Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Tänk på att för att använda hårdvaruenkodning så krävs Plex Premium. Jellyfin är ett mycket bra alternativ som har hårdvaruenkodning utan premiumtjafs.

Kör med Lifetime premium sedan 2014. Kostade $75 då och var värt varenda dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Tänk på att för att använda hårdvaruenkodning så krävs Plex Premium. Jellyfin är ett mycket bra alternativ som har hårdvaruenkodning utan premiumtjafs.

Tror inte det om du kör plex servern i shielden behövde du inte förr i alla fall.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jo men de hade en deal med plex så du behövde inte premium på för hårdvaruavkodni g om du körde servern på shielden vet att det var så förut använde mig av det själv.

Här står det ju att den stöder 2-3 streams
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Permalänk
Medlem

Appar

Har 2 st Nvida Shields.
Men kan man inte installera bredbandskollen ?
För när jag söker via appar så kommer inget upp.
Kan ju göra det på min mobil.

Sen undrar jag om jag gör en fabriksåterställning.
Sabbas något då ?
Typ uppgraderingar eller så ?

Permalänk
Medlem

Får inte Plex på Shield att hitta min server. På datorn och Xbox/AppleTV fungerar det men varken på min Android mobil och Shield. Har betalar för Android appen. Nägot lurt som hänt med stödet för Android?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Får inte Plex på Shield att hitta min server. På datorn och Xbox/AppleTV fungerar det men varken på min Android mobil och Shield. Har betalar för Android appen. Nägot lurt som hänt med stödet för Android?

använd Kodi/MrMc med Plex tillägget istället, fungerar mycket bättre.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Hej!

Har precis sagt upp viasat (parabol) och tänkte nu endast köra CMore, HBO och Netflix. Har tittat på lite mediaspelare och Nvidia Shield finns på Elgiganten för 1 690 kr vilket är överkomligt.

Vi kommer nog att streama CMore mest men när jag läser recensioner så står det att C More inte finns som app i Shield MEN att det går att streama genom den inbyggda chromecasten. Är det någon som kan förklara vad som menas med detta?

Det största kravet jag har på mediaspelaren är enkelhet dvs den ska vara igång direkt när jag startar tv`n och det ska gå fort att sätta igång C More. Går detta med en Nvidia Shield?

Kan tillägga att vi har ADSL i dagsläget (8Mbit) Men fiber ska dras in förhoppningsvis inom de närmsta 6 månaderna.

Mvh
Hobbitar

Permalänk
Medlem

@hobbitar1:
Som du säger så har cmore ingen Android TV-app. Senast jag testade, 4 månader sedan, så hade även cmore tagit bort stöd för casta till annat än Googles chromecasts, dvs det fungerar inte att se cmore på min Shield, detta är unikt för just cmore. Väldigt tråkigt att cmore inte får tummen ur gällande detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Hej!

Har precis sagt upp viasat (parabol) och tänkte nu endast köra CMore, HBO och Netflix. Har tittat på lite mediaspelare och Nvidia Shield finns på Elgiganten för 1 690 kr vilket är överkomligt.

Vi kommer nog att streama CMore mest men när jag läser recensioner så står det att C More inte finns som app i Shield MEN att det går att streama genom den inbyggda chromecasten. Är det någon som kan förklara vad som menas med detta?

Det största kravet jag har på mediaspelaren är enkelhet dvs den ska vara igång direkt när jag startar tv`n och det ska gå fort att sätta igång C More. Går detta med en Nvidia Shield?

Kan tillägga att vi har ADSL i dagsläget (8Mbit) Men fiber ska dras in förhoppningsvis inom de närmsta 6 månaderna.

Mvh
Hobbitar

Skulle nog valt en apple tv om cmore är viktigt för dig har båda, och det är sällan shielden används pga av att apple tvn även har autorefresh rate plus bäst stöd för streaming appar..

Just nu tror jag cmore funkar att casta men om det funkar efter nästa uppdatering vet man inte...

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Skulle nog valt en apple tv om cmore är viktigt för dig har båda, och det är sällan shielden används pga av att apple tvn även har autorefresh rate plus bäst stöd för streaming appar..

