Lök i matlagning (Eller: Löktråden, lök a boss)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NordhNet:

En annan klassiker som fungerar när man vill ha något enkelt:

Finhackad lök (jag föredrar röd)
Turkisk yoghurt eller creme fraiche
Havssalt
Peppar
Lite olja
Blanda

Låt stå en stund i kyl (längre=bättre)

Njuuuut

Kan även rekommendera att bryta ned lite (eller mycket) fetaost, det blir en hejdunderlig blandning.

Själv gillar jag att salta vanlig gullök om jag ska ha den på burgare. Man får låta den ligga och "svettas" ett slag innan, man ser när den är klar. Tar bort en del av syran men behåller mycket av löksmaken.

Vi har lite pikant smak på våra lökar här i Norden, ofta är motsvarande lökar kring Medelhavet sötare och har en mindre utpräglad syra.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Silverlök gör sig absolut bäst på burgare, alla dagar i veckan. Åtminstone om vi snackar om lök i rått format. Karameliserad eller stekt lök är också väldigt gott.

Till grytor brukar jag köra både gullök och vitlök, men läste rekommendationen om black garlic ovanfår. Får prova!

Annars: Friterade lökringar <3

Permalänk
Medlem

Lök? Lök ska hackas. Helst med yxa.

Hacka löken!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Oooo, en till. Det här går ju också att ha på allt!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Oooo, en till. Det här går ju också att ha på allt!
https://www.youtube.com/watch?v=kEfJTmf9hDs

Nu får ni sluta. Det blir internetförbud I en månad för er som postar såna smaskiga filmklipp igen! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Rostad lök
Räksallad
Korv
Bröd
Senap
Ketchup

Voilà!
http://cdn04.devote.se/gallery/big/20140323/4a9ed0c659662a46262b043fdcc6b99b.jpg

Annars tycker jag man kan ha rå/stekt lök av olika sorter till det mesta.

Förresten någon som har tips hur man hackar gullök utan att bli ledsen? 😢

Simglasögon funkar bra.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Bryner lök.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Viktorph:

Nu får ni sluta. Det blir internetförbud I en månad för er som postar såna smaskiga filmklipp igen! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med! Nu måste jag ju testa!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag håller med! Nu måste jag ju testa!
https://i.imgur.com/enDOpBv.jpg

Härligt! Nu väntar vi på efterbilder och en adress där vi kan komma och provsmaka. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Lök boostar testosteronet, så käka lök

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Viktorph:

Härligt! Nu väntar vi på efterbilder och en adress där vi kan komma och provsmaka. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Adressen kan ni glömma, it’s mine! MY OWN! My precccccioussssss

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tillsammans med salt och peppar är olika sorters lök den klart viktigaste smaksättaren i mat! Har på senare månader börjat experimentera allt mer soffritto och långkok. Komplexa smakar redan innan det vita (salt) och svarta (peppar) guldet åker i! <3 Mat utan lök är inte värdig.

Skrivet av NordhNet:

https://i.imgur.com/trhhBN5.jpg

Adressen kan ni glömma, it’s mine! MY OWN! My precccccioussssss

Jag vet var du bor ...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Jacob: Kom bara kom! 😈

Apropå kryddor... torkad lök i salt etc, vad finns det för guldkorn där?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Förresten någon som har tips hur man hackar gullök utan att bli ledsen? 😢

Skär inte igenom rotsidan av löken. Underlättar för övrigt när man ska skära den då den håller ihop bättre.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Lök funkar till allt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@Elektroman: skär inte sönder roten på löken så slipper du. Eller sköljer under vatten brukar ja göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

https://i.imgur.com/trhhBN5.jpg

Adressen kan ni glömma, it’s mine! MY OWN! My precccccioussssss

Fantastiskt! 😊👍 Körde du den där varianten som i videon?

Skrivet av Jacob:

Jag vet var du bor ...

