diagram? Som i ditt sista exempel så ligger C mitt i kretsen.

Du har rätt. Den sista var bara en dålig skiss av ett dåligt exempel.... själva strukturen... Men jag tror jag har löst det nu.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ellära - Boolesk ekvation

Hej!

I uppgiften ska jag utifrån ett reläschema göra; logiksymboler, boolsk ekvation och instruktionslista.

Jag vill bara veta om jag gjort rätt innan jag fortsätter.

Just boolsk ekvation står det inte mycket om i faktaboken. Jag sitter hemma och pluggar och ska in till skolan i slutet av veckan så kan fråga lärare då. Men jag vill gärna fortsätta så långt det går. Jag har "googlat" och jag förstår lite iallafall... tror jag...=)

Är det här rätt?

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja.

Du kan alltid testa med att stoppa in 1 och 0 i kretsen och i din ekvation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Kort svar: Ja.

Du kan alltid testa med att stoppa in 1 och 0 i kretsen och i din ekvation.

Ok tack!

Då fortsätter jag och återkommer säkert när det blir mer avancerat

Permalänk
Medlem

Kanske inte så avancerat men behöver veta om jag fortfarande tänker rätt gällande booleska ekvationen. Instruktionslistan tror jag att jag har koll på.

Permalänk
Medlem

Nja, här har du att om A eller C = 0 kommer X alltid bli 0. Dessutom behöver antingen B eller E vara 1 alternativt att D är låg.

OR-grind ger + mellan ingångar, AND-grind ger *.

Alltså:
X= A*C*(B+!D+E)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Nja, här har du att om A eller C = 0 kommer X alltid bli 0. Dessutom behöver antingen B eller E vara 1 alternativt att D är låg.

OR-grind ger + mellan ingångar, AND-grind ger *.

Alltså:
X= A*C*(B+!D+E)

Dold text

Ledsen för sent svar från mig. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ellära - Boolesk ekvation och instruktionslista

(Ny tråd.... rörde till det lite)

Hej!
Jag ska utifrån reläschemat och logiksymboler skriva boolesk ekvation och en instruktionslista.
Reläschemat är tydligen onödigt tillkrånglat för att man ska få tänka till lite.
Jag har löst tidigare övningar men nu tror jag jag har snurrat till det lite.
Tacksam om någon tar sig tiden att titta på min lösning och kommer med tips (vart det felar). Eller komma med hela lösningen så jag kan titta på den och kanske förstå.
(Detta är ingen uppgift eller prov som ska lämnas in, bara en bonusuppgift man kan klura på om man vill.... och jag vill... )

Permalänk

Jag tänker inte lösa uppgiften åt dig men titta närmare på hur du har tolkat As roll samt hur de båda huvudgrenarna samverkar. Se också över så du fått med dig alla inverterare.

När du gjort det så kan du försöka förenkla ekvationen med boolsk algebra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att du har missat D:s roll. D måste ju vara sann för att något annat ska kunna gälla, men det är inte så du skrivit din ekvation.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

@zyberzero Instämmer!

@wicerd Personligen tycker jag det är enklast att utgå från logik schemat, sätt alla ingångar till en krets (logikblock) inom parantes och jobba från vänster till höger. När första steget är klart kan man se om man kan förenkla och ta bort onödiga paranteser.