Just nu tror jag cmore funkar att casta men om det funkar efter nästa uppdatering vet man inte...

Tack för svaret blir nog till att köpa en appletv då. Vad är autorefresh rate förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Tack för svaret blir nog till att köpa en appletv då. Vad är autorefresh rate förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Är att den ändrar uppdateringsfrekvens beroende på vilken media du spelar.

Filmer brukar ju vara i tex 23,97hz vanlig tv i europa 50hz och närmare 60hz i amerikansk tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

@hobbitar1:
Som du säger så har cmore ingen Android TV-app. Senast jag testade, 4 månader sedan, så hade även cmore tagit bort stöd för casta till annat än Googles chromecasts, dvs det fungerar inte att se cmore på min Shield, detta är unikt för just cmore. Väldigt tråkigt att cmore inte får tummen ur gällande detta!

Otroligt att det ännu inte finns. Cmore i Finland har app för android Tv och har funnits länge nu.

Permalänk
Medlem

Frågar åt min bror.

Finns det något man kan göra för att spara surf? Typ ställa in så att shielden alltid kör 720p eller ännu lägre?
De har enbart 4g och bindningstid i några månader till med 100Gig surf (sedan ska de uppgradera till "obegränsad" surf.)
Som det är nu så får de slut på surf runt den 25 varje månad och får efter det köpa till 10Gig åt gången för 200kr vilket blir dyrt.

Appar de använder mest.
Netflix (där kör de redan på SD abonnemanget,
Svt play
tv4play
Dplay
HBO
Youtube

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lego Master

@jOnÄTÄn:
Titta mindre på TV.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Ett alternativ är att skaffa ytterligare ett abonnemang och byta sim-kort när datan tagit slut. Längt ifrån optimalt men billigare än att behöva betala ockerpriser för extra surf.

Ett annat alternativ är, ok möjligt, att strypa hastigheten till shielden genom någon inställning i routern.

Det tredje och enklaste alternativet är att leta rätt på en kortlek eller en bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

OK, jag känner mig lite fåraktig nu men jag letade iaf upp kvittot och konstaterade till min glädje att det var från november 2017. Med andra ord inom garantitiden. Sagt och gjort så chattade jag lite snabbt med nvidia och efter att ha gett dem serienumret på fjärren så blev den direkt godkänd för retur. Nu sitter jag och väntar på FedEx och håller tummarna för att jag snabbt får en ny fjärr.

Tack allihop för tipsen och jag får erkänna att jag kunde ha gjort det lättare för mig själv och er genom att faktiskt kolla upp kvittot innan jag ställde frågan här...

Sådär, då fick jag "nya" remoten i fredags. Förutom att ena hållaren för ett av batterierna var skadad så fungerade den out of the box. Det var dock en del krångel med att batterinivån antingen rapporteras som låg eller okänd vilket gjorde att det inte gick att uppgradera till version 1.43 (den levererades med 1.37) direkt. Det rasslade dock till efter ett par timmar och uppdateringen gick att genomföra. Jag har alltså använt fjärren hela helgen utan andra problem än dessa, SÅ skönt med en riktig fjärr istället för appen som ju suger purjo om man använder KODI...

Batterinivån rapporteras dock som okänd fortfarande, någon som har något tips för att lösa det?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@jOnÄTÄn:
Titta mindre på TV.

Roligt.

Skrivet av Trunk:

@jOnÄTÄn:
Ett alternativ är att skaffa ytterligare ett abonnemang och byta sim-kort när datan tagit slut. Längt ifrån optimalt men billigare än att behöva betala ockerpriser för extra surf.

Ja det kan bli billigare får se vad han säger har även bett honom kolla med tre de kan mycket väl komma överens om något operatörer brukar ju vara ganska flexibla.

Citat:

Ett annat alternativ är, ok möjligt, att strypa hastigheten till shielden genom någon inställning i routern.

Borde inte det bara medföra att allt buffrar och håller på istället? För de hade nämligen problem med det fram till jag ställde shielden bättre för Wifi mottagningen åt dom.