Fusk! Jag vågar dock inte hota med internetförbud för din del när det gäller orättvisor. Skulle bli tråkigt på SweClockers om det inte kom uppdateringar från dig. 😁

Men... Jag bjuder på en silverlök på jubileumet om du säger var han bor..

Permalänk
Medlem

Purjolök är väldigt gott på en smörgås, t ex tillsammans med tomat och Avokado. Även gott att ha i sallad eller varför inte varm smörgåstårta?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Viktorph:

Fantastiskt! 😊👍 Körde du den där varianten som i videon?

Japp. Delade på två och körde en med balsamico och en utan. Båda har sin charm

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Skär upp gul lök i stora bitar, lägg i ett alutråg och salta, sockra och häll på ordentligt med olja.

Ställ på grillen och låt det koka tills det nästan är genomskinligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Förresten någon som har tips hur man hackar gullök utan att bli ledsen? 😢

Vassare kniv! Tex keramisk kniv.

"If you imagine the onion cells on a microscopic level, then a dull knife is like smashing through them with a hammer, crushing the cell walls and releasing vapor. If a knife is sharp, it slices through these cells cleanly."

https://food52.com/blog/15951-stop-crying-over-chopped-onions

Permalänk
Medlem

silverlök på burgaren
steklök till boeuf bourguignon
schalottenlök till matlagningen
och pärllök till coq au vin
rödlök till toast skagen

Permalänk
Hedersmedlem

Får erkänna att jag är en dålig lök-nörd men det går åt en hel del i matlagningen här hemma. Främst röd, gul och vit-lök men en och annan purjolök slinker också med.

Purjolök är förövrigt riktigt bra i potatisgratäng, speciellt ihop med ett par klyftor vitlök.

Odlade egen lök i trädgårdslandet nu i sommar och den kommer nog att räcka några månader till. Extremt lättodlat och bra skörd utan nån som helst arbetsinsats förutom att peta ner dem i jorden i våras och några kannor vatten när det var som torrast. Rekomenderas varmt till alla som har möjlighet att odla något hemma.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Syltlök var mitt favoritsnacks som barn, klart underskattat drinktilltugg.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@RVX: Such a classic, det går bannemig att referera till Seinfeld i varenda jäkla situation i livet!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ramslök tycker jag är helt underbar och så luktar den så fräscht , brukar plocka i bokskogen när det är säsong.
Jag tycker om all typ av lök , rå som tillagad.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Ravix: Such a classic, det går bannemig att referera till Seinfeld i varenda jäkla situation i livet!

Seinfeld bibeln

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Stekt lök på hamburgare är ju fantastiskt, men annars tycker jag att (pulver)lök är alldeles för vanligt i färdigrätter och snacks. Om det är lök på/i allt förlorar den sin charm till slut och blir typ som salt - maten smakar konstigt utan men det ger ingen sensation när man försöker skapa en lökfest.

Sen tål jag numera inte lök så bra, men den stekta löken på burgaren saknar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Gör en klassisk löksås!
Skiva upp rejält med gul lök. Hetta upp en gryta på spisen eller (helst) över öppen eld.
Under tiden värmer du upp en till kastrull och i den häller du i grädde och mjölk, i förhållandet 1 del grädde två delar mjölk. Blandningen sa bli var men inte koka. anledningen till att värma upp är att såsen inte ska skära sig.
I med rapsolja och grovt salt i den första grytan. Sedan i med löken och låt den svettas ordentligt. Skvätt i vinäger och låt koka in en stund.
Häll sedan på med mjölkblandningen och låt det nästan oka upp. Smaka av det hela med muskot, grovmalen svartpeppar och finsalt.
Avsluta med att reda såsen med majsstärkelse.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är nämnt ännu. Men gräslök är väldigt gott. Det finns en speciell variant som är större som växer vilt på Gotland som heter cajp. Väldigt gott med cajpsoppa.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.