Citat:

Det tredje och enklaste alternativet är att leta rätt på en kortlek eller en bok.

Fast de köpte ju inte en shield för att bli mer begränsade i sitt TV tittande än när de körde Boxer.

Men jag tolkar era svar som att det inte går att ställa in så att den kör lägre upplösning då.
De får helt enkelt ha det såhär fram till de kan förnya abonnemanget om inte tre är flexibla.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Roligt.

Ja det kan bli billigare får se vad han säger har även bett honom kolla med tre de kan mycket väl komma överens om något operatörer brukar ju vara ganska flexibla.

Borde inte det bara medföra att allt buffrar och håller på istället? För de hade nämligen problem med det fram till jag ställde shielden bättre för Wifi mottagningen åt dom.

Fast de köpte ju inte en shield för att bli mer begränsade i sitt TV tittande än när de körde Boxer.

Men jag tolkar era svar som att det inte går att ställa in så att den kör lägre upplösning då.
De får helt enkelt ha det såhär fram till de kan förnya abonnemanget om inte tre är flexibla.

Verkar vara på väg Data Saver till Android TV, inget datum släppt för global release, dock: https://www.engadget.com/2019/09/17/data-saver-android-tv-ind...

Kan möjligen gå att ställa in i apparna individuellt också, men inget jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Verkar vara på väg Data Saver till Android TV, inget datum släppt för global release, dock: https://www.engadget.com/2019/09/17/data-saver-android-tv-ind...

Kan möjligen gå att ställa in i apparna individuellt också, men inget jag testat.

Okej då kommer det förhoppningsvis snart men troligtvis inte i tid för dom.
Att ställa in per app ska jag kika på när jag är på besök hos dom nästa gång. Det tycker jag borde gå men man vet ju aldrig med dessa begränsade medieburkar. SVT play verkar ex inte ha Live tv i Android tv appen medan vanliga android appen har det... (visst SVTs beslut inte Nvidias men ändå.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det var inte meningen, jag är allvarlig. Det finns mycket annat man kan göra än att sitta i soffan och häcka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Igår köpte jag äntligen en shield efter att ha velat haft en i flera år.
Men problemen började direkt vid uppstarten... Jag kunde logga in osv men uppdateringen laddades aldrig hem när jag var ansluten till 5GHz wifi. Om jag gick in på mitt 2.5GHz så började den ladda hem otroligt segt men dog någonstans halvvägs. Jag letade rätt på en nätverkskabel för att ladda hem uppdateringen i hopp om att det skulle rätta till wifi-problemen. Men det gjorde det inte :-/
Jag har fortfarande problem med 5GHz wifi. När jag startar enheten så kan jag kolla i typ 10 minuter på netflix innan den börjar buffra eller disconnectar. Ändå står shielden typ 3 meter från routern, så det borde inte ha med det att göra. Kan tillägga att min gamla tv från 2014 inte alls har några problem med 5GHz wifi från samma placering.

Är det någon som har eller har haft samma problem och funnit en lösning? Är min enhet defekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

Igår köpte jag äntligen en shield efter att ha velat haft en i flera år.
Men problemen började direkt vid uppstarten... Jag kunde logga in osv men uppdateringen laddades aldrig hem när jag var ansluten till 5GHz wifi. Om jag gick in på mitt 2.5GHz så började den ladda hem otroligt segt men dog någonstans halvvägs. Jag letade rätt på en nätverkskabel för att ladda hem uppdateringen i hopp om att det skulle rätta till wifi-problemen. Men det gjorde det inte :-/
Jag har fortfarande problem med 5GHz wifi. När jag startar enheten så kan jag kolla i typ 10 minuter på netflix innan den börjar buffra eller disconnectar. Ändå står shielden typ 3 meter från routern, så det borde inte ha med det att göra. Kan tillägga att min gamla tv från 2014 inte alls har några problem med 5GHz wifi från samma placering.

Är det någon som har eller har haft samma problem och funnit en lösning? Är min enhet defekt?

Märkligt. Till att börja med vill jag säga att jag hade kört nätverkssladd om jag bara haft 3 meter mellan Shield och Router om inte sladdragningen blir synlig och ful.

Jag använder wifi och ansluter till 5Ghz -bandet med min Shield. Så jag känner inte igen de problem du upplever. Det första vi bör fokusera på är att uppdatera versionen. Var det installationen eller nedladdningen som avbröts?
Vad har du för bandbredd på din internet-uppkoppling?

Permalänk
Medlem

@Zipparn: nätverkssladd är en lösning men jag slipper helst det, det blir ful dragning och igenom en dörr osv.

Vad bra att det fungerar för dig, då är det inte enheten som är värdelös så då borde det kunna lösa sig för mig också.
Det var bara nedladdningen som avbröts, aldrig installationen. Installationen gick felfritt när jag körde med kabel.
Jag har 100/100 uppkoppling och min router är en Asus RT-AC56U med custom fw (tomatousb har jag för mig) som har fungerat felfritt sedan jag köpte den för typ 5 år sedan. Har inget krångel med någon annan enhet.

Permalänk

@klisk

lägg in serienr på din Sheild i detta formulär och vänta sedan på att få hotfix uppdateringar som förhoppningsvis löser wifi problemet.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdPDe7maEmGtmIfpC4sX...-

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh: det gjorde jag också igår vilket innebär att jag har senaste hotfix 4 (det tog bara någon timme efter att jag anmälde mig innan jag fick möjligheten att uppdatera trots att det står att det kan dröja 24-48 timmar)
Jag vet inte om jag inbillade mig, men jag tror att det kan ha hjälpt litegrann. Men problemet kvarstår fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det var inte meningen, jag är allvarlig. Det finns mycket annat man kan göra än att sitta i soffan och häcka.

Vad gör du i en tråd om nvidia shield om du har den inställningen?
Om de klarar sig på 100 gig fram till runt 25e så är det knappast något överdrivet användande det handlar om. Det delas ju dessutom så det är inte bara shield som drar data. De har inte heller vanlig linjärt kvar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad gör du i en tråd om nvidia shield om du har den inställningen?
Om de klarar sig på 100 gig fram till runt 25e så är det knappast något överdrivet användande det handlar om. Det delas ju dessutom så det är inte bara shield som drar data. De har inte heller vanlig linjärt kvar.

Men snälla. Världen är inte svart eller vit, man kan titta på TV och ha andra hobbys.
Om det delas kanske man kan titta på enheterna som delar datan med Shielden? Går det att ha data savers på dem istället? Går det att ladda ner saker över wifi på andra ställen?

Och för övrigt använder jag min Shield dagligen, inklusive GameStream inom hemmet. Så jag tycker det är befogat att ha åsikter om dess användning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men snälla. Världen är inte svart eller vit, man kan titta på TV och ha andra hobbys.
Om det delas kanske man kan titta på enheterna som delar datan med Shielden? Går det att ha data savers på dem istället? Går det att ladda ner saker över wifi på andra ställen?

Jag ville bara ha svar på om det gick göra eller inte. Hade jag haft enheten själv hade jag kunnat testa men nu får jag samla på mig lite tips tills nästa gång jag är där. Tänker inte vara dryg och be dom använda tvn mindre.
Jag ska i alla fall be dom stänga av wifi på sina telefoner när de är hemma, och se till att origin/steam inte drar igång när datorn startas det lär spara en del i alla fall.
Fixa adblock kanske sparar lite också?
Ska även se över om det finns någon "data saver" till Windows 10. Vet att det finns någon sådan funktion inbyggt i opera i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lego Master

@jOnÄTÄn:
Vet inte om adblock faktiskt hindrar innehållet att hämtas, eller om det bara hindrar visning i läsaren.
Vad gäller att stänga av wifi på mobilerna så hjälper ju bara det om surfpoolen inte delas med 4G-abbet som används till Shielden.

Data savers i webbläsarna hämtar ju sidan till deras server först, komprimeras där och skickas sen vidare till klienten. Ur ett integritetsperspektiv kanske det är lite...dodgy.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield